Pljačka u Kerrvillu

KT VG 116/117 | 180 str.

„Banda duhova“ pljačka banke u širem području Kerrvilla. Kit, Frenki i Eni pokušavaju pronaći snalažljive kriminalce koji vješto kriju svoje tragove, a Jute Belog pera su otkopali ratnu sjekiru. Spletom slučajnih okolnosti, Eni se zadesila u gradu tokom jedne od pljački. Trag vodi na planinski vijenac Edwards i čuveno „Vražje ždrijelo“ ili indijanski: Wo-ha-ma-to.

• Prepad u Kervilu
    KT LMS 274
  • Skrovište Vo-Ha-Ma-To
    KT LMS 275
  • Pljačka u Kerrvillu
    KT VG 116
  • Skrovište Wo-ha-ma-to
    KT VG 117
  • Pljačka u Kerrvillu
    KT VGBO 6

• La banda infferabile
    KT SR 122
  • Il vulcano spento
    KT SR 123

• Ovo je 122.epizoda serijala o Malom Rendžeru, i u Italiji je premijerno objavljena u januaru 1974.godine. Na našim prostorima je Dnevnik objavljuje u kultnoj ediciji LMS u broju 274 početkom 1978.godine. Van Gogh je štampa u svojoj 116. i 117.knjizi.
  • Ovo je jedanaesta epizoda serijala koju potpisuje Decio Canzio.
  • Franco Bignotti pomaže Gambi u drugom dijelu priče, tj.123.svesci, tačnije u dijelu dogodovština sa budućim osmim mužem naše Eni4P.
  • Kerrville, TX gradić je na rijeci Guadalupe, sa oko 20.000 stanovnika prema popisu iz 2020.godine. Vrlo je bitna lokacija u Texas Revoltu (o kome sam pisao u recenziji za Lozinku Maraton). Ko prati NFL ili možda čak NCAA football, sjetiće se imena Johnny Manziel ili „Johnny Football“, velikog propalog talenta, quaterbacka – rođenog baš u ovom gradiću.
  • Planine Edwards koje se spominju u ovom stripu, locirane su u Montani, a ne Teksasu.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Sad kad smo precizno definisali stanje u serijalu Malog Rendžera glede aspiracija novog scenariste i njegove namjere da magičnim trikovima pretvori Kita Teler u velikog momka, a u isto vrijeme zadrži njegovo dječaštvo kao nasljedstvo njegovog oca Lavezzola, možemo odgovorno tvrditi da je taj magični trik niko drugi no – Gamba i njegov crtež. Već smo u prvih nekoliko Canziovih epizoda osjetili manipulacije kojima se on poslužio da bi pomogao Kitu da odraste – pa je mnogima taj pokušaj izgledao nezgrapno i suludo; međutim, mora se priznati da kako dolaze slijedeće epizode i kako Canzio iz rukava vadi asove svih boja i iz svih špilova, jedini koji u suštini zadržava tu čuvenu Telerovu mladost jeste baš Gamba. Naime, očito je da Gambin jednostavni i plošni grafizam, bez obzira na komplikovanije postavke u epizodama koje slijede i dalje prati osnovne okvire u crtanju kompletne priče, od likova do okoline u kojoj se oni postavljaju. Isti je slučaj sa ovom avanturom, koja upravo ilustruje borbe suprotstavljenih krajnosti u „mesu“ serijala i dilemu koja ga je godinama ljuljala do temelja.

Priču započinjemo potjerom u kojoj učestvuje Kit zajedno sa rendžerom Hollowayom, a kao pomoć šerifu Mulliganu iz Kerrvillea. Banku u tom gradiću opljačkala je banda, i kako nije mogao organizovati posse jaču od trojice, šerif je pozvao u pomoć naše rendžere. Tragovi vode u Slijepi kanjon i tu se gube, pa ekipa odustaje od daljeg traganja. Kit bezuspješno pokušava pronjuškati po okolini, a na njegovo iznenađenje rendžeri bivaju zarobljeni od strane Juta Belog pera koji su otkopali ratne sjekire. Kit od svog prijatelja saznaje da su Indijanci vidjeli otjelovljenje Manitua na nebu, da su poludjeli i da su željni krvi, a taj ga frend potajno oslobađa iz zarobljeništva. Ubrzo u tvrđavu stiže Eni4P i objašnjava kako je posvjedočila pljački u susjednoj Sonori, pa se ekipa angažuje - u strahu da se radi o istoj bandi kao i u Kerrvillu. Tragovi upućuju na slične metode i vode ka vrhu Erp na planini. Na tom proplanku Kit i Frenki pronađu vrećicu pijeska, a u povratku u Sonoru saznaju kako sutradan stižu plate za rudare i kako će jedna jedinica Vojske biti u pratnji. Oni se pridružuju ekipi koja će štititi kočiju, ali u samom rudniku ih napada brojčano jača banda Meksikanaca potpomognuta timom sa ekstravagantnom letjelicom.

Jasno je dakle, kako Canzio daje sve od sebe i u sheme serijala ubacuje svu moguću egzotičnost da bi ga osvježio. Fazon sa balonima nije novi u SBE u tom trenutku, niti je prvi u pričama o Malom Rendžeru i može se reći da je izazvao pozitivan efekat u ovoj avanturi. Možemo komotno po strani ostaviti logiku u analiziranju ovakvog detalja, jer se u drugoj svesci ispostavilo da razvlačenje radnje silnim prepirkama između Frenkija i Eni, te trošenje brojnih vinjeta na njihov let balonom zaista služi za puko popunjavanje forme, a nikako za neku vrstu kratkoročne pozitivne manipulacije fabulom. Veliki minusi iz kategorije „ne možemo okrenuti glavu toliko daleko“ su naravno scena sa kondorom (koja će ideja biti iskorištena za milimetar ekstravagantnije u nastavku serijala) i prije nje, pretjerano razvučen dio sa napadom u rudniku. U pogledu razrade likova priče su i dalje na vrlo niskom nivou kvalitativno, ali se u jednom momentu jasno vidi pokušaj naglašavanja Kitove osvetoljubivosti naspram istjerivanja pravde. Ovaj odmak od šablona jednostavno znači da su naše pretpostavke o dezorijentisanosti novog scenariste pritisnutog zaostavštinom prethodnog šefa potpuno opravdane i istinite, jer se sve više čini da, umjesto da se posvetila pažnja detaljnijim analizama sporednih likova i prije svega, antagonista – zauvijek ostalo pri dotjerivanju Telerovog karaktera. Kao bonus na ovu tvrdnju, moram izdvojiti i nekoliko monologa koje vodi naš Mali Rendžer, sav ljut ali odlučan, konstatuje da se kriminalci moraju pohapsiti i dovesti pred lice pravde, zbog naraštaja koji dolaze poslije. Nije prvi put da je Kit ljut, ali je prvi put da u ovoj mjeri sam sebe kudi i praktično najavljuje odstupanja od svoje već ofirno predvidljive umjerenosti i puritanskog junaštva. Možda je tačna čak i pretpostavka da upravo u ovom momentu u serijalu Teler sazrijeva u odraslog čovjeka?

Sveukupno gledano, epizoda obiluje nerezonskim promjenama ritma, ali se mora priznati da je vrlo zanimljiva i dinamična, nevezano za dešifrovanje Canziovih namjera. Priči u kojoj su na jednoj strani rendžeri, vojska i malobrojni hrabri građani a na drugoj Meksikanci, Indijanci i američki probisvjeti, a radnja se odvija širom planinskog vijenca, u indijanskom logoru, po stijenama i vrhovima, na olujnom nebu, te u rudnicima i među gejzirima – teško možemo spočitati inventivnost. Što se crtačkog dijela tiče, može se ponoviti već rečeno: Gamba radi istovjetan posao kao pod Lavezzolovom palicom, eksperimentisanje je stidljivo i bezuspješno (vidi slike: promjena rakursa), nema odstupanja od provjerenih plošnih šablona, Kit i ostali izgledaju identično, ne stare, nemaju bubuljica, nisu se posjekli britvom, nemaju ožiljaka – tek poneki zavoj na glavi ili ruci, a raskošnije pozadine i dalje možemo samo sanjati. Gestikulacija koja je trejdmark Gambinog opusa uopšte se ne mijenja, nezgrapna mlataranja su još tu, a u slučaju ove epizode nisu pomogli ni scenaristički trikovi u dijelu gdje Canzio insistira na dosadnoj i upornoj Eni4P koja se sukobljava i sa Frenkijem i sa još jednim, mnogo luđim zaručnikom. Nažalost, stidljivi angažman Bignottija u sekvenci koja se tiče dogodovština sa traperom Joeom, uopšte nije pomogao ukupnom dojmu o crtežu u stripu, jer se radi o tek nekoliko vinjeta. Što se naslovnica tiče, one su i dalje jako lijepe, naglasak je na coppertinu prve sveske, koja se zbog izvedbe u svojoj jednostavnosti slobodno može ocijeniti vrhunskom.

Šta dalje? Pitamo se svi mi koji tako tvrdoglavo volimo ovog junaka i njegove avanture, kad znamo da nam slijedi oluja kao u posljednjoj slici. Dokle i kako ćemo istrpiti silne zemljotrese koji slijede, a da nam ne pokvare utisak koji smo dobili nakon upoznavanja sa Telerom i njegovim saputnicima? Ja se ne bojim, već sam proputovao sa njim do kraja i uopšte me ne smeta što sam tada bio malo veći klinjo nego sad i što sam se tada komotno mogao zaklinjati u njegovo poštenje i pravednost. Šta ima veze to što smo ostarili? Uživajmo u ovoj zabavi, jer dok si udovoljavamo, uz to osjećamo da ne nazadujemo (već naprotiv, napredujemo), a da pritom ne štetimo nikome, možemo se smatrati junacima. Možemo rame uz rame sa pravim, pravcatim junačinama iz naših omiljenih stripova.

KT VG 115 Lozinka Maraton

KT VG 120 1001 klopka

Ukupna ocjena 45%

4, 2, 7, 6

- Ova epizoda premijerno je objavljena od prosinca 1973. do veljače 1974. godine, Dnevnik je objavljuje na jesen 1977., Van Gogh u veljači 2017. u nakladi od samo 100 primjeraka za redovnu seriju i 110 primjeraka za "The best of". Ludens izdanje očekujemo na jesen ove, 2024. godine.

- Kerrville i Sonora su zaista gradovi u Teksasu. Kerrville danas ima oko 25000 stanovnika, a Sonora ispod 5000. Iako je to s obzirom na logiku u priči potpuno nebitno, smješteni su na pravom mjestu; u jugozapadnom dijelu Teksasa i relativno blizu jedan drugom.