Povratak rendžera

KT SPEC 1 | 148 str.

Kit i njegovi prijatelji dobili su zadatak da iz Texasa prevezu desetak tisuća goveda te ih prodaju u Dodge Cityju. Nažalost, jedan noćni napad odnijet će ne samo životinjske nego i ljudske žrtve, a situacija na samom odredištu gdje je kriminal postao zakon natjerat će da skupina kauboja ponovo obuče svoje rendžerske uniforme i opet zajaše protiv nepravde!

Ukupna ocjena 40%

Priča 4

Scenarij 4

Crtež 4

Naslovnica 4

N*5

• Il ritorno dei rangers
    KT SPEC 1

• Glavnina radnje odvija se u Dodge Cityju u državi Kansas, što je nekih 950 kilometara udaljenosti od rendžerske utvrde koja se nalazi u blizini rijeke Pecos, putujući današnjim prometnicama.
  • Brojni sporedni likovi iz ove avanture su stvarne povijesne osobe, kao slavni glumac Eddie Foy, revolveraš Bat Masterson, njegov brat Ed Masterson i Edov ubojica Jack Wagner. Kako se ubojstvo Eda Mastersona, koje je inače i prikazano na početku epizode, dogodilo 9. travnja 1878., logična pretpostavka bila bi da je ova priča kronološki smještena upravo u 1878. godinu.
  • Ovo je prvi od dva specijala Malog Rendžera izdan u svibnju 1992. godine. Kod nas ovaj specijal nikad nije objavljen i postoji samo scanlation izdanje.
  • Iako epizoda ima oznaku specijal, riječ je o kronološkom nastavku zadnje epizode serijala, „Rendžeri, zbogom!“.

Kako su se osjećali pilotovi fanovi kada je 2018. objavljen "Vijetnam", ili Zagorovi obožavatelji kad je nakon sedam godina apstinencije ganjc nova Chicova pustolovina stigla na kioske? Vjerujem da su i jedni i drugi bili ushićeni, iako su zagoreli ostali daleko više razočarani onim što su dobili. Neke stvari jednostavno ne treba dirati, moraju ostati onakve kakve jesu. Kao npr. Nadreality show ili američka verzija Mućki. Takve stvari jednostavno su unaprijed određene na propast i treba se pomiriti s tim da će biti ocijenjene kao debakl od strane kritike i konzumenata (publike, jel). Nažalost, ista praksa okušana je i kod serijala kakav je Kit Teller, dobri stari Mali Rendžer uz kojeg su odrasle generacije stripofila iščitavajući cenzurom izmasakrirane Dnevnikove sveščiće, prateći iz tjedna u tjedan koji je pak sad odmetnik završio pod mišicom ovog strahovitog rendžera, kao i koju je sad glupost Frankie izvalio pa ostao živ. Konačno, nakon gotovo trideset godina od prvog objavljivanja u okviru "kaiš" serije, serijal je, po mišljenju čitatelja, dostojno zaključio a tko drugi nego legendarni Sergio Bonelli.

I sad, tko ne bi bio sretan da sazna kako će nakon sedam godina ponovo moći pročitati jednu dogodovštinu Frankieja, Ibrahima, Chin-Laoa, Brandy Jima, kog ne bi zanimalo kako napreduje brak između Kita i Clarette... Zar ne biste bili bar malo znatiželjni da vidite zdravstveno stanje Annie Četiri Pištolja? Očekivanja su bila velika; specijal koji potpisuje Mauro Boselli, velikan izdavačke kuće Bonelli, na kraju krajeva scenarist "Nestalog istraživača", jedne od kultnih Zagorovih epizoda, i to još u suradnji sa Francescom Gambom, originalnim crtačem Malog Rendžera. Rekao bi čovjek idealna kombinacija za jednu povratničku epizodu voljenog serijala. Na veliku žalost većine čitatelja, sve je ostalo samo neuspjeli pokušaj u scenaristički izrazito siromašnoj epizodi.

Boselli nas u epizodu uvodi scenom iz predstave u kojoj su glavni likovi Kit i Frankie, kojega tumači Eddie Foy. Zanimljivo je da se Boselli odlučio poigrati s pravim povijesnim osobama, tako da imamo prilike vidjeti i braću Masterson, ali jednog ne gledamo predugo jer Ed biva upucan od strane Jack Wagnera već na samom početku. Moram priznati da je pomalo neobično da već na prvim stranicama vidimo pucačinu na sve strane, pogotovo kada u nju nisu uključeni oni zbog kojih smo uopće otvorili strip, ali kaotičnim prologom u kojem cijeli grad pada u ruke lopova scenarist me ipak malo više zainteresirao za daljnje čitanje. No ne zadugo.

Moja zainteresiranost za bilo kakva buduća događanja opada u sceni gdje šačica kradljivaca stoke iz Dodge Cityja pokušava maznuti grla od - pogađate - bivših rendžera, a sadašnjih kauboja iz Texasa. Smatram da su Kit i njegovi pajdaši mogli bolje biti uvedeni u priču, ali nije ni ovo loše. Međutim, osjetio sam blagu zadavljenost tim natjeravanjem goveda, a poznavajući Kitove sposobnosti nisam trebao strepiti za ishod situacije.

Pravi problemi kauboje sustižu tek kada nakon tjedan dana jahanja stignu u Dodge City, a tamošnje cijene po grlu ispadnu smiješne. Drago mi je što je Boselli iskoristio zakon koji je tada bio na snazi, a zabranjivao je odlazak s područja sve stoke koja nogom kroči na teritorij grada. To je lijepa zamka za Kita kojem ne preostaje drugo nego da sruši tiransku vlast, a u pomoć će mu stati Bat Masterson i glumačka ekipa na čelu s Eddie Foyem.

Ne bih ulazio u rasprave koliko su potrebni svi ti sporedni likovi jer ustvari ne igraju nikakve uloge, veći je problem što ni glavni likovi nemaju uloge. Jedini koji nekog vraga rade su Kit i Frankie. Claretta, s kojom se Kit oženio u zadnjoj epizodi serijala, služi samo kao lutka za ucjenjivanje, npr. Kit se odluči suprotstaviti svima, ali kad prislone pištolj na njegovu voljenu Clarette, mora odustati od svog nauma. Umjesto da smo dobili bar malo prikaza njihovih bračnih odnosa, sve se svodi na „žao mi je što sam te iznevjerila“ i „nemoj sebe kriviti za to“. Umjesto toga dobili smo mnogo udaraca, sočnih uvreda (od kojih su me neke nasmijale, ali to je prije pohvala prevoditelju nego scenaristu) i potpunog demoliranja grada rafalima na samom kraju. Svi negativci opisani su kao kukavice s kojima nikad ne znaš na čemu si, a šerif Dimmsdale je školski primjer takvog ponašanja. Mogu raspravljati o banalno ispripovijedanoj pouci. Jedan poluminutni govor je uspio preokrenuti narod da pomogne rendžerima iako su mjesecima odbijali riskirati život za takvo što. Sva bagra je naposljetku popila metak, a da vlast grada iz ruku lopova prijeđe u ruke poštenjačina bila je dovoljna samo šačica rendžera. Kako predivno.

Zagor?

Slab scenarij proporcionalno prati i crtež. Boselli se nije potrudio da napiše inspirativnu i poučnu priču, a Gamba se nije potrudio da ovaj specijal vizualno liči na nešto. Likovi na nekim pasicama izgledaju potpuno deformirano, nekad uopće ne liče na ljude, a i proporcije variraju od sličice do sličice. Ne mogu nagađati zašto je tomu tako; ili je Gamba odradio posao preko volje po uzoru na Bosellija ili mu jednostavno nije išlo. U svakom slučaju, mislim da se za serijal čiji je originalni crtač bio upravo on mogao malo više potruditi bez obzira na scenarističku podlogu.

Pokušaj da se napravi još jedan trzaj Kita Tellera iz pokopanih SBE serijala, neslavno je propao. Kasnije je to pokušano u "Čarobnjaku Zoltanu". Taj specijal nisam čitao, ali i on je prihvaćen loše od strane čitatelja. Pitanje je hoće li se više itko ikad usuditi ubaciti Malog Rendžera u rendžersku uniformu i smjestiti ga u još jednu pustolovinu. Ne kaže se badava treća sreća, prva svakako nije bila, jer ostao je samo gorak okus u ustima…

Ukupna ocjena 43%

6, 2, 5, 4

Užasavajuće. Istodobno nekako tužno i tragično, pogotovo kada se vidi scenaristički odnos prema glavnim likovima, nema tu energije, ni poštovanja. Bilo bi super da je ovo zamišljeno kao strip za malu djecu, ali ovo ih samo može odbiti od čitanja. Baš, baš tužan odnos prema tradiciji likova, pisanje radi odrađivanja norme, obična parodija na strip Mali Rendžer. Nešto što viđamo u mnogim epizodama, recimo, Alana Forda.

Bolje i časno umirovljenje, nego ovakvi pokušaji povratka.Koji to i nisu.

27.11.2020
    20:12:00 sati

Ukupna ocjena 40%

4, 4, 4, 4

S obzirom na očekivanja i visoku ljestvicu koja je postavljena od strane većine autora scenarija i crteža u regularnoj seriji, nije ni čudo što je uslijedilo razočaranje. Čak sam uvjeren da su u tom prvom specijalu Boselli i Gamba odradili posao preko volje jer je to scenaristički, a pogotovo crtački prilično loša epizoda, koja nikako ne zaslužuje da se naziva "specijalnom". Boselli je kasnije u Zagoru i Texu pokazao kakav pripovjedački talent ima, a Gamba je ovdje već dobrano potonuo po pitanju kvalitete (a pogotovo kvantitete) crteža i uvelike kidao živce Zagorovim fanovima. Unatoč tome, od Gambe sam očekivao da će se malo više potruditi na svome čedu - Malom Rendžeru. Nije da nije znao i da nije mogao.

27.11.2020
    22:44:00 sati

6, 3, 9, 5