Prijatelj u opasnosti

KT VG 4 | 36 str.

Poslije kratkog boravka u utvrdi Navajo i vremena provedenog sa svojim ocem, Kit je napunio baterije i spreman je za nove izazove. Vjerni prijatelj Chin-Lao već čeka ispred utvrde napet kao puška. Stigavši u maleni gradić usred prerije, pred očima naših junaka odvija se pljačka banke gdje Chin-Lao, u svoj toj pomutnji, biva optužen kao suučesnik pljačke!

Scenarij 4

S*3

N*5

• Čovek od gvožđa
    KT LMS 717
  • Manituov znak
    KT LU 2
  • Željezni čovjek
    KT VG 4
  • Željezni čovjek
    KT VGK 4
  • Tajanstveni oklopnik
    KT ZS 38

• L'uomo ferro
    KT SR 4

• Priča je izvorno izdana u striscia seriji u veljači 1959. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u ožujku 1964. godine.
  • Ovo je prva epizoda Malog Rendžera koja je izdana na našim prostorima! Dnevnik je epizodu objavio u Zlatnoj Seriji („ZS 38: Tajanstveni oklopnik“) 1969. godine, a kasnije i kao reprint u svojoj drugoj ediciji u „LMS 717: Čovek od gvožđa“. Kod Ludensa, priča počinje na 140. stranici (prva pasica), a završava na 176. stranici (prva pasica) stripa.
  • Treće pojavljivanje Mosesa Tellera.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Mada je priča kratka i ako pitate većinu može li se od takve priče napraviti kvalitetan scenarij, mišljenja sam da će mnogi ponuditi negativan odgovor. Ali mali broj stranica i ne mora nužno uvijek značiti i loš scenarij. Uvod u priču nije nimalo naivan, čak štoviše, ambiciozan je i dinamičan. Lavezzolo je radnju smjestio u maleni, izolirani gradić bez imena gdje odmah stupa na scenu pljačka banke. Nema kod Lavezzola previše okolišanja već „ravno u glavu“!
Prikazani negativci su dosta dobro organizirani - dok se trojica pljačkaša nalaze u banci, ostatak bande izaziva pravu strku u glavnoj ulici gradića kako bi napravili distrakciju i svu pažnju preusmjerili na sebe. U svom tom općem kaosu, Chin-Lao postaje žrtva nesporazuma i zamjenjuju ga za jednog od zločinaca!
Nevjerojatno, jedan simpatični i dobri Chin-Lao završava iza rešetaka!

Chin-Lao („Prijatelj u opasnosti“) u zatvoru

Sigurno se pitate, kako se ustvari Chin-Lao zatekao ovdje? Za one neupućene, ako premotamo vrpcu događanja malo unatrag, prisjetit ćemo se da su narednik O'Hara i Chin-Lao u prethodnoj epizodi otišli u potragu za Kitom nakon što se njegov konj sam vratio u utvrdu rendžera. Nešto kasnije, svi su doznali radosnu vijest da je sa Kitom sve OK, tako da se narednik O'Hara vratio natrag, a Chin-Lao ostao čekati svog prijatelja jer on nije dužan slušati ničija naređenja budući da nije u rendžerskoj službi.

Prema mom sudu, jedan doista zanimljivi uvod i zaplet gdje saznajemo sve bitne stavke u kojem smjeru će se dalje razvijati priča. Chin-Lao u zatvoru kao iznenađujući faktor, razjarena rulja spremna na linč, tvrdoglavi šerif koji se striktno drži pravila i Kit prikazan kao posve nemoćan da pomogne svom prijatelju u nevolji jer ga nitko još ne pozna, a samim time i ne shvaćaju ga ozbiljno.
O bandi ne saznajemo mnogo budući da i nije bilo puno prostora za njihovu karakterizaciju. Ono čime sam bio impresioniran u nastavku scenarija je ta neka lakoća kojom Lavezzolo tako vješto (a opet jednostavno) čitatelju inscenira i stvara dramatično ozračje. Možda će se nekom činiti naizgled kao nevažna sitnica, ali jedan ranjeni bankar je važan kotačić u daljnjem razvijanju radnje. Kao što sam spomenuo u recenziji prethodne epizode, Lavezzolo „ubija“ samo onda kad je to nužno, rekao bih, neki njegov normativ je minimalni broj žrtava po epizodi. Ovdje je životom platio jedan bankarski službenik koji je nastradao tijekom pljačke. Nije odmah umro, već ga Lavezzolo drži na životu i na taj način drži i našu pažnju tijekom čitanja jer je bilo očito da će eventualna smrt bankara ujedno označiti i onaj posljednji okidač za mještane koji su i više nego odlučni da nasrnu na zatvor i linčuju našeg Chin-Laa! Pa smo svako malo radnjom „selili“ do tog ranjenog čovjeka i sa određenom količinom zabrinutosti pratili njegovo zdravstveno stanje koje nije davalo neku nadu da bi mogao preživjeti. Istovremeno, strepilo se za sudbinu Chin-Laa. Stoga, nije bilo ni čudno da se glavni junak bavi moralnim pitanjima. Lik koji drži do svojih principa i poštuje riječ šerifa koji predstavlja zakon, razmišlja o tome da počini „zločin“ i izbavi svog prijatelja iz zatvora. Vidi i on da je vrag odnio šalu i da će to biti jedini mogući izlaz iz neugodne okolnosti u kojoj su se našli. Kako sekunde prolaze, sve je očiglednije da građani samo čekaju pravi trenutak da nasrnu na zatvor, a šerif će tu naravno biti bespomoćan i neće ih moći spriječiti u tome.

Šerif na čelu potjere za pljačkašima banke

U zadnjoj trećini priče, za mene počinje lagani pad u scenariju. Moje raspoloženje koje je bilo dosta vedro uoči te završnice, polako jenjava i počinje se topiti kao proljetni snijeg. Prvi propust je kod organiziranja potjere kada šerif izgovara ime Kaddy, ime koje zapravo predstavlja vođu bande koja je opljačkala banku. Ne bi tu ništa bilo čudno da se to ime spomenulo negdje ranije u priči, na nekakvoj potjernici ili slično. Ali tijekom priče vidimo da osim Kita i samih razbojnika, šerif nije mogao znati za Kaddya budući da su svi imali prekrivena lica za vrijeme odvijanja pljačke. Isto tako, u samoj završnici kad je Kit uhvatio Kaddya, nazvao ga je njegovim imenom unatoč tomu što ga nikad nije vidio u životu i pored toga, on je imao prekriveno lice zajedno sa ostalom bandom razbojnika. Svejedno i bez tih malih propusta, nije mi se općenito svidjela završnica u kanjonu. Možda su moja očekivanja, sa dobrim startom u priču, bila nešto veća pa sam samim time nadao se i očekivao intrigantniju završnicu. Ovako mi je ispao nekako jednostavno odrađen epilog.

Kad smo kod Gambe i crteža, teško je svaki put nešto novo izmisliti i reći o njegovom crtežu, naročito kad je on većinom taj koji vodi glavnu riječ što se tiče crtača Malog Rendžera. Ipak, izdvojiti ću jedan detalj, a to je crtanje razjarene rulje koja je spremna na linč – mišljenja sam da ih je dosta dobro prikazao, taj njihov bijes, jer sam točno osjetio tu „vibru“ i tenziju koja je stvorena uslijed nesretnih događaja koja ih je navela na takvu reakciju. Kako naslovnice nema, ide prosječna ocjena na nivou priče. Većina naslovnica koje možete ovdje vidjeti odnose se na radnju sljedeće epizode („Željezni čovjek“).

Uživao sam u većem dijelu priče, ali mišljenja sam da se Lavezzolo u određenom trenutku spotaknuo i servirao desert (epilog) koji nije bio baš po mom ukusu. Sa boljim, završnim dijelom, epizoda je mogla biti dosta dobra, ali i izuzev toga riječ je o epizodi koju vrijedi pročitati.

KT VG 3/4 Znak Manitua

KT LU 2/3 Željeznica neće proći

5, 3, 6, 4

Chin-Lao i Kit su očevici pljačke banke, ali Chin-Lao biva optužen da je suučesnik. Kit mora naći krivce, jer prijatelju prijeti linč od strane pobješnjele rulje. Standardno naivan scenarij bez nekih bitnijih detalja, ali mi je iznimno drago da je Reem u svojoj tečnoj recenziji našao dosta pozitivnih elemenata. Pročitavši recenziju i prisjećajući se detalja epizode, dojam je puno bolji, pa sam čak malkice povećao ocjene dane nakon zadnjeg čitanja ove priče.

27.06.2020
    06:58:00 sati
  • Ukupna ocjena 57%

6, 3, 8, 6

Standardno naivna priča. I pored toga vrlo kratka. U toj kratkoj priči, na manje nego 50 stranica, Kit je 2 puta na pravom mestu pored prozora gdje sasvim slučajno čuje razgovor i dobiva sve informacije. Crtež mi je ok. Za naslovnicu, koju priča nema dajem neutralnih 6.

28.06.2020
    09:46:00 sati

5, 3, 7, 5

Na ovolikom broju stranica nije se ni moglo bolje.

03.07.2020
    15:54:00 sati

Ukupna ocjena 43%

3, 2, 7, 7

Po kanjonu gore, po kanjonu dolje...
    29.07.2020
    20:43:00 sati
  • darkwoodaxe

5, 5, 7, 6

simpatično...

19.09.2020
    17:08:00 sati
    darkwoodaxe

6, 5, 9, 7

Hm ova kratka epizoda dolazi izmedu prosle vrlo dobre i iducih par koje su mi odlicne, no ova tu mi se i nije bas nesto svidjela. Prejednostavno i prebrzo to Kit rjesava, a ni sama radnja nije nesto pretjerano interesantna. Pa bar od pljacke banke, zarobljavanja nevinog i sprjecavanja linca se mogla napraviti bolja epizoda. Koliko takvih prica smo vec vidjeli u raznim serijalima. Tako da prica ima potencijal, i slazem se s recenzentom, zapocela je solidno, ali kod hvatanja Chin Laa je kvaliteta naglo pala. Gamba mi je ovdje takoder nesto losiji nego na prethodnoj epizodi, ali i dalje vrlo solidan, a kako naslovnice nema, dajem neku neutralnu 7-micu.

Zanimljivosti:

- Kronoloski gledano 6. avantura

- Likovi: Kit Teller (6), Chin Lao (5), Moses Teller (3)