Živ pokopan!

KT VG 6/7 | 116 str.

Obitelj Morrison nasljedila je ranč u blizini mjesta Sky Lake, no putem do ranča doživjeli su niz nevolja. Niti dolaskom na ranč im stvari neće ići na bolje, osim lošeg stanja i zapuštenosti, netko će ih nastojati i protjerati sa njihovog budućeg imanja. Kit će zajedno sa Frankiejem i Chin Laoom pokušati pomoći toj skomnoj obitelji koja je očito u velikoj nevolji, no prije toga, Kit će se suočiti s pljačkašima banke u Cedar Cityju!

Priča 4

• Otkrivena igra
    KT LMS 736
  • Živ sahranjen
    KT LMS 737
  • Gospodar munje
    KT LU 3
  • Živ pokopan
    KT LU 4
  • Ruke uvis!
    KT VG 6
  • Živ pokopan!
    KT VG 7
  • Alkemičareva igra
    KT VGK 6
  • Živ pokopan
    KT VGK 7
  • Ranč utvara
    KT ZS 52

• Mani in alto!
    KT SR 6
  • Sepolto vivo!
    KT SR 7

• Ova priča je u striscia seriji izdana u kolovozu i rujnu 1959. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u svibnju i lipnju 1964. godine.
  • Dnevnik je priču prvo objavio u epizodi „ZS 52: Ranč utvara“, te kasnije napravio reprint u dvije epizode; „LMS 736: Otkrivena igra“ i „LMS 737: Živ sahranjen“. Kod Ludensa, priča počinje na 228. stranici (druga pasica) broja „LU 3: Gospodar Munje“, a završava na 88. stranici (prva pasica) broja „LU 4: Živ pokopan“.
  • Na 234. stranici broja „LU 3: Gospodar Munje“, saznajemo da se starost konja provjerava na osnovu njihovih zubi.
  • Na 9. stranici broja „LU 4: Živ pokopan“, Kit spominje inženjera Millera iz epizode SR 4/5: „Željeznica neće proći“.
  • Frankie po prvi put na naslovnici jednog Ludensovog integrala (Ludens 4).
  • Naziv paklina nalazimo u upotrebi od pamtivijeka; u Mezopotamiji, Egiptu i zemljama Bliskog istoka, a označavao je rudu koja je zapravo jedan oblik skrutnute nafte tamne boje. U svakodnevnoj upotrebi riječ paklina je dobila religijsko značenje, "pakao", "pekel", jer tamo u unutrašnjosti obitava "crni đavao". Paklinom nazivaju i borovu smolu koja se koristi kao zaštitni premaz za brod. U stripu, Lavezzolo preko Frankieja objašnjava da se paklina koristila za krovove kuća, kad bi se radio premaz pukotina između trupaca krova ne bi li se na taj način spriječilo prokišnjavanje.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Bez obzira na neke nedostatke i ograničenja ranijih priča Kita Tellera, Lavezzolovo djelo „Živ pokopan!“ je jedno od onih koje usprkos nekim izlizanim klišejima i danas uspješno odolijeva zubu vremena. U stara, dobra vremena, ovakve epizode definirale su razliku između dobra i zla, definirale su heroje koji su uvijek činili ono što je ispravno i negativce koji to nisu činili.

Obitelj Morrison

Vremenski se radnja odvija svega nekoliko sati nakon zadnjih događaja iz prethodne epizode. Dakle, glavni akteri su i dalje ostali isti. Kit, Frankie i Chin Lao, jašući prerijom nailaze na obitelj Morrison koja se uputila na ranč koji su naslijedili od jednog rođaka. Morrisonovi su skromna obitelj koja je doživjela hrpu nevolja na svom putu ususret ranču, počevši od toga da im je vodiča ugrizla zmija, slomio im se kotač na kolima, a da nesreća nikad ne dolazi sama, još su i skrenuli s puta. Sva sreća da su se naši junaci zatekli u blizini i odlučili im pomoći.

Lavezzolo je u tom, nazovimo ga prologom, odlučio da priču podijeli na dvije radnje. Prvi dio radnje će obuhvaćati samo Kita kao glavnog protagonistu sa mjestom radnje u Cedar Cityju. Drugi dio radnje, odnosno središnja priča imati će za fokus Morrisonov ranč kao centar zbivanja nakon što Kit obavi svoj posao u Cedar Cityju.

Onaj glavni razlog Kitovog odlaska u Cedar City bio je da obavijesti zapovjednika utvrde o razlozima nešto duljeg izbivanja iz utvrde. Naime, nakon što su Kit i njegovi vjerni prijatelji spasili Indijanku Keenu u prethodnoj epizodi i porazili Indijance, službenom zadatku je tu bio kraj. No međutim, Kit se odlučio upustiti u još jednu pustolovinu sa Vikinzima, a sad je tu i obitelj Morrison koja očigledno treba pomoć.

U Cedar Cityju je upravo u tijeku stočni sajam, a tu se nalazi i željeznica koja uvelike olakšava transport stoke. Među životinjama koje su na prodaju, naći će se i Kitov konj koji se bio izgubio u prethodnoj epizodi! Ne mogu, a da ne spomenem da ta situacija veoma nalikuje na epizodu SR 27/28: „Crna Munja“, kad je Kit u toj epizodi osvojio konja Crnog Munju. Tamo je bila neka vrsta proslave u tom gradiću, ovdje je sajam, a među gomilom ljudi, Kit je tada primjetio Crnog Munju kojeg je žarko želio osvojiti. Ovdje je primjetio svog konja za kojeg vjerojatno nije niti slutio da će ga ponovno vidjeti. Njegovog konja našao je Teksašanin Catch Miller kako luta u preriji, lik s kojim se Kit odmah na početku sukobio, no uskoro će njih dvojica udružiti snage radi viših ciljeva i postati u konačnici prijatelji. Sličan odnos je Kit imao sa onim kaubojem Jedom u već spomenutoj priči „Crna Munja“, njihov početni odnos je bio u neprijateljski nastrojenom tonu, ali kasnije su zakopali sjekiru i razišli se u dobrom raspoloženju.

Teksašanin Catch Miller

Catch, uzavrele krvi kakvi jesu Teksašani, nagao, neobuzdan i osvetoljubljiv, nije mogao svladati bijes nakon što je Kit preuzeo svojeg konja, a i zbog načina kako se šerif Cedar Cityja pomalo bezobrazno ponio prema njemu potjeravši ga. Međutim, Kit kao kojekakav iskusni psiholog, uspijeva prodrijeti do Catcha i preusmjeriti tu njegovu negativnu energiju u pozitivno te ga pridobiti na svoju stranu, skupa sa njegovim ljudima. I to taman kad je bilo najpotrebnije, u trenutku kad su negativci ukrali novac i pobjegli lokomotivom. Kit i Catch će se ujediniti i krenuti u potjeru za pljačkašima banke.

Potjera za vlakom kojeg su oteli pljačkaši i bacili se u bijeg sa otetim novcem, predstavlja najuzbudljiviji i najznačajniji segment prvog dijela priče „Živ pokopan!“. Naziv epizode odnosi se isključivo na drugi dio priče sa rančem, pa će se neki čitatelji zapitati zašto je Lavezzolo uopće Kita smjestio u ovu pustolovinu koja nema neke povezanosti sa Morrisonovima. Lavezzolo je scenarist koji voli američku povijest i vlakove, pa ponekad kombinira ta dva elementa. Između ostalog, želio je prikazati neku realnu situaciju s našim junakom, tu njegovu obvezu da mora otići u grad ne bi li se javio zapovjedniku utvrde i opravdao svoje duže izbivanje, te na taj način smanjio i otklonuo zabrinutost svojih rendžera u utvrdi zbog odsustva. Lavezzolo je također iskoristio taj prvi dio da Kit pronađe svog konja kojeg je izgubio u prethodnoj epizodi, a i meni simpatičan detalj, da se prisjetimo na trenutak inženjera Millera. Zbog svih tih malih, sitnih pojedinosti, Lavezzolo me neprestano uspijeva svako malo pozitivno iznenaditi. Detalji koji možda nisu primjetni odmah na prvu, naročito ako niste čitali neke od njegovih ranijih radova. Vjerujem da je taj prvi dio priče sačinjen i iz razloga da se nakon još jednog uspješnog obavljenog zadatka, još više pročuje dobar glas o tom junaku i pomalo gradi reputacija Kita Tellera. Kako u očima likova u serijalu, tako i u očima nas čitatelja.

U recenziji prethodne epizode, pisao sam kako Lavezzolo voli svoje likove, stalo mu je do njih. Ono što fascinira, Lavezzolu je stalo do svih likova. Svi njegovi akteri u pričama imaju svoje ime. Svi! I oni bitni, i oni manje bitni, i oni koji se nalaze na samo par vinjeta. Tako dijete obitelji Morrison od svega deset mjeseci starosti, koje je posve irelevantno za priču, ima svoje ime - Michael. Službenik u banci ima svoje ime – Clark, jedan od likova u salunu koji je isto u neku ruku nebitan, ima svoje ime - Mister Jack, gradski liječnik koji se pojavljuje na svega par vinjeta, ima svoje ime – Doc Holstein itd., itd…

Pljačkaši u bijegu

Nakon tih događaja sa pljačkašima u Cedar Cityju, Kit se napokon mogao pridružiti svojim prijateljima i obitelji Morrison. Došavši na ranč, okruženje na koje su naišli, nije nimalo izgledalo privlačno. Mjesto na kojem se nalazi ranč čini neplodna zemlja, nedostatak vode, oronula i zapuštena kuća. Sve neki loši preduvjeti za život, ali i kao takvi, značili su određeni pomak u životu Morrisonovih koji nemaju apsolutno ništa. Poznavatelje Kita Tellera će postavka ove priče veoma podsjetiti na epizodu SR 79/81: „Dolina smrti“ gdje se lik Norme Sherer našao u sličnoj situaciji. Naravno, da bi okolnosti Morrisonima još više bile otežane, ranč je navodno i uklet, opsjednut duhom! Takvu „natprirodnu“ pojavu Lavezzolo će koristiti i u jednoj od njegovih genijalnih priča SR 73/76: „Dunhavonovi nasljednici“, gdje će se nastojati Kita spriječiti u preuzimanju nasljedstva.

Walker Paddy

Jer uvijek se u takvim pričama nađe neka vrsta „dobrotvora“ koji želi „pomoći“ nasljednicima i kupiti njihovo imanje. Što je automatski indikator da tu nešto smrdi! Takav je i lik Walker Paddy kojeg uskoro upoznajemo, vlasnik jednog od susjednih rančeva. U međuvremenu, Kit i Frankie sasvim slučajno će otkriti da je ranč Morrisonovih bogat naftom i sad ostaje ta finalna bitka protiv Walkera i njegovih ljudi koja će činiti uzbudljivu završnicu ove priče.

Priče 60-ih godina koje imaju za motiv imanja i nasljedstva su bile u trendu u to vrijeme, pa ne treba puno zamjeriti scenaristu. Primjerice, nešto ranije u Kitovom serijalu smo imali slučaj sa epizodom SR 2/3: „Farma Jane Russell“ gdje su Jane tada htjeli sabotirati (imanje koje je nasljedila bilo bogato bakrom), a glede slučaja sa naftom, Lavezzolo će nešto kasnije iskoristiti sličan detalj kod Rosinog nasljedstva u epizodi SR 65/66: „Na putu za Austin“, na čijem zemljištu je također pronađena nafta.

Prethodna i ova epizoda su sve na neki način događaji koji čine prvi službeni zadatak našeg Frankieja u uniformi rendžera. Kako se snašao? Pa i ne baš sjajno! U prvom dijelu sa Indijancima u misiji spašavanja Indijanke Keene, Frankie je nasamaren od strane Indijanaca kad je popio piće za uspavljivanje, pa je prespavao jedan dio zadatka. Doktor Omodeus i njegovi Vikinzi su ga bili uhvatili, pa ga je Kit morao spašavati, u Cedar Cityju nije sudjelovao, a na ranču Morrisonovih se koliko toliko pokazao sposobnim. Nije briljirao, no pokazao je hrabrost! Kod prikaza njegovog lika, ako se fokusiramo na njegovo lice, u ovom dijelu serijala Gamba ga još nije posve definirao. Neko vrijeme će trebati proći dok se lice Frankieja ne promijeni. Taj kotačić promjene će ići nešto sporije, ali postoji utjeha da će se taj kotačić polako okretati u tom smjeru poboljšanja.

Kit i preradnik Thomson

Gamba je ovdje puno konkretniji i bolji u prikazu likova, naročito bih izdvojio preradnika Thomsona kojeg su Kit i Morrisonovi zatekli na ranču, upečatljiv lik sa jednom drvenom nogom. Gamba dobrim pridonosi i akcijskim scenama s vlakom koje pružaju uzbuđenje za čitanja, ali i ne koristi onaj zastarjeli način prikazivanja vinjeta kao u prethodnoj epizodi. Možda je Gamba ovdje imao nešto više vremena, pa nije forsirao, tako da je crtež ispao puno ljepši i ugodniji oku od prethodne priče. Između ostalog, ovakve epizode sa rančevima i konjima, prerijama i drvenim kućama, vlakovima i željeznicom, takvi detalji su njegov poznat teren koji priči daju onaj pravi vestern štih.

Živ pokopan!“ priča je tektonska promjena u odnosu na prethodnu epizodu sa Indijancima i Vikinzima. Sadržajnija je, nabijena akcijom što čini onog pravog old school Kita Tellera. Iako kvaliteta epizode možda nije optimalna, ljubitelji starih epizoda Kita Tellera će ovdje doći na svoje.

KT LU 2/3 Željeznica neće proći

KT VG 7/9 Odmetnički sud

5, 4, 6, 8

Bravo Reem za još jednu tečnu recenziju ovih nezahvalnih epizoda za recenziranje, kao i za izvrsna zapažanja i poveznice s budućim - kvalitetnijim epizodama.

Po pitanju ove dvodijelne priče, najbitnije je da je Kit našao svog vjernog konja, koji je nestao u prošloj epizodi! Usput je, u istom gradiću, osujetio pljačku banke, dok su Chin-Lao i Frankie pomagali izgubljenoj obitelji da pronađe naslijeđeni ranč. Normalno, ranč opsjedaju duhovi ili netko, iz nekog razloga, je bacio oko na ranč, pa želi prestrašiti nove vlasnike. Naši junaci su tu da otkriju što se iza brda valja!

Gomila banalnosti, slučajnosti i nelogičnosti, ali u usporedbi s prethodnom ovo je jedna odlična epizoda. Crtež i dalje neprecizan kod akcijskih scena. Donatellijeva naslovnica odlična, ali teško ju je čak i otprilike povezati s nekom scenom iz stripa.

10.03.2021
    07:59:00 sati

4, 4, 6, 7

Kao da gledam crno - bijeli film. Jednostavno, prošlo neko vrijeme. Lijepo je recenzent primijetio kako Lavezzolo drži do svojih likova, do svih mu je stalo i svi imaju imena. Prisjetih se obrnute situacije i autorskog trojca esseGesse, koji je u više navrato "zaboravio" nadjenuti ime čak i likovima koji čine okosnicu radnje.

Stvarno je nezahvalno recenzirati ove početne epizode s početka Kitove edicije, stoga podrška recenzentima. Često se treba dobro skoncentrirati gdje završava jedna epizoda, a počinje druga, ali kažem, bila su to neka druga vremena. I stripovska, dakako.

10.03.2021
    08:21:00 sati
  • Ukupna ocjena 65%

6, 5, 8, 8

Slažem se, da je teško to ocijeniti. Priča je pomalo klišej. Ne previše zanimljiva. Likovi su ti koji su mi dragi kod malog rendžera. Crtež mi je solidan. Naslovnice isto, ali istina, da nemaju veze sa pričom.

10.03.2021
    19:48:00 sati

• Matador