Crna Munja

KT VG 28 | 95 str.

Kit i Frankie dolaze u Saxon City, grad koji se upravo sprema za održavanje tradicionalne proslave - „Fiesta San Geronimo“. U sklopu te proslave, održava se natjecanje u gađanju i rodeu, a Kitu će pozornost privući jedna „posebna“ životinja...

• Crna Munja
    KT LMS 90
  • Crna Munja
    KT LMS 887
  • Uzbuna u utvrdi
    KT LU 14
  • Uzbuna u utvrdi
    KT VG 27
  • Crna munja
    KT VG 28

• Allarme al forte
    KT SR 27
  • Fulmine nero
    KT SR 28

• Priča je objavljena u veljači i ožujku 1966. godine.
  • Prvi susret sa konjem „Crna Munja“.
  • U LMS i Van Gogh izdanju, naziv konja je „Crna Munja“, dok je u Ludensovom izdanju naziv „Crni Grom“. Dodajmo da je Dnevnik radio reprint ove epizode (LMS 90: Crna Munja i LMS 887: Crna Munja).
  • U Ludensovom izdanju, ova priča počinje na 119. stranici (treća pasica), a završava na 215. stranici (prva pasica).
  • Malo je životinja koje su odigrale tako značajnu ulogu u povijesti čovječanstva kao što su to konji. On je bio vrlo koristan u vrijeme ratova i oružanih sukoba. Tragove prakonja, ili najstarijeg pretka konja, mogli bismo pouzdano utvrditi na milijune godine unazad. Ali, pitanje je, tko je prvi ukrotio konja, ovakvog kakva ga mi danas poznajemo? Na to pitanje je teško odgovoriti. Najstarije crteže i rezbarije konja napravili su pećinski ljudi u Europi prije otprilike 15.000 godina. Na tim crtežima konj uvelike liči na današnjeg mongolskog ponija. Crteži i rezbarije konja sadrže neke oznake koje nagovještavaju uzde, te je konj moguće već tada bio ukroćen i pripitomljen! Međutim, jednako tako je vjerojatno da su azijska nomadska plemena prva ukrotila i pripitomila konja, i da je iz Azije konj unijet u Europu i Malu Aziju.
    Najpoznatiji konjokrot (krotitelj konja) svih vremena, John Solomon Rarey (1827-1866) je u Londonu na čudo svih gledatelja divlje konje u trenutku ukrotio i pripitomio. Iz Londona je Rarey, na poziv samoga cara Napoleona, otišao u Pariz, gdje je ista čudesa ponovio zahvaljujući svojoj vještini.
    Konj već po svojoj naravi ne odolijeva nijednoj želji, konj će učiniti sve što mu zapovjediš. Čovjeku ne treba sile, da si konja pokori; tj. konj nema uma kao čovjek, on ne zna isprva, da je jači od čovjeka i zato mu se pokorava, ako ovaj s njim zna postupati. Kod takvog neukrotivog konja, prilikom prilaženja, bitno je da konj zna da mu prilazi prijatelj. Stručnjaci ukazuju da je jako bitno maženje konja, jer će se konj na taj način još više opustiti. Postoje slučajevi gdje je neukroćen konj, bez trzanja i rzanja, dozvolio čovjeku dodir i uspio s njim dosta brzo uspostaviti kontakt. Sve su to stvari na koje je Lavezzolo pazio kao veliki ljubitelj konja i dosta ih realistično primijenio u ovoj sjajnoj epizodi!
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Na putu za svoju utvrdu, Kit i Frankie dolaze u Saxon City gdje se namjeravaju nakratko zadržati. Prilično dugo već izbivaju iz utvrde, nije ih bilo čak mjesec i pol dana! U Saxon Cityu se obavljaju zadnje pripreme za veliku proslavu u kojoj će se održati natjecanje u gađanju i tradicionalnom rodeu, gdje će pobjednici moći osvojiti nagrade. Upravo taj rodeo zapeo je našem Kitu za oko jer je ugledao jednog prekrasnog crnog pastuha po imenu „Crna Munja“ kojeg bi žarko želio osvojiti. Istovremeno putem prema Saxon Cityu, pristiže i mladi Jed Norris sa svojim ljudima goneći stoku. Jed je zabrinut jer se njegov skaut još nije vratio a on im je trebao osigurati smještaj u gradu i pronaći pašnjake za stoku. U gradu se sve više priča „Crnoj Munji“ i proslavi, svi se nekako nabrijavaju, a Jed je isto jedan od onih zainteresiranih za crnog pastuha...

Kit i Frankie na ulasku u grad

Prvi susreti sa određenim likovima u serijalu često znaju biti zanimljivi, a ako slučajno nemamo strip u kojem se taj lik prvi puta pojavio uvijek je intrigantno krenuti u potragu za tom epizodom, baš zbog te posebnosti. Ovdje se ne radi o nekom liku, čovjeku, već o životinji, već spomenutom lijepom crnom pastuhu po imenu „Crna Munja“. U kasnijim avanturama, čitatelji ovog serijala moći će shvatiti i spoznati koliko on zapravo znači za ovaj serijal. Koliko je samo puta Kitu pomogao da se izvuče iz nevolje!? Nedavno sam gledao jednu epizodu legendarne serije „Gunsmoke “ („Miris baruta“) pod nazivom „The Busters“ u kojoj je glumio tada mladi Gary Busey ("Smrtonosno oružje", "Predator 2" itd.). U toj epizodi je bio u ulozi krotitelja konja, gdje bi po svakom kroćenju dobili po 10 dolara. Bio je tu isto jedan poseban, divlji pastuh, bijele boje, kojeg je lik Gary Buseya htio zajahati i probati ukrotiti. Nakon nekog vremena, konj ga je bacio sa sebe i udario nogom u glavu, a lik je od tog udarca dobio hematom i nekontrolirano krvarenje u mozak. Operacija je bila nemoguća te mu je preostalo svega tjedan dana života. Ta epizoda serije „Miris baruta“ upravo me podsjetila na ovu epizodu Kita i Crne Munje i navela me da napišem recenziju, ali i otvorila mi oči i dala do znanja koliko je zapravo taj krotiteljski posao bio opasan! Da bi priča bila zanimljivija, Lavezzolo je uveo još jednog lika po imenu Jed, koji je kauboj i koji već ima iskustva sa takvim stvarima. Lavezzolo će Jeda staviti u „dvoboj“ sa našim Kitom, gdje će nijanse odlučivati pobjednika. Prije samog rodea, Kit i Jed će se ogledati u natjecanju gađanja pištoljem, kao neko preliminarno natjecanje koje će omogućiti Lavezzolu da polagano gradi atmosferu i diže tenzije do trenutka kroćenja Crne Munje koji je glavni događaj ove priče.

Kit po prvi put jaše Crnu Munju

Scenarij je opravdao sva očekivanja. Rekao bih, i više od toga. Lavezzolo odlično balansira dijelovima priče i pravovremeno nas „šalta“ od jednih do drugih, nama poznatih likova. Odvodi nas u utvrdu gdje Chin-Lao priprema jedan od svojih legendarnih vatrometa za dolazak Kita, ali sve polazi po zlu budući da vatromet počinje i prije reda. Chin-Lao završava u zatvoru, a nitko se tome ne veseli, jer zna se kakvo će onda biti stanje u utvrdi što se tiče hrane. Upravo taj kratki dio priče i nosi naziv „Uzbuna u utvrdi“, ali kako je ovdje ipak naglasak na Crnoj Munji i događaje oko njega, to bi trebao biti i glavni naslov priče. Nakratko odlazimo i do naše Annie Četiri Pištolja koja traži zlatnu žilu ne bi li mogla kupiti ranč i voditi ga sa svojim (možda) novim, budućim mužem Frankiejem. Treba dodati da je Annie isto friško u tom razdoblju ušla u ovaj serijal i da je tada poznavala samo Kita i Frankieja. I naravno, pratimo glavni događaj sa našim junacima ove priče, Kitom i Frankiejem koji će doživjeti još jednu malu avanturu prije toliko očekivanog povratka u svoju utvrdu. Lavezzolo nam je u uvodu priče dosta puta naglasio kroz sporedne likove o kakvom se konju ovdje radi, svi su o njemu pričali i uspio je stvoriti takvu predodžbu čitateljima da se sa nestrpljenjem iščekivao taj trenutak rodea sa neukrotivim pastuhom - Crnom Munjom! Da li će Jedovo iskustvo kao kauboja biti dovoljno, ili će ipak prevladati mudrost i plemenitost našeg Kita? Kit je svakako imao još najteži zadatak od svih sudionika rodea zbog nekih ranijih događaja sa Crnom Munjom, ali neću ići u detalje da nešto ne pokvarim onima koji nisu još čitali. Humora isto ne manjka, tu je Frankie zadužen sa svojim stalnim „savjetima“. Svidio mi se način na koji je Frankie zakuhao još veću netrepeljivost Jeda prema Kitu sa onom poklonjenom puškom, koja ih je zapravo, u konačnici na neki način, dovela do toga da proslave jedno lijepo prijateljstvo. I Frankie je naravno, opet bio u pravu! Izgleda da nije izvukao pouku iz ovoga! Lavezzolo je ovo majstorski uspio odraditi i zaista nemam nikakvog prigovora. Nema čak niti prisutne one naivnosti koja povremeno prati ovaj serijal što uvelike ide u doprinos ovoj epizodi.

Gamba je solidan ovdje, ali ima nekih propusta koje valja spomenuti. Naime, što se tiče šerifa u Saxon Cityju, koji se pojavljuje u nekoliko kadrova, naročito tijekom natjecanja, pomalo je zbunjujuće jer pomisliš da stari zapovjednik sjedi u publici!

Stari zapovjednik utvrde i šerif; ima li to stari zapovjednik još jednog brata?

Gamba nekad zbog brzog tempa crtanja nacrta slične ili iste likove, pa to zna stvoriti čitatelju probleme tijekom čitanja i shvaćanja fabule. Šerifa Saxon Cityja nacrtao je istog kao starog zapovjednika utvrde! Crte lica, brkovi – pljunuti zapovjednik. Brat blizanac! To je jedna od onih činjenica na koju znamo povremeno ukazati da njegove likove (naročito kad ih je više u istoj epizodi) nekad možemo razlikovati samo po odjeći. Ostali likovi standardni. Ovo je možda po prvi put nakon epizode „Željezni Čovjek“ da su naslovnice svih izdanja usklađene sa pričom. Sve su lijepe, Rotundova naslovnica vjerno predstavlja isječak iz stripa, zorno prezentira ono što se događa u stripu, ima čak i ovaj natpis „rodeo“. Sa druge strane, Donatellijeva je posebno lijepa, naslikana tehnikom tempere.

Jedna zgodna, ali i jako važna epizoda u ovom serijalu, prvi susret sa Crnom Munjom. Za mene je ova priča opravdala sva očekivanja, Crna Munja je uveden sa stilom u serijal i vrijeme će pokazati koliko će taj konj biti od važnosti u serijalu. Ono što je važno napomenuti, Kitu taj konj nije darovan, on ga je morao osvojiti! On je morao pridobiti njegovu ljubav i naklonost što nije bio lagan zadatak, a konj je odmah osjetio tu kemiju svog novog vlasnika. Ako niste, svakako pročitajte ovu priču, vjerujem da ćete uživati u njoj i nadam se da ćete je znati cijeniti!

Neumorna Annie Četiri Pištolja u potrazi za zlatnom žilom

KT VG 16 Zeleni pakao

KT LU 14/15 Killer Jim

8, 9, 6, 8

Odlična i zanimljiva epizoda! Potpuno se slažem s navedenim u recenziji.

Na početku imamo uzbunu u utvrdi, zbog koje Chin-Lao završi u zatvoru, a na koju se i odnosi naslov VG 27 - iako je riječ o samo zadnjih trinaest stranica. Uz naša dva junaka na dugotrajnom povratku u utvrdu, također pratimo događanja u utvrdi, kao i Annie Četiri Pištolja u potrazi za zlatnom žilom. Naši junaci su ponovno u nekom gradu i Kit se odlučuje natjecati u gađanju i rodeu. Glavna nagrada ja konj "Crna Munja", a glavni suparnik mu je kauboj i vlasnik ranča u potrazi za svojim radnikom, čijeg konja je (u prošloj epizodi) Kit našao i prisvojio u preriji. Vjerujem da vam je teško pogoditi pobjednika! ;-)

Nakon što se u prošloj epizodi oblokao do besvijesti i time navukao Kitov bijes, ovdje se Frankie ponašao puno dostojnije jednom rendžeru. Standardnim savjetima navodio je našeg Kita u borbi za vrijednu nagradu! :-)

Gamba je znao biti i precizniji! Ovo je prvi put da Donatellijeva naslovnica u potpunosti odgovara radnji, ali ne znam šta s onom od broja 27. Naime, ta naslovnica scenom ne odgovara ni jednoj od tri epizode koje su, završavaju ili počinju u svesci. Odlučio sam je pripojiti ovoj, jer se i naslov odnosi na ovu priču.

24.02.2020
    08:04:00 sati

6, 6, 8, 10