Bijeli Indijanac

KT VG 2 | 63 str.

Još iz prethodne epizode, saznali smo da Kitov otac (Moses Teller) živi među Indijancima. Svi ga u utvrdi zbog toga smatraju izdajnikom, što Kitu nimalo nije drago. Dolaskom Indijanca Cambatange u utvrdu rendžera, Kit dobiva odobrenje da ponese lijekove njegovoj bolesnoj kćeri, ali i da usput pokuša pronaći svog oca. Dobio je za to rok od mjesec dana i pomalo neobično društvo kojeg čini „šaroliki“ trolist - Kit, Indijanac Cambatanga i Kinez Chin-Lao (koji se sam pozvao), idu u novu pustolovinu…

Scenarij 3

Crtež 5

S*2

N*5

• Sinu za ljubav
    KT LMS 699
  • Mali rendžer - Bijeli Indijanac - Prerezani dolar
    KT LU 1
  • Bijeli Indijanac
    KT VG 2
  • Bijeli Indijanac
    KT VGK 2
  • Tajna indijanskog groblja
    KT ZS 50

• L'indiano bianco
    KT SR 2

• Priča je izvorno izdana u striscia seriji u listopadu 1958. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u siječnju 1964. godine.
  • Dnevnik je epizodu objavio u Zlatnoj Seriji („ZS 50: Tajna indijanskog groblja“), a kasnije i u svojoj drugog ediciji u stripu „LMS 699: Sinu za ljubav“. Kod Ludensa, priča počinje na 163. stranici (treća pasica), a završava na 227. stranici (prva pasica) stripa.
  • Drugo pojavljivanje Indijanca Cambatange i njegova sina Okihue.
  • Prvo pojavljivanje Kitovog oca, Mosesa Tellera.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Kada bi me netko pitao da izdvojim najbolje elemente u serijalu Malog Rendžera, iako nisam još pročitao sve epizode, to bi bili dijelovi radnje koji se odvijaju u utvrdi rendžera. Takvi elementi predstavljaju veoma dobro osmišljen mehanizam koji je gotovo uvijek otporan na hrđu i savršeno funkcionira. Kako Lavezzolu to samo polazi za rukom? Kako to da ne dolazi do zamora materijala tog mehanizma? Odgovor je jednostavan. Uvođenjem novih, živopisnih likova, njihovim pravovremenim doziranjem gdje svaki lik ima svoju točno određenu ulogu u serijalu i koji često pokreću radnju. Tu nam je Chin-Lao kojeg smo friško upoznali tek u prošloj priči, a ovdje već vidimo da se poprilično dobro „ugnijezdio“ u utvrdi i da njegove kulinarske vještine sve više dolaze do izražaja. Štoviše, došlo je do te mjere da glavni kuhar ništa ne radi, već sjedi i čita novine! Sa druge strane, imamo lika Brandya Jima koji je jako zaljubljen u Rosu Morning, čovjek koji iskreno voli tu ženu. Rosa je udovica, majka male Clarette koja je pak najveća obožavateljica Kita Tellera. Brandy Jim je ustrajan u svojim udvaranjima, čovjek je konzistentan, ali što to važi kad je Rosa potpuno indiferentna na njegove izljeve ljubavi. Lavezzolo se potrudio i da uvede lika koji će svako malo nastojati kompromitirati našeg glavnog junaka, a radi se naravno o Zubatom Billu i njegovim podlostima. Iz bogzna kojeg razloga, jednostavno mrzi našeg Kita! No kako bilo, sve su to likovi koji na neki način uljepšavaju ovaj serijal i čije međuljudske odnose sa užitkom pratimo.

Uporni Brandy Jim i nepopustljiva Rosa Morning

Za potrebe recenzije, odlučio sam ponoviti čitanje prethodne priče „SR 1/2: Utvrda rendžera“ kako bi se prisjetio radnje koja je usko povezana sa radnjom ove priče. U premijernom nastupu Malog Rendžera, priča je podijeljena čak na pet cjelina koje su povezane glavnim likovima u jednu priču sa konstantnim slijedom akcije. Naš junak je išao iz jedne pustolovine u drugu i razumijem da nekome čitajući to zna biti dosta naporno. Iz razloga jer se puno toga dogodi u kratkom vremenu pa je možda zahtjevnije čitatelju sve to ispratiti i na kraju rezimirati što se sve zbilo. Osobno sam doživio to na način da je Lavezzolo prvom pričom nastojao čitatelju u što boljem svjetlu predstaviti novog junaka. Pa ga je „gurao“ iz avanture u avanturu, dao mu mnoštvo zadataka i zagonetki koje je morao riješiti da bi čitatelj došao što prije do spoznaje o kakvom se tu zapravo junaku radi i što može očekivati od novog serijala. Zato i shvaćam da je nekima zbunjujuće gdje neka priča završava, a gdje počinje nova. Ustvari, namjerno spominjem tu prethodnu priču iz razloga jer su nam tamo ostali neki upitnici, neodgovorena pitanja. Jedno od onih pitanja koje vjerujem da najviše zanima naše čitatelje – je li Kitov otac, Moses Teller uistinu izdajnik za kakvog ga svi smatraju? Glede toga, upravo je to ono što muči našeg glavnog junaka jer nije ti svejedno kad kruže takve ružne glasine oko onoga koji ti je najmiliji. Naročito kad si tako mlad i kad je ti je otac sve što imaš u životu. Svom srećom pa te Kitove turobne misli razbija dolazak Indijanca Cambatange u utvrdu, koji je u prošloj priči postao veliki prijatelj sa Malim Rendžerom. Kit je tada spasio njegova sina Okihuu, a sad je došao red da to slično učini i za njegovu kćer Jutarnju Svjetlost. Naime, ona boluje od nekakve „močvarne groznice“ pa će joj Kit odnijeti potrebne lijekove da se oporavi. Tu se našem junaku pružila dobra prilika da makne svoju guzicu iz utvrde i pokuša usput dokučiti zašto loš glas prati njegova oca. Jedan od tragova kojeg imaju jest još iz prethodne priče, kad je negativac Black Devil rekao O'Hari da jedan bijelac živi u plemenu Velikog Dabra u blizini Big Krumija. Indijanac Cambatanga je samo još dodatno potvrdio tu činjenicu u ovoj epizodi. Je li taj bijelac Kitov otac, Moses Teller? Je li Moses Teller zapravo taj kojeg nazivaju „Bijeli Indijanac“?!

Snalažljivi Kit

Lavezzolo kao scenarist uvijek se potrudi da radnja u scenariju bude dosta detaljna. Takvi scenariji su nerijetko protkani sa nizom koincidencija. Pa tako Kit i njegovi pratitelji na svom putovanju do mjesta za koje su se zaputili, susreću neke sumnjive likove koji su tu da im poremete planove. Kad i pomislimo da je nešto takvo slučajno, Lavezzolo na kraju ili tijekom scenarija uspije sve objasniti i prikazati da je svaki lik predstavljao točno određeni komadić puzzle u slaganju konačne slagalice.

Radnja završnog dijela scenarija smještena je na indijanskom groblju koje skriva neku tajnu. Obično su takva mjesta sveta i za bijelce zabranjen teritorij. Tamo će se odigrati epilog ove priče sa nekoliko glavnih protagonista, mada i nisam nešto oduševljen tim završnim scenarističkim rješenjima. Najviše sam razočaran postupkom Chin-Laa koji je nesmotreno skočio u rupu u kojoj se nalazio glavni negativac. Puno je tu riskirao, mogao je polomiti noge i ono najgore, da ga negativac dokrajči. I dodajmo još da se to sve odvijalo u gluho doba noći. Zar nije bilo jednostavnije pričekati neko vrijeme sa Kitom gore na površini dok se zločinac sam ne preda i tako ga uhvatiti bez previše rizika? Ionako su ga imali u šaci, čemu žurba? Ali, Lavezzolo je vjerojatno tu bio stjeran u kut jer je sličnu takvu situaciju već riješio u prošloj epizodi pa bi bilo pomalo i pretjerano za očekivati nepotrebno ponavljanje. Glupostima tu nije bio kraj, sljedeće na repertoaru je bio postupak od strane Mosesa Tellera - ići kopljem na naoružanog protivnika?! Možda si je Moses doista umislio da je Indijanac nakon toliko vremena provedenog s njima :). Mišljenja sam da je Lavezzolu namjera bila malo zakomplicirati završni dio scenarija koji je, po mom mišljenju, nešto lošije odrađen. Također, rekao bih i da mi je ovdje osjetno nedostajalo onog humora po kojem će serijal biti poznat jer glavni junak je previše ozbiljan. Neće dugo trebati Lavezzolu i Gambi da dođu do rješenja u vidu uvođenja nekih novih likova koji će briljirati na tom polju i tako dodatno osvježiti serijal.

Moses Teller, prva vinjeta u kojoj se pojavljuje

Glede crteža, najbolji crtački dio je prikaz likova i atmosfere za odvijanja radnje u utvrdi. Gambi se tu nikada ne može prigovoriti, to je njegov svijet! Kod glavnih likova tijekom priče, naročito Mosesa Tellera, nije Gamba uspio svaki put zadržati onaj izraz lica koje prezentira tog lika pa se na nekim vinjetama ne bi uopće reklo da se radi o Mosesu Telleru. Ovo je ipak tek početak serijala pa će i Gamba svakom novom epizodom biti nešto bolji. Što se tiče naslovnica, Rotundova prikazuje Kita u krupnom planu i kao da nam sam Kit govori: „Dragi čitatelji, ja sam vaš novi strip junak, sa mnom ćete ići u brojne uzbudljive pustolovine, nemojte oklijevati i kupite ovaj strip, pridružite mi se na našem zajedničkom putovanju!“. Rotundo nije imao težak posao budući da je za predložak imao već gotovu Gambinu naslovnicu iz prve epizode serijala. Nedavno sam također primjetio kad sam se prvi put susreo sa Gilom, da je autor Monti napravio veoma sličnu naslovnicu za debitantsku epizodu tog junaka, također sa propetim konjem i glavnim likom kako drži šešir u zraku. Moguće da je Monti, kao i Rotundo, gledao Gambinu naslovnicu i u njoj našao inspiraciju. Donatellijeva je više umjetničke prirode, dok Dnevnikova („ZS 50: Tajna indijanskog groblja“) naslovnica prikazuje radnju na indijanskom groblju koja je epilog priče. Kričave boje kojima je odrađen kolor za tu naslovnicu, nikako joj ne idu u prilog.

Priča nije toliko loša. Imamo priliku upoznati Kitovog oca po prvi put, Mosesa Tellera koji će postati također jedan od važnijih likova u serijalu. Skoro svaki put kad Kit bude imao dopust, pokušati će to slobodno vrijeme iskoristiti da se nađe sa svojim ocem gdje će se obično takav susret pretvoriti u novu pustolovinu za našeg junaka. Dodao bih da se ove početne epizode Malog Rendžera grade na optimizmu, gdje čitatelju unatoč nevoljama koje zadese glavnog junaka kroz neku priču, daju nadu da će se na kraju stvari posložiti i da će ipak dobro prevladati.

Otac i sin - napokon skupa

KT VG 1 Utvrda rendžera

KT VG 2/3 Farma Jane Russell

Ukupna ocjena 40%

4, 3, 5, 4

Mali rendžer, uz pomoć Chin-Laoa nosi lijekove kćeri Indijanca Cambatange kojem je pomogao i u prvoj epizodi. Nakon što odnesu lijekove, planiraju tražiti Kitova oca, za kojeg su dobili informacije da živi s nekim indijanskim plemenom. Normalno, usput se stvore neki negativci, koji baš u tom trenutku nešto traže na području gdje su se naši junaci uputili.

Dobar je jedino komični zaplet u utvrdi. Nakon toga, zanimljiv zadatak se pretvara u hrpu slučajnosti s lošim raspletom.

10.05.2020
    20:30:00 sati