Gospodar munje

KT VG 5/6 | 104 str.

Mordecai Fanyon zatražio je od zapovjednika utvrde da mu pošalje dva rendžera. Potrebna mu je pratnja za eksploziv i druge stvari koje prevozi u svojim kolima, a rendžeri bi trebali štititi taj teret od eventualnih napada Indijanaca i razbojnika. Zadatak je dodijeljen naredniku O'Hari i Kitu. Došavši u mjesto gdje su se trebali naći sa gospodinom Fanyonom, O'Hara i Kit saznaju da je taj čovjek nastradao u stampedu podivljale stoke i da više nije među živima…

Scenarij 4

Naslovnica 4

• Gospodar munje
    KT LMS 20
  • Čarobno koplje
    KT LMS 727
  • Vatra nad močvarom
    KT LMS 729
  • Gospodar munje
    KT LU 3
  • Gospodar munje
    STRZ 15
  • Gospodar munje
    KT VG 5
  • Ruke uvis!
    KT VG 6
  • Gospodar munje
    KT VGK 5
  • Alkemičareva igra
    KT VGK 6

• Il padrone della folgore
    KT SR 5
  • Mani in alto!
    KT SR 6

• Ova priča je u striscia seriji izdana u svibnju i lipnju 1959. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u travnju i svibnju 1964. godine.
  • Dnevnik je priču prvo objavio u epizodi „LMS 20: Gospodar munje“, te kasnije napravio reprint u dvije epizode; „LMS 727: Čarobno koplje“ i „LMS 729: Vatra nad močvarom“. U Ludens izdanju, priča počinje na 57. stranici (druga pasica) i traje do 155. stranice (treća pasica).
  • Prvi put se pojavljuje Frankie Bellevan!
  • Po prvi put u serijalu saznajemo za godinu odvijanja radnje (1840. godina), no, taj podatak bi ipak trebalo ignorirati zbog razloga koji su navedeni u tekstu recenzije.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

„Zavist je osjećaj ogorčenosti prema drugima zbog stvari koje posjeduju, zbog njihove prednosti koje imaju u odnosu na druge ili nečeg drugog. Zavidna osoba ne samo da teško podnosi to što drugi posjeduju nešto što ona nema već želi i da oni ostanu bez toga.“

Upravo tim riječima najbolje možemo opisati Zubatog Billa! Kit pomalo napreduje, svi ga u utvrdi vole i cijene, postaje sve popularniji, a Zubatog Billa to sve više smeta, pa želi na sve moguće načine zapapriti i napakostiti našem junaku. Ovaj put se odlučio staviti mu u hranu neku vrstu laksativa za konje! Kit ga je na vrijeme uspio prozreti i natjerati da sam to pojede! Lavezzolo nam šalje poruku da nije dobro biti zavidan i da se protiv zavisti treba boriti. Jer koliko god to bilo čudno sa današnjeg gledišta, upravo ovakvi stripovi poput Kita Tellera su nas naučili kroz djetinjstvo što je prijateljstvo, što znači pravda, hrabrost, iskrenost, što znači biti dobar i kako treba težiti tim vrijednostima. Između ostalog, rekao bih da su takvi stripovi imali i tu odgojnu ulogu i da smo zbog njih postajali bolji ljudi. Nego, vratimo se na radnju. Zapovjednik utvrde dodjeljuje novi zadatak rendžerima, ovaj put naredniku O'Hari i Kitu. To nam je već dobro poznat tandem, Kit je sa O'Harom u prvoj epizodi serijala išao u svoju prvu misiju. Ovaj put zadatak naizgled i nije težak, moraju samo sudjelovati kao pratnja jednom malom konvoju kojeg čine dvoja kola. Međutim, kad stignu na odredište, saznaju da je čovjek (Mordecai Fanyon) koji je tražio njihovu pratnju - mrtav! I kao iz vedra neba, pojavljuje se rođak preminulog, Thomas Fanyon koji uvjerava naše rendžere da unatoč smrti njegovog rođaka, ništa se ne mijenja na planu i da konvoj mora ići dalje…

Priča se sastoji od dva dijela: „Gospodar munje“ i „Ruke uvis!“. Ti dijelovi priče, neposredno se nadovezuju jedan na drugi i praktički ih je nemoguće podijeliti u dvije zasebne priče. Tako da je sve to zapravo jedna priča, ali sa dvije različite misije. Iako priča i nije od neke prevelike važnosti u serijalu, ima nekoliko detalja koji su upečatljivi i koje vrijedi odmah spomenuti. Sigurno jedna od važnijih stvari dosad u serijalu jest ta što po prvi put saznajemo godinu odvijanja radnje. Na nadgrobnom spomeniku Mordecaija Fanyona, saznajemo da je godina 1840.!

1840. godina radnje u serijalu?!

Ta nas je godina već neko vrijeme zbunjivala, jer su se pojavile neke nelogičnosti koje nismo mogli nikako uklopiti u serijal. Naročito što znamo činjenicu da Kit nije sudjelovao u građanskom ratu (1861-1865.), pa smo mogli jedino pretpostaviti da se radnja u serijalu odvija ili prije ili poslije građanskog rata. Stvari polako sjedaju na svoje u priči „SR 74/76: Dunhavonovi nasljednici“, u kojoj saznajemo godinu u kojoj je izglednije odvijanje radnje. Evo kako Spock piše u zanimljivostima svoje recenzije „Dunhavonovi nasljednici“:

Spock: „Odmah na prvoj stranici stoji godina 1876., pa konačno saznajemo u kojem bi se vremenskom razdoblju mogle odigravati pustolovine Malog Rendžera. Ovo je prvi put nakon nesretne sličice s godinom na grobu (1840.) u SR 05/06: Gospodar munje, da se u serijalu spominje konkretna godina odvijanja radnje i to godina koja puno više odgovara stvarnoj situaciji u serijalu i koja je obrisala puno nelogičnosti u vidu oružja, gradova, država, stvari koje se pojavljuju...“

Frankie Bellevan, prva vinjeta u kojoj se pojavljuje

Stoga bi godinu (1840.) koja se spominje u ovoj priči, bilo najbolje zanemariti. Pretpostavljam da autori tada u početku serijala nisu još imali jasno utvrđeno vrijeme odvijanja radnje, pa se eto, u ovoj priči „zatekla“ ta, kako Spock piše - „nesretna sličica sa godinom na grobu“. Ono što nam je još ova priča ponudila i što je puno zanimljivije i važnije – prva uopće pojava lika Frankieja Bellevana u serijalu! Mislim da tadašnji čitatelji, pa ni sami autori nisu bili svjesni koji je to bio pravi potez za ovaj strip!

Prvi brojevi nekog serijala općenito su i rezervirani sa uvođenje i premijeru novih likova. Frankie je na to „čekao“ nekih pet brojeva. Onog trenutka kad on dolazi na scenu, tu nam počinje taj drugi dio ove priče - „Ruke uvis!“ - jer upravo su to bile prve riječi koje je izgovorio naš Frankie. Njegovom pojavom, rekao bih da ovaj strip poprima neku posve drugu dimenziju, lik koji će sve više vremena provoditi sa glavnim junakom serijala i postati njegov najbolji prijatelj!
Što se tiče samog scenarija i dijaloga, tu već ima prilično naive i onoga po čemu možemo prepoznati te početne epizode Malog Rendžera.

„Gospodar munje“
Početak sa tajanstvenom smrću jednog od rođaka je donekle i dobar, pa sam u startu očekivao dobru priču. Naši rendžeri imali su zadatak da budu pratnja konvoju što se ubrzo pretvorilo u novi zadatak – sprječavanje prodaje oružja i streljiva pobunjenim Indijancima od ljudi kojima su bili pratnja! U tom dijelu radnja u scenariju postaje pomalo i predvidljiva, a završno spašavanje O'Hare od Indijanaca je napravljeno dosta neuvjerljivo i naivno. Bacanjem koplja u stijenu koja je baš eksplodirala u tom trenutku! Ne bi da je Kit imao nekakav digitalni tajmer :). Ali, na taj način se rodila još jedna legenda, Kit je postao „Gospodar munje!“. Željena poruka je poslana, Indijanci će odsada oružje koristiti samo za lov i živjeti u miru. Taman pred kraj ovog dijela priče, Kitovog konja ugrize zmija. Kit se ipak ne predaje i ne odustaje od konja, nastoji ga spasiti pod svaku cijenu.

Kit isisava otrov zmije iz noge svoga konja

Ono što se NIKAKO ne preporučuje u ovakvim situacijama jest upravo ovo što Kit radi na ovoj vinjeti - isisavati otrov vlastitim ustima jer postoji velika vjerojatnost da će se čovjek zaraziti i dobiti lezije usne šupljine. Konji ugriz zmije mogu preživjeti, sve ovisi o nizu faktora (ispuštenoj količini otrova, da li je bio tzv. „suhi ugriz“, da li je konj bio odmoran ili je bio u trku - otrov tada brže putuje tijelom, itd.). Ima slučajeva gdje su se konji dosta dobro oporavili od zmijskog ugriza, da bi se nakon nekoliko dana stanje pogoršalo i na kraju bi uginuli. Tako da ovaj slučaj koji vidimo u stripu, nisam sad siguran da li je moguće ili ne, svakako nije preporučljiv način na koji Kit izvodi ovaj dio na slici iznad. Za to vrijeme, O'Hara je morao napustiti Kita i ići u potjeru za glavnim negativcem ovog dijela priče, koji je još u bijegu, a Kit ostaje njegovati svog konja. Ono što me najviše naživciralo u scenariju prvog dijela priče jest da je O'Hara toliko puta u kratkom vremenu izviknuo „Sveti Patrik“! Za potrebe recenzije, ali i ponajviše zbog vlastite znatiželje, išao sam prebrojiti koliko je puta to izgovorio – čak osam puta! Dobra stvar što je O'Hara morao ići dalje, jer sam napokon mogao malo „odahnuti“ – tako mi Svetog Patrika! :). U tom prvom dijelu priče osjećao sam se pomalo uskraćenim, jer nam Lavezzolo nije dao objašnjenje što je zapravo bilo sa glavnim negativcem?! Da li ga je O'Hara uspio uhvatiti ili ne? Iznenadilo me da je radnju u scenariju samo prebacio dalje na novu priču i kao da je zaboravio na taj dio. Ali, stari majstor poput njega ne zaboravlja na takve detalje, pa na početku naredne epizode, čitatelji će doći na svoje i saznati što se točno dogodilo sa O'Harom nakon što je morao napustiti Kita!

„Ruke uvis!“
Drugi dio priče se odmah dalje nastavlja na prethodni, Kit ostaje sam njegovati konja i tu nam po prvi put u serijal ulazi naš Frankie! Lavezzolo je u scenariju napravio jedan neočekivani potez i moram priznati da me ugodno iznenadio. Ispočetka sam pomislio da se radi o nekakvom razbojniku budući da je lik imao maramu preko lica i bio je čudno odjeven - tko bi pomislio da je to upravo naš Frankie Bellevan! On je kockar i lutalica, ali i „šašava“ dobrica. Iako Kit i Frankie nisu baš najbolje započeli svoj odnos, ipak odlaze skupa u najbliže naseljeno mjesto. Tamo saznaju za gospodina Karrigana kojem netko sabotira posao oko diližansi. Naime, „Cross Star“ tvrtka koja se također bavi sa diližansama i prijevozom, želi imati monopol na tom području i diktirati svoje cijene, pa jadnom Karriganu koji im predstavlja konkurenciju žele uništiti posao. Njemu su već tri diližanse nestale i na rubu je očaja, nikako ne može naći kočijaše za svoj posao. Kit bez oklijevanja odluči pomoći Karriganu, preuzima taj slučaj zajedno sa Frankiejem, što je zapravo njihova prva zajednička misija. Inače ne volim kada je u priču ugurano puno likova i kada radnja često preskače s jednog mjesta na drugo, ali ovdje je Lavezzolo to dobro posložio da se ne mogu pronaći neke veće zamjerke. Ovaj drugi dio priče mi je puno bolji i zanimljiviji od prvog dijela, bogatiji je i humorom, ali također nije posve „cijepljen“ od one klasične naivnosti karakteristične za to početno razdoblje serijala. Ne treba posebno ni spominjati da se Kitov konj posve oporavio od ugriza zmije (Frankie i njegove „čudnovate trave“), pa u jednom vremenskom intervalu na svojim leđima, ne samo da nosi Kita, već istovremeno i Frankieja :). U ovom prvom susretu Lavezzolo mu ne daje još potpunu karakterizaciju. Dojma sam da iako ima komičnih situacija s njegovim likom, dosta još ozbiljno ovdje djeluje, a nešto ide i na dušu Gambi zbog pomalo drugačijeg prikaza njegovog lika.

Frankie Bellevan – prva Gambina verzija

Za one koji možda nisu znali, upravo je Gamba bio taj koji je osmislio lik Frankieja Bellevana! Zanimljivo je bilo vidjeti tu njegovu „prvu verziju“, ali „pravi“ oblik lica će poprimiti nešto kasnije.
Dok se to ne dogodi, Frankie će proći kroz nekoliko „transformacija“ do onog konačnog i dobro nam poznatog lika. On je u svojem premijernom nastupu nacrtan u nekakvom kariranom, dugačkom kaputu i crnom šeširu tzv. „cilindru“. Sav taj „modni“ detalj Frankie će odbaciti već u narednoj epizodi i odjenuti odoru rendžera! Ono što je zanimljivo, tu istu odjeću i šešir cilindar, Frankie će sačuvati za jednu od budućih avantura (Killer Jim) kad će ponovno biti isto odjeven kao u ovoj epizodi. U prvom dijelu priče, kad se nalazimo u selu Indijanaca, Gamba nije nacrtao njihove tipične nastambe kao vigvame, već kao kolibe - slične kao kod bijelaca! Sami Indijanci nisu nešto najbolje prikazani, većinom su svi isti i nitko se od njih posebno ne ističe.

Naslovnica ne postoji za ovu priču, ali ima nekoliko ideja sa domaćim naslovnicama gdje su Dnevnik i Strip Razonoda pokušali nešto napraviti. Što se tiče Dnevnika, naslovnica „LMS 727: Čarobno koplje“ je donekle OK za prvi dio priče, ali umjesto Frankieja na naslovnici, tu bi trebao biti narednik O'Hara. U nastavku te priče, imamo naslovnicu „LMS 729: Vatra nad močvarom“ koja nam sugerira da je Kit u nevolji, a Frankie je tu da mu pomogne. To se stvarno i dogodilo u jednoj sceni kad je jedna od diližansi završila u provaliji pa je Frankie priskočio u pomoć našem junaku, samo što nikakva voda nije bila u priči. A i da ne spominjem da Frankie na te obje LMS naslovnice nosi odjeću rendžera što u samom stripu nije bio slučaj, budući da nije još niti postao rendžer jer se tek pojavio u ovoj epizodi. Naslovnica od izdanja „Strip Razonoda 15: Gospodar munje“ prikazuje zapravo jedan kadar iz ove priče, trenutak kad Kitovog konja ugrize zmija.

Vinjeta (Ludens 3, str.108) koja je poslužila za naslovnicu „Strip Razonoda 15: Gospodar munje“

Zaključak:
Priča koja se u potpunosti uklapa u nekakav prosjek u tom ranom razdoblju serijala. Značajna je zbog prvog pojavljivanja Frankieja Bellevana, pa bi je barem zbog te činjenice svaki Kit Teller fan trebao pročitati!

KT LU 2 Željezni Čovjek

KT VG 16 Zeleni pakao

5, 4, 6, 7

Odlična Reemova recenzija jedne kultne, ali ne baš kvalitetne epizode Malog Rendžera!

Kao što je u recenziji naglašeno, po prvi put saznajemo da se radnja odvija u 1840-oj godini, što je krivi podatak pa je to sličicu s godinom najbolje zanemariti. S obzirom na vrijeme radnje u serijalu, trebala bi biti 1870. god. Na početku i na kraju epizode imamo komične dogodovštine u utvrdi, što uvelike popravlja dojam.

Kit i O'Hara imaju zadatak pratiti kočiju, ali stjecajem ne baš previše logičnih okolnosti, ispostavilo se da moraju zaustaviti prodaju oružja indijanskom plemenu koje živi u brvnarama identičnim bjelačkim u planinskim područjima!! Kad je Kit u pitanju uspjeh je zagarantiran, ali glavni negativac bježi. U potjeri Kitova konja ugrize zmija. O'Hara nastavi potjeru, a Kit ostaje pomoći konju. Tada na scenu stupa Frankie Bellevan, lutalica i propali kockar. Unatoč početnom neslaganju nastavljaju zajedno i u prvom gradu rješavaju misterij nestalih kočija. Nakon uspješnog privođenja negativaca pravdi, Kit poziva Frankieja da se pridruži rendžerima!

Crtež varira, za razliku od prethodnih brojeva. Kao da se Gamba žurio ili prepravljao. Također, prvi put da jedna epizoda ima dvije naslovnice i to odlične, ali nemaju direktne veze s radnjom.

28.01.2020
    08:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 63%

6, 4, 8, 9

Ne baš previše zanimljiva i logična priča (zašto bi preprodavači oružja sami insistirali na pratnji rendžera!?) je legendarna po tome što se ovdje upoznaju Kit i Frenki. Pogotova prva naslovnica mi je odlična. Crtež standardno dobar.

30.01.2020
    22:24:00 sati

Ukupna ocjena 45%