Totem od bjelokosti

KT VG 13b/14a | 145 str.

Kit, Frankie i nedavno pridruženi rendžer Bambula istražuju tajanstveno područje gdje ih čekaju opasnosti koje prijete ne samo njima, već i cijelom tom teritoriju. Uz to, naš hrabri rendžer suočit će se s negativcem s kojim već otprije ima nerazriješene račune.

• Zaslepljen besom
    KT LMS 38
  • Totem od slonovače
    KT LMS 780
  • Frenki šerif
    KT LMS 786
  • Totem od bjelokosti
    KT LU 7
  • Totem od bjelokosti
    KT VG 13
  • Malezijski bodež
    KT VG 14

• Il totem d'avorio
    KT SR 13
  • Il pugnale malese
    KT SR 14

• Ova priča je u striscia seriji izlazila od rujna do studenoga 1960. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u prosincu 1964. i siječnju 1965. godine. Dnevnik objavljuje ovu epizodu početkom 1971. u LMS 025, dok je reprint došao u prvom dijelu 1988. u LMS 780 i 786. Van Gogh izdanje smo dobili u travnju 2007., a Ludens izdanje u listopadu 2014. i siječnju 2015. godine (zanimljivost by Spock).
  • U Ludensovu izdanju, priča počinje na 36. stranici (prva pasica), a završava na 181. stranici (druga pasica).
  • Drugo pojavljivanje lika Billyja Walkera, njega smo po prvi put vidjeli u epizodi SR 9b: Ugriz zmije.
  • Str. 43 (Ludens), Kit spominje Indijanca Okihuu kojeg smo zadnji put također vidjeli u epizodi SR 9b: Ugriz zmije, no Okihua se ovdje ne pojavljuje, samo je riječ o spomenu na njegov lik.
  • Str. 115 (Ludens), Frankie spominje kako je jednom založio Kitovo sedlo i otišao kockati. To se zaista dogodilo i to u epizodi „Gospodar munje / Ruke uvis!“ gdje se Frankie po prvi put pojavio u serijalu, još u vremenu kada nije bio rendžer. Čitatelji se toga sa sedlom mogu podsjetiti u Ludensovu broju 3 na stranicama 116, 117 i 123.
  • Str. 166 (Ludens), još jedna referenca na epizodu SR 9b: Ugriz zmije gdje se u Kitovom prisjećanju osim Indijanca Okihue može vidjeti i Joshua „Barbary Full“ Ballister.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Dok sam pisao recenziju „Ugriz zmije“, nisam tada niti slutio da će me dopasti pisanje recenzije i ove epizode „Totem od bjelokosti / Frankie šerif“ koja je u biti svojevrstan nastavak na tu priču. Zapravo, nastavak se odnosi na drugi dio ove epizode pod nazivom „Frankie šerif“, a glavna poveznica je Billy Walker i ono njegovo tajno oružje. Walker je jedan od rijetkih zlikovaca koji je nenadano uspio pobjeći našem rendžeru, ali sudbina je, čini se, ipak imala drugačije planove, spajajući njihove puteve u ovoj priči na neočekivan način.

No, prije te priče s Walkerom, spomenimo da nas je Lavezzolo vratio radnjom u utvrdu nakon prošle pustolovine s dječakom Billyjem, pružajući nam tako u ovoj priči jasno definirani početak i kraj za razliku od nekih prethodnih epizoda gdje to nije bio slučaj.

Kada radnja započne u utvrdi, uvijek je izgledno da će Kit od zapovjednika dobiti neki novi zadatak koji će ga baciti u novu avanturu. Iako je to očekivan scenaristički potez, vjerujem da kod vjernih fanova Malog Rendžera nikada ne gubi svoj privlačni šarm. Štoviše, osobno kao čitatelju, uvijek mi je zanimljivo nagađati koga će ovaj put Kit voditi na novi zadatak i kakve će izazove morati pri tom prebroditi.

Totem od bjelokosti

Kao što je to većinom slučaj u epizodama Malog Rendžera, riječ je i ovaj put o naizgled laganom zadatku gdje naš rendžer mora istražiti nepoznat teritorij na kojem se navodno nalaze kipuće rijeke koje imaju, prema riječima samog zapovjednika utvrde, mlazove visoke poput Chemneys Pikea te je potrebno dodatno istražiti i otiske u sasušenom blatu koje su ostavile nepoznate životinje. Kako je Chin Lao izbačen iz stroja zbog boli u stopalu, Kitu se ovaj put pridružuje Frankie i novopečeni rendžer Bambula, koji se doslovno sam pozvao da ide na svoj prvi zadatak na terenu.

Frankiejeve mudrosti

Moram odmah kazati da sam ljubitelj ovakvih priča u kojima se naši strip junaci suočavaju s istraživanjem tajanstvenih krajeva jer na neki način takva radnja pomalo oživljava i onaj duh istraživača u nama gdje se naša mašta budi i vodi nas na putovanje kroz tajne i neistražene krajolike, čineći svaki trenutak pustolovine neizvjesnim.
Lavezzolo nas svojim scenarijem odvodi u područje koje je očaravajuće i istovremeno zastrašujuće, baš kao što ga je opisao zapovjednik utvrde. Lavezzolo nam otkriva svijet obavijen tajnama prapovijesti i to u prvom redu mamuta Moor-Doooa, koji se čini kao posljednji preživjeli primjerak svoje vrste i koji je ujedno u službi jedne djevojke Tiuane, a duboko ispod površine zemlje, skriva se nešto još nevjerojatnije - prastaro stvorenje nalik stegosauru, koje luta u tom podzemnom krajoliku pritom uzrokujući podrhtavanje tla. Vidjevši tu zvijer, odmah sam se prisjetio priče „Pustolovi“ čiju sam recenziju također radio, a u kojoj smo također imali (ili pravilnije rečeno – imat ćemo) takvu jednu zvijer nalik stegosauru, samo što ta zvijer na glavi ima neku vrstu amajlije, dok u ovoj priči ima kao nekakav rog na glavi.

Lavezzolo je uveo i neimenovano indijansko pleme kao dodatni začin u priču koje živi u strahu od navedene zvijeri, ali pleme koje naše junake dovodi u neugodnu situaciju gdje će morat spašavati živu glavu.
Očito je da je Lavezzolo ovaj prvi dio priče osmislio prvenstveno s ciljem privlačenja najmlađih čitatelja, koji su sigurno bili oduševljeni pojavom ovakvih prapovijesnih stvorenja. Dodatni element misterije predstavlja taj lik djevojke Tiuane koja se zatekla sama u ovom tajanstvenom kraju nakon bijega s majkom iz zatočeništva Indijanaca gdje je nakon majčine smrti mamut postao njen jedini prijatelj. Upravo je Tiuana ključni lik i za drugi dio priče „Frankie šerif“ jer se otkriva da je ona zapravo nećakinja jednog farmera, Ebenazera Godwyna, koji živi u mjestu Rummy Point.

Frankie šerif

A upravo u Rummy Pointu, Kit će se konačno suočiti s Walkerom, protivnikom koji mu je već jednom zadao mnoštvo problema i na kraju svega pobjegao, no hvatanje Walkera ni ovaj put neće biti nimalo jednostavno.

Kao i u prethodnom susretu u epizodi „Ugriz zmije“, gdje je tada gradić Cedar Point pao pod okrilje razbojnika tzv. „Braća Tame“, bande u koju je bio uključen i lokalni šerif, i u ovom mjestu je Lavezzolo skrojio gotovo identičnu situaciju. Ovdje također imamo razbojničku bandu koja vodi glavnu riječ, a s kojom je povezan pokvareni šerif, sklon svim vrstama prevare, čija se zla narav jasno očituje u njegovim postupcima. Ta cijela zamršena situacija će dovesti do smjene šerifa, pri čemu će njegovu privremenu ulogu preuzeti naš dragi Frankie, po čemu taj drugi dio priče i nosi naziv.

Frankie šerif

Ovaj drugi dio epizode ipak znatno popravlja dojam cjelokupne priče, unatoč tome što možemo primijetiti slične motive kao u prvom susretu s Walkerom te klišeje koji se pojavljuju, poput nametanja sile kako bi se natjeralo nekoga da proda svoj ranč, kao što je ovdje slučaj s ujakom Tiuane. Ima tu dosta zabavnih trenutaka kao što je primjerice slučaj kad Frankie postane šerifom, ne bi li mu nedugo potom zatvorenik pobjegao iz zatvora gdje smo dobili dojam da se Frankie i nije najbolje snašao u toj ulozi.
Međutim, bio je dosta hrabar i od velike pomoći našem glavnom junaku i to upravo u ovom dijelu priče u mjestašcu Rummy Point, kao i rendžer Bambula kojem je ovo prvi izlet na terenu i koji je dokazao svoju vrijednost spašavajući Kitu život u obračunu sa stvorenjem, pokazujući da se i na njega može računati.

Jedna od pozitivnih strana ovog dijela priče je Lavezzolovo razrješenje oko Walkerovog lika, što ga se uopće sjetio da nam zaokruži priču i da točku na „i“ u pogledu njega, a i dodatan plus je što Walker ima opet novi identitet ostavljajući nas u neizvjesnosti sve do samog kraja finala priče. Međutim, ono što je kod mene ostavilo pomalo gorak okus je otkriće tog tajnog, zastrašujućeg oružja jer sam očekivao nešto neuobičajeno kao primjerice onaj otrovni „štap koji ubija“ gdje smo takvo nešto mogli vidjeti još tamo na početku Markova serijala. Ako se prisjetimo prvog pojavljivanja Walkera kada je iza sebe ostavljao beživotna tijela čije su smrtonosne rane nađene na žrtvinim potiljcima kao dvije rupice koje podsjećaju na zmijski ugriz, tim više mi je neobjašnjivo (prejednostavno) ovo rješenje koje nam je dao Lavezzolo.
Žao mi je također što nismo dobili nikakve nove informacije o Indijancu Okihui i novom šerifu Cedar Pointa, Joshui „Barbary Full“ Ballisteru, jer ipak je ta prijašnja priča završila kako su njih dva skupa krenuli u potjeru za Walkerom, a ovdje nema ni riječi spomena gdje su oni završili s potragom i općenito što se s njima dogodilo. Kako smo dosada navikli na Lavezzola i njegove scenarističke detalje, tako sam i sam predosjećao da ćemo oko njih dvojice dobiti neki konkretan odgovor izuzev njihova spomena i referenci na prethodnu priču.

Za Gambu smo puno puta spominjali da izvrsno crta životinje i to naročito konje, a rekao bih da je ovdje vrlo dobar i u prikazivanju tih prapovijesnih stvorenja, gdje je mamuta možda mogao crtati malčice više dlakavijeg da ne pomisle čitatelji da se radi o običnom slonu, dok je ta druga zvijer nacrtana možda „pitomije“, da se tako izrazim, s obzirom da je priča i bila usmjerena na one mlađe čitatelje pa da se možda previše ne uplaše.

Finalni okršaj

Od sve tri naslovnice koje je objavio Dnevnik, možemo kazati da jedina koja odgovara priči je LMS 780: Totem od slonovače gdje je jedino sitna zamjerka ta ista vezana za mamuta koji je prikazan kao običan slon, dok ovi ostali elementi na naslovnici štimaju, Kit i Tiuana na mamutu (slonu) dok ih napadaju Indijanci. Rotundo je pak otišao malo dalje čija naslovnica reflektira modernu fascinaciju dinosaurima, crtajući T-Rexa. Iako se T-Rex ne pojavljuje u priči, smatram da to nije toliko važno i da je ubacivanjem njega na naslovnicu kao ideja dobra, rekao bih da je to zanimljiv i suvremen dodatak stripu s obzirom na popularnost dinosaura (posebice T-Rexa i raptora) posljednjih desetljeća zahvaljujući filmovima poput „Jurrasic Parka“.

Završna riječ

Na kraju svega, preporučio bih našim čitateljima da se prije čitanja ove priče, ako već nisu, upoznaju s pričom „Ugriz zmije“ ne bi li pohvatali sve konce radnje oko Walkera i njegovog tajnog oružja. Ono što vam za kraj moram otkriti, taj jedan fenomen koji mi se događa u novije vrijeme, a radi se o tome da mi se ove ranije priče Malog Rendžera sve više sviđaju s ponovnim čitanjem, što mi samom tom spoznajom pružaju još veće zadovoljstvo i uživanje.

KT VG 12b/13a Kit u klopci

KT VG 14c/15a Apački teritorij

9, 9, 8, 9

Prakticki se sa svime slazem iz recenzije, jedino sto su meni ocjene puno bolje, prvenstveno zbog toga sto su me dinosauri uvijek fascinirali pa su mi epizode s njima bile uvijek natprosjecno dobre, a "Ugriz zmije" epizoda za pamcenje (najbolja prica Malog Rendzera pa nek prica tko sta hoce za ove novije epizode!) pa me uvijek intrigirao i njen nastavak. Evo mog komentara iz arhive (od prije mozda 2 mjeseca). :)

Ponovno prica koju mozemo nekako tematki podijeli na dva dijela, ali oba cine jednu cjelinu pa itekako ima smisla shvacati je kao jednu povezanu pricu. Na pocetku Kit, Frankie i Ibrahim odlaze u misiju koja ih odvodi u neistrazeno podrucje. Tamo susrecu i jednog mamuta, jednog dinosaura (ali ne T-Rexa s Rotudnove naslovnice) te djevojku koja cijeli zivot zivi u divljini. Iako je sasvim nerealno, meni je uvijek drago vidjeti dinosaure u stripovima, valjda zbog toga sto sam bio opsejdnut s njima kao mali. Pomalo je epizoda i egzoticna zbog toga tako da mi se svidio i taj pocetni dio price. Ah, tko zna sto bi rekla Claretta kad bi saznala kako je Tiuana cak dva puta poljubila Kita. 😉

Drugi dio je pak puno bolji, a nudi nam i rjesenje slucaja „Walker“ iliti „Ugriza zmije“. Kao sto sam vec nekoliko puta naglasavao,  „Ugriz zmije“ mi je najdraza epizoda serijala i smatram kako je bas podcijenjena, valjda zbog toga sto citatelji iz nekog razloga ne vole Lavezzolove price vec onaj kasniji period. Ali ta prica je bila fantasticna. Nastavak koju nijansu losiji, ali i dalje jako dobar. Ponovno srecemo Walkera, ali pod drugim identitetom. Koliko je samo laznih imena promijenio! Zao mi je samo sto se ne pojavljuju Okihua i Barbary Full, likovi koji su mi se bas dopali u toj prici. Ovdje ih vidimo samo u jednom flashbacku. A zanimljivo kako vec na samome pocetku price se Kit odjednom sjetio Okihue i toga da je on na Walkerovom tragu i to puno prije nego sto nam je Lavezzolo otkrio kako cemo se bas s njim ponovno naci u ovoj prici. Slojevita prica s kojom sam zadovoljan. Saznali smo i tajnu zmijskog ugriza. Sve kako nam je Lavezzolo jos davno obecao. 😊

Crtez je ovdje pak nesto losiji nego inace kod Gambe. Ide sve vise a karikaturi, a jos je ovdje i onaj nesretni Ibrahim kojeg Gamba uporno rasisticki prikazuje. Rotudnova naslovnica odlicna, iako se T-Rex ne pojavljuje u prici.

Zanimljivosti:

- Kronoloski gledano 20. avantura serijala

- Pojavljivanja likova: Kit Teller (20), Cin Lao (16), Claretta (15), Zapovjednik (13), Kaspar O'Hara (12), Frankie Bellevan (9), Ibrahim Bamboula (2), Terry (2), Billy Walker (2), Tiuana (1)

24.04.2024
    19:39:00 sati

4, 5, 7, 7

Standardna shablona nezahtjevnog zadatka koji se tradicionalno pretvara u (ne)očekivanu misiju. No, to zahtijeva i inovativna scenarističa riješenja, a ne improvizaciju i to na prvu ideju.

25.04.2024
    11:17:00 sati

10, 10, 10, 10

25.04.2024
    15:34:00 sati
    srlekralj

4, 4, 7, 7

Prvi dio epizode s tada čestom postavkom izgubljene doline dosta je lošiji od klasična drugog dijela.

Na samom početku Lavezzolo zanimljivo gradi misterij izgubljene doline, a Gamba ga fenomenalno prati dojmljivim, atmosferičnim crtežom, gdje mistično dočarava lošu vidljivost zbog vulkanskih isparavanja. Nažalost, većinom sve pada u vodu prilikom otkrivanja stvarnog stanja u dolini i još jednog neuvjerljivog razrješenja avanture uz shvaćanje da je to bio tek uvod u dugoočekivani završetak potrage za Walkerom iz epizode "Ugriz zmije". Naime, Walker je, sasvim slučajno, u mjestu gdje je Kit trebao ostaviti spašenu djevojku, stvorio zločinačku organizaciju po uzoru na "Braću tame" iz već navedene epizode. Što se desilo s Okihuom, koji je krenuo u potjeru za njim, saznali nismo, a otkrivanje zagonetke zmijskog ugriza je bezveze!

Ocjena naslovnice je za originalnu Donatellijevu, a Dnevnik ima čak dvije odlične u LMS reprintu ove epizode. Rotunda je grijeh iti spomenuti u kontekstu crtača naslovnica, pa je nepravda staviti ga ovdje kao naslovničara, a posebno nagrditi recenziju coverom njegove naslovnice.

02.05.2024
    07:38:00 sati