Pitoma zvijer

KT VG 127/128 | 191 str.

U rendžersko utvrđenje stiže profesor Vensel, stručnjak s područja psihologije. Za cilj ima istražiti čudno ponašanje jednog plemena. Pritom će koristiti svoje bogato iskustvo s područja psihoanalize i hipnoze, koje će posebno Frankie osjetiti na svojoj koži.

• Pitoma zver
    KT LMS 290
  • Mali vrač
    KT LMS 291
  • Pitoma zvijer
    KT VG 127
  • Smrtonosna igra
    KT VG 128
  • Pitoma zvijer
    KT VGBO 14

• La maschera del terrore
    KT SR 132
  • La belva umana
    KT SR 133
  • A mosca cieca!
    KT SR 134

• Originalna priča izlazi u Italiji krajem 1974. godine i početkom 1975. Dnevnik ju objavljuje 1978. godine, a Van Gogh svoje izdanje objavljuje 2019. godine.
  • Na početku priče Kit i Claretta razgovaraju o Stelli Stevens s kojom je Kit imao zanimljivu epizodu.
  • Sigmund Freud (1856 – 1939) bio je austrijski neurolog i utemeljitelj psihoanalize.
  • Hipnoza je stanje izazvano afektivnim smanjenjem prethodno sužene svijesti, u kojem dolazi do regresije osnovnih funkcija ličnosti (mišljenje, čuvstvo, htijenje), kao i tjelesnih funkcija.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Veliki sam pobornik epizoda Kita Tellera koje započinju s nekakvim zbivanjima u utvrdi rendžera. Pritom je potpuno nevažno je li u pitanju neka šaljiva komponenta u koju su uključeni Frankie, Chin – Lao ili Zubati Bill ili je, s druge strane, u pitanju odmak od takvih zbivanja, a sam naglasak priče stavljen na nešto drugo.

Epizoda “Pitoma zvijer“ počinje upravo na takav način: dolaskom zanimljive osobe u utvrdu rendžera. Upravo dolazak Džeronimusa Vensela prekida zanimljiv razgovor, odnosno raspravu, između Kita i Clarette o Steli Stevens. Stela je Clarettina prijateljica koja je, nedugo prije, proživjela opasnu pustolovinu s Kitom i Ibrahimom u epizodi “Ku Klux Klan“. Džeronimus Vensel je profesor psihologije na fakultetu u Bostonu, s čijim je dolaskom upoznat zapovjednik utvrde.

“Pitoma zvijer“ je epizoda koju valja pročitati, ako ni zbog čega drugog, onda zbog odlično izgrađenog i prikazanog lika Džeronimusa Vensela. Ne mogu se sada prisjetiti kada mi je neki lik u Kitovoj ediciji toliko djelovao izgrađen i karakteriziran, sa svim svojim manama, vrlinama i osobitostima, da čitatelj lako može steći dojam kako je profesorov lik prikazan na temelju neke, konkretne, stvarne osobe.

Pustimo pritom onaj crtački dio u kojem je profesor prikazan na takav način da ima takvo lice koje samo njegova majka može voljeti, ali tako nacrtan izgled nije razlog da čitatelj osjeća nekakvu odbojnost prema njemu. Eventualna odbojnost prema njemu može proizići samo iz njegova karaktera, koji je isuviše akademski nastrojen za svakodnevne prilike života na zapadu. Da bi čitatelj lakše uočio te akademske manire, autori su se pobrinuli da profesor u utvrđenje stigne s mnoštvom knjiga. Osim njih, profesor je u utvrđenje ponio i vlastito znanje o raznim čudnim i neobjašnjivim pojavama koje zbunjuju ljude na zapadu.

Rendžere u utvrdi zabrinjava i zbunjuje ponašanje Indijanaca Probušenih Nosova, koji se ponašaju potpuno neobjašnjivo, kao da su potpuno skrenuli s pameti. Zapovjedništvo želi otkriti uzroke takvog ponašanja jer se Indijanci ponašaju kao da su opsjednuti nečime i zbog toga je angažiran Džeronimus Vensel. Na radost svih čitatelja, ponajviše zbog njegova odnosa prema Frankieju. Vensel je procijenio, ne toliko da je Frankie stari, isluženi rendžer u zenitu života; koliko je procijenio da je on obični… hm… hm… debil! Prema profesoru, Frankie nije osoba koja je vrlo upitne inteligencije, nego je jednostavno osoba koja je nema. U početku stari rendžer uopće ne može procijeniti kakav odnos profesor psihologije ima prema njemu pa svako diskutabilno izjašnjavanje okreće u svoju korist. Tako, kada profesor naručuje polazak iz utvrde u točno određeno vrijeme, negdje u zoru, Frankie se čudi zbog čega je potrebno da se on i Kit ustaju baš u to vrijeme, kada je sasvim svejedno kada će poći.

Vensel: “Nisam vas pitao za mišljenje, momče!“ Frankie, gotovo radosno, razmišlja kako ga tako nitko nije oslovio gotovo pola vijeka, ali vrlo brzo shvaća da to nije nikakav kompliment, nego običan podcjenjivački odnos. Ako je Frankie i imao nekakve sumnje, sve su nestale kada je Vensel od Kita tražio da pronađe nekog drugog rendžera za pratnju “jer ovaj momak ne odgovara“. Kit se nije posebno obazirao na takve i slične profesorove prohtjeve. Pa čak ni kada je profesor dalje nastavio: “Nemam namjere da smirujem pobunjeno pleme u društvu jednog tupavka.

Izvrsno je prikazan taj odnos profesora psihologije Džeronimusa Vensela i Frankieja, zbog kojeg se baš isplati pročitati ovu epizodu. Taj je odnos toliko podcjenjivački s profesorova gledišta da je pomalo teško gledati sva poniženja koja Frankie podnosi. Meni osobno je najbolja scena kada profesor koristi svoje metode uvjeravanja i raščlambe psihoanalize, kada je Frankieja prisilio da se prisjeti događaja iz svog djetinjstva kod tetke Gertrude. Frankie je tada, kao dječak, imao neuspješnu epizodu krađe meda iz tetkine ostave što je, prema profesoru, ostavilo trajnog traga na njegovu ličnost i stvorilo od njega ono što je danas, a to znači samo nestabilna i neinteligentna osoba. Jednostavno, genijalno je prikazan ovaj njihov odnos na nekoliko mjesta! Sve pohvale Deciu Canziu koji se potrudio i proučio sva najvažnija obilježja psihoanalize i hipnoze te ih na izvrstan način uklopio u ovu priču. Taj trud je primjetan i od mene dobiva zasluženu ocjenu više.

Moram spomenuti još jedno scenarističko rješenje koje me se posebno dojmilo, a koje ima sva obilježja antologijskog trenutka, ne samo u ovoj priči, nego i u čitavoj ediciji Kita Tellera. Svi smo čuli ili gledali na internetu snimke dresiranja medvjeda. Ona nisu posebna rijetkost i koriste se, najčešće, za potrebe cirkuskih točaka. Stoga dresura medvjeda ne predstavlja nešto posve originalno ili posebno, ali do nje se dolazi dugotrajnim, višegodišnjim radom, koji s medvjedom započinje još dok je mladunče. Do takve poslušnosti i dresure nipošto se ne dolazi onako kao je to napravio uvaženi profesor Vensel, kratkotrajnim uvjeravanjem medvjeda u poslušnost i pokoravanje zapovijedima. Jednostavno je genijalna scena u kojoj medvjed izvlači naše junake iz klopke u podnožju litice, kao najiskusniji i najposlušniji alpinist! A sve to nakon “razgovora“ s profesorom. Medvjed je već zapravo dresirana životinja i u vlasništvu je jednog trapera koji ga je pronašao kao mladunče, postupno pripitomio i dresirao. Za njegovu dresuru zaslužan je traper, a ne profesorova hipnoza! Urnebesno! Genijalno!

Scenarist Decio Canzio je odlično uobličio ovaj odnos profesora i rendžera, tako da onaj glavni dio priče meni osobno i nije nešto posebno bitan. Glavni dio priče odnosi se na monstruozni eksperiment, u kome razljućeni znanstvenik iz akademskih krugova Markus Zorek; u indijanskim krugovima poznat kao Mali Vrač; koristi Indijance kao zamorce u svojim eksperimentima. Ti eksperimenti su primarno proučavanje učinka utjecaja hipnoze na kolektivne grupe. Drugim riječima, Mali Vrač koristi sve znane i neznane tehnike utjecaja hipnoze kako bi prorijedio indijansko pleme nad kojim ima hipnotičku moć. Užasan primjer autodestrukcije tako je vidljiv u dvobojima Indijanaca u kome se bore za život. Poraženog čeka smrt, a sve pod hipnotičkim utjecajem Malog Vrača, kojeg Vensel poznaje kao Patuljka, odnosno profesora Zoreka iz davnih akademskih dana, kada je zbog nemoralnih eksperimenata na području hipnoze, protjeran iz akademske zajednice. Kakav bi to bio doličniji obračun dvojice znanstvenika, nego upravo dvoboj hipnozom, koji zaslužuje pohvale! Za one koji vole posebnosti , naglašavam kako ovaj strip moraju pročitati i zbog Frankiejevih postupaka pod utjecajem hipnoze. Bravo za domišljatost scenarista.

Epizoda “Pitoma zvijer“ ni po čemu nije stereotipna priča iz Kitove edicije, što je svakako dodatan plus. U kolikoj je mjeri lik profesora Vensela dominantan dovoljno svjedoči saznanje kako je u ovoj priči Kit marginaliziran, da ne kažem potpuno zapostavljen. Pritom, iz spomenutih razloga, ovo scenaristu ne uzimam kao grešku. Kako god, ovo nije epizoda za svakoga pa očekujem ekstremna razmimoilaženja u stavovima. Jednostavno, pričom ćete biti potpuno oduševljeni ili razočarani. Ja spadam u ovu prvu skupinu. Tko zna što bi kvalitetna raščlamba psihoanalize utvrdila zbog čega je to tako.

Crtež Buffolente je na dovoljno visokoj razini. Ima i nekoliko lijepih vinjeta, evo jedne.

Sve u svemu, “Pitoma zvijer“ je epizoda koju svaki poštovatelj Kita Tellera treba i mora pročitati.

KT LMS 508/509 Ku Klux Klan

KT VG 136 Začarano blago

• Ukupna ocjena 78%

9, 7, 7, 9

25.06.2021
    11:03:00 sati
    gkosovic
  • Ukupna ocjena 58%

6, 3, 8, 7

Ja spadam u onu drugu grupu - priča me nije oduševila. Taj profesor je zanimljiv lik, ali sve to dešavanje oko njega mi je naivno. Crtež mi je u redu. Prva naslovnica vrlo dobra, druga mi se ne sviđa.

25.06.2021
    11:28:00 sati

8, 8, 8, 9

malo naivnija priča i dobar crtež..

bez nostalgije nebi bile takve ocijene, ovako, meni draga epizoda još iz LMS.

25.06.2021
    20:35:00 sati

10, 10, 10, 10

Vrhunski strip!

25.06.2021
    22:08:00 sati

8, 8, 8, 7

Potpisujem sve što je napisao recenzent. (Hercule, vjerojatno ovo nisi očekivao! :-)

Ovo je jedna potpuno nadrealna, ali istovremeno toliko originalna i zanimljiva epizoda s odličnim likovima. Čak je preljepuškasti, drveni crtež Line Buffolente, s često promašenim proporcijama i perspektivama na neiritantnoj razini. Od naslovnica, prva intigantna, druga neuspjela.

P. S.: U Van Goghovom izdanju Indijanci Kita većinom nazivaju Časni Nož, što je jedino i ispravno. Možda je naše piskaranje po ovom sajtu počelo davati ploda?

29.06.2021
    16:32:00 sati