U srcu džungle

KT VG 99/100 | 219 str.

Mali Rendžer sa najbližim saradnicima biva poslan na specijalan zadatak u Luizijanu. Na proputovanju do misteriozne močvare i drevnog hrama u džungli, Kit će se susresti sa brojnim nevoljama i diverzijama, a mi sa nekolicinom interesantnih likova koje prvi put gledamo u serijalu. Najzanimljiviji od svih, glavni antagonista epizode, pored ostalih lažnih imena, naziva se i Doktorom Maximusom, a pored toga što je zubar po struci i hipnotizer, voli da kidnapuje tuđe žene: velika kreativna kriza serijala se jasno manifestuje u ovoj epizodi.

Scenarij 4

• U srcu džungle
    KT LMS 238
  • Mesečev kamen
    KT LMS 239
  • Kit je nestao
    KT LU 51
  • Srce džungle
    KT LU 52
  • U srcu džungle
    KT VG 99
  • Mrtvi grad
    KT VG 100
  • U srcu džungle
    KT VGBO 24

• Il grande vecchio
    KT SR 102
  • Nel cuore della giungla
    KT SR 103
  • La citta' morta
    KT SR 104

• 102.epizoda Malog Rendžera u Italiji izlazi u maju 1972.godine, Dnevnik je u izdanju LMS štampa u januaru 1977.godine. Ludensova verzija koja za naslovnu ima još jedan lijep rad Rotunda u prodaji je početkom decembra 2022.godine (50 godina poslije premijere epizode u Italiji), a Van Gogh u maju 2023. (redovno s mekim koricama u nakladi od 100 primjeraka i tvrdoukoričeno „The best of“ izdanje u nakladi od samo 40 primjeraka).
  • Kinin je nerijedak spasilac bolesnih od malarije i vrućice u Bonelliju. Dobija se iz kore drveta kininovca (cinchona).
  • Istoričari tvrde da je početkom 18.vijeka, tokom prvih godina evropske kolonizacije Luizijane, u široj oblasti oko rijeke Misisipi živjelo desetine hiljada domorodaca, a koji su govorili preko 20 različitih jezika. Zbog svoje blage prirode, tolerancije i razumjevanja politike naseljavanja, mnoga od plemena i danas su opstala na tom području. Prema nekim podacima, Vlada SAD-a je zvanično „priznala“ četiri plemena iz te zone: Jene iz plemena Čoktau, Tunika-Biloksi, Kušata i Čikamata, dok su vladari Luizijane priznali čak 11 plemena.
  • Piramide i hramove na jugu SAD-a zaista nije lako pronaći; arheološke iskopine uglavnom nude druge oblike građevina, puteve, tribine/amfiteatre...te velike iskopine na lokaciji Poverty Point...no recentna istraživanja nezavisnih arheologa tvrde da su uboli premiju. Naime, na 50ak milja istočno od Nju Orleansa, jedna je istraživačka ekipa pod morem naišla na monumentalnu piramidu koja bi mogla poticati iz doba prije Maja i Asteka. Čekamo rezultate.
  • Depikcija drevnog božanstva koje čuva „Mesečev kamen“, oruđe koje služi za vladanje Svijetom, u Bolzanovoj izvedbi bi mogla ličiti na astečkog boga Xolotl – a koji je opet u toj hijerarhiji u ravni sa Quetzalcoatlom, sinom Mixcoatla i Chimalme, no nejasno je šta Astečki bog vatre i munje radi u močvarama, kada se zna da su Oni-koji-su-pričali-Nahuatlom vladali isključivo zapadnom obalom Meksičkog zaljeva. Na dnu teksta recenzije je precizna mapa teritorije koju je obuhvatalo Astečko carstvo u svom najsnažnijem periodu, prije Corteza.
  • Frenki u jednom trenutku tokom veslanja po izmaglici močvare spominje „Tri jarbola“, brod na koji se ukrcao kad je kao mladić pobjegao od kuće.
  • Dnevnik je ponovo izmiješao naslovne strane originalne serije, tako da je prepravio orig.CA#102 za nastavak, odnosno LMS239, dok je za naslovnu LMS238 iskoristio originalni nastavak CA#103 (i dodatno izbrljao sve pogrešnim odabirom boja).
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Nisam fatalista i ne mogu reći da je ovaj serijal ikada u toku svog postojanja imao neke dramatične padove u kvalitetu; moja tvrdnja temelji se na subjektivnom osjećaju da su avanture Malog Rendžera oduvijek imale svoja ograničenja u kvalitetu scenarija, inventivnosti priča, te da su osnovne razlike činili različiti pristupi crtanju ovog junaka. Kada to kažem, odvajam prvih 20ak epizoda serijala, jer se one i ne mogu porediti sa ostatkom rečenog o Kitu Teleru. Najbolji dokaz takvog stava bili bi primjeri „fantastičnih priča“, odnosno odvojenih, posebnih avantura u kojima se Kit susretao sa vanzemaljcima, kojekakvim praistorijskim gušterima, dinosaurusima i bićima iz vasione – kao pandan ustaljenim šablonama o prašnjavoj preriji i mukama domorodaca sa bledolikim kolonistima. Dakle, scenaristi priča o Malom Rendžeru itekako su imali materijala i ideja da ga odvuku u druge dimenzije i načine neobičnijim.

Ovaj put ću primarno obratiti pažnju na narativ i scenario, jer je to neizbježno u slučaju 102.broja: na samom početku Mali Rendžer dobija nejasne naredbe od komandanta utvrđenja i uz izabranu četvoricu kolega zaputi se u Luizijanu. Čitaoci ne znaju šta će teksaški rendžeri pobogu tražiti u močvarama na jugu SAD-a, sve dok se u priču ne ubacuje sporedni lik u vidu Eda Brendona. Naime, Ed je u potrazi za svojom nestalom suprugom Terezom i ukratko će Kitu objasniti svoju životnu priču nakon upoznavanja tajanstvenog zubara, F.Mortimera, a pritom spomenuti kakve sve to veze ima sa istraživačem Reksom Kingom. Kroz raznorazne klopke, diverzije i intrige, mnogi će se urotiti protiv Telera i njegove ekipe, da bi ih omeli u namjerama da dođu u tu famoznu džunglu i riješe zadatak – koji još uvijek konkretno ne znamo i skoro da ga do kraja nećemo ni saznati. Ritam odvijanja radnje je užasno spor, te se kroz prvu epizodu (LMS#283) sa parobroda tek stignemo iskrcati u lučki gradić tužnog istorijata zbog svježih okršaja sa domorocima. Atmosfera koja je naglašena posebno lijepim crtežom toliko je mračna, da ispočetka sve liči na već pomenute „fantastične priče“ i čitalac ima pravo očekivati spektakularne obračune sa kojekakvim babarogama. Ali, avaj, i za tu smo sitnicu uskraćeni, te se spletom okolnosti nađemo u indijanskom selu odakle ćemo, konačno, krenuti put hrama u džungli, da maknemo Dr.Maximusa i njegovu svitu i spasimo tu jadnu Terezu.

Bezbroj je propusta u scenariju, ali preko nekih nisam mogao preći: pitanje autoriteta na parobrodu (osoblje na brodovima je u jako lošim odnosima sa rendžerima), situacije u kojima se zlikovci penju uz visoke zidove kao pauci, loša fora sa liječenjem malog indijanca kininom, zubar-hipnotizer, razvijene infrastrukturne mreže i mreže komunikacija u močvarnim bespućima (telegraf), Andrein fetiš sa getlinzima na tornjevima (epizoda „Brodolom“), motiv Dr.Maximusa da u lov za blagom povede Terezu (od svih žena izabrao je udatu) itd,itd. Osim navedenih, kardinalnih propusta, tu je i sličica o Frenkijevoj romansi sa Malim mesecom. Jeste komično i dobra je ideja, ali ubod brkovima u oko i bezglavo bježanje od znakova u močvari su ipak malo prenaivno i slabo. Kao generalni propust, a to je ono što mi je još više zasmetalo u ovoj epizodi, jesu jako statični pokreti likova. Crtež je izgleda slučajno urađen u stilu koji potpuno odgovara gore pomenutoj atmosferi: mračan, tmuran, spor i težak. Ipak, dokaz da se serijal nalazi u ozbiljnoj krizi jeste sam rasplet situacije koji se završava neinventivno, bez pravog obračuna. Kao šlag na tortu, tu je potpuno nerazjašnjena situacija sa famoznom Terezom, za koju nikad nećemo saznati „da li se baš ničega ne sjeća o bliskosti sa dr.Maximusom“, te jako loše odrađena dionica sa pljačkom hrama i Mesečevog kamena.

Očito je da su autori posegnuli za isprobanim rješenjima ubacivši elemente drevnih hramova, kipova, statua i dragog kamenja kao blaga za kojim svi bezglavo trče, ali smještanje lokacije u močvaru Luizijane u ovakvoj postavci se ispostavilo kao čisti promašaj. Razumijem emociju i notu nostalgije kod vjernih Telerovih fanova koji su strepili i strepe kad dotaknu ovaj strip (i sam sam takav, Kit Lms200-350 je najbolji na svijetu), ali ovo je ispodprosječna realizacija vrlo atraktivne ideje. Naposljetku se može zaključiti kako je u strogo dirigovanom bodovanju ovaj uradak podbacio i zaista označio značajnu krizu u serijalu, te će ekipa iz Bonellija vrlo brzo potražiti i naći novu krv, koja će presjeći čvor i Malog Rendžera vratiti na staze stare slave.

KT VG 97/98 Kit je nestao

KT VG 101/102 Paukova mreža

5, 5, 8, 9

Moram se složiti sa svime u recenziji uz ponešto dodataka. Lavezzolo često u svojim pričama koristi novotarije koje su na rubu da budu anakronizimi s obzirom na vrijeme odvijanja radnje u serijalu. Ovdje je u pitanju reflektor, koji je zaista postojao u to vrijeme (Francusko-pruski rat: opsada Pariza 1870.-1871.), pa se ne može govoriti o anakronizmu, ali...

Nije mi jasno na što je Lavezzolo mislio pod "fosfornim ciljnkom na oružju". Takvo nešto nema nikakve logike, posebno ne na način kako je prikazano u stripu.

Također je spomenuto da rendžeri govore dijalekt Siouxa, što je prilično čudno jer Siouxa ne bi trebalo biti niti blizu Teksasa.

Po pitanju crteža, doktor Maximus izgledom podsjeća na "demonskog baruna", što nije ni čudno s obzirom da je Balzano crtao obje epizode. Originalne naslovnice podižu ukupnu ocjenu, a zahvaljujući Van Goghu konačno smo ih i mi dobili u izvornom obliku.

Na kraju, jedino bitno i donekle zanimljivo u ovoj razvučenoj priči (čija tema idejno odgovara samim počecima serijala) je zaključak u završnoj didaskaliji:
    "I tako su dokumenti i izvješće radi kojega su Kit i ostali prošli nebrojene opasnosti, završili u arhivu, gdje ih godinama, a možda i stoljećima, nitko neće tražiti."

30.04.2023
    18:59:00 sati

5, 5, 9, 8

Ne osobito uvjerljivo. Daleko od nečeg reprezentativnijeg.

01.05.2023
    14:58:00 sati
  • Ukupna ocjena 59%

5, 6, 6, 8

Ne baš dobra epizoda, a kraj je stvarno loš.

12.05.2023
    23:46:00 sati

7, 2, 5, 4

Uh... Priča je zaista imala potencijala, ali scenaristički je to katastrofalno izvedeno. Telegrafska linija kroz močvaru? Mjesečev kamen pomoću koga se može vladati svijetom eksplodira bez zvuka i bez objašnjenja šta je to uopšte bilo? Kao da scenarista nije znao šta bi s onim što je zamislio, pa je onda nešto zbrzao. Kakva je uopšte Terezina uloga? I tako, čitav niz gluposti. Crtež nije sjajan, a naslovne su siromašne, pogotovo druga.

18.07.2023
    16:31:00 sati
  • jaki

Ukupna ocjena 36%

3, 3, 4, 6

Katastrofa.

I scenaristički i crtački loše.

20.11.2023
    14:15:00 sati
    jaki

5, 6, 7, 6

Zbog loše kvalitete prethodnih te tematike i duljine stranica ove epizode, njeno čitanje sam odgađao skoro godinu dana, ali na kraju će ispasti da sam još najzadovoljniji njenom kvalitetom.

Ne volim kad junaci idu daleko od uobičajenog područja djelovanja, a posebno kad se radi o potragama za izgubljenim civilizacijama ili dokazima njihova postojanja. Kad čujem Azteci i Maye skoči mi tlak.

Međutim, ovdje, na sreću, susret s nekim izgubljenim narodom skoro da pada u drugi plan, a kada se dogodi meci ne lete, krv se ne prolijeva i to mi je nekako prijalo. Može biti da je do trenutka čitanja, ali sasvim su mi odgovarali usporeni ritam radnje i neki sporedni detalji, poput stalne sumnje u Brandona. Čak i to oko Therese mi nije puno zasmetalo. Jednostavno, jedan genij, a svejedno i luđak, ju je poželio, oteo i na kraju mu je pobjegla. Zašto ne? Kitova misija nije bila nju spasiti. I njegov oprez i primarno vođenje računa da ne bude nastradalih među rendžerima koje vodi su mi dobar detalj. Nije htio pod svaku cijenu ići u to famozno srce džungle već je ušao kad je shvatio da nema opasnosti. Ono s načinom funkcioniranja administracije me nasmijalo.

S druge strane, koliko god mogu shvatiti želju da nam pomoću sporosti odvijanja radnje Lavezzolo možda podigne napetost, ima par nepotrebnih ili nepotrebno dugih scena/situacija. Od ozbiljnijih zamjerki izdvojio bih činjenicu da je ovo pleme očito palo pred svega 5, 6 naoružanih ljudi, dok je onu prethodnu ekspediciju poklalo. Čime, kako, zar su bili nenaoružani? Taj "Mjesečev kamen" kao predmet potrage je jednostavno niknuo u didaskaliji na početku orig. broja 10, dugo nije bilo spomenuto što se traži. I ono s drogiranjem je isto pretjerano, pa one tvrdnje da strah nadjačava učinak droge... Ali, i inače ne razumijem svrhu drogiranja Indijanaca kad su očito prethodno poraženi oružjem. Zašto drogirati nekog koga si ionako već učinio robom?

Sve u svemu, meni je ovo bolje od zadnjih par priča, naravno ispodprosječno, ali bez nekih teških grešaka.

29.12.2023
    13:19:00 sati