• Rendžerska riječ
    KT VG 91

• Il libro rosso
    KT SR 94
  • La parola di un ranger
    KT SR 95

• Ova epizoda premijerno je izlazila u striscia seriji od 10.11.1970 do 10.02.1971., a reprint u Bonelli formatu uslijedio je u rujnu i listopadu 1971. Dnevnik je objavljuje krajem 1976., Ludens u siječnju i ožujku 2022. i konačno Van Gogh 27.07.2022. u nakladi od sam 110 primjeraka.
  • U kratkim crtama o Buffalo Billu.
  • Goodnight staza bio je najzapadniji prijelaz za stoku na Divljem zapadu 1870-ih i vodio je od središnjeg Teksasa preko Fort Concha, pa uz rijeku Pecos za Fort Sumner (Novi Meksiko), kako je u epizodi i navedeno. Dalje staza nastavlja na sjever za Colorado.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

UFF! UFF! - kako bi promrmljali Indijanci u ovim našim vestern stripovima. Taj izraz između čuđenja i negodovanja je idealan da prikaže moj doživljaj prilikom i dojam nakon čitanja ove epizode. Lavezzolo kao da je svoje čitatelje odlučio vratiti na same naivne početke serijala ovom nepretencioznom, predvidljivom, pa čak i dosadnom pričom. Mnoštvo je tu sitnih trivijalnosti i predaha koji bi možda mogli biti zanimljivi nekome tko se tek susreće s vestern pričama, ali većinom su te trivije toliko općepoznate čak i u vremenu izlaska ove epizode da se to može pripisati samo odugovlačenju i pomanjkanju inspiracije. Nakon impresivne serije odličnih priča, moram ustvrditi da se ovdje kod Lavezzola osjeti zamor materijala, pa nije ni čudo što je uskoro prepustio kormilo Canziu da odvede serijal nekim drugim, neozbiljnijim, ali atraktivnijim smjerom.

Uvoda u priču nema, već se odmah prelazi na glavnu radnju, gdje upoznajemo glavne likove ove epizode. To su Buffalo Bill i njegova dva indijanska izvidnika. Oni su na tragu bande Komanča, koji su napali karavanu njemačkih doseljenika, pri čemu su i zarobili nekolicinu. Normalno, potpuno nerealan cilj im je osloboditi zarobljenike.
Na istom tragu i s istim samoubilačkim ciljem su i naša dva rendžera. Jedino donekle originalno rješenje je što rendžeri nisu svjesni druge trojke osloboditelja, kao ni obrnuto, pa je napad na Komače iznenađujući za sve tri strane. Kit je uspio u lukavu naumu zarobljavanja poglavice Crvenoga Vuka, pa priča o časti i poštenju može početi.

Lavezzolo je puno puta naglašavao koliko su bitne pozitivne ljudske vrijednosti, a ovdje je odlučio opravdati Kitovo indijansko ime Časni Nož (ne Odani ili Vjerni!). Namjera je ispravna i pohvalna, samo što je otišao u smjeru prenaglašavanja i pravocrtne jednostavnosti. Već znamo da su svi Indijanci iz prerije čuli za Kita i njegovo poštenje, a jedino je logično da Kit ispoštuje danu riječ velikom poglavici Komanča. Čak i sama ideja kulminacije priče je solidna, ali scenaristički je sve posloženo tako prozirno, naivno i prejednostavno, upravo suprotno od raznih rukavaca i iznenađenja kojima se Lavezzolo u svojim zrelijim pričama koristio.
U ovoj priči se praktički sve svelo na hvalospjeve i zadivljene komentare prijatelja i neprijatelja prema Malom Rendžeru. Toliko je nepotrebnog prenaglašavanja Kitovih sposobnosti da to postaje degutantno.
Možda je razlog što je ova priča (za razliku od prethodnih) najprije izašla u striscia seriji, kojoj je tada već bilo skoro odzvonilo, pa je nakon ove priče samo još jedna cjelovita epizoda objavljena u toj ediciji.
Daleko od toga da je sve loše, ali s obzirom na iznimno visoki nivo prethodnih deset epizoda u redovnoj seriji, logično je bilo očekivati barem sličnu razinu.

Buffalo Bill i konj Charlie 1883.

U pokušaju da izazove barem nekakav pozitivan efekt, Lavezzolo je ubacio poznatu ličnost Divljeg zapada - Buffalo Billa osobno, a normalno da mora biti netočnih podataka kada je neka slavna povijesna osoba u pitanju. Malo sam istražio i ustanovio da je Brighama (konja koji se pojavljuje u ovoj priči) Bill Cody nabavio od Uta Indijanca i nazvao po vođi mormona. Smatrao ga je najboljim konjem za lov na bizone kojeg je ikada vidio. Nedosljednost je u tome što je Buffalo Bill prodao Birghama kao 22-godišnjak, a to bi bilo desetak godina prije radnje ove priče.
Našao sam i podatak da je Bill svoju Springfield pušku nazivao "Lucretia Borgia", ne Lizzye kako je Lavezzolo u priči napomenuo.

William F. Cody (sasvim desno) s puškom koju je nazivao "Lucretia Borgia" 1871.

Po pitanju Buffalo Bill's Wild West cirkusa, Lavezzolo je nekoliko godina uranio jer je glavna zvijezda ove priče započela s cirkusom 1883. godine. Ipak, vjerojatno je Cody godinama pripremao teren, prije nego je zaista realizirao tu ideju. S tim na umu, zgodne su situacije gdje Buffalo Bill pokušava nagovoriti Malog Rendžera da postane dio njegovog cirkusa.
Bill u ovoj priči ima dva časna i pouzdana skauta poprilično nezgodnih imena, koja u našem govoru zvuče pogrdno i posprdno. U originalu se zovu Grande i Piccolo Cayuse, dok je Ludensova prevoditeljica to prilično nezgrapno prevela kao Veliki i Mali Konj. Mislim da je trebalo ostaviti "Cayuse", kao što je napravio i Dnevnik, ali već smo naviknuti na Ludensov šlamperaj.
Cayuse je inače arhaični izraz koji se koristio na američkom zapadu, a odnosio se na malog konja landrace, često poznata po neposlušnu temperamentu. Ime je došlo od konja naroda Cayuse na sjeverozapadu Pacifika. Izraz se počeo koristiti na pogrdan način za označavanje bilo kojeg malog, nekvalitetnog konja, osobito ako je u vlasništvu domorodačkog naroda ili ako je konj bio divlji...
Kao i većinom u Lavezzolovim pričama, Indijanci su okarakterizirani pozitivno s najkvalitetnijim ljudskim osobinama. To u prijevodu znači da u priči i nema pravih negativaca, ali Kit je svejedno bio spreman bez razmišljanja zaklati jednog Indijanca dok se šuljao. Reklo bi se: "Rat je rat, nije nogometna utakmica!"

Poglavica Crveni Vuk (ne znam zbog čega je u Dnevniku Sivi Vuk) je praktički poslušni statist, beskičmenjak koji bezgranično i banalno vjeruje da će Časni Nož održati obećanje. Jednostavno, zarobljenik za poželjeti!
Moram spomenuti i dva tipična vojna dočasnika: kaplara Hyknessa i narednika Toma Hillarya. Kao i u većini ovakvih priča, kaplar (iako niži po činu) je iskusniji i pametniji od mladog narednika na prvom zadatku, što dokazuje i na samom kraju, dajući do znanja Kitu Telleru da njega nije zavarao. Kod te završne igrarije mi je malo zasmetalo što nitko od bijelaca nije čuo Kitove pucnjeve na mjestu gdje su se Komanči ulogorili, ali nije toliko bitno jer to svakako ne bi izazvalo nikakvu reakciju, osim možda uzbune u logoru.

Uz sve scenarističke mane, u Ludensovu izdanju dojam dodatno kvari očajan prijevod. U ranijim recenzijama već sam spominjao probleme s imenima i nespretno prevedenim poštapalicama, a ovdje sam dobio dojam da je prevoditeljica koristila „Google Prevoditelj“ i bez ikakve lekture ubacivala tekst. Da ne ispadne da kudim iz obijesti, evo primjer prijevoda rečenice koja čitatelje upoznaje s Buffalo Billom: "Upravo je to bio onaj koji je stekao slavu kao Pony Express, koji je poslije postao uništavatelj bizona i kojega su Amerika i Europa upoznali kao vlasnika cirkusa njegova imena."
Divota, zar ne?

Gamba je također imao boljih radova, iako nemam ni nekih većih zamjerki. Čak se okušao u nekim za njega netipičnim kadrovima, ali većina stripa je u tadašnjem standardu.
Ova epizoda ima jednu originalnu naslovnicu, i to pozersku koja može pripadati bilo kojoj epizodi serijala. Naslovnica originalnog broja 94 je malo bolja, ali ona pripada prethodnoj priči. Donatelli se definitivno nije iskazao, pa drugu recenziju zaredom moram ustvrditi da je bolja Rotundova naslovnica.
Dnevnik je odlučio biti ispred vremena, pa su ukomponirali jednu naslovnicu s duginim bojama, baš u skladu s mirom i ljubavlju koju pruža rasplet ove priče. 🙂

KT VG 88/89 Demonski barun

KT VG 92 Nestala ophodnja

5, 4, 7, 10

Nekako naivno, unatoč poprilično zahvalnoj temi Buffalo Billa, a dodatno je srozano neprilagođenim Ludensovim prijevodom, koji je na pojedinim sekvencama toliko iskočio iz ustaljenosti priče da je to začuđujuće. Čitavo vrijeme kao da nedostaje nešto u priči, a pohvale Kitu na pojedinim mjestima graniče s idolatrijom. Crtež dobar. Ocjena naslovnice ide Ludensovom izdanju. Originalne su baš loše, odrađene i ništa više od toga.

Sve u svemu, prilično razočaravajuće.

16.03.2022
    13:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

8, 7, 7, 10

Ovu mi je recenziju bio poslao Spock prije njegog objavljivanja kao primjer kako bih trebao napisati recenziju. Još i danas ju koristim za šablonu. (Doduše, napisao sam 6 recenzija u križ, pa to i nije neki preveliki vremenski odmak.) Moram reći da sam zato i odlučio pročitati ovaj strip iako inače baš i ne čitam redovito ovo izdanje. Ovdje se pojavljuje i jedan od najpoznatijih likova iz povijesti Divljeg zapada, Buffalo Bill, što epizodu čini puno interesantnijom i daje joj povijesno-realistični kontekst. Crtež je onako, dosta dobar, pogotovo za razdoblje kada je ovo nastalo. Gamba je puno bolji ovdje nego na Zagoru, baš puno bolji. Rotundova naslovnica je maestralna, ali stvarno maestralna, boje na njoj su predivne. Sama priča o Komančima i rendžerima mi se svidjela, pa ću samo zato dati malo više ocjene nego da se, recimo, radi o Apašima i nekom šerifu :).

11.05.2022
    12:18:00 sati
    Qwertz

4, 4, 7, 7

Zaista vrlo slaba, a i prilično dosadna, epizoda. Ne volim kad se sve svodi na nekakav bijeg s preprekama koje se potom pojavljuju. Ovdje je razlika samo da nije bilo prave kulminacije u vidu krvave bitke, ali ne sviđa mi se kako je ona izbjegnuta. Ima logike, ali, kad razmisliš, način je pomalo tupav. Znao je to i Lavezzolo pa je izbjegao da narednik od Kita zatraži objašnjenje kako je, dovraga, pao u ruke Komanča, što je izvodio? To definitivno nije moguće smisleno obrazložiti.

Drago mi je da se pojavio Buffalo Bill, iako je upitno je li on već tad imao ovaj nadimak. Čak bi bolje bilo da je to bio samo William Cody koji je uvelike počeo praviti planove o osnivanju cirkusa.

Crtež i Rotundova naslovnica ništa posebno.

Ludens na Malom rendžeru ima vrlo lošeg prevoditelja.

10.09.2022
    11:42:00 sati

4, 2, 7, 5

Jedna od najlošijih priča iz ovog perioda, prepuna besmislica i nelogičnosti. Indijanci ih napadnu, oni se zaklone iza konja i nijedan konj ne strada!? Kit krene u indijanski lagor, puca u vazduh, a niko od vojnika na straži ne čuje pucanj!? Generalno je sve nelogično, postupci likova su čudni, previše je sve naivno... Crtež onako, naslovne i nisu nešto.

17.09.2022
    21:24:00 sati

5, 5, 5, 6

Jako slaba epizoda. Ovo mi se nikako nije svidjelo iako se sad primjeti da ekipa ponovo vraća pravac u konstrukciji priča. Vraćamo se Indijancima i mnogim nerazjašnjenim pitanjima sa njima nakon nekolicine uspješnih fantastičnih priča, da se ne bi odlutalo u SF :) Momenat sa Buffalo Billom je onako, pretjerano usiljen. Nikako da se uspostavi kontrola nad serijalom. Čak je i crtež slabiji nego inače.

20.09.2023
    18:47:00 sati
  • jaki