Znak Manitua

KT VG 3/4 | 87 str.

Nakon uspješno riješenog zadatka sa hvatanjem čovjeka „Sjene“ iz prethodne epizode, Kit Teller je promoviran u vodnika! To je prvo promaknuće u rendžerskoj karijeri našeg junaka! U međuvremenu, Moses Teller nalazi se u utvrdi Navajo. Kit dobiva novi zadatak od zapovjednika da odnese jednu poruku za pukovnika Fultona upravo u utvrdu Navajo gdje će imati prigodu vidjeti svog oca. No, nepredviđeni događaji sa pobunom Indijanaca i kradljivcima stoke, odgodit će susret Kita i oca na još neko vrijeme...

• Čovek senka
    KT LMS 705
  • Pruga razdora
    KT LMS 723
  • Manituov znak
    KT LU 2
  • Znak Manitua
    KT VG 3
  • Željezni čovjek
    KT VG 4
  • Znak Manitua
    KT VGK 3
  • Željezni čovjek
    KT VGK 4
  • Manituov znak
    KT ZS 41

• Il segno di manitu
    KT SR 3
  • L'uomo ferro
    KT SR 4

• Priča je izvorno objavljena u striscia seriji u prosincu 1958. i siječnju 1959. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u veljači i ožujku 1964. godine.
  • Dnevnik je epizodu objavio u Zlatnoj Seriji („ZS 41: Manituov znak“), a kasnije i u svojoj drugoj ediciji u epizodama „LMS 705: Čovek senka“ i „LMS 723: Pruga razdora“. Kod Ludensa, priča počinje na 53. stranici (prva pasica), a završava na 139. stranici (treća pasica) stripa.
  • Kit postaje vodnik (Van Gogh) / kaplar (Ludens). Vodnik i kaplar su zapravo sinonimi, oboje predstavljaju jedan te isti vojnički čin po hijerarhiji rangiranja činova.
  • Saznajemo da je Zubati Bill rodom iz Texasa.
  • Drugo pojavljivanje Mosesa Tellera (prvi put u rendžerskoj uniformi).
  • Francuzi, braća Joseph i Etienne Montgolfier, konstruirali su prvi sferni balon napunjen toplim zrakom. Prvi pokusi izvršeni su 1783., i to 5. srpnja u Annonayu i 19. rujna u Parizu. Braći Montgolfierima pripala je slava pronalazača balona. Jean-François Pilâtre de Rozier i markiz François Laurent d'Arlandes prvi su se digli na jednom Montgolfieru od 2.000 m³ 21. studenog 1783., koji su punili dimom paleći slamu. Oni su se digli blizu 1 000 metara, preletjeli Pariz, a kod silaska gotovo da nisu izgorjeli. Time je ostvaren davno željeni san, letenje čovjeka u zraku.
  • Na 121. stranici („LU 2: Manituov znak“) spominje se „optički telegraf“. Francuski izumitelj Claude Chappe konstruirao je 1792. godine prvi tzv. „optički telegraf“, odnosno sistem koji se sastojao od visokih tornjeva i ljudske posade koja je njima upravljala i prenosila signale pomoću pokretnih elemenata. Omogućavao je brz prijenos poruka na velike udaljenosti.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Kit Teller je serijal koji pripada žanru vestern stripa. To je jedan „buntovnički“ žanr kojem je temeljna odrednica sloboda i nepostojanje civilizacije. Zašto većina ljudi toliko voli vestern? Zato što svi sanjaju i maštaju o nekom mitskom prostoru slobode gdje nema policajaca, nema sudaca, nema onog svega što nas opterećuje u ovoj „divnoj“ civilizaciji u kojoj danas živimo. Shodno tome, uz vestern se vežu akcija i nasilje. U vesternu, bilo na filmu ili u stripu, obično bude puno mrtvih. Puno se puca, puno se ubija. U stvarnosti to i nije bilo baš tako. Upravo tu dolazi do izražaja genijalnost Lavezzola koji je ubijanje u ovom serijalu sveo na minimum. Glede toga, kolega Spock dobro je to primjetio i pisao u svojoj recenziji „SR 77/79: Pirati s Kariba“:

Spock: „Lavezzolo je tu puno realniji, oružani obračuni su puno rjeđi, a pogotovo broj mrtvih. On ide toliko daleko da je čak čudo kad rendžeri (a posebno Kit) ubiju nekoga u direktnom obračunu.“

To je jedna od onih Lavezzolovih značajki koja mi se veoma dopada. Priča čiju recenziju čitate, ne odstupa nimalo od tih Lavezzolovih karakteristika pa tako unatoč mnoštvu likova koji se prožimaju kroz ovu priču, što negativaca što pozitivaca, nitko nije ubijen! Rezultat na kraju priče - svega par modrica i pokoja bezazlena rana (i slomljeni ponos!).

Kit postaje vodnik

Inače, priča se sastoji od dvije cjeline koje su međusobno povezane sa dvije niti - glavnim junakom i zadatkom koji mu je dodijeljen. Prvi dio nosi naziv „Znak Manitua“ u kojem Kit pomoću jednog saveznika, vladinog izvidnika rješava problem pobune Indijanaca. U drugom pak dijelu, „Izgubljeni u pustinji“, Kit pomaže doseljenicima u borbi sa kradljivcima stoke. Priča je vrlo dobro zamišljena, štoviše, čak niti zatvaranje vrata stvarnosti na momente (gdje Lavezzolo pokušava infantilnom maštom riješiti neke situacije u scenariju) ne umanjuje joj njenu vrijednost i zanimljivost jer su naša pažnja i interes potpuno zaokupljeni.

Znak Manitua
A sve je počelo dirljivom gestom u utvrdi promoviranjem našeg rendžera u vodnika! Međutim, slavlje nije dugo potrajalo. Kit dobiva novi zadatak – treba odnijeti jednu poruku u utvrdu Navajo, koja je udaljena nekih dva dana jahanja. Kit je dodatno uzbuđen jer se u utvrdi Navajo nalazi njegov otac, tako da je taj njihov susret neminovan. Na tom putovanju, Kit mora predahnuti i pronaći mjesto gdje će prespavati, a prvo naseljeno mjesto na koje nailazi je „Frog City“ u kojem se upravo održava sajam. Jedna od atrakcija sajma je leteći balon u kojeg se malo tko usudi ući. Ali naš Kit nije „bilo tko“ :). Jednim nepromišljenim potezom nekoga od mještana, Kit se nađe sam u balonu koji se uzdigne u zrak bez ikakve kontrole! Kit mora brzo reagirati i pokušati se snaći u toj neočekivanoj situaciji. Nakon nekoliko prijeđenih kilometara, uspijeva nekako iskočiti, a balon nastavlja dalje letjeti dok se u jednom trenutku ne sruši i zapali uslijed grmljavinskog nevremena.

Upravo taj „fenomen“ (pad balona) Indijanci su protumačili kao „znak Manitua“ kojima je samo dao potvrdu da krenu u pobunu protiv bijelaca. Naš Kit za to vrijeme nailazi na saveznika, vladinog izvidnika prerušenog u Indijanca - Škota Joela McKendricka zvanog „Velika Njuška“! Njih dvojica čine zanimljivi tandem ovog dijela priče te pokušavaju sami ugušiti pobunu Indijanaca.

Kit putuje balonom

Taj prvi dio priče mi se veoma svidio. Scenarij je tematski vrlo blizak ostalim Lavezzolovim scenarijima. Bez obzira što ima nekih „nesretnih“ rješenja u scenariju, nije mi to uopće umanjilo ukupni dojam.

Izgubljeni u pustinji
Drugi dio priče započinje rastankom Kita i simpatičnog izvidnika „Velike Njuške“, a naš junak nastavlja dalje jahati na indijanskom konju prema utvrdi Navajo, kamo se i zaputio još na početku priče. Kako je Kit otputovao balonom, pitao sam se, što je bilo u međuvremenu s njegovim konjem kojeg je ostavio još u Frog Cityu? I pogodite što Lavezzolo radi :). Prebacuje radnju na Kitovog konja koji se vraća u utvrdu te istovremeno dolaskom konja svi u utvrdi postaju zabrinuti (dobro, ne baš svi - Zubati Bill likuje kao inače) jer znaju da se nešto dogodilo i svi misle da je Kit u opasnosti. To su oni trenuci u stripu kad se toliko uživim u radnju da jednostavno poželim reći rendžerima u utvrdi: „Hej ljudi, ne brinite, sa Kitom je sve OK!“. Ali, to naravno nije moguće i zapovjednik šalje narednika O'Haru u izvidnicu kojem se pridružuje Chin-Lao. Ono što je dobro, negdje u to vrijeme taj će vladin izvidnik podnijeti izvješće da je pobuna sa Indijancima već stvar prošlosti, ali i da je naš Kit dobro. Tako da će se telegrafom vijest proširiti na sve važnije utvrde i na taj način stići i do utvrde naših rendžera. Doduše, moram napomenuti da takvo usporedno praćenje radnje je nešto što me očarava kod Lavezzola kao scenariste. To je jedan od njegovih specijaliteta na jelovniku koji će se kasnije pokazati itekako dobitnim rješenjem. Naprosto, takvim načinom vođenja radnje u scenariju poništi i neke loše stvari (ako ih je i bilo dotad).

U međuvremenu, Kit napreduje kroz pustinjski dio i to putem kojeg mu je preporučio izvidnik „Velika Njuška“, ne bi li što prije stigao do utvrde Navajo i tako nadoknadio već sada poprilično izgubljeno vrijeme. Kit susreće neke ljude, koji su zapravo doseljenici, „izgubljeni u pustinji“ i žrtva kradljivaca stoke. Kit će biti primoran još jednom zasukati rukave i pokušati pomoći tim ljudima te će ga taj slučaj na kraju, u neočekivanom obratu, odvesti do one osobe kojoj se veselio još na početku priče.

Kit prekriva svojom košuljom oči konja kako ga pijesak ne bi oslijepio

Kit je u drugom dijelu prikazan dosta ranjivim (plače u dva navrata) što nam daje do znanja da je to junak od krvi i mesa sa osjećajima. Nije savršen. I on zna često pogriješiti. Ali kako to biva u životu, prebroditi će teške trenutke i izaći kao pobjednik! Usput će naći i vremena da kočijašu očita bukvicu kako se treba ponašati prema životinjama (konjima).

Osobno sam i više nego zadovoljan epilogom. Lavezzolo je majstorski to odradio, niti u jednom trenutku nije bilo zamorno ili dosadno. Radnja u scenariju mi je konstantno držala pažnju. Svjestan sam da recenzent mora biti objektivan i dati objektivne ocjene, ali isto tako mora biti objektivan i prema samom sebi i priznati si kad ga je neka priča oduševila. Postoje momenti kad previše tražimo one realistične situacije u stripu i pokušavamo logikom objasniti neke stvari, a istodobno želimo pobjeći od stvarnog svijeta i ući u onaj u kojem je sve moguće. Pa sve to ponekad pomalo zbunjuje, no međutim, najbitniji je onaj iskreni osjećaj koji doživite nakon nekog pročitanog djela. Pa bio to osjećaj oduševljenja ili totalnog razočarenja.

Glede crteža, veoma sam zadovoljan viđenim. Mislio sam da će Gambi trebati nešto duže vremena da se afirmira kao crtač na Malom Rendžeru pa me prijatno iznenadio dobrim poslom kojeg je ovdje odradio. Scene Kita kako leti balonom, akcija sa Indijancima, putovanje kroz pustinjski dio uslijed onog neumoljivog vjetra – nemam uopće neke zamjerke! Isto tako, velik sam fan situacija kad vinjeta zauzme čitav prostor jedne cijele pasice, a toga ovdje nije manjkalo. Mišljenja sam da je ovo ona dobitna kombinacija u stripu za čitatelje kad imate slučaj da dosta dobar scenarij prati i dosta dobar crtež. A to smo imali prilike osjetiti ovdje. Naslovnicu koju sam ocijenio, jest od Donatellija („VG 3: Znak Manitua“) koja mi je i najbliža zbivanjima u priči. Na njoj vidimo u krupnom planu geometriju i crte lica „dječaka“ koje savršeno odgovaraju našem junaku. Indijanac pored Kita na naslovnici bi morao biti „Bik Koji Muče“, jedan od onih negativaca koji se najviše isticao kao pokretač za pobunu Indijanaca. Što se mene tiče, očekivao sam neku naslovnicu sa motivom balona i Kita u zraku, a da se u podnožju na tlu vide Indijanci koji začuđeno zure u nebo – eventualno, sa nekom grmljavinom još u pozadini. Za mene, takva naslovnica bi bila pun pogodak! No, jasno mi je da takvo nešto će samo ostati kao neka moja neostvarena želja, zabačena negdje u podsvijesti moje mašte.

Gledajući kronološki od početka serijala, mišljenja sam da je ovo ponajbolja epizoda koja znatno popravlja krvnu sliku dosadašnjih priča. U scenarističkom i crtačkom smislu. Vjerujem da i kod one zahtjevnije publike ova priča ima dobar potencijal da im se svidi.

Vjerujmo doktoru Knoxu na riječ :)

KT VG 1 Utvrda rendžera

KT LU 2/3 Željeznica neće proći

7, 5, 6, 3

Jedna bolja epizoda u ovom početnom periodu, na početku koje je naš Kit unaprijeđen u vodnika. Nakon toga nosi poruku u utvrđenje svog oca, leti balonom, uz pomoć vladina izvidnika spriječava indijansku pobunu, spašava koloniste izgubljene i opljačkane u pustinji, te na kraju, uz Mosesovu pomoć, uspijeva privesti razbojnike pravdi i vratiti kolonistima ukradenu stoku.

Sve je prepuno naivnih scenarističkih rješenja, ali nije dosadno, a i Kit je unaprijeđen u ovoj epizodi, pa odmah ocjena više. Naslovnica možda i najlošija od Donatellijevih!

09.03.2020
    23:07:00 sati

6, 6, 7, 7

12.03.2020
    15:24:00 sati
    Dalibor.V
  • Ukupna ocjena 62%

5, 5, 8, 8

Priča ima puno standardnih situacija - podzemnih tunel, spašavanje u zadnji čas... Meni su i naslovnice dobre.

14.03.2020
    09:47:00 sati

7, 8, 10, 10

22.03.2020
    00:48:00 sati

5, 5, 7, 3

Onako.

22.03.2020
    14:29:00 sati

10, 10, 10, 10

Neka mi niko ne zameri ali ovo je prvi strip koga se secam da sam uzeo u ruke,u to vreme je to bilo nemerljivo detetu od 7 godina.

Nemoguce je strip komentarisati sa danasnje tacke gledista u vreme kad je jedan ili dva filma bilo nedeljno na TV-u .

05.05.2020
    20:34:00 sati
    goodpaso

Ukupna ocjena 40%

3, 2, 6, 7

Vaditelj zuba je najjača fora u ovim epizodama! Znak Manitua završava na isti način kao i prethodna epizoda “Sjena”-konjem koji gricka! ...valjda je to bio najveći hit u westernima pred 60+ godina? Poput Znaka Manitua, tako i “Izgubljeni u pustinji” su potpuno neuvjerljive epizode jer i Kit i Moses na svoje zadatke odlaze samostalni.
    17.05.2020
    12:11:00 sati
  • Kila Banana