Na putu za Austin

KT LU 33 | 97 str.

Rosa Morning dobiva pismo od svog šogora Emila koji joj piše da je teško bolestan i da joj ima nešto važno za reći. Tako da Rosa bez imalo oklijevanja, zajedno sa Clarettom i Kitom, kreće na put za Austin ne sluteći kakve ih sve nevolje tamo čekaju!

• Klareta je kidnapovana
    KT LMS 166
  • Na putu za Austin
    KT LU 33
  • Otmica
    KT VG 64

• Sulla via di Austin
    KT SR 65
  • Ombra rossa
    KT SR 66

• Ova priča je izašla u travnju i svibnju 1969. godine.
  • Ludens (Na putu za Austin), Van Gogh (Otmica) i LMS (Klareta je kidnapovana) izdanje imaju različite naslove ove priče, iako svaki od tih naslova odgovara radnji ove priče.
  • Radnja se događa u Austinu, glavnom gradu Teksasa. Iako se u stripu ime grada nigdje ne spominje, to saznajemo iz naslova epizode „Na putu za Austin, a i u originalu epizoda se zove "Sulla via di Austin". Put od utvrde do grada trajao je 8 dana kočijom, što odgovara geografskoj udaljenosti dva mjesta radnje. (zanimljivost by Spock)
  • Lavezzolo je priču sklopio oko zemlje na kojoj je pronađena nafta. Nafta se tada prerađivala u neku vrstu petroleja koji je korišten za gradsku rasvjetu. Prva prava bušotina u SAD-u počela je s radom 1859. u Pennsylvaniji, a u Teksasu 1866., što bi povijesno odgovaralo vremenu radnje ovog serijala, odnosno sedamdesetim godinama 19. stoljeća. (zanimljivost by Spock)
  • Saznajemo da Rosa ima šogora Emila Morninga (Clarettin stric), koji je 10 godina stariji od njezinog pokojnog muža, ali i da je on također mrtav. U priči vidimo nadgrobni spomenik gdje je Emil pokopan, ali nažalost, ne vidi se koja je godina u pitanju.
  • Nakon ove priče, slijedi opet dugo razdoblje gdje Kit nosi časničku, kapetansku jaknu dvorednog kopčanja, i to traje sve do epizode iz LMS broja 306 (SR 142/143): Začarano zlato. Od te epizode, Kit više ne izlazi iz košulje s resicama, ali ovaj put na način da mu je košulja uvučena u hlače (ne preko hlača kao ranije), te sa kapetanskim činovima na epoletama.

U utvrdi su svi uzbuđeni, došla je nova pošiljka pisama! Lavezzolo nam ovdje ukazuje na važnost tog događaja i veselje koje vlada u utvrdi svaki put kad se dobije obično pismo. Taj, već danas pomalo zaboravljeni oblik neverbalne komunikacije, prije mobitela i ostale moderne tehnologije, bio je itekako popularan. Danas kad nam poštar nešto donese, to su obično samo računi i računi. A nekad smo se veselili pošti i pismima, a i sami smo ih rado pisali drugima.

Nego, vratimo se mi našim rendžerima. Rosa Morning je također jedna od onih koja je dobila pismo. To je rijetkost da ona dobije poštu, a ubrzo saznaje da joj piše njen šogor Emil. Emil joj daje do znanja da je teško bolestan, da joj ima nešto za reći, ali ne bi ništa htio putem pisma. Rosa odmah ide do zapovjednika utvrde da mu javi tu vijest, da bi trebala na put (iako ona i Claretta mogu otići iz utvrde kad god to požele, ne trebaju tražit nikakvo dopuštenje). Zapovjednik utvrde joj kao pratnju dodjeljuje Kita, tako da Kit sa Rosom i Clarettom, ali i psićem Terryem, kreće na put njihovom jedinom rođaku.

Sramežljivi Kit

Izgleda da je konačno odredište grad Austin, lokacija za koju saznajemo tek iz naslova ("Na putu za Austin"). Dolaskom u grad, odmah doživljavaju diskriminaciju, poglede ostalih građana jer su „drugačiji“ od njih, što Rosi naročito teško pada. Pogotovo kod hotela u koji ih nisu htjeli ni primiti, ali Rosa je obećala da im neće ostati dužna. Nešto kasnije, našli su skromniji smještaj, ali usput upoznali i odlične domaćine - lika po imenu Bill Caddington, poznatiji kao Bill The Bull i njegovu ženu. Prave nevolje tek slijede kad Rosa i Claretta idu napokon u posjetu Emilu..

Rosa u razgovoru sa Clarettom

Zanimljiva, ali i netipična priča u kojoj Kit nije imao nekakav poseban zadatak ili partnera sa sobom, već je činio društvo svojim najvažnijim ženama u njegovom životu. Ovo je drugi put dosad u serijalu da su u jednoj priči Rosa i Claretta dobile veću ulogu (LU 09/10 (SR 18-20): Voštana maska). Rosa je tad bila dobila pismo gdje je saznala da je naslijedila imetak od jednog preminulog rođaka. Kasnije je to prodala i stavila novce u banku. Kako Lavezzolo pazi na detalje i voli kontinuitet u serijalu, u ovoj priči Rosa spominje kako su ona i Claretta imućne (38. str. Ludens izdanja), referirajući se na tu priču. Frankiea, sad već stalnog Kitovog partnera, vidimo samo nakratko na početku ove priče. Dodao bi i rijetkost da imamo cijelu priču koja je stala u isti Ludensov broj, što će vjerojatno biti drago onima koji vole čitati kompletne priče. Priča je očigledno ranije nastala, budući da po crtežu Kita i njegove uniforme, vidimo da je ista iz vremena kad je imao čin narednika. Čitajući pažljivo, došao sam do zaključka da kronološki ova priča nikako ne može biti prije epizode LU 15 (SR 29/32): Leteći zmaj, a poslije LU 20 (SR 39/41): Novi Kanton. Na jednoj vinjeti saznajemo od Rose da oni već poznaju Annie Četiri pištolja, a znamo da se Annie po prvi put u serijalu pojavljuje u Ludensu 13 (SR 25/26). Ali ako se malo bolje prisjetimo, Annie tad još nije mogla upoznat Rose i Clarettu jer u utvrdu tek stiže u Ludensu 15 (SR 29/32): Annie Četiri Pištolja. Tako da prema ovoj vinjeti, ova epizoda nije prije mogla ići.
Kit je čin kapetana stekao tek u već spomenutoj epizodi LU 20 (SR 39/41): Novi Kanton. Jasno je iz toga da je ova priča kronološki smještena u tom periodu.

Scenarij je svakako mogao biti bolji (uvijek može bit bolje, zar ne?), ali iz već ranije navedenih razloga sumnjam da je napisan još u onom ranijem, „naivnijem“ periodu Kita. Nekako mi se čini da u jednom trenutku Lavezzolo jednostavno nije znao kako da nađe rješenje na koji način će Kit naći otetu Clarettu, pa se poslužio onim otmičarevim pričanjem u snu. Iako iskreno, taj dio je bio pomalo i smiješan. Nakon toliko već isprobanih tema u serijalu, teško je uvijek ponudit nešto novo. Ovdje jesmo imali otmicu, motiv zemljišta koje je dobilo na vrijednosti zbog nalazišta blaga (ovaj put nafte), ali je opet na neki način drugačije ispričano uz dodatak komičnih scena. Psić Terry je isto dobio veliku ulogu u priči što mi se naročito svidjelo.Veliki sam ljubitelj Lavezzolovog načina pripovijedanja tako da mu teško mogu nešto zamjeriti.

Nakon toliko dosadašnjih radova Gambe, kronološki gledano, lijepo je vidjeti osvježenje u crtačkom staffu u vidu Bignottija. Taj čovjek me osvojio crtežom u, meni jednom od omiljenih junaka, Mister Nou. Tako da je lijepo vidjeti njegov rad na Kit Telleru, malo za promjenu od neumornog Gambe. Kita je crtao u ovoj priči u staroj uniformi, tako da je očigledno da je priča ranije nastala, pa je ovdje samo naknadno ubačena. Što se tiče naslovnica, niti jedna ne odgovara priči i kao da su slučajno ubačene u ovu priču. Ali to nije prvi put na Kit Telleru, tako da smo se već navikli. Ludensova naslovnica više odgovara sljedećoj epizodi koja ide iza ove, avanturi pod nazivom „Crvena Sjena“.

Psić Terry, jedan od glavnih junaka ove priče

Zaključak:
Jedna jednostavna priča za opuštanje i uživanje u Malom Rendžeru. Možda nije za pamćenje i ne odskače nečim posebnim, ali jedna zabavna epizoda u kojoj će vjerujem uživat svaki Kit Teller fan.

KT LMS 178 Skrivena dolina

KT LMS 170 Jo Craigton - Mnogoliki

6, 6, 8, 6

Bravo Reem za prvu recenziju!

Mali rendžer kao serijal je već tada počeo imati raznovrsnije priče od onih na kakve smo navikli u najranijem dijelu serijala. Iako dosta naivna, ovo je još jedna od drugačijih priča.

Otmica zbog ucjene nije neka novost, ali razlog i način na koji je Lavezzolo priču razvio definitivno jesu.
    Ima tu naivnosti i banalnosti na bacanje, ali ovo je jedna pitka, zanimljiva i lagana priča, idealna za opuštanje.

Solidan uradak Bignottija, ali ne tako uvjerljiv kao u prethodnoj epizodi koju je crtao (VG 63: Skrivena dolina). Na popisima stoji ime i Balzana, ali čini mi se da on ovdje nije sudjelovao. U to vrijeme redovna je stigla i prestigla originalnu striscia seriju i bilo je teže stizati rokove, pa su pomagali razni drugi crtači. Ako je netko ovdje pomagao Bignottiju, mislim da je onda to bio Gamba Pietro ili Francesco. Njih dva bi bilo nemoguće razlikovati kod pomaganja jer Pietro pokušava oponašati stil poznatijeg rođaka.
    Naslovnica nema ama baš nikakve veze s pričom

23.10.2019
    06:14:00 sati

5, 5, 10, 6

Nezahtjevno, opuštajuće, neloše.

23.10.2019
    11:51:00 sati

7, 6, 8, 8

Meni se čini, da je ova priča jedna od boljih u serijalu. Vrlo je lagana i simpatična. Veliku ulogu ima i psić Terry koji njuhom prepoznaje bandite. Jedini minus mi je ono pričanje u snu kada jedan od otmičara praktično sve razotkrije Kitu. To je puno puta upotrebljeno i u drugim pričama, što mi se stvarno čini brezidejno. Crtež mi je isto dobar. Naslovnice su odlične, ali nemaju nikakvu vezu sa pričom. Svejedno im dajem 8.

23.10.2019
    20:42:00 sati
  • Ukupna ocjena 60%

6, 6, 6, 6

24.10.2019
    03:34:00 sati

5, 4, 7, 10

Eto, po ko zna koji puta u životu zeznem ligamente na ljevom koljenu, tako da sam osuđen na barem desetak dana mirovanja. Pratim izlaske najnovijih recenzija na sajtu i samo zbog toga iz vitrine izvlačim Van Goghovo izdanje ovog stripa koje je godinama bilo sčučureno u pretijesnoj orginaloj foliji i sada konačno hvata malo zraka. U malom rendžeru vidim odlično štivo na kojem bi moja kčer mogla usavršavati čitanje. Ova epizoda baš i nije nešto...naučna fantastika sa teglom za cvijeće nije bila potrebna. Bignottiev crtež je retro nostalgičan i ne mogu ne voljeti ga... Donatellieve naslovnice poput ove su glavni razlog što sam skupio sve do sada štampane brojeve Van Goghovog izdanja:)
    24.10.2019
    17:06:00 sati

6, 5, 7, 7

Čestitke ReemCP-u na prvoj recenziji, baš mi se dopala! A sad o "Na putu za Austin"...

Nepretenciozna ali ozbiljnija priča od prethodne dvije iako scenarij u dvije glavne točke "pada" pošto Lavezzolo bira jeftina rješenja: najprije kad Trenton alias Darky priča u snu a zatim kad psić Terry fenomenalno njuši Clarettu dan-dva nakon otmice a u potpuno drugoj četvrti. Mislim da se bar u slučaju otkrivanja lokacije na kojoj su smješteni otmičari moglo naći bolje rješenje. Da su, pak, u oba slučaja nađena neka bolja rješenja dobili bismo daleko bolji scenarij.

Bignottijev je crtež dostojan serijala, likovi su onakvi kakvima ih je "kovao" Gamba. Ne zagledam puno pa ih je stoga vjerojatno inače više po epizodi ali jedna mi je greškica zapela za oči: na 109. stranici na jednoj je sličici prikazano da Bill The Bull razvaljuje vrata desnim ramenom a na sljedećoj, iz druge perspektive, kako su ona oborena silinom udara njegova lijeva ramena.

Što se tiče naslovnice, ne znam što ocijeniti pošto nijedna vezana za priču. Evo ovu ću Ludensovu.

Inače, u Telleru mi smeta kada (već par puta se dogodilo) ne znamo gdje se radnja događa. Ali evo ovdje to nije slučaj. No, zašto je, zaboga, ime grada, spomenuto samo u naslovu epizode? A, zanimljivo, na putu za Austin se ne događa ništa posebno tako da je naslov mogao biti povezaniji s radnjom.

01.11.2019
    21:34:00 sati