Začarani kompas

KT VG 11b/12a | 136 str.

U rendžersku utvrdu stiže engleski lord Nixon Powell-Powell s ciljem pronalaženja zlata na području Zelenih planina. S obzirom na prisutnost Indijanaca Pawneeja u tom kraju, zapovjednik utvrde odlučuje mu dodijeliti pratnju koja uključuje Kita i njegovog oca, koji je tek stigao u posjetu. Ususret tom putovanju, kruže priče o misterioznom „Gradu duhova“ za koji se, barem zasad, vjeruje da je samo legenda.

• Pucanj iz zasede
    KT LMS 25
  • Začarani kompas
    KT LMS 769
  • Podzemna zamka
    KT LMS 775
  • Začarani kompas
    KT LU 6
  • Začarani kompas
    KT VG 11
  • Sam protiv svih!
    KT VG 12

• La bussola stregata
    KT SR 11
  • Kit contro tutti!
    KT SR 12

• Ova priča je u striscia seriji izlazila od lipnja do kolovoza 1960. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u listopadu i studenome 1964. godine. Dnevnik objavljuje ovu epizodu početkom 1971. u LMS 025, a za razliku od situacije u prethodnoj epizodi gdje su osakatili priču u premijernom izdanju, ovdje su odlučili izrezati 17 stranica u reprintu iz siječnja 1988. (LMS 769+775). Van Gogh izdanje je izašlo u travnju 2007. i konačno Ludens u listopadu 2014. godine. (zanimljivost by Spock)
  • U Ludensovom izdanju broja 6, priča počinje na 93. stranici (druga pasica), a završava na 228. stranici (druga pasica).
  • Kit postaje narednik nakon njegova podviga u priči s „Riječnom kraljicom“. Posljednje njegovo unapređenje prije ovoga mogli smo vidjeti u epizodi SR 7/8/9: „Odmetnički sud“.
  • Prvo pojavljivanje crnca Ibrahima Bambule koji postaje novim članom rendžerskog korpusa.
  • Kit slavi šesnaest godina! Ako se prisjetimo samog početka serijala, Kit je imao četrnaest godina pa stoga možemo zaključiti da je vremenski tijek avantura od prve uopće epizode serijala pa da ove prošlo ukupno dvije godine. Kako ćemo uskoro u jednoj od narednih epizoda saznati da Kit slavi i drugu godišnjicu pristupanja rendžerskom korpusu (str. 235, Ludens 7), možemo zaključiti da taj vremenski okvir sasvim štima. Nešto kasnije, u epizodi SR 73/74/75/76: Dunhavonovi nasljednici, drugačija je postavka pa Kit ima oko petnaest godina, iako bi trebao imati više.
  • Prvo pojavljivanje lorda Nixona Powell-Powella i njegovog sluge Battiste. Oni će se ponovno pojaviti i u priči SR 37/38/39: „Dimni signali“.
  • Drugo pojavljivanje Sivog Sokola, Kitovog krvnog brata, kojeg smo mogli upoznati u epizodi SR 9/10: Sivi Sokol.
  • Prvi put se pojavljuje i Clarettin psić Terry koji će u jednoj od epizoda u budućnosti igrati važnu ulogu.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Uz naziv „Začarani kompas“, ova epizoda Malog Rendžera nosi i dodatni naslov „Sam protiv svih!“ koji se zapravo odnosi na drugi, glavni dio priče o čemu će biti spomena u recenziji. Ovdje se uistinu mnogo toga dogodilo na mali broj stranica, a pokušat ćemo se fokusirati na ono najbitnije što je obilježilo ovu priču.

U prvom redu, svakako je važno spomenuti promoviranje Kita u narednika, ali slično kao i u epizodi „Odmetnički sud“, to se sve odvija s istom jednostavnošću, bez suvišnog glamura ili ceremonije već gotovo istovjetno spomenutoj priči gdje zapovjednik pošalje Kita krojaču da mu prišije novi čin. Velika vijest u utvrdi jest i pridošlica novog rendžera i to crnca, Ibrahima Bambule, čime scenarist Lavezzolo pomalo širi i obogaćuje već prilično šarolik svijet likova Malog Rendžera. Bambula se samo kratko pojavljuje u svom debiju, a Lavezzolo mu dodjeljuje komičnu notu karakterističnu za njega kao scenarista koji voli implementirati takve stvari u uvode priča smještenih unutar utvrde. Tijekom nadolazećih epizoda, imat ćemo priliku češće vidjeti Bambulu u akciji, u kojima ćemo saznati i za te njegove „posebne sposobnosti“ snalaženja na terenu.

Središnji događaj ovog uvoda u utvrdi zasigurno je Kitov šesnaesti rođendan, obilježen na prikladan način u prisustvu Mosesa, Kitovog oca, koji je dobio nekoliko dana dopusta, te cijelog društva i najbližih Kitovih prijatelja.

Usporedno s tim uvodom u utvrdi gdje se toliko toga izdogađalo, pratimo i radnju s novim likovima u kojoj se ističe engleski lord Nixon Powell-Powell, čije ponašanje obiluje bahatošću i umišljenošću, i njegov vjerni sluga Battista, koji slijepo sluša svaku uputu svojeg gospodara. U jednoj od prošlih avantura upoznali smo šašavog fotografa i novinara Knickerbockera, a evo kako je Lavezzolo najavio ovu priču s lordom:

„Ako vam se Knickerbocker učinio nespretnim i ludim, morat ćete se predomisliti! Simpatični novinar zapravo je model uravnoteženosti i zdravog razuma u odnosu na osobu koju ćete upoznati u sljedećoj epizodi pod naslovom: Začarani kompas“.

Lord Nixon Powell-Powell stigao je u Ameriku s jasnim ciljem - pronaći zlato. Motiviran informacijama koje je dobio davno od svog rođaka, koji je pisao njegovom ocu o pronalasku neposredno nakon što se priključio životu s Indijancima, lord kreće u potragu za nalazištem zlata koje bi se trebalo nalaziti u području Zelenih planina.
Lord se ističe svojom bahatošću, ponašajući se kao da je iznad svih drugih, a ta njegova arogantna priroda očituje se i u izbjegavanju izravnog kontakta s drugima, koristeći slugu kao posrednika. Njegova uvjerenost u vlastitu ispravnost postaje izražena kroz uporno isticanje kompasa kao nepogrešivog vodiča, iako je očito da taj instrument ima neke svoje mane. Takav karakter izaziva neugodu i frustraciju kod onih koji se susreću s njim, dok on sam ostaje uvjeren u vlastitu superiornost.

S obzirom na zapovjednikovu svijest o opasnostima koje potencijalno prijete od Indijanaca Pawneeja koji obitavaju u tom kraju, odlučuje poslati pratnju za lorda i njegovog slugu. Za tu važnu ulogu, odabire Kita, a pridružit će im se i Moses, koji je ionako došao s ciljem što duljeg druženja sa svojim sinom. Kit, koji je već izgradio prijateljski odnos s indijanskim plemenom Pawneeja, posebno sa Sivim Sokolom s kojim je ujedno postao krvni brat, pokazao se kao idealan kandidat za pratnju lorda na to opasno područje. Njegovo poznavanje terena i dobri odnosi s Indijancima, čine ga pouzdanim vodičem.

Kit i otac Moses

Do ovog trenutka, radnja je obećavala intrigantnu potragu za zlatom, no Lavezzolo donosi neočekivanu promjenu smjera. Umjesto toga, priča nenadano skreće s puta, bacajući te elemente u sjenu kad se naši protagonisti nađu usred priče o „Gradu duhova“, gdje će Kit biti izazvan na borbu „sam protiv svih“, kako i sugerira drugi naslov priče.

Sam protiv svih!

Drugi i to većinski dio radnje koncentriran je u tzv. „Gradu duhova“, zagonetnom mjestu koje je do tada bilo tek smatrano legendom. Do njega se dolazi tajnim prolazom, a koje trenutno predstavlja skrovište bande razbojnika predvođenom Edom Morrelom, ali i neočekivano prebivalište djevojčice Diane i njenog djeda. Naši junaci se neočekivano nađu zarobljeni, osim Kita koji se, s vještim skrivanjem, uspijeva prokrijumčariti u „Grad duhova“. Sada je na njemu samom da pronađe način kako izbaviti svog oca i engleske suputnike, ali uključujući i Sivog Sokola, kojeg su zločinci još ranije zarobili.

Kit na ulazu u „Grad duhova“

Kada sam prvi put čitao priču, nije mi toliko bila privlačna kao i sada u trenutku kada imam nešto više znanja o Malom Rendžeru u odnosu na ranije. Ovdje je bilo interesantno na koji način će Kit pokušati osloboditi svoje prijatelje i oca, a gotovo je bila jasna spoznaja da će imati i malu pomoć u vidu djevojčice Diane i njenog djeda, čim ih je Lavezzolo već uključio u priču. Lavezzolo nas ponovno vodi kroz priču o Mormonima, koji su nekada otkrili ovo mjesto i neko vrijeme živjeli u njemu, a samo mjesto skriva i podzemne prostore obilježene zidnim slikama, uključujući piktograme s naglaskom na egipatskim muralima i drugim zidnim slikarijama koje datiraju još iz pretkolumbovskog razdoblja, a upravo je to i mjesto gdje su Diane i njen djed bili skriveni svo to vrijeme otkako je banda pristigla.

Kitov lukavi plan kako prevariti negativce i izazvati ih na način da se sami predaju, a da se nikome ne nanese veća šteta, uistinu je bio lukav i dojmljiv. Ova premisa priče podsjetila me na sami početak Malog Rendžera kada je Pedro Muleta bio glavni negativac, pa kad su protivnici također bili izigrani od našeg rendžera i zatvoreni tajnim prolazom te su bili prisiljeni na predaju izlaziti jedan po jedan iz rupe (vidi Ludens 1, str. 129-130). To se sve tada bilo odigralo u napuštenom mjestašcu Palmolito gdje je Lavezzolo također krojio priču kako su nekada to mjesto naselili Mormoni da bi kasnije ono isto bilo napušteno.

Lord Nixon Powell-Powell i njegov sluga Battista u akciji

Rekao bih da mi je možda jedini veći propust u ovom dijelu priče što Kit i njegovi prijatelji, nakon što su većinski dio bande imali pod kontrolom zatvorene, nisu odmah krenuli riješiti preostalu dvojicu stražara kod tajnog prolaza budući da je postojao ozbiljan rizik da se ta dvojica vrate u mjesto i iznenade naše društvo dok su oni razrađivali plan za izvlačenje Morrelove bande. Ono što će primjetiti naši čitatelji i što će ih možda malčice zasmetati jer je toliko puta viđeno i kod drugih junaka jest i sam završetak priče tog mjesta što predstavlja zapravo motiv koji se često koristio u pričama toga vremena 60-ih prošlog stoljeća, kada zemlja odjednom počne podrhtavati i sve se počne urušavati. Pretpostavljam da se valjda time htio postići efektan kraj priče za tadašnje mlade čitatelje kojima je serijal i bio prvenstveno namijenjen.

Gamba je više-manje dosljedan sa svojim crtežom zadržavajući isti stil koji smo vidjeli i u prethodnim avanturama, a rekao bih da su njegovi likovi, posebice s naglaskom na one iz utvrde, uvijek lako prepoznatljivi što je ustvari dosta bitno jer su to stvari koje dodaju konzistentnost serijalu. Posebno je zanimljiv prikaz crnca Bambule, koji se tek pridružio rendžerima, a treba pohvaliti i prikaz lika lorda koji je uspješno prenesen na crtežu, savršeno se uklapajući s karakterizacijom i nepodnošljivim osobinama koje je imao zacrtano prema scenariju.

Sivi Sokol i Časni Nož

Konkretna naslovnica i ne postoji za ovu priču pa i nema puno toga što se može reći o njoj, a ako bi neka i postojala, volio bih da odražava atmosferu priče koja je naglašena na coveru kojeg sam izabrao za ovu recenziju – Kit, njegov otac Moses, Lord Nixon Powell-Powell i njegov sluga Battista kako putuju kroz divljinu prema nepoznatim odredištima, gdje bi takva naslovnica trebala prenijeti onaj osjećaj avanture, istraživanja i susreta s nepoznatim, dok istovremeno naglašava glavne likove i njihove uloge u priči.

Završna riječ

I ova priča Malog Rendžera nosi svoju određenu važnost za serijal, posebno s obzirom na događanja koja su bitna za kontinuitet. S obzirom da se još uvijek nalazimo u ovom ranijem dijelu serijala, ponekad nailazimo na izazove u određivanju granica između završetka jedne priče i početka nove. Ovdje je to zaista bio problem gdje konkretno napraviti predah pa smo se usuglasili i odlučili postaviti prekid priče kada se Kit oprašta od svog oca i istog dana upušta u novu pustolovinu vezanu uz dječaka Billyja, a sve iz razloga kako bismo olakšali procesuiranje dosada pročitanog. Pustolovina Kita i Billyja bit će tema naredne recenzije, a do tada, pozivam vas da podijelite svoje dojmove i ostavite svoje komentare o ovoj priči pa da svi skupa vidimo kako ste je i vi doživjeli promatrajući je iz vaše perspektive.

KT VG 9/10 Sivi Sokol

KT VG 16 Zeleni pakao

8, 7, 7, 7

Nije loša ova priča, a Ibrahim je baš osvježio serijal.

20.01.2024
    15:25:00 sati

8, 7, 10, 8

Dobra epizoda, dosta je sadrzajna. Prvo svjedocimo tome sto je Kit postao narednik, a zatim i zakasnjeloj proslavi njegovog rodendana. Rodendan mu je bio prije 5 dana, ali s obzirom da je u to doba bio na zadatku, tek sad su ga stigli svi zajedno proslaviti. Ono sto mi je tu pomalo upalo u oko je cinjenica sto je Kitov otac dosao u utvrdu i tek kasnije kad su svi bili za stolom i slavili rodendan mu se sjetio cestitati rodendan. Cekaj, sta ne bi otac prvi imao takvu stvar na pameti? Pomalo neobicno je to Lavezzolo poslozio, a Van Gogh postarao Kita za jednu godinu. 😊

Lord Powel-Powel mi se na pocetku cinio napornim likom, medutim valja priznati kako je bio odlican. Bas se citavo vrijeme drzao kao neki stari engleski aristokrat i imao je par dobrih izjava, narocito onih s kompasom i reklamacijom. Lavezzolo je kroz njega na zabavan nacin dao kritiku engleskom plemstvu. Njegov sluga je pak tipicni batler. Lord trazi pratnju rendzera kao pomoc buduci da ga je njegova dotadasnja pratnja napustila zbog njegove bahatosti. Zapovjednik dodjeljuje misiju Kitu jer zna za njegovo prijatelsjtvo s Pawneejima, a bas kroz njihov teritorij bi kolona trebala proci. Kako je Moses uzeo godisnji pa ga iskoristio za posjet Kitu, oni spajaju ugodno s korisnim te obojica zajedno odlaze u misiju. Ono kad je Moses vojnicki odgovorio Kitu s postovanjem jr mu je on nadredeni mi je nekako u glavi kao da sam vec vidio u nekoj drugoj epizodi serijala, ali se ne mogu sad sjetiti. Mozda u kasnijem periodu. Spomenimo i kako je ovo vec treca epizoda zaredom u kojoj ne idu u akciju zajedno Kit i Frenkie sto je meni osobno ogroman plus. Postoji siroka lepeza zanimljivih likova koji s vremenom zbog Frenkieja budu nepravedno zapostavljeni. Najgore je tu prosao narednik O'Hara koji je na pocetku bio glavni Kitov pratitelj. Sad smo prvo imali avanturu u kojoj je Brandy Gim cuvao Kitu leda, pa onda Chin Lao i sada Moses.

Misija se na prvu ne cini uzbudljivom, ali ona svakako je. Radnja se komplicira kad se doslovce niotkuda pojavljuje banda. Malo mi je njihov upad bio neuvjerljiv, ali dio s njima u izgubljenoj dolini mi je bio na razini. Bio je tu i malo veci potencijal za onom tajnom odajom koja je pripadala nekoj staroj civilizaciji, ali Lavezzolo je zavrsio pricu na „Mysterovski“ nacin s potresom zahvaljujuci kojem ce tajna biti sigurna.

Crtez je jako dobar, a kao sto sam vec i ranije isticao, rani period serijala po mom misljenju nudi najbolji Gambin crtez. Jedina stvar koja me zasmetala je nacin na koji je Ibrahima crtao. E sad ce pomalo njegov crtez biti sve karikaturalniji i nece biti na razini ovih pocetnih epizoda. Sam bog pa Ibrahim ovdje nije bitan kao lik, ali u epizodama s crncima ici ce nize ocjene za Gambu. Naslovnice brojeva 11 i 12 solidne iako vjerojatno ne pripadaju prici. Cover recenzije je odlican! :)

Jos samo da istaknem cinjenicu kako se batler vjerojatno drugacije zove u izdanju Ludens i Vg-a. Battista-Baptist. :)

Zanimljivosti:

- Kronoloski gledano 18. avantura serijala.

- Likovi: Kit Teller (18), Claretta (13), Zapovjednik (12), Kaspar O'Hara (11), Zubati Bill (7), Ibrahim Bambula (1), Brandy Gim (7), Frankie Bellevan (8), Rosa Morning (10), Lord Nixon Powel-Powel (1), Baptist Tubb (1), Moses Teller (4), Sivi Sokol (2), Terry (1), Ed Morrel (1), John Bass alias Little Bird (1), Billy Down (1)

20.01.2024
    15:28:00 sati

7, 6, 6, 6

Poprilično dobro zahvaljujući nestandardnim likovima.

20.01.2024
    18:51:00 sati

7, 7, 6, 6

Sada, puno iskusnijem, nisu mi jasni razlozi zašto sam ovoj epizodi podijelio jedinice za priču i scenarij? Pročitavši u zadnje vrijeme nekoliko Canziovih brljotina, vidim da je ova epizoda istinsko remek djelo devete umjetnosti u usporedbi s tim navodno boljim pričama.

Mali Rendžer: "Nije da ja ne razumijem žene, nego se tu nema što razumjeti."

Lavezzolo je ovdje provokativno duhovit po današnjim standardima, servira nove originalne likove, golica maštu i pametno ostavlja sva pitanja otvorenima po pitanju misteriozne pretkolmubovske civilizacije.

Posebno mi je zgodno šerifovo lukavo rješenje pokušaja linča razbojnika. Lavezzolo majstore!

Vjerujem i da će se kolegi Salkanu, velikom obožavatelju Engleza svidjeti  Lavezzolova aristokratska prezentacija engleskoga lorda. :-)

Dakako da ima tu dosta scenarističkih nedosljednosti i djetinjarija, ali u globalu je ovo jedna vrlo dobra epizoda.

21.01.2024
    17:15:00 sati

4, 6, 5, 6

Zaista ne vidim ništa spektakularno u ovim prvim epizodama Malog Rendžera, ali ne kažem da je loše. Ima ovdje svašta interesantnog, mada je očito da bez njegovog lordstva ova epizoda bi bila bezveze. Nonšalantni način kojim se otarasio plebejaca na početku, te njegove konstatacije kako je Amerika divlja zemlja (a zna se ko može preživjeti u divljoj zemlji), pa i samodisciplina i obraz (kada ponudi izvinjenje, pa onda i dvoboj ako izvinjenje nije dovoljno) dokazuju kako su Englezi, ustvari, viša rasa. Ne mora se biti anglofil da se dođe do te tvrdnje, to čak i neutralni mogu vidjeti, pa eto i Talijani koji preziru Engleze iz kojekakvih ljudoljubnih razloga (nipošto jer su im uzeli primat na svjetskom nivou) to potenciraju. Obratiti pažnju na način kako je Ibrahim nacrtan, kao pravi Etiopljanin :)))) Crtež je prilično loš, tako da osim tog momenta sa druženjem sinčeka i tatice, te da je Roza u tom trenutku još dobrostojeća, ja ne vidim ništa zanimljivo. Pogotovo mi smeta ona glupost sa navođenjem vode u kriptu. Može proći iz čisto sentimentalnih razloga, ali u suštini - bezveze. A ako je to potenciranje odnosa sin-otac na tapetu, preporučujem kolegama da pročitaju Blast; tu je fino objašnjen taj odnos :))

21.01.2024
    19:00:00 sati

• Oscar 2023