KT SR 14
  • Il tranello
    KT SR 15

• Kronološki gledano 22. avantura serijala.
  • Dosad je svih 22 avanture crtao Francesco Gamba, dok je Lavezzolu ovo 21. scenarij na serijalu.
  • Ova priča je u striscia seriji izdana kroz prosinac 1960. i siječanj 1961. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u siječnju i veljači 1965. godine.
  • Priča je više puta objavljena u Dnevnikovim izdanjima. Prvo u 82. broju Zlatne serije, nakon jedne priče Yuma Kida. Zatim je objavljena u 51. broju Lunov magnus stripa (objavljeno je samo 45 stranica priče), te naposljetku u brojevima 791 i 797 Lunov magnus stripa.
  • U izdanju Van Gogha priča je objavljena u brojevima 14 i 15 koji su izašli 04.04.2007. U izdanju Ludensa pak priča se prostire kroz brojeve 7 i 8. Broj 7 je izašao 10.01.2015., a broj 8 16.03.2015. godine.
  • Pojavljivanja likova: Kit Teller (22), Chin Lao (17), Claretta (16), Zapovjednik (14), Kaspar O'Hara (13), Frankie Bellevan (11), Rosa Morning (11), Brandy Jim (8), Zubati Bill (8), Ibrahim Bamboula (3).
  • Delgadito je očito popularno ime za Apače! Osim ovoga iz ove epizode, možemo se sjetiti i Delgadita koji se pojavio u Texovoj priči "Zagonetno koplje" (96. Texova avantura, TX SR: 83). Spomenuta Texova priča je izašla malo više od 5 godina nakon ove Kitove.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Iako je riječ o meni iznimno simpatičnom serijalu, prošlo je već više od dvije godine od moje prve i dosad jedine recenzije ovoga serijala. Mislio sam i ranije napraviti malu promociju ovih najstarijih epizoda serijala i napisati koji osvrt, međutim kako su me drugi projekti zaokupili nisam nikako uspijevao naći malo vremena za Malog Rendžera. Poticaj je došao od strane kolege recenzenta ReemCP-a koji me svojim povratkom u rendžerske vode motivirao za ponovno čitanje radi ostavljanja komentara. Ubrzo nakon toga u suradnji s ekipom koja dijeli moj entuzijazam serijalom napravljena je i zajednička recenzija epizode „Malajski bodež“, a zatim sam odlučio i samostalno odraditi poneku epizodu.

Kako to obično i biva kod mene, išao sam kronološki te pri rezervaciji nisam niti obraćao pažnju na to koju točno epizodu uzimam. Kasnije sam shvatio kako se sudbina igra sa mnom budući da je glavna tematika ove priče pobuna Apaša. Veoma čest motiv u svijetu vesterna koji sam igrom slučaja već nekoliko puta analizirao, što kod Kapetana Mikija, što kod Texa Willera tako da sam se na neki način u ovoj priči našao na domaćem terenu.

Kako se sigurno sjećate iz nedavno izašle recenzije „Malajski bodež“, tamo je scenarističku palicu preuzeo Guido Nolitta podarivši nam jednu kratku, ali simpatičnu priču u centru koje su bili samo Kit i Frankie. Vidjelo se da Nolitta nije htio ništa komplicirati pa nije ulazio u kontinuitet serijala niti je smatrao potrebnim u priču uključivati i druge sporedne likove iz Kitovog svijeta. Lavezzolo se s ovom pričom vraća svojim glavnim postavkama serijala. Pa tako, čitatelji će odmah primijetiti kako radnja započinje u utvrdi rendžera što je rekao bih bilo karakteristično za njega, naročito u početnom periodu serijala, a uz to, na sceni se malo po malo pojavljuju praktički svi poznati likovi iz utvrde. Njihova uloga je naravno ona humornog karaktera, ali osim toga, zahvaljujući njima i proslavi koju su organizirali u Kitovu čast, saznali smo da je prošlo dvije godine od trenutka kako je Kit stupio u rendžere. Dakle, prethodna 21 avantura serijala je po Lavezzolovoj zamisli stala unutar dvije godine. Bile su to dvije godine kroz koje je Kit malo po malo počeo graditi svoju rendžersku karijeru te dogurao do čina narednika u nedavnoj epizodi „Začarani kompas“. U istoj toj epizodi Kit slavi 16. rođendan što je još jedan pokazatelj koliko je Lavezzolo pazio na kontinuitet. Prisjetimo se, u prvoj epizodi „Utvrda rendžera“ Kit postaje rendžerom u dobi od 14 godina što također paše vremenskom okviru od dvije godine unutar serijala. Zanimljivo, kako ovaj vremenski tok unutar serijala se skoro pa podudara i s vremenom izlaska priča, budući da su od dana izlaska prve striscije serijala pa do striscija u kojima možete čitati ovu epizodu prošle dvije i pol godine.

Osim slavlja, početne stranice epizode karakterizira i Kitova dosada. Kako nema nove misije na vidiku, Kit se smrtno dosađuje te jedva čeka da ga zapovjednik zaposli i pošalje u neku misiju. Slične scene smo mogli vidjeti i u nekim drugim epizodama serijala u kojima je Kit također bio u iščekivanju misije, ali i kod njegovog rendžerskog kolege iz Nevade. Miki također ne voli dugo vremena ostajati u utvrdi besposlen. Ne znam što je njima dvojici, uz takve divne cure kakve imaju oni bi radije pobjegli u opasnost. Možda Žalosna Sova iz Komandanta Marka može nešto pametno reći na tu temu? 😊

Misija koju Kit ovoga puta dobiva je naoko jednostavna. Izgleda kako ga zapovjednik utvrde želi nagraditi s jednim mirnim putovanjem. Kitov zadatak je odlazak u utvrdu Carson u Colorado kako bi postigao dogovor s tamošnjim zapovjednikom te utvrde oko tovara streljiva. U jednom trenutku sam se čak ponadao kako će nam ova epizoda donijeti mali odmak od standardne rutine budući da je Kit za svog suputnika u misiji odabrao Chin-Laa, međutim na kraju je ipak Frankie ta koji ide u misiju. Nemam ništa protiv Frankieja, ali volio bih češće vidjeti u akciji i neke druge Kitove prijatelje.

Ipak mirno putovanje baš i nije toliko mirno, a sve zbog ranije spomenutih Apača koji se tradicionalno stalno bune! Predvođeni Delgaditom, Apači su izašli iz svog rezervata te krenuli u pljačkaške pohode po okolici. Sve to naš Kit saznaje od kapetana Scotta, zapovjednika jedne vojne predstraže. Kapetan se na početku činio kao staložena osoba, međutim kasnije je u potpunosti izgubio glavu. Kit i Frankie su ga jedva spriječili da počini pokolj nad indijanskom djecom i njihovim majkama. Ne mogu ga nikako opravdati zbog tog pokušaja tako da mi je u konačnici bio vrlo antipatičan lik. S druge strane, Delgadito se od vođe pljačkaša prometnuo u razumnu osobu, a nakon što se saznaju neke stvari, čitateljima je lako i shvatiti njegov lik te zašto je pobjegao iz rezervata. Zanimljivo kako je Lavezzolo poradio na karakterizaciji ova dva lika. Osim njih dvojice, moram spomenuti i kapetana Mac Finneya, zapovjednika utvrde Cedar koji zajedno s Kitom i Frankiejem raspliće priču nakon što dobijemo objašnjenja za pobunu Apača i koji je na sve načine pokušao uvjeriti dvojac rendžera kako pred njima nije „uredski štakor“ već pravi borac Koji je to ekscentričan lik! Lavezzolo baš ima dara za osmisliti zanimljive sporedne likove. On je bio jedan od scenarista koji je volio dati prostora svojim likovima i zbog toga ga i cijenim.

Francesco Gamba je po mom mišljenju definitivno najbolji crtač na serijalu. Baš s pričama koje je on crtao sam i zavolio serijal jer kako to često biva, upravo glavni crtač serijala (Gamba u slučaju Malog Rendžera) je dobivao najbolje epizode. Naravno, ovo važi kasnije za drugu polovicu serijala. Sada na početku je Gamba i jedini crtač pa ga, ako gledamo kronološki, trenutno nemam s kim ni usporediti. Gamba ipak zna ponekad i malo žuriti te istrenirano oko može uočiti par nedosljednosti na njegovom crtežu. Ova epizoda je baš jedan od primjera u kojima mi je za koju nijansu bio lošiji nego inače. A od većih grešaka moram svakako navesti scenu s početka epizode koja nas vodi do jednog neočekivanog, ali i zabavnog kartaškog duela između Frankieja i zapovjednika. Frankie zbog kazne nosi kuharsku odjeću preko svoje rendžerske. Ako malo bolje promotrite te scene, možete primijetiti kako Gamba ponegdje zaboravlja crtati epolete s njegove uniforme. Pa tako imamo pojedine vinjete na kojima se vide obje epolete, pojedine na kojima vidimo samo jednu epoletu (drugu je zaboravio nacrtati), a pojedine vinjete su crtane bez epoleta. Ovo me baš bolo u oči, pogotovo što se takve vinjete nasumično izmjenjuju kroz te 2-3 stranice u kojima pratimo kartaški dvoboj.

Epolete… Čas ih vidiš, čas ih ne vidiš ! :D

Dvije naslovnice ovoga puta imamo u ponudi za ocjenjivanje za ovu epizodu. Prvu je izradio veliki Franco Donatelli i nju možete vidjeti na koricama 15. broja Van Goghova izdanja. To je u biti i originalna naslovnica zbog čega s pravom njegovo ime stoji gore u rubrici „naslovnice“. Solidna naslovnica. Osobno je ne bih svrstao u njegov gornji dom budući da su mi njegove naslovnice prekrasne, ali definitivno je riječ o veoma kvalitetnom uratku. Kao i obično kad je riječ o njegovim naslovnicama, ona je rađena u tehnici tempere zbog čega njegove naslovnice možda malo i odskaču u odnosu na naslovnice drugih strip serijala. Druga u ponudi koju možemo prokomentirati je ona koja krasi 8. Ludensov broj i koju je izradio Massimo Rotundo. Riječ je o odličnoj naslovnici koja prikazuje ključnu bitku u epizodi. Upravo nakon te bitke koja je trebala biti do posljednje kapi krvi, mijenja se tok radnje i Lavezzolo nas odvodi do konačnog raspleta u kojem Indijanci više nisu ti protiv kojih se treba boriti. Donatellijevu bih ocijenio sa solidnom osmicom, dok me Rotundo ovoga puta baš oduševio pa bih njegovu i s desetkom ocijenio. U rubrici onda stoji devetka kao aritmetička sredina tih dviju naslovnica.

„Apački teritorij“ je još jedna uistinu simpatična epizoda serijala. Iako je radnja dosta jednostavna i ima određenih naivnosti koje su svojstvene čitavom serijalu, brzo se čita i uopće nije nezanimljivo te ima par komičnih scena koje su me baš nasmijale. Čitao sam ovu priču prije par godina i u pamćenju mi je ostao kapetan Mac Finney i ono njegovo gađanje portreta što bih opisao kao uvjerljivo najkomičnijim trenutkom epizode, a upravo s tom slikom bih volio i završiti ovu recenziju.

KT VG 13b/14a Totem od bjelokosti

KT VG 16 Zeleni pakao

7, 8, 8, 8

S ponovnim čitanjem i meni je ova priča izazvala pozitivne dojmove kao i nakon prvog čitanja. Kit se na početku dosađuje i pokazuje izraženu nestrpljivost i želju za akcijom, no kako su se događaji odvijali, postalo je očito da mu je ovo lako mogao biti i posljednji put da je otišao na neki zadatak, toliko gusto je bilo. Osobno sam također osjetio odbojnost prema zapovjedniku utvrde, budući da je bio spreman na ekstremne mjere poput ubijanja žena i djece Indijanaca, jest da je situacija bila teška u tom trenutku za njega i njegove ljude, ali ipak nije smio niti u najgorem scenariju pomisliti na takav jedan čin, sva sreća pa je Kit tu bio glas razuma. Kapetan Mac Finney veoma simpa lik, baš sam se nasmijao na scene u vezi tih slika i vježbanja pucanja te kad je na red došla slika od punice 😁

05.04.2024
    09:55:00 sati

7, 6, 7, 7

Klasična pričica, ali nije loša. Možda su Indijanci malo previše idealizovani. Onaj komandant tvrđave je potpuno blesav.

05.04.2024
    15:04:00 sati

10, 10, 10, 10

05.04.2024
    15:31:00 sati
    srlekralj
  • Darchi

6, 6, 6, 7

okeish...

05.04.2024
    19:52:00 sati
    Darchi

5, 6, 7, 7

Solidna epizoda nastala na temi koja se do danas u svijetu Bonelli stripa dosta istrošila.

Kako to obično biva, Indijanci se nisu bezrazložno pobunili, ali Delgadito se ovdje baš naglo okrenuo od bijesnog pobunjenika do poštovatelja mirovnog sporazuma, naravno sve dok se on poštuje. Nisam baš toliko uvjeren da je nešto poput ovoga (bilo) izvodivo u praksi, ali Lavezzolo je bio mirotvorac i većinom je slao poruke kako je, uz valjan trud, pomirba moguća.

Usprkos velikom broju poginulih, našlo se mjesta za humor, a ovaj Mac Finney idealno pristaje uz nekog lika iz Chicovog specijala, koji je također crtao Gamba, ali ne mogu se sjetiti iz koje epizode konkretno. No, najviše me nasmijalo kad je Delgadito Frankiejeve brkove nazivao "duga kosa ispod nosa".

06.04.2024
    18:01:00 sati

5, 5, 7, 10