Zeleni pakao

KT VG 16 | 83 str.

Kit i Frankie dobivaju tajni zadatak – moraju se infiltrirati među robijaše u kaznionici Saint-Cloud na Floridi! Cilj je steći naklonost određenih zatvorenika i saznati gdje je skriven plijen od jedne pljačke. Upravitelj kaznionice, Mister Fleming, jedini je čovjek koji zna za njihov pravi identitet. Hoće li naši junaci uspjeti u ovom tajnom zadatku? Ostaje da vidimo!

Scenarij 4

• Zeleni pakao
    KT LMS 52
  • Bekstvo iz Sen-Klua
    KT LMS 801
  • Ostrvo totema
    KT LMS 811
  • Klopka
    KT LU 8
  • Zeleni pakao
    KT VG 16

• L'inferno verde
    KT SR 16

• Strip je objavljen u ožujku 1965. godine.
  • Druga Nolittina priča u serijalu. Njegova prethodna priča (ujedno i debi u serijalu Kit Tellera) je: „SR 14: Malezijski bodež“ (52 str.).
  • Dnevnik je ovu priču objavio u „LMS 52: Zeleni pakao“, te kasnije napravio reprint u dvije epizode; „LMS 801: Bekstvo iz Sen-Klua“ i „LMS 811: Ostrvo totema“. U Ludensovom izdanju, priča počinje na 161. stranici (druga pasica) i traje do 243. stranice (druga pasica).
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

U utvrdi vlada mir. Kad je mir i kad nema akcije, jako brzo se zaredaju minute, sati, dani ispunjeni neželjenom dosadom. Ipak, da ne bi sve bilo tako crno i da bi se našla kakva-takva razbibriga, za to se pobrinula ona „kockarska strana“ našeg Frankieja. Stari „prevarant“ organizira ni manje ni više, već utrku pasa! Skriveni iza starog sjenika u utvrdi, okupilo se skoro čitavo društvo rendžera oko improviziranog „kinodroma“.

„Čistokrvni trkaći psi“

Kako to obično biva, stvari vrlo brzo izmiču kontroli i stari zapovjednik na najgori mogući način (na svojoj koži!), saznaje za utrku i klađenje. Frankie završava u zatvoru, i to na mjesec dana! Ali, naš Frankie je nepopravljiv i u ćeliji i dalje nastavlja sa svojim „trkama“. Nakon zabavnog, uvodnog dijela, Kit je pozvan kod zapovjednika da dobije upute za novi zadatak. U njihovom društvu je i pukovnik Portman iz utvrde Smith, koji je došao da Kitu iznese plan sljedećeg zadatka. Naime, radi se o tome da su dva razbojnika, Teddy Donner zvani „Lisac“ i Jim Rogers opljačkali Western Bank u Saint Louisu prije nekoliko godina, te nestali sa plijenom od otprilike deset tisuća dolara. Poslije pljačke su ubrzo uhvaćeni i osuđeni, ali niti jedan dolar nije pronađen. U međuvremenu, „Lisac“ je svoje odslužio, a Rogers, koji ima još za odguliti tri godine prisilnog rada, jedini zna gdje je skriven plijen. Kit i Frankie tako dobivaju zadatak da se infiltriraju među robijaše i pokušaju zadobiti povjerenje Rogersa, ne bi li otkrili gdje je skriven plijen od pljačke...

Svi naši strip junaci, kad-tad, završe u zatvoru. To je uvijek interesantna tema, pa ni naš junak Kit nije imun na to. Ovu priču i scenarij potpisuje veliki Nolitta, budući da je Lavezzolo morao „pauzirati“ zbog bolesti. Kako bismo rekli, „the show must go on“ i Nolitta preuzima nakratko palicu scenariste. U Ludensovom izdanju koje čitam i pratim, Nolitta se uopće ne spominje. I dalje stoji Lavezzolo koji je prvi koristio tzv. didaskalije u kojima je čitateljima davao detaljna pojašnjenja radnje likova i jedan je od pionira što se tiče takvog načina pripovijedanja. Ovdje se jasno primijeti da toga nema, da je posve drugačiji način pripovijedanja, gdje je više naglasak na samu akciju sa manje prepričavanja i opisa što pojedini lik radi u nekoj sceni. Iskoristio bih usput priliku i zahvalio se kolegi Spocku koji je to marljivo istražio i došao do preciznih saznanja za radove Nolitte na Kit Teller serijalu! To mi je uvelike pomoglo i olakšalo pisanje ove recenzije. Nolitta je ovdje za postavku priče imao zatvorsku tematiku. Naslovi takvih priča skoro uvijek u sebi imaju riječ „pakao“ (Mister No „Hodnik za pakao“, Zagorov „Hellgate“ – „Pakao živih“), jer kako drugačije nazvati i opisati takvo mjesto? Tako i ovdje kod Kita imamo naslov „Zeleni pakao“. Pod ovim „zelenim“, misli se na teritorij Floride gdje je i smještena radnja i ta zloglasna kaznionica. Svatko tko pomisli pobjeći, čeka ga „zeleni pakao“ u vidu brojnih kanala, područja okruženih u potpunosti močvarama, sa raznim zmijama otrovnicama, krokodilima i gustom šumom koja svaki pokušaj bijega čini nemogućim. Pored svega toga, tu se nalaze još i neprijateljski nastrojene Seminole!

Kaznionica Saint-Cloud na Floridi

Priča je dosta dobro zamišljena za ono vrijeme, jer ipak trebamo imati na umu da se radi o sredini šezdesetih godina, Kit Teller je tek bio u povojima i nije se još toliko pazilo na neku ozbiljnost u radnji.

Nolittin spisateljski duh se i kod Kit Tellera pokazao punim pogotkom! Osjeti se ta njegova čar pripovijedanja koja će s godinama, postati sve bolja. Čovjek koji je znao iz nečega jednostavnog, napraviti mnogo. Kako je Spock pisao u svojoj recenziji „Killer Jim“ (još jedna Nolittina priča, i gle slučajnosti – naši junaci su i tamo na tajnom zadatku!), vidi se kod Nolitte taj moderniji pristup scenariju sa više akcije u scenama (za razliku od Lavezzola). Počeci u utvrdi su mi uvijek zanimljivi i znaju me nasmijati. Nolitta je tu majstor kada treba ubaciti dozu humora. Scena kad Frankie, unatoč što je završio u zatvoru na mjesec dana, i dalje nastavlja sa svojim „igricama“ u ćeliji - pravi urnebes. A tek kad mu Kit saopći da ide na prisilni rad u kaznionicu na Floridu, tu sam se odvalio od smijeha! U scenama kad se nalazimo u kaznionici, nema one izražene karakteristike zatvorskog života i klime koja se osjetno razlikuje od one na slobodi. Ne osjeća se ta „težina“ situacije u kojoj su se našli naši junaci, budući da Nolitta svako malo ubacuje humorne sekvence. Negativci koje je on uveo u priču ne se mogu promatrati istim „naočalama“. Kako odmičemo sa čitanjem, dolazimo do saznanja da jedan od negativaca i nije u potpunosti „bad guy“. Nolitta voli taj „katarzički momenat“, daje likovima drugu šansu, priliku da se poprave.

Frankie i Kit na tajnom zadatku kao robijaši

Rekao bih, Nolitta je imao ovdje više neki ležerniji pristup scenariju. Ovo je bila tek 16. epizoda u serijalu i vjerojatno se nije znalo još u tom razdoblju, u kojem smjeru će se razvijati serijal. I činjenica da je Nolitta upao kao zamjena, pitanje je isto koliko je imao vremena da pripremi svoju priču i složi scenarij za junaka u kojem je ipak netko drugi glavni scenarist. Uzimajući to sve u obzir, dosta se dobro snašao. Zaslužan je i za neke infantilnije scene, naročito što se tiče našeg Frankieja (pogledaj zadnju sliku u recenziji). Ali u ona, stara dobra vremena, sve je to bilo dio tradicije. Ako je netko možda i posumnjao u Nolittu ovdje kao autora, scena kad glavni junak dobije kundakom puške u glavu i bičuju ga (a da on pri tom ne pusti ni glasa), recite mi, na kog vas to junaka podsjeća? :) Kako je radnja smještena na Floridu, tema Seminola je neizbježna. Mišljenja sam da je taj dio scenarija traljavo odrađen, sve do pojave Seminola je bilo sasvim solidno. Ono što je meni zanimljivo jest to da će kroz 3-4 godine nakon objavljivanja ove epizode, Nolitta napraviti jednu prekrasnu priču sa Seminolama u Zagoru. Možda mu je ova epizoda bila poslužila kao nekakav predložak, da se malo afirmira, i već sa nekim dodatnim iskustvom, tamo napravi znatno bolji posao.

Gamba me doista ugodno iznenadio svojim crtežom. Inače mu znam prigovoriti na likove koje ponekad jedva mogu razlikovati, što mi zna stvarati konfuziju tijekom čitanja, kad se moram „mučiti“ i pokušati odgonetnuti tko je tko. Ili pak na njegove zločince koji nemaju onu pravu, „zločinačku“ crtu lica, pa da se čovjek može potpuno uživjeti u priču. Ovdje si je Gamba stvarno dao truda, svi su likovi dosta dobro prepoznatljivi i ne odstupaju od svog izgleda tijekom svojih pojavljivanja.

Zločesti dečki

Mišljenja sam da se Gamba morao prilagoditi drugom scenaristi (ovaj put Nolitti), budući da je posve drugačiji način pripovijedanja. A samim time, to automatski zahtijeva i veći angažman oko crtanja, pa je stoga Gamba morao više „stisnuti“ nego inače te radnju i likove dočarati preciznije svojim crtežom. Čak je i Indijance (Seminole) dosta dobro nacrtao, sa onim karakterističnim perjem zabodenim u kosu i šarolikom trakom oko glave. U ovom razdoblju serijala jedino nisam zadovoljan sa izgledom Frankieja, ponekad mi u nekim vinjetama izgleda kao pravo strašilo! A i ono što me smeta najviše, jest taj njegovi ogromni nos, pa i uši. Pretpostavljam da je Gamba ovdje još „improvizirao“ i tražio onaj pravi, prepoznatljivi izgled Frankieja, koji će doći nešto kasnije u serijalu.

Frankie (lijevo) iz ove epizode (#16) sa ogromnim nosem i ušima; Frankie (desno) iz epizode #43, onaj simpatični, pravi izgled Frankieja kakvog poznajemo kao lika

Od naslovnica, začudo, još su mi najbolje sjele one koje je Dnevnik objavio. Naslovnica sa Kitom i Frankiejem u odjeći sa zatvorskim prugama (LMS 801: Bekstvo iz Sen-Klua), kao stvorena za ovu priču. Donatelli je isto rasturio, iako naslovnica nema nikakve veze sa onim što se događa u stripu (rekli bi – klasika!).

Ako ste ljubitelj one klasične radnje sa zatvorskom tematikom i ako ste očekivali nešto više od ovoga, bojim se da ćete se razočarati ovdje. Nije to ona ozbiljna zatvorska tema i atmosfera kakvu znamo osjetiti kod drugih junaka. Scenaristički i pričom ova epizoda nije oduševila, ali s obzirom da je ovo jedan od rijetkih radova Nolitte na serijalu i gledajući razdoblje u kojem je priča nastala, dajte joj priliku. Barem ćete se dobro nasmijati i zabaviti sa našim junacima!

Frankie „snađi se druže“ Bellevan

KT VG 15b/16a Klopka

KT LU 9/10 Voštana maska

6, 4, 7, 8

Lijepa recenzija Reem! Samo naprijed.

Drago mi je da je moj tisućiti komentar otišao na tvoju recenziju Kita Tellera!!

Kit i Frankie završavaju na robiji,  i to u kaznionici na Floridi! Na sreću, nisu tamo prema zaslugama, već u svrhu infiltriranja među razbojnike u cilju pomaganja u bijegu razbojniku i pronalaženja novca kojeg je isti, nakon pljačke, sakrio.

Naivno do boli, ali zanimljivo je pročitati rane uratke majstora Nolitte. Očit je drugačiji stil pripovjedanja u odnosu na Lavezzola, odnosno moderniji s manje didaskalija, a više razvijanja radnje preko samog crteža. Zbog takvog stila scenarija, crtež je dinamičniji, ali i zahtjevniji za samog crtača. Gamba se solidno nosi i s tim zahtjevima. Daleko je to od najboljeg majstora dinamike i fluidnosti crteža kao što je Ferri, ali svejedno je jako dobro. Nolitta je tu ubacio ponešto komičnih dijelova, a tu je Gamba dobar. To što su poneki od tih komičnih dijelova na razini dječjeg vrtića, nije njegova krivica, već Nolittina, ali ipak su to šezdesete. Naslovnica nema neke velike veze s stripom, ali to je standard ovih predivnih i nesvakidašnjih Dontellijevih naslovnica slikanih tehnikom tempere.

09.01.2020
    19:17:00 sati

6, 7, 8, 8

Meni je to jedna od boljih priča Malog rendžera. Priča je dinamična i zanimljiva. Ima puno komičnih situacija. Odmah se vidi, da ju je napisao Nolitta. Njegov stil priča izuzetno volim. Uvijek ima lagan uvod u radnju sa kojimi Čikovimi kod Zagora, ili Frenkijevimi vragolijami ovdje. I sama radnja je prepletena sa komičnim elementima, primjer toga bi bio onaj krokodil kojeg jaše Frenki. Crtež i naslovnice su mi isto dobre.

09.01.2020
    20:57:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

9, 9, 8, 8

11.01.2020
    02:43:00 sati

7, 5, 8, 10

Smatram da je bilo dosta prostora za ponešto uvjerljiviju priču.

Ocjena naslovnice za Ludensovo izdanje.

20.03.2020
    21:00:00 sati

6, 7, 8, 6

25.03.2021
    19:27:00 sati

6, 7, 5, 5

Bilo je mnogo priča u Bonelijevom univerzumu o ubacivanju glavnih likova u kaznionice, ali mislim da ova ima jedinstven scenario u kome se glavni negativac pokajao, prodobrio i da mu je onda oproštena kazna. Sam crtež je previše karikaturalan, a neke scene bi više priličile Diznijevim stripovima. Naslovne su slabe, čak mi je LMS 801 najbolja.

27.03.2022
    15:17:00 sati

7, 4, 5, 5

Priča o infiltraciji u zatvor zabavna ali nerazrađena dovoljno jer ipak je ovo prastari strip. Scenarij djetinjast, pogotovo na kraju u nekim scenama sa Frankiejem. Crtež bezvezan, Donatellijeva naslovnica nema veze s ičim.

27.07.2023
    09:16:00 sati

7, 5, 10, 9

Definitivno se osjeti kako ovo nije pisao Lavezzolo, razlika je doslovce dan i noc. Na zalost, Nolitta se s ovom pricom i nije narocito proslavio te mi je ona losija od dobrog dijela Lavezzolovih dosadasnjih radova na serijalu (cak i od nekih skroz pocetnih avantura). Tema price je stvarno jako dobra i zanimljiva. Odlazak u zloglasni zatvor, robijanje te bijeg iz njega, to je klasicni predlozak koji nam gotovo uvijek nudi klasike. Medutim, Nolitta je ovdje previse neozbiljno pristupio samoj temi. Prekratka je ovo prica za ovakvu radnju, a tu ponajprije mislim na dio u zatvoru koji je trebao biti nesto duzi i nasi junaci su trebali malo vise patiti radi uvjerljivosti. Pa sjetimo se samo kakve je sve muke Mister No prolazio dok je bio u zatvoru? Dobro, ovo je drugi tip serijala, ne mozemo ni ocekivati isto, ali trebala je biti malo slozenija radnja u zatvoru. Ovako je sve ispalo prejednostavno i prebrzo.

Dio s bijegom je korektan, svidio mi se recimo potez s novinama. Taj me scenaristicki potez iznenadio, a takoder mi se svidjela i ona promjena u ponasanju kod Rogersa koji je na kraju ispao kao posteni zlocinac. Dio sa Seminolama jedini je na nizoj razini tokom bijega.

Pohvalio bih Nolittu i za komicni uvod, plus nastavak komicnog uvoda dok je Frankie u zatvoru. Bilo je par izuzetno simpaticnih scena, plus zanimljiva tema, ali mlaka realizacija. Kako sam i rekao, ovakva tema iziskuje malo brutalnija rjesenja tako da od mene cak i nesto nize ocjene nego sto ih inace dajem pricama ovog perioda. Crtez je zato odlican, Gamba u elementu, bas se super snasao. Naslovnica za broj 16 nema veze sa stripom kako i drugi naglasavaju, medutim svida mi se pa ide visoka ocjena. Franco je majstor! 😊

Zanimljivosti:

- Kronološki gledano 24. avantura serijala.

- Likovi: Kit Teller (24), Zapovjednik (16), Chin Lao (19), Claretta (18), Frankie Bellevan (13), Brandy Jim (10), Ibrahim Bamboula (4)

16.02.2024
    22:43:00 sati

6, 6, 7, 6

Hajde da vidim da je negdje moja ocjena scenariju veća od Reemove ili Ivana Liverpoola. 🙂

Slažem se da je tematika tražila veći fokus scenarija na težini zatvorskog života i da je previše slučajno što je Lisac baš sad, dok je Kit u zatvoru, odlučio ucijeniti Rogersa, ali epizoda je zanimljiva, dinamična i ima humora, a i ta promjena u Rogersovu ponašanju mi se svidjela.

07.04.2024
    15:46:00 sati