• Gli sbandati
    KT SR 113
  • L'oro del sud
    KT SR 114
  • Agua blanca
    KT SR 115

• Ova epizoda premijerno je izlazila od travnja do lipnja 1973. godine, Dnevnik je objavljuje sredinom 1977., Ludens u studenome 2023. i siječnju 2024. godine, dok se još čeka najavljeno Van Gogh izdanje.
  • Natchez je grad na samom jugozapadu države Mississippi i na istoimenoj rijeci. Riječ je o jednom od najstarijih i najvažnijih naselja europskih doseljenika, ime je došlo od indijanskog plemena, a danas grad broji oko 15000 stanovnika.
  • LU 58, 36. str.: Krivo je prevedeno da Kit putuje vlakom jer do tvrđave ima stotinjak milja (točan prijevod bi bilo "stotine milja"), pa izgleda kao scenaristički propust podatak na 53. str. da je tvrđava udaljena još 150 milja kada kasnije siđe s vlaka.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

"U tim teškim vremenima mnogo je ljudi dobilo konopac oko vrata samo zato što je netko posumnjao da su Južnjaci."

Na samom početku Lavezzolo ukratko upoznaje čitatelja s okolnostima nastanka i tijeku razvijanja Američkoga građanskog rata, ali s direktno naglašenom simpatijom prema ozloglašenoj Konfederaciji, što je poprilično rijetka pojava. U svakom slučaju, osvježenje je vidjeti malo drukčije zaključke od onih standardno općeprihvaćenih, pogotovo u jednom podcijenjenom stripu kao što je Lavezzolov Kit Teller. Lavezzolo je često običavao početi priče s nekim povijesnim prologom, pokušavajući tako čitatelja dodatno obrazovati, samo tu je i gomila banalnih objašnjenja kakvima u modernom stripu nema mjesta.

Nakon uvoda prebacujemo se u 1874. godinu, gdje pratimo Kita na misiji i posjetu senatoru Drummondu u gradu Natchezu, a slučajno spašavanje crnca Sammyja Rooka iz nevolje direktno ga upliće u priču sa skrivenim južnjačkim blagom. Na prvu se godina čini nelogična jer su se radnje nekih prethodnih epizoda odvijale u 1876., ali riječ je o još jednoj retrospektivnoj prispodobi, pa se može zaključiti da je proteklo još dosta vremena do trenutna vremenskog okvira unutar priče i kasnije ponovnog Kitovog povratka u Natchez, ovaj put s Frankiejem kao pojačanjem. Budući da Lavezzolo nije precizirao koliko je vremena prošlo između dva Kitova posjeta Natchezu, ne može se tvrditi da je riječ o nelogičnosti unutar serijala. Lavezzolo inače uvijek koristi retrospektivno pripovijedanje, ali ovdje je prvi put koristio spomenutu situaciju s Kitom, gdje čitatelj prati razvoj događaja kroz duži vremenski period. Za svaki slučaj tu je i napomena da se u međuvremnu dosta toga dogodilo kao što su: puškaranja s Indijancima, lov na bandite i razdoblja mira. Mogu samo reći da mi je to pomalo iznenađujuća koncepcija koja se ipak lako uklopi u serijal bez posljedica na kontinuitet. Vezano s tom koncepcijom moram napomenuti da je raritet da se tek na 90. stranici radnja prebacuje na sadašnje vrijeme u priči, a tek 28% epizode (61 od 233 str.) ima radnju u vremenu kad se ista i odvija, dok ostatak otpada na razne prologe i retrospektivno pripovijedanje.

Gamba je dao maksimum od sebe za oproštajnu suradnju s velikim Lavezzolom. Trud je zaista primjetan, pogotovo kada se usporede njegovi radovi na nekim epizodama iz ovoga razdoblja. Nažalost, to se ne može reći i za originalne naslovnice. Autor je Bruno Faganello, nemaju nekakve direktne veze s radnjom, nisu nešto ni atraktivne, ali privlačan faktor i starinski šmek je tu. Rotundova naslovnica je čista suprotnost, na prvu atraktivna, temom odlično odgovara priči, ali Kitov izgled na njoj daje dojam da se ništa vrijedno ne nalazi unutar korica, a nije tako...

Od svih likova unutar tih korica, najbolje su okarakterizirana dva bandita, istinska lovca u mutnom, što Gamba dodatno potencira njihovim naglašeno zlikovskim izgledom:

Rudy Brown i Mike Wood

Ne smeta mi ni što je očigledno riječ o prekopiranim likovima, jer izgled baš idealno odgovara njihovu karakteru. Za razliku od ova dva glavna negativca, ostali likovi ne odaju izgledom svoj karakter, pa tako imamo samo naizgled uglađenu gospodu, vojnike koji karakterom većinom nisu čisti negativci, ali već izgubljeni rat i pohlepa ih je navela na izdaju, kao i plejadu likova upitna karaktera, kao što je nesretni crnac Sammy Rook.

Frankie: "Ljudi koji se pojavljuju... Ljudi koji nestaju... Pravi mrtvi... Lažni mrtvi... Poruke koje ništa ne govore... Svih mu kockica!
Znaš li što, Kite? Mislim da je sve ovo previše zamršeno čak i za moj genijalni mozak."

U kompliciranom razvoju priče, Lavezzolo nije zaboravio na standardne dosjetke i gegove s rendžerima i ostalim likovima iz priče. Upravo te minijature, čiji je cilj komičan predah od ozbiljnog dijela radnje, su i najveći privlačni faktor u Lavezzolom opusu na Malom Rendžeru. Te banalne fore krase serijal od početka, pa su i postale njegov zaštitni znak:

Ipak, dok je Lavezzolo stalno kombinirao neozbiljne komične predahe s povijesnim činjenicama i životnim lekcijama, kasnije u serijalu se često sve svelo na opuštenu i neozbiljnu zabavu, a edukacija je prepuštena drugim serijalima.

Kao i mnogo puta ranije, Lavezzolo nam ovdje nadugo i naširoko prikazuje muke raznih likova koji su se htjeli okoristiti ukradenim zlatom. Bilo da su ga ukrali ili su ga se naknadno htjeli domoći, svi su loše završili. Ponovno je upotrijebio poznati kršćanski nauk da nema sreće u pohlepi i da je oteto = prokleto, pa jedino časni likovi prođu dobro, kao što su npr. Kit, Frankie i konobarica, a pohlepni:

U cijeloj zvrzlami i gomili raznovrsnih podatka posebno dolazi do izražaja prikaz života u siromašnom dijelu jednog američkog gradića na samom rubu Divljega zapada s naglaskom na katastrofalne životne i higijenske uvjete koji često završe neizlječivom bolešću, kao što je zlokobna zarazna guba. Cijelom tom jadu i bijedi unatoč, Lavezzolo nađe potrebu da prikaže komične, vedrije strane života. Čaša kod njega je uvijek napola puna, ne napola prazna, a bio je svjestan da pozitivna energija i vedrina je ono što je bitno i što treba širiti i na okolinu.

I tako je ovom epizodom došao kraj Lavezzolovom radu na serijalu, a palicu preuzima Decio Canzio, koji je odveo serijal u atraktivnijem, ali i puno naivnijem smjeru. S današnjeg gledišta, promjena je očigledno bila uspješna jer Lavezzolov način pripovijedanja je već tada pregazilo vrijeme. Meni pak odgovara taj arhaičan način pripovijedanja kao i njegov ekstremno-pacifistički stav, toliko bitan uzrastima kojima je ovaj serijal i bio namijenjen.

O Lavezzolovoj veličini dovoljno je reći da je u njegovu čast nazvana ulica u Rimu - Via Andrea Lavezzolo u četvrti Torrino Mezzocammino. Budući da se ista križa s Viale Gianluigi Bonelli i Viale Hugo Pratt, jasno je da ga Talijani stavljaju u kategoriju velikana talijanskog i svjetskog stripa. Na kraju mogu mu još samo izraziti zahvalnost na ovom prekrasnom serijalu i živopisnim likovima koji će još dugo živjeti u srcima vječne djece - ljubitelja Maloga Rendžera.

KT LMS 271 Rajanovo srce

KT LMS 262/263 Rendžer u New Yorku

10, 10, 10, 10

VRH

17.01.2024
    15:18:00 sati
    srlekralj

7, 8, 6, 5

Istina, ovo je vrlo neobičan koncept u dotadašnjem dijelu serijala, pa čak mi se čini da i u kasnijim radovima potpisa Canzio ili Staff di IF, nije bilo ovako naširoko razvedne retrospektive, odnosno nekoliko masivnih analepsi koje su nas šaltale u prošlost i nazad, u realno vrijeme događanja radnje. Sama ta originalnost i hrabrost zapravo zapslužuje veću ocjenu od realne. Ipak, već se u poslednjem dijelu Andreinog rada na MR osjetila neuravnoteženost, odnosno momenti u kojima autor više ni sam ne zna na koju stranu da prevagne: da li da Kit ostane naivni dječačić ili da konačno odraste. Ta se situacija i ovdje nekoliko puta ponavlja, kao npr.scena kupanja u bari i kada Teler pokazuje koliko je stidljiv "Ne dajte Klareti da me vidi golog do pojasa bez potkošulje!". :))) Smiješno, naivno i u ovom trenutku ipak pretjerano. Kit je u tom dobu već morao da upozna određene sitnice kao što su hormoni i nagoni :)

Crtež je osrednji, Gamba je rijetko uradio nešto po mom ukusu, pa i ovdje njegovo djelo pati od drvenosti, tj.loše iscrtane gestikulacije i vrlo malo iskorištenih pozadina u mraku. Toliko je puta upravo Gamba pokazao da je majstor kada crta rendžere u kakvim prašumama, šumarcima, pa čak i naseljenim mjestima, i opet se uporno insistiralo na njegovom ozbiljnijem angažmanu u preriji i prašini. Prolaznu ocjenu Gambi moram dati iz prostog razloga: jer je od početka do kraja bio profesionalac i svoje saigrače (scenariste) ispratio pošteno i maksimalno posvećeno.

Epizodi fali egzotičnih momenata ili nešto žešćih okršaja da bi dobila još više ocjene, no to ne znači da je loša. Naprotiv, sviđa mi se kako je Lavezzolo otišao sa scene, za standarde serijala ovo je ipak natprosječno dobro, a koncept scenarija samo je veliki plus u ukupnom dojmu. Naslovne, kako reče Spock, su jednostavno za zaborava, pa dolazimo do nevjerovatne istine: da su katastrofalne izvedbe LMS bolje ili makar jednako loše kao originali.

17.01.2024
    18:29:00 sati

4, 5, 6, 2

Nikako mi nije sjela ova priča. Ima tu svega i svačega, dosta toga se okrznulo ili samo uzgred dotaklo. Lavezzolo je zaslužio bolji i kvalitetniji oproštaj od edicije od ovoga. Gamba na trenutke perfektan, na idućim stranicama kao dijete iz vrtića. Naslovnice smeće. Originalne odrađene. A gle tek ovu Ludensovu s razrookim Kitom...

18.01.2024
    07:22:00 sati

• Rio Quemado