Voštana maska

KT LU 9/10 | 219 str.

Rosa Morning i Claretta naslijedili su imanje pokojnog rođaka u Wichiti. Svi u utvrdi su žalosni, a posebno Kit koji je dobio zadatak da s Frankiejem odnese pismo šerifu Nortonu te tako neće moći ispratiti svoje prijateljice iz tvrđave. Glavni sumnjivac postaje kapetan Larris, čovjek koji se ponudio kao suputnik Rosi i Claretti na putu do Field Walleya, ali Mali Rendžer je njegovu igru prozreo mrvicu prekasno.

• Neuhvatljivi morti blek
    KT LMS 63
  • Šifra k-s-b 964
    KT LMS 64
  • Odbegli robijaš
    KT LMS 825
  • Voštana maska
    KT LMS 830
  • Ibrahimov podvig
    KT LMS 834
  • Sjeverna zvijezda
    KT LU 9
  • Voštana maska
    KT LU 10
  • Crvena opasnost
    KT VG 18
  • Voštana maska
    KT VG 19
  • Zabranjena brda
    KT VG 20

• Formiche rosse
    KT SR 18
  • La maschera di cera
    KT SR 19
  • Le colline proibite
    KT SR 20

• U Italiji je epizoda premijerno objavljena u striscia formatu, i to od rujna 1961. do siječnja 1962. (SERIE IV: 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25), a reprint u Bonelli formatu izlazi od svibnja do srpnja 1965. godine.
  • Dnevnik ovu priču prvi put objavljuje u LMS brojevima 63 "Neuhvatljivi Morti Blek" i 64 "Šifra K-S-B 964", a kasnije ju reprinta u LMS 825 "Odbegli robijaš", 830 "Voštana maska" i 834 "Ibrahimov podvig". Ludens priču objavljuje u brojevima 09 (od 255. do 260. stranice) i 10 (od 5. do 217. stranice).
  • Drugi susret sa Joshuom Ballisterom, poznatijem kao "Barbary Full", koji je zahvaljujući Kitu dobio titulu šerifa u KT SR 9: "Ugriz zmije". (zanimljivost by ReemCP)
  • Kronološki gledano, sljedeća takva priča sa sličnom tematikom, odnosno tim prerušavanjem će biti u SR 67/68: Jo Craigton - Mnogoliki. (zanimljivost by ReemCP)
  • Scenarist je napravio grešku smjestivši radnju u Wichitu, Kanzas City i Amarillo jer u vrijeme kada se odvija radnja serijala (oko 1870-ih) Wichita je tek pred osnivanjem, a Amarillo je osnovan tek 1889. godine! Uz to, geografski položaj nema previše smisla s obzirom na radnju, npr. udaljenost između Kanzas Cityja i Amarilla je prevelika da bi se mogla prijeći s konjem za nekoliko sati.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

- Rekli ste epidemija dizenterije? Nisam čuo za nju.
- Niste čuli? Upravo zbog nje je poručnik Larter udaljen radi oporavka.

Riječi su to kapetana Larrisa iliti Morty Blacka, glavnog negativca ove poduže pustolovine koja je uslijedila nakon četiri kraće Nolittine epizode dok je glavni scenarist, Andrea Lavezzolo, bio na bolovanju. Vratio se ovom pričom koja je, u trenutku kada je izašla, glasila za dotad najdužu avanturu Malog Rendžera, a proteže se na nevjerojatnih 219 stranica! Naravno, ne mora nužno značiti da kvaliteta prati kvantitetu, ali u ovom slučaju - HELL YEAH!

Budimo iskreni, ideja o negativcu koji mijenja lica na boga pitaj koji način iskorištena je u mnogim serijalima, čak i onim van Bonelli univerzuma (npr. Gumiflex u Alan Fordu). Međutim, ono što Morty Blacka razlikuje od ostalih negativaca je njegova prošlost. Taj čovjek nije običan sitan lopov, njegovi korijeni sežu puno dublje i nisu tako jednostavni…

Krenimo u glavu. Od čitanja ove epizode velika je vjerojatnost da dobijete glavobolju. Prilično je kompleksna i nekoliko radnji događa se istovremeno, a sve su one međusobno povezane tankom niti vodiljom. Početak, međutim, nije takav. U njemu imamo samo već spomenutog kapetana Larrisa koji je pod sumnjivim okolnostima došao u utvrdu umjesto poručnika Lartera. Ubrzo se taj nadasve sumnjiv lik počinje interesirati za nasljedstvo Rose i Clarette koje, na veliku žalost čitavog rendžerskog korpusa, odlaze iz utvrde zauvijek.

Moram priznati da je početak prilično lepršavog i zabavnog karaktera, posebno dijelovi kad Brandy Jim umalo ne izazove tuču kad ga jedan od rendžera posprdno priupita hoće li otići živjeti s Rosom na što mu ovaj ljutito odgovara: Ja da živim od ženinih para? Pokušaj to još jednom ponoviti, pa ću ti sve zube izbiti! Naravno, najbolji dio je svakako onaj kad Frankie zezne cijelu utvrdu da Rosa sve časti pićem zbog bogatog naslijeđa pa ih ova otjera pritom mlateći metlom kao sumanuta.

Sve ovo, nažalost, nije ni smiješno ni zabavno Kitu koji s Frankiejem mora otići predati pismo šerifu Nortonu baš u vrijeme kada bi Rosa i Claretta (u pratnji kapetana Larrisa koji se ljubazno ponudio da im bude pratnja) otišle iz utvrde za Wichitu.

Kada već spominjemo Wichitu, glavni propust ove epizode, iako nije bitan za radnju, upravo su tri grada u kojima se radnja odvija. Niti su dva grada postojala u vrijeme kada bi se serijal odvijao (1870-te) niti je njihov geografski položaj logično postavljen (veliko hvala Spocku na ovoj informaciji). Malo sam pregledao mape po internetu i uočio enormne razdaljine između tih gradova koje se ni s današnjim prijevoznim sredstvima ne bi prešle za vrijeme koje je trebalo konjima da ih prijeđu. Ali dobro, to nikako ne bi trebalo utjecati na radnju, scenarist se eto malo zeznuo, svakom se dogodi.

Sve teče relativno normalnim tijekom sve dok šerif Norton ne kaže Kitu kako je pred par dana sreo ni manje ni više nego poručnika Lartera koji navodno boluje od dizenterije. Tu Kitov logičan um oštroumno zaključuje kako tzv. kapetan Larris nešto mulja i brzo s Frankiejem odlazi putem kojim su krenula kola s Rosom i Clarettom. Nažalost, bilo je prekasno i Morty Black je već maznuo Rosin novac i pobjegao. Upravo tu nastaje zaplet.

Jedini koji je pokušao spriječiti ozloglašenog kriminalca bio je Clarettin psić Terry koji se, nažalost, ne može mjeriti s ljudskim bićem, a kako je završio vidi se iz priloženog.

Od trenutka kada Morty Black uspavljuje Rosu i Clarettu i prvi put bježi kreće neumorna potraga za neuhvatljivim čovjekom s tisuću lica, a upravo to je njegov adut. Lako njima što mogu mijenjati lica kad im se sprdne, preobučeš se u slučajnog prolaznika i prođeš nezapaženo. Ne'š ti.

Nakon neuspješne potrage za nekakvim tragovima, Kit i Frankie, skupa sa Rosom i Clarettom dolaze u gradić Wichitu gdje se očito svakodnevno događaju svakakve zanimljive peripetije, a u trenutku njihovog dolaska aktualna je baš ona o salunu gđice Abigail Matthewson i neuobičajenom zahtjevu Ronniea Reevesa da se uda za njega ili će joj uništiti lokal.

Jedna od pozitivnih karakteristika epizode očituje se upravo kroz mnoštvo likova koji imaju manju ili veću ulogu za radnju, a eto najbitniji sporedni likovi su upravo ova mlada vlasnica vičitskog saluna Horses Shoe i njezin budući muž Ronnie koji ne smije saznati za njezinu tajnu, a o kojoj je tajni riječ vam ipak neću odati, za to ćete morati pročitati epizodu ;). Također bih izdvojio lik šerifa Wichite koji pokušava uhvatiti ozloglašenog čovjeka sa stotinu lica, kao i doktora Mac Reeja zahvaljujući kojemu je Morty jedanput uspješno uhapšen.

Druga pojava Morty Blacka obučenog u bogataša Jeda Fortuna ujedno je i najbolja, ponajviše zbog toga što je psić Terry ponovo nanjušio miris čovjeka koji je Rosi i Claretti ukrao novac u liku kapetana Larrisa te mu se htio osvetiti za udarac koji je nedavno zaradio. Nažalost, osveta je bila bezuspješna i svi su ostali zapanjeni što Terry napada 'nedužnog' gospodina, jer upamtite: pse fizički izgled neće zavarati, za razliku od ljudi.

Nakon ovog nazovi obračuna cijela priča dobiva ozbiljniji štih, te ju tek ponekad iz istog izvlači kakva Frankiejeva doskočica dok zaziva svoje mladenačke, kockarske dane. Ta ozbiljnost započinje pripovijetkom Ronnieja Reevesa o jednom jedinom uhićenju Mortyja Blacka, a iz tog događaja smo saznali na koji način se Morty uspijeva zamaskirati u bilo koga, iako ne znam kolika se sličnost s određenom osobom i za koliko vremena može postići uporabom voska. Tada je Morty Black u bunilu priznao tko je i što je te ga je već spomenuti doktor Mac Ree prijavio šerifu.

Morton Blek (kako se zapravo zove) za izlazak iz zatvora iskoristio je dugo planiranu laž kojom je Abigail Matthewson doveo u zabludu te prisilio na plaćanje otkupnine i vađenje iz ćuze da bi ju sad, kad je ponovo u Wichiti, ucjenjivao uz pomoć svog kompanjona Happy Billa da mu preda svoj salun, a zauzvrat njezin zaručnik Ronnie Reeves neće saznati kakva je veza između nje i Mortyja. Kako radnja odmiče, malo po malo, saznajemo neke detalje iz njegove prošlosti, a najgnjusniji je svakako onaj kako mu je bilo u interesu da njegovog rođenog brata objese za nešto što nije učinio. Tek kad stignemo do kraja shvaćamo koliko je to napaćena i zlobna osoba koja ne preza ni pred čim da sebi osigura komoditet.

Morty se osvećuje šerifu Wichite i doktru Mac Reeju zbog njegova uhićenja

Ako bih morao izdvojiti najnapetiju scenu, onda bi to najvjerojatnije bila ona kod Drhtave stijene kada Abigail ide na sastanak s Blackom i njegovim pomoćnikom Happy Billom. Možda je to i zbog noćne atmosfere popraćene grmljavinom za koju se Francesco Gamba ipak mogao malo više potruditi jer su olujna noć, a kamoli lokacija zanimljivog naziva nudili više crtačkih mogućnosti. Djelomično je dojam pozitivan i zbog neizvjesnosti - koga će hitac pogoditi, Morty Black prati situaciju u pozadini, Mali Rendžer se skriva u travi, konj ga ipak namiriše… ima tu nečega zbog čega me se scena dojmila. No nažalost, u sveopćoj panici glavni antagonist je ipak uspio pobjeći, ostavivši tako naše junake s ranjenim Happy Billom za kojeg se postavlja pitanje hoće li uopće preživjeti.

Ne znam bi li se naši rendžeri uopće pomakli s mrtve točke da Frankie u detaljnom pretraživanju Mortyjevog gnijezda nije pronašao misteriozni komadić papira s natpisom K-S-B 964. Zahvaljujući Kitovom brzom i efikasnom zaključivanju njih dvojica su se ubrzo našli na putu za Kanzas City gdje su usput susreli i Barbary Fulla s kojim su se zaputili u gradsku banku ne bi li uspjeli dokučiti što se nalazi u sefu 964 prije nego znate već tko izvadi sadržaj iz istog.

Nakon kratkotrajne potjere zlikovac je ipak pobjegao, ali rendžeri su uz pomoć kanzaških građana uspjeli dobaviti sadržaj sefa, a ono što su pronašli nije nimalo beskorisno.

Posljednji dio mi je nekako ofrlje odrađen. Sve to mi izgleda zbrzano od glasnikovog odlaska u Amarillo (još jedan grad koji u uto vrijeme nije postojao) do konačnog hvatanja Morty Blacka. A priča o nalazištu zlata kojom Morty pokušava zavarati Frankieja da ga oslobodi po mom mišljenju mogla je biti potpuno izbačena. Ali, dobro, nećemo biti previše kritični. Nešto slabije realiziran rasplet spasio je malo bolji epilog gdje svi shvaćaju koliki je gad taj Morty Black, a reakcije su u isto vrijeme i humoristične i realistične:

Šerif: Ali nisi ništa učinio da ga spasiš, je li? Odgovaralo ti je da ga objese! Ne znam što me sprečava…
Frankie (dok Terry pokušava napasti Mortyja): Vrlo rado bih te pustio, Terry!

Dakle, zanimljiva je ovo epizoda, možda nije logična u svim segmentima, možda jest mrvicu kompleksna, možda ne obrađuje baš najoriginalniju tematiku. Ipak se radi o sasvim solidnoj pričici (bolje rečeno, pričetini) koju bih preporučio za čitanje, ali nikako i za recenziranje :D. A vjerujte mi, isplati se pročitati cijeli strip da konačno dođete do relaksirajuće scene:

Naravno, bit će vam drago i kad saznate da su Rosa i Claretta ipak odlučile vratiti se u tvrđavu, ali takvo nešto ste vjerojatno i očekivali :). Možete samo misliti koliko je Kit bio sretan kad se vratio s obavljenog zadatka i ugledao Clarettu.

Šteta što se Gamba nije mogao malo više potruditi oko crteža, iako je i ovako odradio solidan posao s manjim oscilacijama. Ovo što je nacrtao nije loše, ali ne bi škodilo da je nacrtao više. Najveće zamjerke od mene mu idu za gotovo ujednačeno crtanje svih likova s bradom i brkovima tako da ih se može prepoznati samo po odjevnim kombinacijama. Najslabiji element ipak je Donatellijeva naslovnica koja em što nema veze s radnjom em što je sama po sebi puna ničega. Naslovnica koja bi najbolje odgovarala događajima u stripu je ona Lebovićeva za LMS 825 iako nije bio baš suptilan pri crtanju iste, da se lako shvatiti tko je taj 'odbegli robijaš'.

Za kraj recenzije želio bih vam poručiti da se ne zamarate previše svim mogućim sitnicama koje su u njoj opisane, samo uživajte u čitanju, a odgovori će doći na kraju. A evo i svih osoba u koje se Morton Blek prerušio tijekom ove pustolovine:

Sva lica Morty Blacka

KT VG 15b/16a Klopka

KT VG 28 Crna Munja

7, 7, 8, 9

A ovo sam čitao više puta, te priče u ljudima koji se stalno prerušavaju su uvijek bile dobre, prvo kod kapetana Mikija, a onda i ovdje.

25.09.2020
    16:53:00 sati

9, 9, 9, 9

priča moje mladosti...

Obožavam taj naivni šmek starih vremena.

25.09.2020
    20:13:00 sati

7, 7, 6, 4

Nakon četiri kraće Nolittine epizode, odnosno pauze zbog bolesti, vraća nam se Lavezzolo i to jednom dosta dužom pričom od uobičajenih. Odmor je urodio plodom, jer mi smo dobili jednu solidnu višeslojnu epizodu.

Kit i Frankie ovdje imaju za protivnika čovjeka sposobnog mijenjati lica pomoću voska, po potrebi. Ne znam koliko je to moguće na način kako je ovdje opisano, ali puno stvari graniči s vjerovatnošću, pa neću to uzimati za manu.

Ponovno se pojavljuje Barbary Full, lik koji je uz pomoć Kita postao šerif jednog gradića u br. 9: "Ugriz zmije". Mislio sam da će spomenuti epilog vezan za tu epizodu, ali Lavezzolo očito nije htio dodatno komplicirati i ubacivati nove detalje u već prilično kompliciranu situaciju. Do sada je izbjegavao davati poznata imena mjesta događanja, a bolje bi bilo da se i ovdje suzdržao. Naime, od tri, danas, velika grada u kojima se radnja odvija, dva tada nisu ni postojala, a ni geografski položaj tih gradova, s obzirom na radnju, nije logičan.

Gamba standardan s nešto grešaka, a naslovnica dosta lošija nego inače i, normalno, nema veze s radnjom.

26.09.2020
    06:43:00 sati

7, 7, 7, 9

Efektna Ludensova naslovnica, priča i ne toliko, ali sasvim zadovoljavajuća.

02.10.2020
    15:39:00 sati

6, 7, 7, 7

Legendarna epizoda. Sjajno

19.09.2023
    13:09:00 sati

10, 10, 10, 10

Super epizoda, bas mi je fino sjela nakon onih par Nolittinih koje su bile ipak nesto salbijeg kvaliteta. Ne mislim da je Nolitta los scenarista, daleko od toga, ali ovdje na Malom Rendzeru ipak je Lavezzolo broj 1 pa sta god tko govorio.

Prica je veoma kompleksna. Lavezzolo je ulozio veliki trud u nju. Sad citajuci  i recenziju i komentare vidim da neki gradovi nisu postojali u to vrijeme cime bi moja izjava oko truda mozda u ocima nekih citatelja i pala u vodu, ali u ono doba se scenaristi nisu toliko zamarili s tim stvarima, a bilo je teze i doci do informacija kad je koji grad nastao. Nije to kao danas da sve provjeris s dva klika na internetu. 😊 No, ako pogledamo cijelu pricu kao jednu cjelinu i koliko je tu detalja u pozadini trebalo povezati, stvarno je vidljiv veliki trud. Price s majstorima prerusavanja oduvijek su mi se svidale, ponajvise one  Magic Faceom iz Kapetana Mikija. Zanimljiva mi je jedna razlika koju sam uocio ovdje u odnosu na Magic Facea. Znaci Magic Face je cesto preuzimao identitete nekih Mikijevih prijatelja (Smuka, Salassa, mjesnih serifa…), dok je Morty samo jednom tokom ove epizode preuzeo identitet postojeceg lika iz price i bilo je to u trenutku kad je preuzeo identitet serifovog pomocnika. Svi drugi njegovi identiteti iz ove epizode su stvoreni u trenutku. Znaci nije se prerusavao u druge, vec je vecinom sebi stvarao nov identitet. Tako da Morty veci dio price luta gradom kao stranac u ocima drugih stanovnika grada. Magic Face je rijetko kad bio stranac u ocima drugih oko njega. Ovdje bih ovo recimo istaknuo kao jednu zanimljivost, a cak i svojevrsni plus. Puno vise ima logike i puno je lakse varati ljude kad imas identitet stranca. Lavezzolo je bas i pripazio u onom trenutku kad je preuzeo identitet serifovog pomocnika i naglasio kako ima drugaciji glas nego onaj ciji je identitet preuzeo.

Super stvar je i sto nas prica vodi do proslosti Mortyja Blacka koja je povezana s Abigail, zenom koju upoznajemo na jedan poprilicno naprasan, ali i zabavan nacin. Najveca prijevara koju je Morty napravio bila je upravo ona kad je godinama varao Abigail. Kako podlo, ali istodobno i genijalno osmisljeno. A cak i zavrsno objasnjenje drzi vodu tako da je prica lijepo zaokruzena. Kako kaze Kila Banana u svojoj recenziji, malo ju je teze pratiti, ali kad uhvatite nit price, vidite da je ona sjajna. Ma kakve „bolje“ epizode koje svi cekaju, ovo je meni prava stvar!

S obzirom da sam zapoceo komentar s Nolittom, jos jednom i da naglasim kako se vidi ogromna razlika u stilu pisanja. Ovaj Lavezzolov nacin vodenja radnje samo mi jos dodatno daje draz prici. Zgodne su te ceste uzgredne pricice u kojima se objasnjavaju neki postupci liova ili dijelici radnje iz proslosti. Gamba je ovdje bio odlican, a bome i Rotundo na naslovnici. Prica koje se uvijek rado sjetim. 😊

Zanimljivosti:

- Kronoloski gledano 28. avantura serijala.

- Likovi: Kit Teller (28), Chin Lao (22), Claretta (20), Zapovjednik (19), Frankie Bellevan (17), Kaspar O'Hara (16), Rosa Morning (13), Brandy Gim (12), Zubati Bill (11), Ibrahim Bamboula (7), Terry (4), Barbary Full (2)

15.03.2024
    22:15:00 sati