Riječna kraljica

KT VG 10c/11a | 101 str.

Nakon pustolovine s neobičnim fotografom Johnom Knickerbockerom koju smo pratili u prethodnoj epizodi, došlo je vrijeme za njegov rastanak od rendžera i povratak u Boston. Zapovjednik utvrde povjerava Kitu svojevrstan zadatak ispraćaja Knickerbockera do River Stationa gdje će se potonji ukrcati na parobrod i nastaviti svoje daljnje putovanje. Međutim, sudbina ima drugačije planove za našeg neustrašivog rendžera budući da u River Stationu doznaje za „Riječnu kraljicu“ koju obavija misteriozna enigma potičući ga da se upusti u novu avanturu u kojoj će mu, osim Knickerbockera, društvo praviti i njegov odani prijatelj, Chin-Lao.

• U zagrljaju stihije
    KT LMS 24
  • Neprijatelj u senci
    KT LMS 760
  • Začarani kompas
    KT LMS 769
  • Zmijski ugriz
    KT LU 5
  • Začarani kompas
    KT LU 6
  • Sivi Sokol
    KT VG 10
  • Začarani kompas
    KT VG 11

• Nuove reclute
    KT SR 10
  • La bussola stregata
    KT SR 11

• Ova priča je u striscia seriji izlazila od travnja do lipnja 1960. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u rujnu i listopadu 1964. godine. Početkom 1971. Dnevnik objavljuje 55 stranica ove epizode u LMS 024, tako da je kompletna priča kod nas objavljena tek u prosincu 1987. u LMS 760 i siječnju 1988. u LMS 769. Van Gogh izdanje je izašlo u travnju 2007. i konačno Ludens u kolovozu i listopadu 2014. godine. (zanimljivost by Spock)
  • U Ludensovom izdanju, priča počinje na 248. stranici (druga pasica) broja 5, a završava na 93. stranici (prva pasica) broja 6.
  • Str. 254 (Ludens 5), Kit spominje vunenu vestu koju je dobio na poklon od Clarette u prethodnoj priči, veste koja mu je bila prevelika pa je krajem prošle epizode Kit postao predmetom šale.
  • Drugo pojavljivanje novinara/dopisnika/fotografa „Universal Tribunea“ Johna Knickerbockera nakon prethodne epizode „Novi regruti“.
  • Negdje za vrijeme ove epizode, Kit je napunio 16 godina. Taj podatak ćemo tek kasnije saznati u narednoj priči kad Kit bude imao i službenu proslavu rođendana na kojoj Rose Morning (koja mu je ujedno i pripremila rođendansku tortu) izgovara: „Pripremila sam je u tvoju čast, Kite, zato što si prije petnaest dana napunio šesnaest godina, ali tad nisi bio ovdje“.
  • Na kraju ove priče, Kit je od glavne protagonistice dobio na poklon narukvicu koju će već na početku naredne epizode pokloniti svojoj Claretti. Ovo nije prvi put da mu se takvo nešto slično događa budući da je u epizodi „Željezni Čovjek“ dobio prsten od mlade Indijanke Moone koji je na kraju epizode „Željeznica neće proći“ poklonio Claretti što je ona to tada shvatila kao prosidbu, pa su njih dvoje postali zaručeni.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Prošlo je nešto više od dvije godine otkako je objavljena moja posljednja recenzija Kita Tellera i osjećam kako je sada pravi trenutak da mu se ponovno posvetim nakon dugog vremena izbivanja. Epizoda „Riječna kraljica“ označava prvu slobodnu priču nakon pauze u recenziranju tih ranijih priča Malog Rendžera, taman u dijelu serijala gdje je recenzent Ivan Liverpool preuzeo kormilo recenziranja radnje prethodne epizode „Novi regruti“ u kojoj smo ujedno i imali priliku upoznati šašavog fotografa, Johna Knickerbockera.

Radnja „Riječne kraljice“ odvija se već sljedećeg dana nakon te prethodne priče u kojoj naš rendžer dobiva zasluženi odmor od zapovjednika utvrde, ali tijekom kojeg će imati obvezu otpratiti fotografa Johna Knickerbockera do River Stationa, mjestašca otkuda će Knickerbocker nastaviti svoje putovanje parobrodom prema Bostonu, a usput bi Kit trebao u River Stationu preuzeti i neke dokumente od narednika Keatsa koji zapovijeda tamošnjom predstražom. Osim čitatelja, Knickerbocker je i zapovjedniku utvrde dao do znanja da ga krasi reputacija pojedinca sklonog nevoljama pa ga očito zapovjednik ne želi imati na savjesti, a Kit ovaj put za svog pratitelja odabire Kineza Chin-Laoa za kojeg znamo da nije rendžer i samim time uživa privilegiju slobodnog kretanja bez polaganja računa zapovjedniku utvrde. Iako nam scenarist Lavezzolo ovaj put nije eksplicitno to naglasio, vjerni čitatelji serijala znaju da Chin-Laova odsutnost utječe i na izostanak čarolije njegove izvrsne kuhinje koja često razveseljava nepca stanara rendžerske utvrde, čineći njihove trbuhe sretnima.

Riječna kraljica

Već pri samom dolasku u River Station, u prvim trenucima provedenim u tom mjestašcu, Lavezzolo nam nagovještava da ovaj naoko opušteni izlet krije neočekivane prepreke koje čekaju Kita Tellera i njegove prijatelje. U rendžerskoj predstraži kod narednika Keatsa, Kit i čitatelji saznaju za taj tajanstveni lik „Riječne kraljice“, žene čiji je životni partner izgubio život tijekom kockanja, a od tog trenutka, svugdje gdje ona prođe na svojim čestim putovanjima parobrodima, događaju se neobične stvari budući da se osobe u njezinoj blizini suočavaju s neobjašnjivom tragedijom.

Ova zagonetna priča izuzetno intrigira već ionako po prirodi radoznalog Kita, potičući ga da odlučno krene u istraživanje, a Lavezzolova ideja da radnju premjesti na parobrod smatram izvrsno zamišljenom jer je autor time stvorio posebnu i jedinstvenu kulisu koja mi je oduvijek bila privlačna, posebno u kontekstu radnje povezane s tim sredstvom prijevoza.

Parobrod „Oklahoma

Priznajem da me prvi dojam pri čitanju ove priče naveo na pomisao da se radi o imenu parobroda, a ne o ženi. Vjerojatno mi je ta asocijacija ostala još iz nezaboravne Toninellijeve priče na Zagoru, „Kapetanova tajna“, gdje se parobrod zvao „Plava kraljica“. Fascinacija parobrodom, elementima kockanja i prisutnost žene u priči kao jedne od glavnih protagonista, odmah su me podsjetili i na popularan film iz 90-ih, „Maverick“ (1994.). Međutim, iako se, jasno, ne može mjeriti s takvim navedenim klasicima, ova epizoda Kita Tellera ima svoj jedinstveni šarm i draž.

Uostalom, svaka Lavezzolova priča iz ovog početnog razdoblja, iako možda ne doseže visine velikih klasičnih djela, ima svoje jedinstvene čari. Ovdje bih naglasio da posebnost ove priče upravo leži u misteriji lika „Riječne kraljice“ gdje čitatelji ostaju u neizvjesnosti većim dijelom priče jer nije jasno je li ona pozitivni ili negativni lik, a Lavezzolo vješto održava intrigantnost oko njezinog karaktera što nas na neki način čini prikovanim uz strip, željnim otkrivanja prave istine o liku „Riječne kraljice“ i njezinoj ulozi u priči. Ono što dodatno ističem kao pozitivno u ovoj priči je činjenica da se jasno vidi da Kit nije neka nezaustavljiva sila i da je sklon situacijama gdje ga negativci relativno lagano iznenađuju (u ovom konkretnom slučaju, čak tri puta!), što pridonosi stvarnom prikazu njegove ranjivosti kao lika.

Naslovnica La Gazzetta dello Sport broja 18

Još jedan od pozitivnih aspekata Lavezzolovog pisanja jest i isticanje važnosti svakog lika, a ako malo razmislimo vezano uz to, upravo je Chin-Laova inteligencija odigrala i onu ključnu ulogu ove epizode. S druge strane, moguće je da će neki čitatelji imati zamjerke na Lavezzolovo korištenje „superkonja“ u trenucima kada ovaj skače iz broda i spašava Kita iz rijeke - scenaristička intervencija koja može izazvati kod čitatelja podijeljena mišljenja budući da bi neki ipak preferirali realističniji pristup u sličnim situacijama.

Uza sve to rečeno, ono što želim još naglasiti kod Lavezzola, a zbog čega sam zavolio ovog scenarista, su sitnice poput završnice ove priče. Umjesto klasičnog završetka s riječima poput „dva sata kasnije“ kako bi vjerojatno mnogi autori tako postupili u trenutku kad su već svi negativci bili riješeni, Lavezzolo donosi dramatičan trenutak spašavanja posade nasukanog parobroda „Oklahome“ na nekoliko završnih stranica stripa, čime istovremeno naglašava i važnost drugog parobroda „Bellariona“ koji je došao u spas, potencirajući misiju spašavanja preostalih putnika, ali i važnost Indijanca „Grakćućeg Gavrana“ koji je postao Kitovim saveznikom te omogućio da taj spas stigne na vrijeme.

Također bih želio spomenuti još jedan zanimljiv detalj koji su scenaristi često koristili u tom razdoblju stvaranja stripova, posebno tijekom 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća, a radi se o prevarantskoj taktici zločinaca da daju lažne signale noću brodovima kako bi ih namjerno izazvali da se nasuču, omogućujući im da na taj način na prevaru lako opljačkaju brodove i prisvoje dragocjeni plijen. Sličnu situaciju možemo vidjeti i u nekim drugim strip serijalima, kao što je primjer i iz epizode Komandanta Marka „Stijena koja se miče“ (#23).

Crtež i naslovnice

Gambi nemam posebno što zamjeriti u ovoj priči glede crteža jer se čini da je uložio dosta truda u prikazivanje mnogih protagonista priče na raznolikim lokacijama, što vjerojatno nije bilo lako. Već sam ranije izrazio zadovoljstvo njegovim prikazivanjem žena, a u ovoj priči posebno ističem portret „Riječne kraljice“, koja se jasno izdvaja kao elegantna dama. Međutim, uslijed mnoštva likova koje određena priča Malog Rendžera zna imati, primijetio sam da Gamba s vremena na vrijeme prikazuje likove koji podsjećaju na zapovjednika utvrde, a jedan takav primjer možete vidjeti i ovdje (str. 69, Ludens 6).

Ludensovu naslovnicu broja 6 Rotundo je osmislio specifično za ovu priču, na kojoj možemo vidjeti našeg Kita i „Riječnu kraljicu“ taman u trenutku napada Indijanaca na „Oklahomu“. Možda je malo kontradiktorno što je Kit prikazan na parobrodu uoči napada budući da je on originalno u priči maknut s parobroda neposredno prije nego što se taj napad dogodi. Iako bi vjerojatno više na naslovnici umjesto Kita odgovarao lik Chin-Laoa s obzirom kako se priča razvijala, naslovnica kao naslovnica naglašava važnost Malog Rendžera i zadovoljava ono pravilo da se na njoj mora nalaziti glavni junak.

U tekstu recenzije priložio sam i sliku naslovnice La Gazzetta dello Sport izdanja broja 18 „Dramma nella notte“ (na 38. stranici [Ludens 6] postoji takav podnaslov „Drama u noći“) koja prikazuje ključne detalje priče poput parobroda, Indijanca i to ne bilo kojeg, već mislim da je to upravo Grakćući Gavran kojem je Kit spasio život i koji je postao Kitov saveznik. Zanimljivo je također primijetiti crvenkastu boju koja okružuje parobrod na toj naslovnici koja vjerojatno predstavlja odsjaj vatre iz požara hotela na početku priče u River Stationu, a ni Lavezzolo nije tada propustio priliku da nam ponudi slikovit opis tog događaja u jednoj od didaskalija: „Oklahoma je osvijetljena crvenkastim sjajem požara…“ (str. 23, Ludens 6).

Indijanac Grakćući Gavran

Završna riječ

Rekao bih, prema mom mišljenju, da je epizoda „Riječna kraljica“ jedan od primjera koji jasno pokazuje koliko je scenarist Lavezzolo bio ispred svog vremena. Iako možda sadrži određene naivnosti koje su karakteristične za to razdoblje, kada pročitate oko sto stranica u relativno zabavnom i zadovoljavajućem tonu kao vaš recenzent, ne možete na kraju poreći da priča nije vrijedna čitanja. Na kraju dana, moramo priznati da je ova avantura jedna od važnijih jer će naš Kit Teller, zahvaljujući događajima iz ove priče, u narednoj epizodi zaraditi novi čin!

KT VG 9/10 Sivi Sokol

KT VG 11b/12a Začarani kompas

5, 5, 4, 9

Priča o riječnoj kraljici nije baš nešto posebno. Crtež je sve više karikaturalan.

15.01.2024
    08:44:00 sati

7, 7, 9, 10

Naoko jednostavna prica, ali tek u zavrsnici shvatimo koliko je u biti slojevita. Npr cijela ta prica oko „Rijecne kraljice“ je odlicno odradena i stvarno sve do samoga kraja ne mozemo shvatiti o kakvom je to tocno liku rijec. Iako se cini da nije negativka, najvise zbog toga sto je u jednom trenutku trazila Kitovu pomoc, a kasnije su je i negativci zarobili, svejedno do samoga kraja ostaju odredena pitanja iza nje. Objasnjenja koja smo dobili na kraju su bila poprilicno zadovoljavajuca.

Ipak, moja konacna ocjena nece biti previsoka (iako ce vjerojatno biti visa od velike vecine komentatora) jer unatoc tome sto je prica bila zabavna i kraj je dobro odraden, nekako sam dojma da se s ovom tematikom moglo izvuci i nesto vise. Price s mjestom radnje na parobrodu su mi vecinom interesantne, a i sam se najcesce sjetim te spomenute Zagorove „Kapetanove tajne“ koju smatram mozda i najboljom Toninellijevom pricom na serijalu. Osim klasicnog napada Indijanaca, volio bih da je tu bilo i jos nekih dogadanja. Takoder, za razliku od prosle epizode u kojoj je lik novinara Knickerbockera fantasticno iskoristen, ovdje nam nije ponudio toliko sasavih scena. Cak je bio i pomalo iritantan u nekim trenucima kad se brinuo o svojoj aparaturi usred napada Indijanaca.

Bilo je nekih uistinu zanimljivih scenaristickih poteza koji malo podizu vrijednost epizodi. Istaknuo bih nacin na koji je Chin Lao rijesio Indijance s broda. Zatim, jedan od, usudi bih se reci i trademarkova serijala, mozemo vidjeti u trenutku kada Chin Lao napominje da ce Mae vjerojatno postati gospodica Keats. Cini mi se da je Lavezzollo cesto puta znao ovako unaprijed najavljivati zenidbu likova koji su se pojavili u njegovim epizodama. Scena s mackom takoder odlicna, opustila je Kita, a njega je zatim napadac iznenadio. Vezano uz to zarobljavanje, na prvu mi je bilo poprilicno blesavo sto je napadac zarobio Kita, a nije mu oduzeo pistolj, medutim kasnije saznajemo da mu ga je pustio, ali ga je ispraznio. Ovo je recimo bas zanimljivo ponasanje negativaca. Neuobicajeno svakako tako da nije ni losa scena. Zapravo jedina scena koju se moglo nekako drugacije odraditi je ona u kojoj Kitov konj skace u rijeku po njega.

Dajem dvije sedmice prici. Rijec je o epizodi koju cu sigurno jos citati, ali ne bih je svrstao u vrh ovog pocetnog razdbolja serijala, kojeg ja inace i volim za razliku od velike vecine drugih citatelja. Crtez takoder jako dobar, iako malko losiji nego u prijasnjim epizodama pa dajem devetku za njega. Ocjena naslovnice ide ovoj Gazzettinoj iz recenzije, top izvedba! Mada i Ludensova je okay.

Zanimljivosti:

- Kronoloski gledano 17. avantura

- Likovi: Kit Teller (17), Claretta (12), Rosa Morning (9), Zapovjednik (11), John Knickerbocker (2), Cin Lao (14)

15.01.2024
    09:01:00 sati

5, 4, 5, 6

Novim čitanjem (zbog Reemove recenzije) bolji su i dojmovi. Iako naivnosti ima na bacanje, pogotovo po pitanju Kitovog superkonja, priča se tečno i zanimljivo razvija. Pozitivni elementi su Chin-Laov angažman i uspješno skrivan karakter i namjere "Riječne kraljice" do razine da je teško procjeniti je li negativka ili pozitivka.

Gamba je, također, lošiji nego inače. Crtež dosta neujednačen, a pogotovo izgled Malog Rendžera. Ne treba ni spominjati nelogično nacrtane akcijske scene. Originalna Donatellijeva naslovnica pripada slijedećoj priči, pa moram dati ocjenu Rotundovoj.

15.01.2024
    12:38:00 sati

10, 10, 10, 10