Grad u močvari

KT VG 114 | 123 str.

U gradu imena Marsh City nestaju ljudi u prolazu, a izgubio se svaki trag i rendžeru poslanom da istraži slučaj. Zapovjednik rendžera mora poslati najboljeg rendžera u istragu, a Kit ovaj put bira Zubatog Bila kao suputnika. Ukratko, očekujte neočekivano...

Naslovnica 4

N*4

• U močvari
    KT LMS 267
  • Fantom iz opere
    KT LU 59
  • Grad u močvari
    KT VG 114
  • Grad u močvari
    KT VGBO 4

• Gli angeli giustizieri
    KT SR 118
  • La città nella palude
    KT SR 119

• Ova epizoda premijerno je izašla u rujnu i listopadu 1973. godine, Dnevnik je objavljuje na jesen 1977., Van Gogh u veljači 2017. u nakladi od samo 100 primjeraka za redovnu seriju i 110 primjeraka za "The best of" ediciju. Ludens očekujemo u ožujku i svibnju ove, 2024. godine.
  • Upoznajemo osebujnog Tima Holta, znanstvenika prirodoslovaca, koji sudjeluje i u kultnoj pustolovni KT SR 152-154: "Nevidljiva barijera ".
  • Životinje za koje nam je Tim Holt dao latinska imena: Culex Fatigans (komarac), Lampropeltis Pyromelana (sjevernoamerička kraljevska zmija), Glossiphonia Complanata (pijavica), Astacus Leptodactylus (riječni rak), Agkistrodon Piscivorus (vodeni mokasin).
  • Nemoguće je odgonetnuti gdje je Canzio zamislio da se močvara u priči nalazi. Iako nelogično, prema šturim podacima u stripu (prerija između rijeka Colorado i Trinity, brda na području Quachita, udaljeno dva tjedna jahanja), može biti negdje na području isočne Oklahome ili zapadnog Arkansasa. S obzirom na geografska obilježja i faunu u epizodi, bilo bi logičnije da se radnja odvija južnije, negdje u močvarama Louisiane.
  • 82. str. VG izdanja: Na spomen opasnosti od indijanaca Seminola, Zubati Bill tvrdi da su svi rendžeri imali posla sa Seminolama, a to ne bi trebalo biti moguće u Teksasu. Svi smo u Zagoru (pa i u KT VG 16b: Zeleni pakao) davno naučili da su Seminole "pravili probleme" u Floridi, a istina je i da su Seminole nakon Drugog (1835.-1842.) i Trećeg Seminolskog rata (1855.–1858.) većinom preseljeni u Oklahomu, što ih dovodi puno bliže našim rendžerima i Zubatom Billu.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Po dosta elemenata ove pitke, ali plitke epizode moglo bi se zaključiti da je i Lavezzolo dao svoj obol scenariju, ili je Canzio još pokušavao održati ustaljen "modus operandi". Ono što je najbitnije, mora se priznati da je priča i danas svježa, pa i uzbudljiva. Glavno osvježenje je komična pojava osebujnog prirodoslovca, Tima Holta:

Dosta podsjeća na šašavog fotografa Knikkerbokkera, ali mislim da je Canzio dobio inspiraciju od Nolitte i njegova znanstvenika Lookforda iz kultne Zagorove epizode "Zarobljenici Crvene vještice ".
Dodatan bonus je što na zadatak s Kitom ide jedini negativac u utvrdi rendžera, Zubati Bill. Kit mu (odnosno Canzio) želi dati priliku da se počne osjećati kao vrijedan rendžer, ne samo kao lik kojeg znamo po nepodopštinama i disciplinskim kaznama zatvora. Canzio lijepo gradi priču s mnogo misterije, posebno oko čudnog ponašanja žitelja Marsh Cityja, a imamo i dosta uspješnih komičnih elemenata sa šašavim znanstvenikom Timom i Zubatim Billom.
Između stalnih međusobnih podbadanja komičnog dvojca, čitatelj se (zajedno s našim junacima) pita što se to desilo žiteljima grada u močvari, koji bez imalo emocija i skrivanja pokušavaju ubiti trojicu stranaca, a razvojem priče dolazi sve do otvorenijih napada.

Uistinu jezovita atmosfera kulminira jasnom prijetnjom šerifa da živi odavde neće otići, koji im to saopčava onako usputno, bez vidljivih emocija. Normalno, rješenje zagonetke (kao i kod svih takvih vrsta priča) teško da može biti adekvatno misterioznom i napetom zapletu. Veliko finale s aligatorima, masakrom žitelja, dojmljivim korištenjem izvora nafte i vanzemaljskim rješenjem enigme ostavlja pomiješane osjećaje.

Zubati Bill pušten s lanca

Osim održavanja obiteljske atmosfere u utvrdi i uključivanja Zubatog Bila u akciju, ranije spomenuti izvori nafte pojačavaju dojam da je Lavezzolo dijelio Canziu savjete, ali masakr stanovnika pokazuje da je to bilo samo idejno savjetovanje novoga scenarista. Korištenje nesvakidašnjih novotarija u vremenu radnje je Lavezzolov stil, gotovo jednako kao i ekstreman pacifizam, pa u scenariju napisanom njegovom rukom ne bi bila ozlijeđena niti jedna životinja, a kamoli pobijeni stanovnici cijeloga grada kao u ovoj epizodi.
Ovdje moram spomenuti lik lokalnog pijanca prigodna imena, Tobie Drink Callaghana, kojeg je stalno pijančevanje spasilo zaraze. Takvo pozitivno propagiranje alkohola u današnjem "slobodnom" svijetu je nezamislivo, Tobia Drink bi mogao biti npr. Bruno Gay ili eventualno nekakav vegan protoaktivist. Zbog ovakvih stvari kod mene imaju prednost stariji stripovi i filmovi, ali "svakoj budali njegovo veselje".

Da pojednostavim, čije god ideje bile korištene, osjećaj nezadovoljstva na kraju "storije" je očekivan, pa je bolje rasterećeno uživati u uzbudljivoj radnji i obilju pozitivnih elemenata.

U biti, očekivano mlak završetak mi nije tolika negativnost kao što je velika nelogičnost na samom početku, odnosno ključan element koji je Canzio iskoristio kao krucijalan dokaz u kasnijem razvijanju radnje. Naime, prilikom opisa nestalog rendžera Edgara Douglasa, vidimo da se isti ne ponaša u skladu s rendžerskom disciplinom ustanovljenom u serijalu, već kao bahati revolveraš sklon salunima, kavgi i obračunima svih vrsta. Po Kitovoj priči, Douglas ima nekakvu indijansku zdjelu, koju mu je poklonila neka djevojka iz plemena Siouxa, a naziva je amajlijom. Prilikom dolaska u neko naselje, postavljanjem te amajlije na stol u prvome salunu isti rezervira samo za sebe za vrijeme cijelog boravka u tom mjestu. Nitko ne smije sjesti za taj njegov stol niti dirati amajliju pod prijetnjom dobivanja ulaznice za groblje.
Posebno je problematično što je u stripu prikazano kako je njegov nadređeni Kit Teller svjedočio takvom nasilničkom ponašanju i čak sudjelovao u tuči koju je to ponašanje izazvalo. Ono, baš nigdje veze s Lavezzolovim postavkama o časnim i pravednim rendžerima:

Bignotti, nažalost, nije bio na svojoj uobičajenoj razini. Dojam je da je crtao na brzinu, s puno očitih precrtavanja iz ranijih radova. Iako je njegov crtež vizualno osvježenje u odnosu na ostale tadašnje crtače na serijalu (Gamba, Balzano, Buffolente), ima obilje neujednačenosti, pogrešnih perspektiva, krivih proporcija, pomanjkanja dinamike i fluidnosti. Sve nabrojano najjasnije dolazi do izražaja u obračunu na stranicama 76 - 78 Van Gogh izdanja.
Faganellova naslovnica generička po običaju. Ima tu starinsku privlačnost, pa čak daje dojam ozbiljnosti stripa unutar korica, ali (kao i sve njegove naslovnice) ne pripada epizodi, a lika na njoj je teško povezati sa serijalom, a kamoli s pričom.

Za kraj recenzije mogu samo potvrditi zaključak da je ovo jedna pitka i zanimljiva avantura u kojoj se opušteno i bez razmišljanja može uživati za vrijeme čitanja. Dodatnu vrijednost daje činjenica da radnja nije zaboravljiva, već je jedna od onih priča koje ostaju u trajnom pamćenju nakon čitanja, a to je jedna od glavnih odlika većine epizoda najsimpatičnijeg Bonelli serijala.

KT LMS 262/263 Rendžer u New Yorku

KT VG 115 Lozinka Maraton

7, 4, 7, 5

Meni je ovo sasvim ok epizoda. Prije svega, dajem veće ocjene Bignottiju od Spocka, jer je jednostavno Bignot bolji crtač od Gambe za makar jednu klasu. Čak i na ovom primjeru, gdje ne pokazuje šta sve umije, i drži se osnovnih detalja i stidljive gestikulacije, sam pogled na lica, uniforme, a tek pozadine - govori koliko je Bignotti jači crtač od kompletnog ostatka ekipe koja je radila na ovom serijalu. Priča ko i većina Canziovih, mora tu biti malo egzotike, SF, tako tih sitnih gluposti (koje nekad eskaliraju u žestoke gluposti, kad već Spock spominje Holtovo drugo pojavljivanje u "Barijeri")...ma da, uobičajeni nedostaci, popunjavanje prostora sa scenama iz tvrđave, mada je fazon da Kit odabere Harolda i povede ga sa sobom odličan...onda to samo pojavljivanje Holta koji će kasnije ispasti odličan sidekick...a da ne govorim o užasnom kraju gdje eto svi...da ne spojlam ljudima. Svako ko je upućen u Canziove radove zna tačno trenutak kada se u tom čovjeku lomio razum i logika i kad je počeo da kenja i na kraju ukenja sve što dobro dotad odradi. Naslovna nije okej, ali nije ni loša za četvorku.

19.03.2024
    18:51:00 sati

6, 6, 8, 4