Pećina sa zlatom

KT VG 42 | 75 str.

U plemenu Sivog Sokola, došlo je do pobune koju su uzrokovali bijelci - trgovci alkoholom. Sivi Sokol i njegov otac, zajedno sa njihovim najvjernijim prijateljima, morali su prisilno napustiti svoje selo. Sivi Sokol dolazi u utvrdu tražiti pomoć od Kita…

Ukupna ocjena 37%

Priča 2

Scenarij 2

Naslovnica 4

P*3

N*5

• Pećina smrti
    KT LMS 130
  • Duh
    KT LU 21
  • Povratak junaka
    KT VG 42

• Une eroe ritorna
    KT SR 42

• Priča je izašla u svibnju 1967. godine.
  • Čak peti susret sa Sivim Sokolom, evo dosadašnjih susreta: „SR 009/010: Sivi sokol“, „SR 011/012: Začarani kompas / Sam protiv svih!“, „SR 020/021: Otok tajni“ i „SR 035/037: Zlosutni glas / Čudnovati garnizon / Tragovi na putu“.
  • Ovo je zadnja epizoda prije prelaska u Bonelli format.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Na teritoriju plemena Sivog Sokola bijelci su saznali za novo nalazište zlata. Kako bi došli do zlata uspjeli su međusobno zavaditi naivne Indijance i izazvati pobunu. Sivi Sokol, njegov otac i dio najvjernijih Indijanaca, morao je napustiti svoj teritorij. Ostatak Indijanaca iz plemena ostali su raditi za bijelce i vaditi im zlato u zamjenu za „vatrenu vodu“…

Zbunjeni Kit

Bijeli čovjek je donio jedno od najvećih zala među Indijance – alkoholizam. Trgovci alkohola su neizbježna tema koja se često veže za vestern filmove, romane i stripove, tako da je povremeno prisutna i kod naših junaka. Lavezzolo je na toj temi gradio priču koristeći naivnost Indijanaca i pokvarene bijelce, trgovce alkoholom koji ih iskorištavaju kao robove za svoju vlastitu korist. Kako od sljedeće epizode serijal Mali Rendžer prelazi u Bonelli format, ova priča je došla više za „popunjavanje“ stranica stripa. Pa tako po prvi put dosada, imamo slučaj da priča završava na samom kraju stripa a sljedeća počinje na samom početku. U prethodnoj epizodi („SR 041/042: Osveta / Povratak junaka“) Kit je zaradio čin kapetana, tako da sam ga očekivao ovdje u jakni kapetana.To se nije dogodilo budući da ga vidimo u staroj uniformi narednika. Posumnjao sam da je i ova priča jedna od onih koja je nastala ranije i ovdje naknadno ubačena. Drugi razlog, koji me još više uvjerio u to, jest početak naredne epizode „SR 43/44: Sumnja“. Naime, u toj priči Kit razgovara sa Clarettom koja ga ispituje o događajima koji su se dogodili prije ove epizode. U tom njihovom razgovoru, ovu avanturu sa Sivim Sokolom uopće ne spominju, kao da se nije niti dogodila. Također, Kit u tom razgovoru po prvi put nosi jaknu kapetana. Znači, nakon tog njegovog povratka u utvrdu iz epizode „SR 41/42: Osveta/Povratak junaka“, kad su ga svi dizali u zrak slaveći promaknuće, logično bi bilo da odmah poslije tog događaja kronološki ide priča „SR 43/44: Sumnja“. Ova epizoda, čiju recenziju čitate, možda bi trebala kronološki ići prije epizode „SR 39/41: Novi Kanton“. Ukratko, ja pretpostavljam da im je trebala jedna priča za „popunjavanje stranica“, pa je tako ovaj uradak „slučajno“ završio ovdje.

Otkako se Sivi Sokol pojavio u serijalu, vjerujem da nam je svima prirastao srcu. Jako podsjeća na Kita, mlad i tako inteligentan, spretan, mir mu je uvijek na prvom mjestu, a i tu je negdje generacijski sa svojim „krvnim bratom“, Kitom. Njihov odnos je veoma sličan sa odnosom Zagora i Tonke. Lavezzolo je ovdje stavio naše junake, Kita i Frankieja u drugi plan. Jedino što su oni korisno napravili u cijeloj ovoj priči jest to da su rekli Sivom Sokolu što treba raditi kako bi Indijanci povratili svoju zemlju. Svu akciju i konfrontaciju sa bijelcima su odradili sami Indijanci. Kit i Frankie ovdje su bili samo u ulozi nekakvih savjetnika. Scenarij je prilično slabašan, imao sam dojma kao da fale neke stranice i da se u nekom trenutku sve nabrzinu odvija, bez glave i repa! Kako sam spominjao ranije u tekstu da je ova priča poslužila samo popunjavanju stranica, možda je orginalna priča bila nešto duža pa je skraćena ovdje za potrebe stripa, tako da je i sveukupni dojam dosta lošiji na kraju. Spomenuo bih usput i prijevode naših izdanja. Kod Ludensa, Sivi Sokol naziva Kita "Odani Nož", a kod Van Gogh izdanja, zove ga „Vjerni Nož“, iako je na početku serijala kod Van Gogha bio jedini ispravan naziv - „Časni Nož". Mora biti da se u međuvremenu promijenio lektor tog izdanja (nažalost), pa je Van Gogh ili novi lektor odlučio koristiti staro LMS indijansko ime našeg Malog Rendžera. Evo kako je kolega Spock taj dio prokomentirao:

Spock: „Razlika između tih pojmova je velika! Razlog zbog kojeg je Kit dobio to ime je što se u dvoboju s Sivim Sokolom („SR 009/010: Sivi sokol“) ponio časno, a ne odano!“

Male stvari, ali zasmetaju prilikom čitanja.

„Krvna braća“ - Kit i Sivi Sokol

Gamba je Kita ovdje crtao u staroj uniformi. Zločinci su mi loše prikazani, u tom smislu da su mi njihove face „prenježne“. Ne znam zašto, ali uvijek kad je neki „zločesti“ u pitanju, očekujem i takve zločeste „njuške“, odmah mi je tako i ugođaj čitanja bolji! Nekad je Gambine likove teško razlikovati. Isti slučaj je i ovdje, pa se onda orijentiram po košulji, koju određeni lik nosi.
Donatelli je za motiv naslovnice odabrao konjanika koji se vraća svojoj kući. Tema te naslovnice se odnosi na prethodnu epizodu, gdje se junak (Kit) nakon dužeg odsustva iz utvrde vraća svojim rendžerima. Rotundo je išao sličnim putem, samo što se na njegovoj naslovnici Kit nalazi već na ulasku u utvrdu, okružen svojim rendžerima koji su mu priredili dobrodošlicu. Dnevnikova naslovnica je solidna, bila bi svakako bolja da se na njoj pored Kita našao i jedan od protagonista ove priče - Sivi Sokol.

Iako mi je uvijek drago vidjeti susret sa Sivim Sokolom, ovo mi je uvjerljivo najlošiji dosad. Možda je i bilo previše nešto više za očekivati s obzirom na već prožvakanu i često viđenu temu sa trgovcima alkohola, naivnim Indijancima i nalazištem zlata.

KT LU 14/15 Killer Jim

KT LU 22 Sumnja

4, 4, 6, 4

Sivi Sokol dolazi u utvrđenje tražiti Kitovu pomoć, jer je u njegovom plemenu došlo do pobune prouzročene od strane trgovaca alkoholom. Ovi su namirisali zlato i uspjeli nagovoriti nemirne ratnike na pobunu. Kit, pod zaštitom Frankiea, krene u pomoć svom krvnom bratu i njegovom plemenu Pawnee Indijanaca.

Loša epizoda bez naslovnice koja služi popunjavanju stranica, jer od slijedećeg broja Mali rendžer prelazi na Bonelli format (96 str.), pa ovaj broj prvi put ima kraj na zadnjoj stranici.

Naša draga prevoditeljica u Ludens izdanju je prevela Kitovo indijansko ime "Časni nož" kao "Odani nož" iako je između tih pojmova velika razlika, a razlog zbog kojeg je Kit dobio to ime je što se u dvoboju sa Sivim Sokolom (br. 9/10) ponio časno, a ne odano! Izgleda da su joj dosadili i račići, pa je Frankievu uzrečicu "Svih mi kockarnica..." skoro točno prevela, a njezin prijevod je: "Svih mi kockica Arizone".

Crtež bolji nego u prošlom broju, s tim da je bio lošiji na početku epizode. Razlog lošijem crtežu u ovoj i prethodnoj epizodi moglo bi biti uskakanje njegovog rođaka Pietra Gambe. Pietro Gamba je sigurno pripomagao rođaku Francescu, ali za točan podatak u kojem broju ne mogu naći sigurnu potvrdu, ali meni se čini da je tako za ova dva slučaja. Naslovnicu ova kratka priča nema, pa ocjena ide ukupnom dojmu.

21.12.2019
    01:00:00 sati
  • Ukupna ocjena 50%

3, 3, 8, 8

Crtež mi je odličan (8), naslovnice priča nema, ali onim iz ZS i Van gogh edicije dajem 8. Priča je prolazna, vrlo kratka, več više puta viđena, baš niti ne pretirano zanimljiva, pa čak se i u tvrđavi ništa ne događa. Ovo je stvarno lako zaboravljivo.

21.12.2019
    20:14:00 sati

6, 7, 7, 7