Tajna jezera Bjukena

KT LU 56b | 82 str.

Dug od pljačke i pokolja u Dalasu i poetska pravda čekaju ishod dešavanja na jezeru Bjukena, gdje se prisilno izmješta pleme Komanča Sivog medveda. Kit i Frenki odlaze na lice mjesta da utvrde razlog misterioznih ubistava indijanaca, jer dešavanja prijete da eskaliraju u pobunu i/ili novo pomjeranje nesretnih domorodaca. Još jedan značajniji pomak u kreativnosti zahvaljujući inicijaciji novog scenariste u serijal.

• Tajna jezera Bjukena
    KT LMS 255
  • Pandža čudovišta
    KT LU 56
  • Pandža čudovišta
    KT VG 107
  • Pandža čudovišta
    KT VGBO 28

• L'artiglio del mostro
    KT SR 111
  • Il solitario del Pecos
    KT SR 112

• Ovo je 111.epizoda serijala o Malom Rendžeru, i u Italiji je premijerno objavljena u proljeće 1973.godine. U pomenutoj svesci priča počinje od 27.stranice, dok se ostatak od 11+2/3 tabli nalazi u narednoj, 112-oj. Na našim prostorima je Dnevnik objavljuje u kultnoj ediciji LMS u broju 255, krajem maja 1977.godine.
  • Ovo je ujedno i prva epizoda koju potpisuje Decio Canzio (1930-2013), Milanez koji je ostavio neizbrisiv trag u SBE. U serijalu Malog Rendžera, Decio će uraditi ravno 62 epizode, a koje će i dalje uživati kultni status među čitaocima. Dovoljno je samo spomenuti naslove poput Bisera Oklahome, Nevidljive barijere, Rendžera u Njujorku ili Kju-kluks-klana. Osim velikog opusa u svijetu Kita Teler, Canzio radi i nekoliko epizoda u serijalu Teksa Vilera, te desetak brojeva u Zagorovom serijalu.
  • Jezero Bjukena iliti Lake Buchanan je najveće jezero u Teksasu – ali je vještačko, a njegovo formiranje je dovršeno 1938.godine završetkom izgradnje brane Buchanan.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Nakon određenog vremena koje smo proveli u društvu Malog Rendžera lutajući po Americi i južnije, vratismo se u malo pitomije predjele prerije gdje obitavaju domoroci. Neiskorišteni potencijal u neiscrpnom izvoru ideja koji se zove odnos crvenokošci-bledoliki nije mogao dugo ostati zanemaren, pa se friško angažovani scenarist, gospodin Canzio sjetio pozabaviti najbitnijim pitanjem svih vesterna. Ukupni dojam nakon čitanja ove epizode je prilično neodređen, ostao takav nedefinisan tokom godina, od prvog čitanja prije 30+ godina, pa do sinoć – jer se teško pronalaze motivi koji gone autorski tim u serijalu da i dalje nemilosrdno eksperimentišu i čitaocima priređuju svojevrsne šokove. U rasponu od dosadnih epizoda iz tvrđave do fantastičnih priča sa raznim prikazama, nađe se i pokoja suhoparna priča iz seta „standardnih“, vestern dogodovština koje nikako nisu eksploatisane u dovoljnoj mjeri. Poklopilo se baš tako, da Decio Canzio debituje u svijetu Kita Teler baš ovom epizodom, u svom zlatnom kreativnom periodu u SBE – paralelno sa angažmanom na Akimu i dvjema uspješnicama u serijalu Un uomo un'avventura – sa velikim majstorom Toppijem. No, da uspjeh u jednom svijetu ne znači automatski i univerzalni uspjeh, pokazuje baš ovako težak početak koji Canzio doživljava u pričama o Malom Rendžeru.

Iz ove perspektive je takođe interesantno i razmišljati o dimenzijama u kreaciji priča koje koristi Canzio tokom svog opusa u ovom serijalu; nerijetko će se određeni sitni detalji ponavljati, samostalno razvijati i postajati dosadni i trpki, jer se ispostavilo kako autori u kući SBE nikako ne mogu djelovati na svoju ruku i jednostavno se moraju oslanjati na ostatak staffa. Tako i u slučaju Cancia, rejting njegovih epizoda će dramatično ovisiti o vizuelnom dijelu stripa, bez obzira kakvu nam to priču spakovao i na koji način ju je prezentovao.

Ovu vrlo kratku epizodu otvaramo scenama iz rezervata Komanča, gdje pukovnik Džekson teška srca dolazi ispoštovati naredbu viših instanci i pleme svog prijatelja, poglavice Sivog medveda dislocirati sa njihovih vječnih ognjišta na drugo mjesto. Slobodnom procjenom Džekson predlaže indijancima da svoje šatore postave u blizini jezera Bjukena, u okolini koja je plodna i pitoma, te im može osigurati dovoljno dobar život. Nažalost, u indijanskom logoru se desi nekoliko misterioznih ubistava koje se vezuju za jezovitu, čudovišnu pojavu iz jezera, pa ćemo ubrzo poslati Telera i Frenkija na lice mjesta. Kit se u tom trenutku još uvijek ubrzanim tempom razvija u dobrog oficira izrazitih detektivskih sposobnosti, i Canzio tu preuzima palicu od Lavezzola sa jasnim zadatkom, pa se u tom dijelu nema šta osporiti. Ideja koja stvara priču, a koju sam objasnio, takođe je za pohvalu, jer iako uopšte nije superatraktivna niti natprosječno dobra, ipak pije vode i otvara mogućnosti za određenu dozu zabave. U daljem toku priče, susrećemo se sa nekoliko interesantnih likova, od kojih je jedan Stjuart Bal, povjerenik za indijanska pitanja, a drugi šerif Vens Dejvis iz Dalasa, te manje bitnom rolom ronioca Sendija koji zatvara krug uloga upitnog karaktera, a koje u suštini tvore istražni trougao.

Jasno je kako se Canzio uveo u svijet Telera prilično metodičkim pristupom problemu, ruku odvezanih u određenoj dopustivoj mjeri. U jednoj od prethodnih recenzija objasnio sam kako je serijalu prijeko bila potrebna nova krv, jaka doza kreativnosti koja će osvježiti tu kancelariju u SBE. Kako je već od jeseni 1971.godine Canziu povjeren editorijal pod imenom „Collana America“ – a koji se sa priličnim uspjehom bavi serijom jednopuca o životu na granici SAD i Meksika (tadašnja „Altamira“), SBE ga angažuje i na ovom polju u nadi da će revitalizirati posrnuli serijal, baš kao što je to u isto vrijeme uspio i sa Akimom i pomenutim uspješnicama u saradnji sa Toppijem. Vremenom će Canzio postati drugi najplodniji autor priča o Malom Rendžeru, isključivo po zaslugama koje dobija ponovnim dizanjem tiraža, a ubacujući nove avanturističke sekvence, te ples po granici horora i fantazije koji njegov prethodnik Lavezzolo jeste probao, ali nije dovoljno dobro usavršio.

Iako je ova epizoda tek uvod u pretežno uspješan rad u svijetu Malog Rendžera, može se reći da je Canzio startao sa pozitivnom tendencijom jer je prije svega u kostur priče ubacio najbolniju tačku svijeta vesterna, a to je seljakanje i maltretiranje indijanaca na način kako je to „veliki bijeli otac iz Vašingtona“ perfidno činio. Sam taj dio dovoljno je primamljiv za istraživanje, jer je tema crvenokožaca u jednoj stidljivoj mjeri tek dotaknuta u onome što smo dotad čitali o Teleru, a što se može pripisati postepenom upoznavanju odrastajućih generacija koje prate Malog Rendžera. Ozbiljne teme se nisu baš mogle tako jednostavno servirati iz mjeseca u mjesec djeci koja tek upoznaju svijet oko sebe. Ipak, da bi na neki način brendirao svoj otisak u ovom svijetu, Canzio je odlučio imputirati redovne doze horora i donekle SF-a, te ih kombinovati zajedno sa više realističnim pristupom cijeloj materiji. Čitava ta konstrukcija zaista jeste i više no dobra za to doba, ali ponavljam: sve je direktno ovisilo o drugim članovima tima. Nažalost, u ovoj epizodi Gamba nije odgovorio na dovoljno dobar način i ova epizoda izgleda kao puko ispunjavanje forme sa vizuelne strane. Sve mane koje inače trpi Gambin crtež, u ovom broju su više no istaknute. Lica su prazna, bez grimasa, gestikulacija je nikakva, kadriranje nabacano i nesrazmjerno scenama, pozadine tek nešto bolje od prosjeka – ali ne zbog kreativnog ispada, već zbog direktnog zadatka koji iziskuje data lokacija.

Isto bi se moglo zamjeriti i scenarističkom aspektu epizode: vjerovatno potjeran silnom željom da u ovu dimenziju krene onako kako najbolje zna, Canziova ideja ostaje nedorečena u smislu slabog zapleta situacije. Nepotrebno maltretiranje čitalaca sa scenom obračuna na splavu – a koja je nastavak jako dobre sekvence u kojoj Kit zapada u živo blato – te odgoda konačnog obračuna sa glavnim zloćom u priči nisu za pamćenje. I baš u tim dijelovima stripa se očitava loša koordinacija unutar novostvorene ekipe, jer u pomenutim momentima gdje se Canzio spetlja, Gamba više no dobro crta scene ispod površine jezera, a tamo gdje Canzio kontroliše radnju, Gamba ostavlja previše neispunjenog prostora u vinjetama. Na svu sreću, nismo ostali uskraćeni za humorističke detalje u kojima prednjači Frenki, a sve je ispalo zaokruženo kao ozbiljna priča zbog izostavljanja nepotrebnih rola unutar utvrđenja.

Što se naslovnice tiče, Donatelli radi svoj posao kao vrsni profesionalac cijelim tokom svog angažmana i nemam apsolutno niti jedne zamjerke na njegov rad: coppertine u njegovoj režiji sve su preslikano vrlo dobre sa izuzetkom nekih odličnih. U slučaju ove epizode, iako Kit izgleda malo omamljeno, tj.ne liči na sebe u ovoj sceni, momenat je odlično naslikan i predstavlja ključnu tačku u priči, pa nemam srca dati lošu ocjenu.

Na magičnom broju #255 kultnog LMS-a podvlačimo crtu i udahnuli smo novi život našem dragom Teleru i konačno krećemo u novi početak. Taj novi početak biće težak, opor, trom, pa možda i neprepoznatljiv za mnoge, ali mi koji smo naučili napamet svaku epizodu Malog Rendžera znamo da smo upravo okrenuli novi list i imamo pravo da se nadamo boljem. Pa, krenimo već jednom, čeka nas štošta interesantnog.

KT LU 55b/56a Fakir Sumabatra

KT LMS 271 Rajanovo srce

8, 3, 4, 9

Zanimljivosti:
    - Ova epizoda premijerno je izašla u veljači i ožujku 1972. godine, Dnevnik je objavljuje sredinom 1977., Ludens u listopadu ove, 2023. godine, dok se još čeka Van Gogh izdanje.
    - Odmah na prvoj sličici problem: stoji 1860. godina, a radnja serijala bi se trebala odvijati u drugoj polovici 1870-ih. U Dunhavonovim nasljednicima jasno stoji 1876., a taj okvirni vremenski period je i u kasnijim pričama nekoliko puta potvrđen. Čak imamo podatak da su se Kitovi roditelji vjenčali u Denveru 1861.
    - Jezero Buchanan zaista postoji i nalazi se u središnjem Teksasu, odnosno na pravom mjestu za potrebe priče (stotinjak km od tvrđave rendžera kako stoji u stripu). Problem je što je to umjetno jezero nastalo 1939. izgradnjom brane.
    - Saznajemo da je Frankiejeva mjesečna plaća 55 dolara, a kockarski dug 9729 dolara i 30 centi.