Fakir Sumabatra

KT LU 55b/56a | 155 str.

Spletom slučajnih zbivanja Kit, Ani i ekipa iz utvrde rendžera će upoznati tabor cirkuskih artista pod vodstvom Hermana Rojtera. Kako se Rojterov porodični posao nalazi pred kolapsom, Kit će odvojiti vremena da im pomogne i odjahaće u susjedni Daglas-Siti da pronađe njegovog konkurenta, Kaleša. U ovoj zanimljivoj, ali i ispodprosječnoj epizodi po kvalitetu ponuđenog komična i tragična dešavanja se prepliću brzinom svjetlosti.

• Ljubimac Krik
    KT LMS 250
  • Fakir Sumabatra
    KT LMS 251
  • Nasilnici
    KT LU 55
  • Pandža čudovišta
    KT LU 56
  • “Gospodin Creek”
    KT VG 105
  • Fakir Sumabatra
    KT VG 106
  • Fakir Sumabatra
    KT VGBO 27

• Uomini violenti
    KT SR 109
  • La tenda gialla
    KT SR 110
  • L'artiglio del mostro
    KT SR 111

• Ovo je 109.epizoda serijala o Malom Rendžeru, i u Italiji je premijerno objavljena u decembru 1972.godine, s tim da priča počinje krajem ove sveske i nastavlja se u brojevima #110 i #111. Na našim prostorima je Dnevnik objavljuje u kultnoj ediciji LMS u brojevima 250 i 251, u proljeće 1977.godine.
  • Ovo je i treće pojavljivanje famoznog Sumabatre nakon epizoda „Fakir Sumabatra“ i „Sumnja“ čije neobične moći obično vrlo malo ali u presudnoj mjeri doprinose rješavanju glavobolja i poteškoća na koje Kit nailazi u svojim avanturama. Njegova vjerna pratilja je zmija Ravalpindi. Rawalpindi je, inače dvomilionski grad u Pakistanu.
  • U jednom trenutku u ovoj epizodi, Ani se prisjeća da joj je četvrti muž (od inače sedam bivših) bio navodni učitelj, a da ju je prvi ostavio zbog neke balerine 😊
  • Daglas (Douglas) je grad u istočnom dijelu Teksasa (Smith County) – koji je potpuno napušten 70ih godina prošlog vijeka. Druga moguća veza sa izmišljenom lokacijom u ovoj epizodi nalazi se malo sjevernije, takođe u istoj državi i zove se Douglassville – ali je takođe skoro pa nenaseljen i pretvoren u još jedan „ghost town“ u Texasu.
  • Na brojnim internetskim stranicama teško je pronaći pravu istinu o porijeklu naslovnica koje je Dnevnik ubacio u LMS verziju ove epizode. Postoji velika šansa da ih je radio Branko Plavšić, a isto tako velika je šansa da se možemo složiti kako su one ispod svakog minimuma kvalitete. S druge strane, originalne naslovne majstora Donatellija su jako lijepe i njima ide moja ocjena.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Kad smo u prethodnim osvrtima spominjali određene kreativne blokade svojstvene serijalu Malog Rendžera, propustili smo naglasiti kako u tim žaliboževremena epizodama ipak nije manjkalo zabave. Mora se podvući aksiom da stripovi Kita Teler nikako nisu ozbiljno štivo i da se moraju posmatrati kao isključivo zabavan i neozbiljan intermezzo, pa je tako došao na red i ovaj broj. Bez obzira na egzotičnost avantura koje su nam u djetinjstvu došle u ruke, a označene su famoznim LMS nizom od brojeva 200 do 400, zaista je vrlo malo natprosječno kvalitetnih stripova koji zavređuju pozitivnu ocjenu. Šabloni, eksperimentisanje, nedosljednost i značajnije varijacije u ponuđenom potvrdili su toliko puta pomenutu Bonelli bolest u kojoj ničim izazvano na prvi pogled, ali sa logičnim, dubljim razlozima, serijali ovakvih junaka nezaustavljivo propadaju u ambis i teško se vraćaju na površinu na kojoj smo ih zavoljeli. Da je serijal Časnog Noža opasno ovisio o propratnim likovima, antagonistima i zlicama kojima se Mali Rendžer suprotstavljao – dokaz je i ova zabavna avantura.

U blizini utvrde gostuje cirkus nekog Hermana Rojtera, potomka slavne Hamburške porodice cirkusanata i iz tog cirkusa bježi šimpanza Krik, te ga put nanese baš u naše utvrđenje. Nakon što su ga nekako obuzdali i zakatančili (nakon 30-ak stranica), Kit i ekipa odluče vratiti majmuna u njegov habitat, a mi se lagano u paralelnim naracijama upoznamo sa tom porodicom Rojter. Saznaćemo da je gazda Herman očajan, jer posao lagano ali sigurno propada, između ostalog i zbog jake konkurencije koja se ogleda u Kaleševom cirkusu – a koji gostuje u susjednom Daglas Sitiju. Kada se Kit i Ani, koji predstavljaju delegaciju teksaških rendžera, upoznaju sa nedaćama porodice Rojter, a nakon što jedan od nezadovoljnih cirkusanata nesretnim slučajem zapali šator (i posle toga pogine, sve zbog neuspješne sabotaže sa trapezom), oni odluče pomoći nesretnicima. Kit će kao prethodnica odjahati ka Kalešu i probati kupiti šator za Rojterove, no ubrzo saznaje kako posao neće tako lako obaviti. Džon Kaleš i njegova gospodžetina Ulrika su pravi tlačitelji svoje trupe, gramzivi, nezasiti i loši, pa će Malom Rendžeru zatrebati i susret sa famoznim Sumabatrom i njegovom Ravalpindi da bi se pogodio posao, izokrenule stvari i dovršila ova, ničim izazvana – ali opet ponavljam, zabavna avanturica.

Scenarist je bio apsolutno svjestan kakvom širinom priče može manipulisati, te je donio racionalno rješenje i začinio sve setom prilično zanimljivih likova. Očigledno je insistiranje na bespotrebnom razvlačenju radnje nakon dolaska Krika u utvđenje, sve da bi se čitaoci ponovo susreli sa svim sporednim likovima u serijalu – od Zubatog Bila, O'Hare, Džima, Roze, Klarete, Čin-Laoa, pa i Kinga. U istom ritmu autor nastavlja i nakon te sekvence, pa ćemo tako saznati imena svakog člana Rojterove trupe: Hermana, njegove kćeri Martu i Heli, pokvarenog Gordona i konačno, Karla Selcera – koji jedini doživljava određene transformacije kroz priču, a nosi značajniji teret, jer je on taj koji, da tako kažem, finansira cirkus svojom pozajmicom Hermanu. Pa kad i to nije dovoljno da se popuni forma, moraćemo upoznati pola stanovnika sela gdje su cirkusanti locirani, većinu artista iz Kaleševog cirkusa, i ko zna šta još do kraja ove priče. Malo je stvari koje se mogu pohvaliti, a ponuda tako velikog broja sporednih rola je jedan od ozbiljnijih minusa ovaj put. Dalje, autor pokušava uvezati aktivnosti pobrojanih statista u smislenu fabulu, a to mu tek djelimično polazi za rukom – tek u trenutku kad iz naftalina vadi fakira i kobru: ritam odvijanja radnje nije previše spor, ali su dešavanja očekivana, predvidiva i odaju silan ukus amaterizma.

No, ono što je svakako za pohvaliti u ovom više neuspješnom nego osrednjem pokušaju manipulacije likovima jesu određena odstupanja u njihovom ponašanju. Jedna skoro pa neprimjetna sličica u cirkusu tokom predstave Rojterovih, gdje Kit bulji u stariju Hermanovu kćerku dok se penje po merdevinama i uopšte ne sluša Anine savjete, dovoljno je za tračak nade čitaocima. Znali smo i prije ovoga da Kit ne može okretati glavu od svake mačkice na koju naiđe, a što će kulminirati u originalnim #163-165, ali ovo je možda i prvi put da ga vidimo da u značajnijem obimu traga za ženskim čarima. Lavezzolo uspješno pokriva i ovaj dio scenarija trivijalnim ali za serijal bitnim razgovorima Roze Morning i njene kćerke u kojima se nagovještava njeno izbivanje u Njujork, koje će uslijediti nakon nekoliko epizoda, a sve sa opravdanjem u želji Džimove ljubljene da kćerki obezbjedi kakvo-takvo školovanje, daleko od pustara Teksasa i hrpe muškaraca u uniformama. Takođe, pozitivan detalj u razradi likova je svakako i sekvenca sa Hermanom čija se tvrdoglavost, obraz, poštenje i dosljednost ne mijenja čitavim tokom priče – u svim situacijama. Pomenuto je naglašeno naivnom ali opravdanom vinjetom gdje Herman na vijest da su mu obezbjedili novi šator govori: „Ako ste ga ukrali, ne želim ga!“.

Na ovakvu ispodprosječnu notu u pogledu scenarija došao je sasvim prosječan crtež, koji nikako ne odskače od neke zlatne sredine na koju smo od Balzana navikli. Ne postoji ništa neuobičajeno što bi se moglo izdvojiti, jer je crtaču ovo n-ti put da crta iste ili slične kadrove u Telerovom svijetu, bez posebne egzotike. Nakon izleta po prašumama, močvarama i ekspedicija na jugu zemlje, vratili smo se u teksašku prašinu i vidimo zašto je Biragu, kao i ostalim crtačima to praktično „domaće“ okruženje. Ubacivanje životinja nije baš vrhunski odrađeno, ali je barem pokušano – uz napomenu da će neko drugi u daljoj budućnosti (na epizodi Suludi Sigram) značajno bolje iskoristiti elemenat faune zatočene u kaveze u ovom serijalu.

Dakle, sasvim je jasno na kojem nivou funkcionišu ove „nazor“ iscrtane epizode Malog Rendžera, i opravdano je reći da u ovom periodu, umjesto da napreduju u neki viši, očekivani nivo, razina kvaliteta se drastično spušta u amplitudama jačim nego što su jaki rijetki i povremeni bljeskovi ka boljem. Serijal u ovom periodu i dalje značajno pati, očito zbog skretanja svjetala na Zagorove avanture u SBE, ali i zbog situacije da staffu očajno trebaju nove, svježe i prije svega kreativne snage. Ovakvi promašaji nisu služili ničemu osim što su predstavljali ozbiljnu prijetnju da se serijal potpuno ugasi. Širenje Telerovog svijeta doživljava milimetarska pomjeranja u prostoru, ali nikako u kvalitetu, i odavno je bilo jasno da slijede ozbiljni rezovi ako se misli nastaviti s poslom. Siguran sam da su u tadašnjem svijetu samo hardcore fanovi ostajali uz Malog Rendžera, a ostali Bonelijevci (tada se to nije tako zvalo) okretali nekim drugim junacima. Usuđujem se reći i da je jako teško zamisliti da se danas bilo ko, ko se smatra fanom ovog serijala – a krenuo ga je recimo čitati od početka Ludensovih izdanja, baš u ovom trenutku ne dvoumi da li nastaviti prašnjavim teksaškim pustarama za Kitom i Frenkijem. Ako takvi postoje i čitaju naše osvrte – ja im samo mogu reći da moraju imati strpljenja, jer najbolje od Časnog Noža tek dolazi.

KT VG 103/104 Agent 03

KT LU 56b Tajna jezera Bjukena

6, 5, 8, 7

KT LU 55b/56a: Stigao je Mr. Creek / Žuti šator (SR 109b/110/111a, LMS 250/251)

Broj stranica: 36+96+24=156

Scenarij: Andrea Lavezzolo
    Crtež: Birago Balzano
    Naslovnice: Massimo Rotundo / Franco Donatelli

Zanimljivosti:
    - Ova epizoda premijerno je izlazila od prosinca 1972. do veljače 1973. godine, Dnevnik je objavljuje u prvom dijelu 1977., Ludens u srpnju i listopadu ove, 2023. godine, dok se još čeka Van Gogh izdanje najavljeno krajem ove ili početkom iduće godine.
    - U svojoj predzadnjoj priči u serijalu Lavezzolo nam pokazuje zgodan trik koji koriste u Indiji i Africi za lov na majmune.
    - U Ludensovu izdanju stoji da je zapovjednik rendžerske utvrde bojnik, što normalno nema veze sa zdravim razumom.
    - Nagovješćuje se da bi Claretta mogla otići na školovanje u grad, što se i desilo nekoliko epizoda kasnije, u KT VG 111: Rendžer u New Yorku
    - Spominje se Kitovo nasljeđe iz KT VG 72/73: Dunhavonovi nasljednici u kontekstu da je zahvaljujući bogatom nasljedstvu Kit spreman i voljan novčano pomoći vlasniku cirkusa u nevolji.
    - Annie i dalje traži osmog muža, samo što joj se ne sviđa biti žena vlasnika cirkusa.
    - Kit se prisjeća pukovnika Codyja, poznatijeg pod imenom Buffalo Bill, i njegove u stvarnosti realizirane ideje o pokretanju cirkusa iz epizode KT VG 90/91: Rendžerska riječ
    - Treća pojava fakira Sumabatre. Prvi put se pojavio u epizodi koja nosi njegovo ime KT VG 27b: Fakir Sumabatra, a drugi put u KT VG 43/44a: Sumnja
    - U glavnim ulogama su njemački doseljenici, što je čest slučaj u Lavezzolovim pričama, kao npr. u KT VG 56/57: Zakon linča. Lavezzolo njihovo podrijetlo potencira čestim uzvicima aktera na njemačkom.
    - "Račetina, mali račiću, ovaj rak, mala moja račićko, rače, sve mi se čini da se približava neki račić" samo su neki od užasno iritantnih poštapalica i fraza u Ludensovu izdanju.
    - Douglas City je zaista postojao na logičnom mjestu odvijanja radnje ove priče, a danas je jedan od mnogobrojnih tzv. gradova duhova.

Kratak sadržaj:
    Simpatična čimpanza imena Mister Creek pobjegla je iz cirkusa i postala nenadani gost u utvrdi rendžera. Kit i Annie Četiri Pištolja imaju zadatak vratiti Creeka vlasnicima, ali odbjegla čimpanza cirkusu nije jedini problem.