Novi regruti

KT VG 10 | 58 str.

U utvrdi su se pojavili novi regruti, mladi rendžeri bez ikakvog iskustva na graničnom području. Kit dobiva zadatak otpratiti ih u ophodnju. Putem susreću jednog simpatičnog novinara koji je u potrazi za Indijancima te ih želi slikati. Naravno, novinar upadne u brojne nevolje te praktički ni iz čega, stvorena je nova avantura za našega junaka! I naravno, prilika da se novaci iskažu na svom prvom zadatku.

• Foto-Knikerboker
    KT LMS 755
  • Neprijatelj u senci
    KT LMS 760
  • Zmijski ugriz
    KT LU 5
  • Sivi Sokol
    KT VG 10
  • Pozornica smrti
    KT ZS 80

• Nuove reclute
    KT SR 10

• Ova priča je u striscia seriji izdana u ožujku i travnju 1960. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u rujnu 1964. godine. Trećinu ove epizode Dnevnik je objavio u ZS 80 sredinom 1971. (objavljeno 20 od 58 stranica), tako da je kompletna priča kod nas objavljena tek krajem 1987. u LMS 755 i 760.
  • Van Gogh ovu epizodu objavljuje 4. travnja 2007. godine, a Ludens 21. kolovoza 2014. godine.
  • U Ludensovom izdanju, priča počinje na 191. stranici (3. pasica) i traje do 248. stranice (1. pasica).
  • Prvo pojavljivanje novinara/dopisnika/fotografa „Universal Tribunea“, Johna Knickerbockera.
  • Dnevnik opet radi cenzuru zbog vjerskih stvari! (vidi sliku 5.)
  • Hvala ReemCP-u i Spocku na pomoći oko zanimljivosti! 😊
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

„Sinoć sam sanjala Kita! Tko zna hoće li se ubrzo pojaviti!“

Ovim riječima započinje ova avantura Malog Rendžera, a ja sam odlučio s njima započeti i ovu recenziju. Naravno, osoba koja toliko misli na Kita te ga sanja je, nitko drugi nego Claretta. Očekivano, Kit se pojavljuje ubrzo u utvrdi, no kako to inače biva, ne zadržava se dugo u njoj.

Kakva misija ovoga puta očekuje našega junaka? Naizgled ništa opasno, prava šetnjica mogli bi reći. U utvrdi su se pojavili novaci koje treba podučiti poslu. To je posao kojeg inače obavlja narednik O'Hara, no kako je on uganuo nogu, zapovjednik je odlučio dati zadatak Kitu. Kitov zadatak je povesti novake na osmodnevnu vježbu izvan utvrde, a u obuci će mu pomoći rendžer Gim Cody, poznatiji kao Brandy Gim. Moram priznati da uvijek zaboravim pravo Brandyjevo ime, no nakon čitanja ove epizode, mislim da mi se urezalo u pamćenje za sva vremena budući da se često spominje. Već na samom početku radnje istaknuo bih jedan plus ove epizode, a to je činjenica što će Kita u misiji pratiti Brandy, a ne Frankie kao i obično. Kako sam već i pisao ranije u brojnim svojim komentarima, u svijetu Malog Rendžera ima pregršt zanimljivih sporednih likova, no kasnije tijekom serijala, imam dojam da većina od njih polako padaju u zaborav i sve se manje i manje pojavljuju. A kad se i pojave, nemaju neku veliku ulogu i epizode su većinom takve da Kit i Frankie zajedno idu na zadatke. Ova epizoda spada među one starije, koje je pisao Lavezzolo i u kojima su svi likovi iz utvrde imali uloge u Kitovim misijama. Znam da većina voli one novije epizode, no meni osobno su još i najdraže ove stare Lavezzolove epizode.

Gim Cody, za prijatelje Brandy Gim

Za vrijeme misije, Kit i rendžeri upoznaju jednog lika koji će se kasnije još nekoliko puta pojavljivati u serijalu. Riječ je o Johnu Knickerbockeru, novinaru, dopisniku i fotografu „Universal Tribunea“. On je došao u divlje krajeve s namjerom da fotografira Indijance te ih objavi u svojim novinama. Tipična stvar za mentalitet ljudi koji su u to doba živjeli u Americi. Ljudi na istoku kontinenta, koji su većinom živjeli u velikim gradovima očito nisu nikada vidjeli prave divlje Indijance pa ne čudi da bi željeli vidjeti jednog, makar na fotografiji.

John Knickerbocker

Kao netko tko je cijeli život proveo čitajući ovakve stripove i gledajući westerne, moram dodati da bih i ja volio vidjeti pravog „divljeg“ Indijanca pa s te strane mogu razumjeti taj mentalitet, a samim time i važnost fotografa u ono doba.

Knickerbocker je prikazan kao totalno otkačen lik i savršeno nadopunjuje galeriju veoma komičnih sporednih likova u ovom serijalu. Čovjek kojemu su njegove fotografije važnije i od vlastitog života. U svakom slučaju, riječ je o jednom komičnom liku koji zahvaljujući Gambinom crtežu izgleda i još komičnije. Ona njegova uzrečica „Svih mi objektiva svemira!“ mi je bila veoma smiješna, a ima i fora predstavljanje zbog kojeg nam je u potpunosti jasno zašto nije zabrinut za svoj skalp.

Knickerbockerovo predstavljanje i razlog zašto se ne plaši skalpiranja

E tu sad počinje malko ozbiljnija radnja. Posve je jasno da je ovakvom liku poput Knickerbockera sudbina uvaliti se u nevolje. Od sudbine se ne može pobjeći jer sudbina često leži u zasjedi. Tako je bilo i ovdje. Posve zanemarujući Kitove savjete, Knickerbocker odluči nastaviti dalje i putem susretne bandu Indijanaca. Susret s njima je bio veoma komičan. Na kraju je došlo do velikog nesporazuma između njih pa ga Indijanci otimaju, iako je i on sam htio poći s njima, ali Indijanci su krivo procijenili neke njegove iznenadne pokrete. Naravno, Kit je, sa svojim odredom, cijelo vrijeme na njegovom tragu te zajedno s novacima spašava novinara. Pri tom su i novaci dobili svoje „vatreno krštenje“.

Sama priča dakle, nije možda ništa posebno, no ono što ju čini posebnim je sjajni humor koji je prisutan tijekom čitave epizode i radi kojeg uopće nije monotona radnja. Za sav taj humor naravno zaslužan je Lavezzolo koji je ovdje, u ovu veoma kratku epizodu, odlučio obuhvatiti gotovo sve glavne likove. Pogotovo me iznenadilo u kojoj se velikoj mjeri pojavljuje Zubati Bill u ovoj epizodi. On se više-manje pojavljuje u svakoj od ovih početnih epizoda, najčešće pokazujući zavist prema Kitu ili smišljajući neke podvale. Ovdje također pokazuje zavist prema Kitu, a čak je i dva puta poslan u zatvor na tri dana!

Jedna scena u utvrdi mi je posebno zapela za oko jer me odmah asocirala na jednu epizodu Komandanta Marka. U ovoj epizodi, nakon što je zapovjednik saznao da banda Indijanaca hara područjem na koje su pošli Kit i novaci, narednik O'Hara traži dva dobrovoljca koji bi s kaplarom Brannerom pošli Kitu u pomoć. O'Hara postroji rendžere u vrstu te kaže da tko želi poći da istupi naprijed. Naravno, svi rendžeri se javljaju dobrovoljno. Sličnu stvar smo imali u 13. Markovoj epizodi „Uzbuna u utvrdi“ u kojoj Mark traži dobrovoljce te, također, svi istupe naprijed. Zanimljivo kako su u to doba u svim serijalima borci za pravdu prikazivani na isti način kao neustrašivi momci spremni dati život za svoju stvar.

Služenje pravdi na prvom mjestu

Epizoda završava u utvrdi s Clarettinom molitvom. Zanimljivo kako epizoda i počinje i završava s njom, a zanimljiv mi je i različit prijevod njene molitve. No, to nije sve! Kako u Jugoslaviji nije bila toliko dopuštena sloboda govora, ne čudi što su cenzurirali mnoge dijaloge koji su u sebi imali spominjanje Boga, Božića i sličnih stvari. No, ovdje su urednici otišli još korak dalje, pa ne samo da su tekst potpuno promijenili, nego su i izrezali Clarettine ruke. U originalu, ona ih drži visoko u zraku u znaku molitve, dok u izdanju Dnevnika, vidimo da ih je netko izrezao te docrtao ruke kako ih drži dolje. Zanimljivo što je sve smetalo prije ljudima.

Lijevo je vinjeta iz Dnevnikova izdanja, dok desno ju možete vidjeti u izdanju Ludensa
i to točno onako kako je i trebala izgledati.

Što se tiče crteža, mislim da se mnogi neće složiti sa mnom, no meni je ovo pravi crtež za ovaj serijal. Gamba mi je uvjerljivo najbolji crtač Malog Rendžera i upravo epizode koje je on i crtao su mi bile najbolje. Mogli bi ovdje naći mnoge mane i neke greške u njegovom crtežu, ali po mom mišljenju, ovo je crtež koji najbolje paše serijalu i zato ga i ocjenjujem s maksimalnom ocjenom. Također, ono što bih volio istaknuti, meni osobno je najbolji ovaj njegov početni crtež u serijalu. Kasnije mi se neke stvari počinju manje sviđati, poput načina na koji prikazuje Ibrahima i druge crnce, a i drugi likovi kasnije počinju dobivati sve karikaturniji izgled. Naslovnica, kao i većina Donatellijevih, veoma lijepa, no nisam siguran koliko odgovara samoj epizodi. Ovdje se baš mogao izvući puno bolji motiv s novinarom.

KT VG 9/10 Sivi Sokol

KT VG 16 Zeleni pakao

6, 7, 7, 7

LU 05 (191-248) > br. 10: Novi regruti / Neoprezni novinar

Kao što sam spominjao u nekim svojim prethodnim recenzijama, Lavezzolo svako-malo uvodi nove likove u serijal, a ova epizoda je usredotočena ponajviše na tog luckastog fotografa Knickerbockera kojeg ovdje vidimo po prvi put. Gamba je izvrstan u prikazu takvih komičnih likova, ali i takvih duhovitih situacija kakvih smo ovdje imali napretek unatoč činjenici što je radnja priče relativno kratka. Iako je Zubati Bill valjda jedan od najiritantnijih likova koji postoje u svijetu stripa, drago mi ga vidjeti svaki put jer to obično znači smijeh i zabavu u utvrdi rendžera.

Pohvalio bi Ivana i na debiju Tellerove recenzije, izvrsno je primjetio ovu usporedbu s Markom, ali još najviše mi se svidjela ova usporedba Clarette s Dnevnikovim izdanjem. Zaista nevjerojatno što je tadašnjem Dnevniku prije smetalo, bože sačuvaj! Ali, kad malo razmislimo, dosad smo se već mogli naviknuti na takve, slične stvari.

25.12.2021
    02:37:00 sati

9, 9, 8, 4

Lik otkačenog fotografa Knikkerbokkera je vjerojatno i zadnji Lavezzolov stalni lik u serijalu, a možda je i najupečatljivijih od svih. U biti, prava konkurencija su mu samo Annie Četiri Pištolja i Frankie, a mislim da nema stripoljupca kojem nije toplo oko srca na spomen ovih likova.

Zbog same činjenice da je ovo prva pojava šašavog fotografa, ova epizoda zaslužuje epitet antologijske, pa i same ocjene zbog toga moraju biti veće od objektivnih, iako i po tom pitanju nema nekih većih zamjerki.

Simpatično, opuštajuće i zabavno su samo neki od objektivnih epiteta, a za upečatljivi izgled novog lika je zaslužan Gamba, pa mu se mora progledati kroz prste za neku nedosljednost, krivu proporciju ili npr. potpuno promašen izgled isplaženog jezika Zubatog Billa pri kraju epizode.

Originalna naslovnica nikako nije adekvatna priči, pa ispada da je najbolja ona Lebovićeva iz LMS 755, ali kad u tečnoj Ivanovoj recenziji vidim strahote kakve je Dnevnikova ekipa radila po pitanju cenzure (da ne spominjem to što je kod prvog izdanja objavljeno samo 20 od 58 stranica), mora mi biti drago što su takva zlodjela dio povijesti.

25.12.2021
    13:52:00 sati

6, 7, 8, 6

Lavezzolo je zaista znao kako iskoristiti pasice i držati čitatelje zainteresiranim za nastavke (naravno, ovo govorim jer je epizoda originalno objavljena u "striscia" formatu) tako da je stvarno fascinantno da sam upravo pročitao nešto sa samo 58 stranica jer je epizoda dosta sadržajna. Koliko god volio Frankieja, malo mi nedostaju ostali likovi kao Kitovi glavni pratitelji u kasnijim, ili mogu reći aktualnim (Ludens je na br. 46 sada), epizodama.

Inače, Ivan Liverpool je napisao lijepu recenziju i zanimljivo mi je vidjeti ovaj link s Markovom epizodom jer je tamo, čini mi se prije 2010. godine, Mark baš dosta ocrnjen. Epizode koje se trenutno recenziraju puno bolje prolaze, djelomično je došlo do smjene generacija.

Ocijenio sam naslovnicu iz LMS-a.

25.12.2021
    19:54:00 sati