Profesionalac

KT VG 121/122 | 192 str.

Razbojnik poznat kao Profesionalac, počinje ubijati određene ljude iz čudnog razloga, samo zbog toga što puše lule. Upravo zagonetne lule zanimaju razbojnika. Naši junaci bivaju upleteni u priču, u kojoj će morati otkriti zagonetku triju lula.

• Zagonetna lula
    KT LMS 282
  • Ledeni jedrenjak
    KT LMS 283
  • Profesionalac
    KT VG 121
  • Zagonetna lula
    KT VG 122
  • Profesionalac
    KT VGBO 11

• Il professionista
    KT SR 127
  • La roccia nel deserto
    KT SR 128

• Izvorno epizoda izlazi u Italiji u lipnju i srpnju 1974., Dnevnik je objavljuje krajem 1977., a Van Gogh u studenom 2018. u nakladi od 120 primjeraka + ovdje već standardna The Best of HC edicija s nakladom od samo 60 komada.
  • Lula je sprava koja se koristi za pušenje. Struktura lula je veoma različita, ali se većina lula sastoji od dijela gdje se nalazi supstanca koja se puši, što je najčešće duhan te nekog vida cijevi koja dovodi dim do usta.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Miris dobrog, starog klasičnog vesterna, sa svim svojim odlikama i osobitostima, može se osjetiti na uvodnim stranicama ove priče, što je pozitivno napravljeno i u scenarističkom i u crtačkom dijelu. Čitatelj gotovo da može osjetiti svu tu atmosferu, kao da se i sam nalazi u okvirima te priče. Gradić Njutn. Lokalni salun. Društvance za stolom karta i uživa u piću. Na stolu se nalazi i novac. Vjerojatno se igra poker. Atmosfera je opuštena, ipak se igrači dobro poznaju, ulozi u koje igraju nisu osobito visoki, a za opuštanje neki od igrača uživaju u mirisu duhana. Jedan od igrača puši lulu, iako je riječ o mlađem muškarcu, a ne o nekom starcu koji uživa u duhanu na takav način.

Vlasnik lule zove se Pol Firman i bit će to njegova posljednja partija karata u životu. Ne njegovom krivnjom. U partiji im se pridružuje nepoznati stranac, iako prisutni za stolom naglašavaju kako ne igraju s nepoznatim ljudima, ali, ajde, kako je već sjeo za stol ne žele ge odbiti. Stranca pitaju kako se zove, valjda je red znati s kim kartaju, a nepoznati kao da to nije očekivao: “Ko? Ja? Uh… Više se i ne sjećam svoga imena. Tamo, na divljem zapadu gdje živim, zovu me nikako drugačije nego… PROFESIONALAC.

Profesionalac je izrazito antipatičan lik, ne samo svojom pojavom, nego ovakvim i sličnim odgovorima. Potpuno je jasno da se radi o osobi s onu stranu zakona, koja pošto poto, to i želi naglasiti. Tako u daljnjem razgovoru kaže da se bavi krznima. S tom razlikom što ih niti kupuje, niti ih prodaje, nego ih proizvodi. Profesionalac je vješt na kartama pa vrlo brzo odnosi ono malo novca što je društvo imalo za stolom. To nisu nikakvi profesionalni igrači pokera, nego samo društvo koje se dobro poznaje i koje je u salun došlo ubiti vrijeme i opustiti se uz poneku partiju i čašicu pića. S druge strane, Profesionalac ima neku misiju, nije baš slučajno sjeo za njihov stol, a uskoro se i pokazuje što je to što ga toliko zanima i interesira. Nakon što je Firman izgubio novac na kartama, Profesionalac mu nudi čak 50 dolara za lulu koju je pušio. Sulud iznos za običnu lulu koja ne vrijedi više od par dolara. Nova i nekorištena. Međutim, Firman odbija ponudu riječima da nije pohlepan i da ima svoje principe. Bila je to greška koja ga je stajala života. Usmrtivši Firmana, Profesionalac uzima lulu kao trofej.

Decio Canzio uzima lule u ovoj priči kao motiv potrage za blagom, što je sigurno plus. Izbjegava stereotipna rješenja te nudi pravu igru asocijacija vezanu uz lule, budući one same nisu numerirane ili na neki drugi način šifrirane. Jedno ugodno scenarističko rješenje, teško je uopće povjerovati da ga potpisuje Canzio. Rendžeri u Njutn dolaze zbog istrage Firmanovog ubojstva te iz razgovora sa svjedocima saznaju da se sve vrti oko misteriozne lule.

Kit: “Nemoguće je da bi jedan profesionalni ubojica, potegao oružje samo zbog jedne lule.“
Frankie: “Ako stvari postavljaš tako Kite, onda je nemoguće da profesionalac ponudi za jednu lulu pedeset dolara.“

Zna Frankie jako dobro o čemu priča. Ako je itko proveo život po salunima natopljenim alkoholom i mirisom duhana, onda je to baš Frankie. Naši junaci kreću u potragu za tajanstvenim zločincem. Istodobno, na drugim lokacijama zbivaju se važni događaji koji su povezani s jednom lulom. Tridesetak milja sjevernije od Njutna, nova žrtva Profesionalca postaje jedan Meksikanac, koji je također imao lulu sličnu prvoj. Meksikanac je isto bio miran, radišan čovjek, koji je znao uživati u odmoru.

Na drugom mjestu, osoba koja je prodala te lule žrtvama, a radi se o putujućem trgovcu Lariju Ostinu; nalazi se u indijanskom logoru namjeravajući trgovati. I on Indijancima namjerava prodati eliksir vječnost, pored tolikih sličnih putujućih trgovaca iz Zagorova svijeta. Svatko bi mogao nabrojati barem desetak takvih epizoda, u kojima putujući trgovci, odnosno obični prevaranti, nastoje Indijancima prodati eliksir vječnosti, koji liječi sva poznata i nepoznata stanja te produžuje život. Međutim, ovoga puta je Ostin naletio na razumnog indijanskog poglavicu: “Ako je istina to što si rekao, zašto bljedoliki nisu besmrtni?“ Iako se reklamira kao prodavač čuda, Ostin je zapravo obični prodavač magle pa je brzo razgovor okrenuo na svoj mlin, ali i to je dovoljno da čitatelj stekne dojam o kakvoj se vrsti trgovca radi. Ostin priznaje našim junacima da je lule nabavio u New Orleansu. Dio robe kojom trguje nabavlja po niskoj cijeni u jednom lokalnom zatvoru. Radi se uglavnom o predmetima koje izrađuju kažnjenici, a koje uprava zatvora zatim prodaje. Upravo iz telegrama uprave zatvora naši junaci saznaju da su trgovcu prodali ne dvije, nego tri lule koje je izradio izvjesni Mustard Kleg. To je razbojnik koji je uhvaćen, ali njegov plijen iz pljački nikada nije pronađen. Da stvar bude zanimljivija, treća lula završila je ni kod koga drugog, nego – kod Annie Četiri Pištolja.

I pored svih ovih dobrih i zanimljivih elemenata, Canzio je uspio napraviti dosadnu priču, pogotovo pred sam kraj. Možda je dvodijelna epizoda bila prevelik zalogaj za njega ili nije imao potrebnu dozu imaginacije, ali sve se nekako rasteglo u već viđenim sukobima s negativcima. Da nije onog genijalnog trika s lulama, a kojoj se rješenje krije u odličnoj igri asocijacija, sve drugo bi proteklo u već viđenim okvirima: obična potraga za razbojnikom i pokvarenim putujućim trgovcem. Posebno iritira ono pojavljivanje pustinjaka Anastazija od Kamina, Canzio kao da nije imao ideje što bi kako s njime napravio.

Crtež odličan. Dodatnu dimenziju crtežu daju i odlično nacrtane snježne vinjete, evo par takvih.

Kad smo već kod crteža, pokažimo i primjere scenarističke imaginacije, u kojoj je Canzio smjestio Frankieja da provede noć na otvorenom. Eh…

Očekivao sam puno više od ove priče. Međutim, Decio Canzio je takav scenarist da je najbolje ne očekivati ništa pa onda, možda, nešto i dobijete. Ali u nekoj drugoj epizodi, ne u ovoj. Malo i premalo za sve poštovatelje Malog Rendžera.

KT VG 120 1001 klopka

KT LMS 508/509 Ku Klux Klan

• Ukupna ocjena 92%

9, 10, 9, 8

Dobar strip!

24.05.2021
    11:12:00 sati

9, 9, 10, 10

Meni odlična priča...Linu gotivim pa su ocijene realne, bar meni.

24.05.2021
    19:53:00 sati
  • Ukupna ocjena 63%

6, 4, 8, 9

Decio Canzio me kao scenarist pomalo podsječa na Dylanovog Chiavarottija, koji uvijek zezne na kraju. I ovdje što priče odmiče dalje, to je napornija. Kraj je kao i skoro uvijek kod njega - glup.

24.05.2021
    21:47:00 sati

8, 7, 8, 7

Zanimljivosti:
    - Radnja započinje u gradiću Newton, u blizini granice s Louisianom, što je nekih 800 - 1000 km udaljeno od imaginarne utvrde naših junaka, a to je ipak malo prevelika udaljenost za bavljenje naših rendžera običnim ubojstvom u salunskom revolveraškom obračunu (iako piše da su došli već sutradan). Ipak, ta udaljenost je zanemariva prema količini milja koje su naši junaci kasnije pregazili posječujući Rocky Mountains i pustinju imena "Snake desert" udaljenu još mjesec dana jahanja.

- Za ideju "Three Chimney Rock", Canzio je vjerojatno došao od istoimenog mjesta u državi Wisconsin - link
    - Frankie se za prenoćivanje u ekstremnim ledenim uvjetima prisjeća poduke kapetana Beavera za gradnju iglua - kućice od snijega iz epizode KT VG 118/119: Ledenjak smrti.

- Canzio pokazuje da ne poštuje Lavezzolovu karakterizaciju glavnih junaka, stavljajući ih u istu poziciju nakon obračuna s pumom (u Ludens izdanju će vjerojatno opet biti jaguar ;-) kao i Lavezzolo u KT VG 80: Pustinja ne oprašta. Problem je što Lavezzolov Kit nikada ne bi ostavio mladunčad pume da umre od gladi nakon što su im ubili majku u samoobrani.