Malajski bodež

KT VG 14b | 52 str.

Kit i Frankie su u posjeti Denveru gdje se upravo održava grandiozan cirkus Clema Barkera. Umjesto opuštajućeg uživanja u proslavi, naši rendžeri postaju svjedoci pokušaja ubojstva vlasnika cirkusa. Je li napad povezan s Barkerovom prošlošću za njegova boravka u Indiji ili možda postoji neki drugi, skriveni motiv unutar članova cirkusa? Kitu i Frankieju ne preostaje ništa drugo već razotkriti misteriju koja se krije među šarenim šatorima i artistima Barkerova cirkusa.

• Tajna u cirkusu
    KT LMS 791
  • Totem od bjelokosti
    KT LU 7
  • Malezijski bodež
    KT VG 14
  • Dragoceni tovar
    KM ZS 91

• Il pugnale malese
    KT SR 14

• Iako je kao autor naveden Dwayne_Looney, ova recenzija je nastala kao rezultat entuzijazma nekoliko fanova Maloga Rendžera, i to abecednim redom: Dwayne_Looney (scenarij, odabir slika), Ivan Liverpool (crtež, naslovnica, zanimljivosti, odabir slika), ReemCP (kratak sadržaj, uvod, odabir slika, finalni aranžman), Spock (zanimljivosti, odabir slika, završna riječ, moralna podrška).
  • Ova priča je u striscia seriji izlazila u studenome i prosincu 1960. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u siječnju 1965. godine. Dnevnik objavljuje ovu epizodu početkom 1972. u ZS 091, a reprint je došao u sredinom 1988. u LMS 791. Van Gogh izdanje izašlo je u travnju 2007. i konačno Ludens u siječnju 2015. godine.
  • U Ludensovu izdanju broja 7, priča počinje na 181. stranici (treća pasica), a završava na 234. stranici (prva pasica).
  • Kronološki gledano 21. avantura serijala.
  • Nolittin prvijenac u Malom Rendžeru, pola godine prije Zagora! Naime, epizoda je izvorno izašla u striscia formatu 30.11.1960., dok je prvi broj Zagora u istom formatu izašao 15.06.1961. Razlog upadanja Nolitte u ovako ranoj fazi serijala je što se Lavezzolo razbolio, pa ga je Nolitta zamijenio. Nakon ove, Nolitta je još napisao scenarij za šest epizoda u ovom serijalu: SR 16: Zeleni pakao (83 str.), SR 16/17: Zvijezda sjevera (74 str.), SR 17/18: Lovac na ljude (76 str.), SR 18: Očajnička potraga (Crveni mravi) (117 str.), SR 28/29: Killer Jim, SR 253-255: Rendžeri, zbogom!. Zagorov tvorac je tom posljednjom regularnom epizodom u svojem najboljem stilu stavio "točku na i" ovom simpatičnom serijalu. Dva naknadna specijala (Povratak rendžera i Čarobnjak Zoltan) su neka druga priča.
  • Ovdje možete vidjeti ilustraciju Marinka Lebovića, koju je Dnevnik upotrijebio kao efektnu naslovnicu LMS reprinta u 791: "Tajna u cirkusu".
  • Spomen "hrpe žutih njuški koji rade na izgradnji željeznice", odnosno Kineza, povijesno je točan budući da su ih koristili kao jeftinu radnu snagu i samo zahvaljujući njima se proces povezivanja istoka i zapada ubrzao i završio u razumnom roku.
  • Pojavljivanja likova: Kit (21), Frankie Bellevan (10).
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Pustolovni svijet avantura Malog Rendžera proširuje pomalo svoje horizonte s pričom „Malajski bodež“ koja ima pečat posebnog autorskog pera. Naime, Guido Nolitta, renomirani autor čije će se ime kasnije s pravom svrstavati među najbolje scenariste SBE kuće, privremeno preuzima scenaristički dio za koji je u ovom početnom razdoblju serijala bio zadužen isključivo tvorac serijala, Andrea Lavezzolo. S obzirom na ovaj izuzetan događaj, odlučili smo pokrenuti svojevrsnu inicijativu gdje će ovu recenziju pisati čak četiri recenzenta, svaki s vlastitim doprinosom, a koji su usput i obožavatelji Malog Rendžera.

S našim junakom ovoga puta smo u obližnjem Denveru gdje uživa u društvu svog prijatelja Frankieja, a njihov dolazak u grad neočekivano se poklopio s dolaskom cirkusa na čelu s vlasnikom Clemom Barkerom. Međutim, radosti slavlja, opuštanja ili bilo kakvog zabavljanja brzo je zamijenio pokušaj ubojstva Barkera bodežom, i to ne bilo kakvim, već tzv. kris (ili keris) bodežom, karakterističnim oružjem s prostora Indonezije i jugoistočne Azije, prepoznatljivim po svojoj valovitoj i zakrivljenoj oštrici koji nosi ujedno i spiritualno značenje, te taj njegov specifičan dizajn simbolizira zmiju u napadu. Da bi pokušaj ubojstva uistinu mogao biti povezan s mističnim istočnjacima, Nolitta nam sugerira kroz Barkerova prisjećanja iz vremena kad je boravio u Indiji, gdje su se dogodile neke stvari koje bi nam u sadašnjosti mogle ponuditi motiv za pokušaj ubojstva, iako su čitateljeve sumnje više usmjerene prema nekom od zaposlenika cirkusa koji možda poznaje Barkerovu priču iz Indije i iz nekog razloga ga želi uništiti.

Osim toga, Nolitta nam je predstavio i likove poput braće Boston, lokalnih nasilnika umiješanih u gotovo sve sumnjive aktivnosti grada, što ih čini neželjenim društvom. S tim likovima, Nolitta nam daje naslutiti da postoji mogućnost da su i oni na neki način povezani s pokušajem ubojstva, dodajući pritom novi sloj izazova Kitu i Frankieju u rješavanju ovog misterija.

Braća Boston

U doba objave ove epizode serijal je još uvijek bio u ranoj fazi razvoja. Kroz nekoliko ranijih epizoda autor serijala Andrea Lavezzolo nas je upoznao s Kitom Tellerom te njegov svijet proširivao novim sporednim likovima, prije svega rendžerima. Iako je u izdanjima kao autor ove priče većinom naveden samo Lavezzolo, smatramo da je ispravan podatak s pouzdanog talijanskog sajta (čiji je kreator poznati povjesničar talijanskog stripa i osnivač Edizioni IF Gianni Bono) da je Nolitta odradio scenarij. To potvrđuje nešto drukčiji narativni stil od dosadašnjega. Da se ne varamo, oba autora su često koristila didaskalije, ali je Lavezzolo pronalazio više razloga za njihovu primjenu. Naime, Lavezzolo je preko njih često davao naglasak važnosti situacije koju gledamo na slici potom potvrđujući ili proširujući napisano mislima ili dijalozima likova, a nerijetko ih je koristio kako bi naglasio važnost događaja koji slijede u nastavku radnje nastojeći tako održati pažnju čitatelja. S druge strane, Nolitta je didaskalije u ovoj epizodi najčešće koristio za vremenske skokove tijekom radnje ili promjene lokacije ukoliko se radnja odvija istovremeno kao u prethodnoj sceni.

Također, Lavezzolo je dosad u serijalu vodio računa o kontinuitetu radnje. Tako smo svjedočili Tellerovom napredovanju u činovima, te uvođenju novih likova, prije svega rendžera koje ćemo u nastavku serijala, neke manje a neke više, viđati kao Tellerove partnere. U tom pogledu, ova epizoda je pisana baš kako bi bilo najlogičnije da ju piše jedan debitant koji poštuje dosadašnji rad stvoritelja serijala. Budući da je i prije i nakon njene objave duljina epizoda varirala, „Malajski bodež“ ne možemo nazvati prijelaznom epizodom, ali je posve neovisna o prethodnima i jedina veza s njima je zapravo lik Tellerova partnera Frankieja Bellevana. Dakle, ovdje Kit ne napreduje u službi, ne susreće likove koje je upoznao ranije, a i ne upoznaje nove upečatljive kolege niti sporedne likove za koje bi bilo logično da ih opet susretne. Ukratko, Nolitta je ispoštovao karakteristike glavnih likova iskoristivši ih u avanturi čiji nastavak nije realno očekivati.

Da je napadač uspio ubiti Barkera, epizodu bi mogli smatrati svojevrsnom whodunit epizodom. No, i ovako, Tellerov zadatak je otkrivanje identiteta osobe koja je htjela ubiti vlasnika cirkusa. Kod takvih priča važno je stvoriti širi krug osumnjičenih. U ovom slučaju, Barker zbog ranije primljene prijetnje nudi mogućnost da je ubojica iz Indije, dok, za razliku od njega, Teller ne želi otpisati nikoga od osoblja cirkusa, a voljan je raspitati se i o lokalnim kriminalcima. Zvučat će čudno, ali za krajnje rješenje nije posve netočno reći da je negdje između ove dvije mogućnosti, a koliko je realno procijenite sami. Teller je dao svoju pretpostavku kako je došlo do istoga i to je još jedno obilježje Nolittine naracije. S druge strane, u ovoj situaciji Lavezzolo bi vjerojatno bio detaljniji te nam konačno rješenje obrazložio kroz novi flashback, a možda bi ga dobili iz usta krivca. Konačni dojam je kako je ova epizoda solidna, zanimljiva za pročitati, ali očito pisana bez velikih ambicija. Ipak, još jednom je potrebno pohvaliti Nolittinu prilagodbu glavnim likovima, a posebno Telleru čiji su najveći aduti pamet i snalažljivost, a ne fizička snaga. S druge strane, Frankie je s pomalo neobičnim partnerom, slonom Tambom, zadužen za humoristične trenutke epizode.

Iako je došlo do promjene na scenarističkom planu, crtački dio ponovno je odradio Francesco Gamba. Veoma osporavan crtač kojeg većina čitatelja ne voli, glavni je crtač ovog simpatičnog serijala i do ovoga trenutka je sam odradio sve epizode. Čak i oni koji ne vole Gambu morat će se složiti kako je on svoj vrhunac dostigao upravo na stranicama Malog Rendžera. Kroz serijal, njegov crtež postupno evoluira prolazeći kroz nekoliko manjih promjena, pa kasnije postaje jasniji, precizniji, ali i karikaturalniji. U ovoj epizodi podario nam je crtež na razini ostalih priča tog doba. Obratite li pažnju na to kako je crtao likove, vidjet ćete primjerice kako je Frankie još uvijek crtan s krumpirastim nosom i nešto ravnijim brkovima nego kasnije, odnosno ponešto je realnije nacrtan nego u njegovoj kasnijoj fazi. Greškice su učestale u Gambinim radovima, ali uzimajući u obzir vrijeme u kojem je nastala ova epizoda, možemo mu malo i progledati kroz prste. No, u ovoj epizodi napravio je jednu stvarno veću grešku. Bio je nekonzistentan glede crtanja bodeža, karakterističnog oružja po kojem je priča dobila ime. Na sljedećem linku možete vidjeti usporedbu dviju vinjeta u kojima vidimo kako se bodež na njima dosta razlikuje. Istrenirano oko moglo bi možda pronaći još pokoju nedosljednost. S druge strane, Gamba se potrudio i da radnju približi čitatelju i učini je simpatičnijom što posebno možemo uočiti u scenama s Frankiejem i slonom kad je crtao srdašca oko slona.

Naslovnica redovnog broja 14 pripada ovoj priči što je rijetkost za te početne epizode. Donatellijeve naslovnice, iako u većini slučajeva jako lijepe, najčešće su imale neki neodređeni motiv zbog kojeg je teško odrediti kojoj epizodi one uopće i pripadaju. Ovdje nema dileme, motiv odgovara upravo ovoj priči. Ipak, ona nije toliko atraktivna kao neke druge Donatellijeve, a valja napomenuti i kako je malo pogriješio kod odjeće likova. Alternativnu naslovnicu za Dnevnikovo izdanje izradio je Marinko Lebović i pritom napravio jako dobar posao. U zanimljivostima možete pogledati cb ilustraciju za tu naslovnicu.

Završna riječ

Stara narodna kaže: "Nije svako zlo za zlo!". Tako se može reći da su nesretne okolnosti u ranoj fazi serijala dovele Guida Nolittu na mjesto scenarista i time neplanski donijele pet epizoda s potpisom majstora Nolitte, i to prije nego je uopće počeo sa stvaranjem najpopularnijeg strip junaka u našim krajevima - Zagora.
Da je i Nolitti Kit Teller u srcu saznajemo iz predgovora zadnjega broja gdje kaže da je upravo on predložio prijatelju Andreu Lavezzolu - tada jednom od najboljih talijanskih scenarista - suradnju. Normalno, tu je i činjenica da je napisao oproštajnu priču serijala, koja nije bila tek puko odrađivanje posla, što potvrđuje prosjek ocjena u komentarima na našem sajtu gdje je "Rendžeri, zbogom!" uvjerljivo vodeća u konkurenciji trenutno 87 recenziranih epizoda Kita Tellera.

Mislim da je navedeno vrijedno pažnje i iako su ove rane Nolittine priče upitnih kvaliteta, lijepo je vidjeti scenaristički izražaj velikana stripa u vremenu dok je još tražio svoj put.

KT VG 12b/13a Kit u klopci

KT VG 14c/15a Apački teritorij

6, 6, 6, 9

Želio bih iskoristiti ovaj komentar da se zahvalim svima koji su sudjelovali u stvaranju ove recenzije Kita Tellera, meni je zaista bilo izuzetno zadovoljstvo raditi s vama i doprinijeti ovom našem projektu gdje sam se baš zabavio tijekom čitavog tog procesa 🙂 Nadam se da ćemo u budućnosti možda ostvariti još poneku suradnju, možda čak i s nekim drugim junakom, tko zna.

Po pitanju samog sadržaja priče, vjerujem da smo uspjeli istaknuti sve one bitne elemente, a kad je u priči uključena misterija, to uvijek sa sobom donosi određenu dozu zanimljivosti, pa čak i kada je priča nešto kraće forme.

22.02.2024
    20:15:00 sati

5, 4, 5, 9

Malo smiješna epizoda, s likovima kao iz 21. vijeka. Previše karikaturalno. Slon je simpatičan.

22.02.2024
    20:43:00 sati

6, 5, 6, 7

Kao prvo, sve pohvale za odličnu timsku recenziju i za napor novoformirane Agencije JIMM; jedna je stvar samostalno ostaviti osvrt na neki strip, a puno komplikovanije i zahtjevnije uraditi nešto ovakvo.

Kao drugo, epizoda je onako, opuštajuća, lagana i u suštini okej. Ne može se tražiti puno od ovih serijala, neka ih u strogo čuvanom djetinjstvu - gdje i pripadaju. Svašta se čovjeku izdešava, odraslom uglavnom ružne stvari, ali kad si dijete, svijet je ljepši, jednostavniji i šareniji. Koga briga za nedostatke, naivnost i rupe u scenariju! Bitno je da nas podsjeća na "neka bolja vremena" koja su nas klesala u ovakve stripoluđake kakvi jesmo i kakvi planiramo ostati! Odlično!

22.02.2024
    21:28:00 sati

7, 6, 6, 4

Najprije da zahvalim marljivim kolegama na trudu i volji, a posebno činjenici što su se uhvatili recenziranja meni najdražeg strip serijala.

Bila mi je čast sudjelovati u jednoj ovakvoj radnoj akciji uz nadu da je ovo tek početak duge i plodonosne suradnje na sličnim "projektima".

Kada pričamo o recenziranoj epizodi, ne bih se baš složio s kolegom Salkanom oko mjesta gdje treba čuvati ovakve priče. Mislim upravo obrnuto, ovakve naoko banalne, dječje pričice imaju ono sve što je bitno i potrebno za sve uzraste.

Kod svih priča je najbitnije potenciranje životno bitnih stvari i pozitive, a to mogu samo pisci koji su na čistu sa životnim prioritetima kao što su Nolitta ili Lavezzolo npr. Oni daju jasne i točne odgovore, za razliku od nekih kao boljih pisaca koji možda znaju postaviti prava pitanja, ali odgovora nema ili je promašen.

Za negativu imamo svakodnevnicu, a dobar osjećaj nakon čitanja je neprocjenjiv.

22.02.2024
    21:47:00 sati

8, 8, 9, 7

Bilo mi je drago sudjelovati u ovakvom projektu u kojem smo zajednickim snagama odradili recenziju jedne starije epizode serijala i takoder bih se zelio zahvaliti kolegama recenzentima koji su sudjelovali u njemu. :) Sto se tice price, ona je kratka, ali i iznimno simpaticna. Osobno mi je puno bolja nego neke druge Nolittine na serijalu koje kronoloski gledano ubrzo dolaze. Najbolja mi je bila zavrsnica sa slonom, taj me dio bas ugodno iznenadio! :)

22.02.2024
    21:59:00 sati

7, 6, 7, 6

Jedna zanimljiva, a ujedno, usprkos tematici, i opuštajuća epizoda koju preporučujem za čitanje kad trebate razbibrigu i odmak od svakodnevnice. Čitao sam epizodu par mjeseci nakon što ju je Ludens objavio, ali mislim da tad nisam ni znao da je Nolitta autor tako da je ponovno čitanje iz tog kuta bilo zanimljivo. Nolitta je debitirao bez velikih ambicija, poštujući likove koje je preuzeo i bio je to sasvim solidan debi.

Na kraju komentara bih se zahvalio kolegama što su odlučili da se recenzija pojavi s mojim nickom na mjestu autora, a posebno ReemCP-u koji je dobio ideju da se skupimo i preuzmemo uloge, s tim da su nam stajališta o epizodi slična, nije bilo dijametralno suprotnih stavova, kako i pokazuju naše pojedinačne ocjene. Ako nekome padne na pamet neka slična ideja, stojim na raspolaganju, naravno, ukoliko se radi o serijalu koji pratim.

22.02.2024
    22:59:00 sati

10, 10, 10, 10