Dunhavonovi nasljednici

KT VG 72/73 | 271 str.

Kit je dobio dvorac u Irskoj u nasljedstvo kao jedini živući potomak, s majčine strane, plemićke loze Dunhavon. On i Moses, njegov otac, idu na put u daleku Irsku, a tamo ih čekaju dvorske spletke, tajni prolazi, skriveno blago i duhovi. Jesu li naši junaci sposobni da se s takvim problemima nose?

• Danhevnovi naslednici
    KT LMS 190
  • Tajanstveni zamak
    KT LMS 191
  • Kitova pobjeda
    KT LU 37
  • Duh iz bare
    KT LU 38
  • Dunhavonovi nasljednici
    KT VG 72
  • Ukleti dvorac
    KT VG 73

• Il trionfo di Kit
    KT SR 73
  • Verso l'Irlanda
    KT SR 74
  • Lo spettro dello stagno
    KT SR 75
  • Il castello maledetto
    KT SR 76

• Odmah na prvoj stranici stoji godina 1876., pa konačno saznajemo u kojem bi se vremenskom razdoblju mogle odigravati pustolovine Malog Rendžera. Ovo je prvi put nakon nesretne sličice s godinom na grobu (1840.) u SR 05/06: Gospodar munje, da se u serijalu spominje konkretna godina odvijanja radnje i to godina koja puno više odgovara stvarnoj situaciji u serijalu i koja je obrisala puno nelogičnosti u vidu oružja, gradova, država, stvari koje se pojavljuju...
  • 7. str. (VG 72): Lavezzolo mijenja priču u vezi Kitovih roditelja. Sada saznajemo da su se oženili 1861. u Denver Cityju, a da mu se majka zvala Mary Worth, iako smo već u SR 39/40/41: Novi Kanton saznali da su se vjenčali u Walesu, a majka se tada zvala Jane. Također, sada Kit ima oko 15 godina, iako bi trebao imati više. U prvoj epizodi je imao 14, a u SR 11/12: Začarani kompas slavio šesnaesti rođendan.
  • 28. str. (VG 72): Spominje se monah Agostini ili sveti Augustin Kanterberijski, koji je zaista vodio pokrštenje Angla po nalogu, također spomenutog, pape Gregoria Magne ili po naški pape Grgura I. Velikog (bio je papa od 590. do 604. g.).
  • 35. str. (VG 72): Naši junaci su preplovili Atlantik parobrodom, a pristanište u Irskoj je Baltimore, mjesto na samom jugozapadu Irske. Irsko ime za to mjesto je Dunashad, pa malo i aludira na prezime lorda čiji je nasljednik naš Kit.
  • 42. str. (VG 72): Saznajemo da se upravo slavi blagdan svetog Brendana, koji se u Irskoj slavi 16.05., a s tim i da se radnja ove priče odvija na proljeće.
  • 132. str. (VG 73): Spominje se fotograf Knikkerbokker, Kitov stari znanac koji se u serijalu pojavio već tri puta: SR 10: Novi regruti, SR 35: Crnci s Kariba i SR 55: Prokleta dolina
  • Irska je tek 1922. godine uspjela izboriti neovisnost od engleske krune i to nakon trogodišnjeg rata.
  • Van Gogh je zbog preslagivanja preskočio naslovnicu originalnog broja 74: Verso l`Irlanda
  • Ova epizoda je najprije izašla u striscia formatu od 05. do 10. mjeseca 1969., a u redovnoj seriji od prosinca 1969. do ožujka 1970. godine. Dnevnik je priču kod nas objavio u 1976. godini, Van Gogh u listopadu 2013., a Ludens u travnju i lipnju 2020. godine.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Ovo je već treća priča u serijalu koja se vodi oko nasljedstva. Nakon što su u prethodne dvije nasljednici Rosa i njena kćer Claretta, sada je red na Kita. Sigurno mislite da Lavezzolo uporno upotrebljava već prožvakane teme u serijalu i ako se gleda s pozicije nasljedstva, onda je to neosporno tako. Srećom, pa je samo nasljedstvo dodirna točka, jer daljnje razvijanje radnje u sve tri priče je originalno i potpuno nepredvidljivo. U prvoj priči s nasljedstvom imamo zlikovca sposobnog mijenjati izgled raznim maskama do potpune neprepoznatljivosti (SR 19: Voštana maska), u drugoj otmicu Clarette (SR 65: Na putu za Austin), a ova treća je već druga dimenzija. Stara Irska, ukleti dvorac i skriveno blago! Vjerujem da nema onoga kome ovakva tema nije zanimljiva.

Na samom početku imamo uvod u kojem pratimo način kako je agencija zadužena za potragu za nasljednikom bogatog plemićkog posjeda došla do Kita i rendžerske utvrde. Zanimljiv i iscrpan uvod, pa je šteta zbog nemara povezanog s iskrivljavanjem već poznatih činjenica u serijalu tim još i veća. (Pogledati zanimljivosti!)
Kit i Moses, nakon što potpišu dokumente vezane za nasljedstvo u Bostonu, hvataju brod za Newfoundland (Kanada), odakle se polazi za Englesku. Putem saznajemo da se dvorac lorda Dunhavona nalazi na sjeveru Irske, dok naši junaci pristaju u maloj ribarskoj luci Baltimore, koja se pak nalazi na samom jugozapadu otoka. Prilično daleko, ako je dvorac na sjeveru!
Nadalje, uz nelogičnosti, odnosno nepodudarnosti već spomenute u zanimljivostima, bode u oči da Kit i Moses putuju u uniformama pod punim naoružanjem. Sigurno da u to vrijeme nisu vrijedila današnja pravila, ali ne vjerujem da su pripadnici oružane jedinice jedne države mogli bez problema s oružjem i u uniformama prelaziti u drugu državu, a ovdje i na drugi kontinent. K tome, puške, koje su nosili cijelim putem, nakon što su se konačno presvukli u hotelu u Irskoj, odjednom više nitko ne spominje i gubi im se svaki trag.

Lavezzolo često prekida priču raznim osvrtima na druge događaje koje će na kraju uvezati u glavnu priču. Tu su i dijelovi koji prate povijest obitelji Dunhavon. Ako je već prva priča s načinom kako je daleki Dunhavonov predak došao do blaga i bila potrebna, ovaj drugi dio u kojem pratimo sudbinu jednog pretka koji je živio oko 1500. godine čini se nepotreban i preopširan s obzirom na naglu završnicu epizode. Kažem, čini se nepotreban, a kasnije ću objasniti zašto možda i nije baš tako nepotreban. Tu je i treća priča, odnosno još jedan prozor u povijest tragedija obitelji Dunhavon. Tu se samo potvrđuje ono na što Lavezzolo cilja, a čemu ćemo se vratiti kasnije.

Nakon pomalo šlampavog uvoda u priču, u kojem nas Lavezzolo bombardira mnoštvom bitnih i nebitnih informacija, dolaskom ekipe na irsko tlo scenarij postaje više nego zanimljiv, pa čak i uzbudljiv. Ono što uzdiže ovu priču iz standardne kolotečine je što možemo osjetiti nemoć naših rendžera. Nakon klopke u koju su upali drugi dan po dolasku u Irsku, očito je da Kit nema onu svoju standardnu hladnokrvnost, a o sposobnosti da sam riješi nevolju u koju je upao da i ne govorim. Strana zemlja, srana pravila! Kit je tu običan dječak kojeg ne puštaju čak ni u zgradu policije. Imao sam dojam da bi najradije zaplakao!

Kitova nemoć i očajanje

Sad se treba prisjetiti jedne scene nakon iskrcavanja Kita i Mosesa s broda, u kojem Kit pomaže jednom dječaku. Dobro se dobrim vraća, pa naš junak bez mane dobiva saveznike u dalekoj i nepoznatoj zemlji. Lijepo završen prvi dio priče i izbavljenje iz lukavo smišljene klopke.

Nakon tih početnih nevolja, započinje glavni dio priče, odnosno dolazak u Kitov dvorac. Sada su naši rendžeri oprezniji. Znaju da ih netko želi spriječiti u preuzimanju nasljedstva. Dobro pretpostavljaju da bi bilo opasno samo tako se pojaviti u dvorcu, pa se služe iznenađujućom taktikom. Ovaj dio priče je originalan i dobro smišljen. Polurazrušeni dvorac, tajni prolazi, misteriozni nestanci predmeta, skriveno blago, još kad se u sve to uplete duh i tajanstveni saveznik! Svakom novom stranicom situacija je sve uzbudljivija.

Je li stvarno postoji duh ili se netko igra? Tko je tajanstveni saveznik? Kakve su mu namjere? Kakva je igra u pitanju i s kojim razlogom? Hoće li i tko će na kraju naći to, sada već očigledno prokleto blago?

Tu se vraćamo na ono što sam već napomenuo u vezi onih priča iz prošlosti i sudbine Dunhavonovih predaka. Sir Nigel Dunhavon je uzeo ono što mu ne pripada - blago koje je stečeno pljačkom i skriveno da bi pomoglo potomcima u budućnosti. Ali šipak, oteto - prokleto! Sama sudbina svih pohlepnih aktera umiješanih u nečasne radnje oko tog blaga je tragična, pa nitko neće uživati u tom bogatstvu. Tu nam Lavezzolo opet poručuje onu svoju standardnu kršćansku poruku: "Dobro se dobrim vraća!". Skromni, skrušeni, časni i čestiti ljudi su prošli dobro, a njih nije ni briga za blago i bogatstvo. Pohlepni su završili kako ih i pripada, baš kao i Dunhavonovi preci, koji su se okoristili ili su se htjeli okoristiti nečim što nije njihovo, što je ukradeno.

Uz već spomenute nelogičnosti, pomalo i brzoplet završetak mi nije baš po volji, iako se ne može kazati da Lavezzolo nije jasno kazao sve što je trebao i zamislio. Svejedno, moglo se proći bez tih grešaka u koracima. Vjerojatno su greškama kumovali rokovi, a zbog tih nedosljednosti u kontinuitetu, smatram da je predložak za ovu priču ranije napisan, pa naknadno dovršen.
Također, sporo razvijanje radnje i hoda u prazno ima dosta, da bi se sve završilo na nekoliko stranica. Ipak, tu bih možda scenaristu dao alibi! Zbog čega, pitate se? Što radi Lavezzolo? Radi točno ono što limitirani scenaristi, kao npr. Burattini, Mignacco ili Canzio nikad ne bi! On malim detaljima i sporim razvijanjem radnje stvara odnos među likovima i time čitatelju bolje dočarava samu težinu situacije, odnose između likova, a i detaljno objašnjava razloge nečijeg ponašanja. On tu ide u ekstrem, pa praktički zapostavlja glavnu radnju zbog toga. On je u stanju napisati rasplet određene situacije u jednoj didaskaliji, a istovremeno detaljno prikazati naoko nebitan razgovor dvoje razbojnika. Bit je da je taj razgovor nebitan samo površnom čitatelju koji traži kratku zabavu bez mozganja o poruci ili porukama autora. Upravo ti detalji uzdižu Lavezzolovog Malog Rendžera na višu razinu u odnosu na sve Bonelli serijale iz tog vremenskog perioda.

Važno je napomenuti i Lavezzolovu specijalnost, paralelno praćenje događanja u utvrdi, po čemu i saznajemo da Kit i Moses izbivaju iz utvrde više od tri mjeseca. Možda se to nekome čini suvišnim, ali meni je to veliki bonus koji čitatelja uvelike približava simpatičnim likovima ovog serijala.

Frankie & Annie

Kod Gambe ništa nova. Po običaju muku muči s licima aktera koji nisu standardni u serijalu, pa je Kita teško razlikovati od dječaka iz Irske. Pomanjkanje dinamike kod akcijskih scena isto nije nekakva novost, pa to zna izgledati karikaturalno s prilično čudnim pokretima likova. Unatoč tome, mislim da je ovdje odradio vrlo dobar posao. Odlično je prezentirao mističnost krajolika stare Irske, a igrom sjena stvorio dosta jezovitu atmosferu. Kao što sam već naglašavao, Gamba iznenađuje iz epizode u epizodu i dokazuje da sam se prevario kada sam tvrdio da je limitiran crtač. Malo crtača ima tako široko područje koje im odgovara. Uz karikaturu, gdje rastura, ovdje dokazuje i da je sposoban stvoriti jezovitu atmosferu, a zadivljuju i precizni prikazi brodova i kočija tog vremena, potpuno netipični za ustaljenu vestern tematiku na kakvu je, skupa s nama, navikao.
Naslovnice su vrhunac ove priče. Jednostavno odišu misterijom i jezom, a efektivne boje dodatno poboljšavaju ukupan dojam. Ma savršenstvo!

Ako zanemarimo popriličan broj nepotrebnih nedosljednosti i grešaka, koje se, s malo više pažnje, lako moglo izbjeći, ovo je jedna odlična epizoda, idealna za nekoga tko se još nije odlučio na čitanje pustolovina Malog Rendžera. Dakle, ako već ne čitate Kita Tellera, mislim da nećete zažaliti ako s ovom epizodom i započnete.

KT LMS 186/187 Obračun u Crnoj Dolini

KT VG 74/75 Pirati s Kariba

• Ukupna ocjena 72%

9, 7, 5, 9

29.12.2019
    21:45:00 sati
    gkosovic
  • Ukupna ocjena 72%

7, 6, 8, 9

I ja mislim, da je to jedna od boljih priča Malog rendžera. Ima sličnu starinsku naraciju kao i sve ostale Lavezzolove priča. Sama ideja nije najoriginalnija, ali izvedba je dosta dobra. Ima nekoliko rupa u scenariju, pomalo je predvidvidljivo sve skupa. Svejedno priča je dobro ispričana. Sviđa mi se, što i recenzent primječuje, da Kit nije neki supersnažan kao Blek, Zagor i slični, već mora lukavštinom doći do rezultata. On je tek običan dječak, kao što je recimo u ovoj priči. Crtež i naslovnice su standardno odlični.

29.12.2019
    22:28:00 sati
  • Kruger

8, 7, 9, 10

Odlična priča.

30.12.2019
    09:14:00 sati
    Kruger

8, 9, 8, 10

30.12.2019
    17:21:00 sati
  • RAKOSI4

8, 8, 9, 10

Još iz doba ZS Tajanstveni zamak gajim simpatije prema ovoj lijepoj priči,sječam se s koliko sam čežnje čeka (tražija) nastavak priče.Sama radnja u kojoj se pojavljuju "Duhovi", stari dvorci,tajanstveno blago  mami radoznalost.Naslovnice su mi vrhunske pogotovo ona zadnja.

Onima koji nisu pročitali priču  savjetujem im da to naprave obavezno ,nek se prepuste i urone u mračne tajne  obitelji Dunhavon oko čijeg dvorca bdije duh i izaziva jezu od koje se ledi krv u žilama .

23.01.2020
    22:08:00 sati
    RAKOSI4

9, 9, 8, 7

Odlična priča, smislena i zanimljiva.

21.03.2020
    19:12:00 sati
  • Sheldon

10, 9, 9, 10

Mnogo, mnogo dobra priča. Nostalgija malčice diže ocenu...

13.07.2020
    13:46:00 sati
    Sheldon

10, 10, 8, 10

LU 37 i 38 (88-196 i 5-168) > br. 73/74/75/76: Nasljedstvo Dunhavona / Prema Irskoj / Sotonska spletka / Dragocjeni prijatelj / Duh iz bare / Koliba u močvari / Ukleti dvorac / Noć strave

Sinoć sam napokon pročitao "nasljednike" i jednostavno se oduševio! Ovo mi je dosad jedna od najboljih priča našeg rendžera koje sam pročitao, a definitivno najbolji susret oca i sina u jednoj zajedničkoj avanturi koja je posve drugačija od onih koje su dosad imali (drugi kontinent, u civilu obojica, itd..). Vidim da je Spock u svojoj recenziji stavio da priča ima 271. stranicu, znači gotovo 300 stranica, a ja to nisam niti osjetio, vrijeme mi je samo tako proletjelo. Što je veoma dobar znak kad pročitate neki strip.

Najbolji dio priče je nakon Mosesovog izbavljenja iz zatvora, događaji oko samog dvorca i u dvorcu (iako i do toga je bilo interesantno). Imali smo dosad u serijalu, ako se sjećate, Cedrica i onaj njegov dvorac, ali niti približno vrijedno spomena u odnosu na ovu priču koja praktički ima sve što čitatelj može poželjeti. Prva vinjeta ove priče, pa prikaz londonskog Tower Bridgea. Nešto što ne bi niti mogli zamisliti da ćemo vidjeti kod našeg Kit Tellera.

Ono što mi se jako svidjelo, a Spock je spomenuo u jednoj od zanimljivosti, što se Lavezzolo sjetio fotografa Knikkerbokkera, način na koji je doktor Rafferty prepoznao Kita i znao tko je pravi nasljednik. Naravno, ono sa duhom, ogromnim šišmišom i tajnim prolazima, sve je bilo baš zanimljivo za čitanje. Gamba dobar, negdje manje dobar, ali kad se pogleda cijela slika, puno bolji od svojih dosadašnjih radova. I mene je onaj dječak iz Irske izgledom podsjetio na Kita, a onaj zločesti dječak izgledom na Abenazera, nećaka Zubatog Billa. Lavezzolovo povremeno šaltanje do utvrde renžera mi se isto jako dopalo (nije ih zaboravio!), ali i jedna činjenica kad je Kit bio zatočen, način na koji je Lavezzolo stisnuo "pauzu" na radnju i vratio nas 15-ak minuta ranije da objasni kako je Kit oslobođen i ponovno nas vratio u "sadašnjost". Meni je to zaista impresivno kod njega, taj njegov način pripovijedanja gdje se brine da nam ništa ne promakne. Možda malo iznenađujuće brz kraj, ali možda i bolje da je tako. Naslovnice lijepe, i one od VG-a i Ludensove, samo što od VG-a, odnosno Donatellijeve kao da imaju više dušu u odnosu na one koje je radio Rotundo.

31.08.2020
    11:51:00 sati
  • Ukupna ocjena 93%

10, 9, 9, 9

03.09.2020
    19:13:00 sati
    darkwoodaxe
  • ordell

8, 8, 8, 10

U životu nisam pročitao nijednog Kit Tellera. Kao dijete gutao sam Bleka i Marka a kako mi kasnije nisu više bili zanimljivi nikad nisam uzeo MR u ruke jer sam mislio da je to tu negdje u rangu one dvojice i tako. ALi! ovo uopće nije loše:) "Dunhavonovi nasljednici" je dobar strip, bolji i živopisniji od barem pola Bonellija (Mr NO je ipak nedodirljiv, no vidjet ćemo;)
    Jedino mi je malo čudno kako to Lavezollo vodi priču, baš je za one koji žele vidjeti kako svako svakome kaže šta zna i šta se desilo, kao u nekoj sapunici:)
    Mislim mi vidimo šta se dogodilo na brodu pa opet poslije toga gledamo kako jedan baš sporedan lik - otac Neda Stilera dodje doma i sve ponovno ispriča malome. Presmiješno:)

04.09.2020
    09:12:00 sati
    ordell
  • wesskowaz

8, 8, 8, 7

Simpatična priča, vraća u detinjstvo. Moraću više da obratim pažnju na Teleta.

19.09.2020
    17:33:00 sati
    wesskowaz
  • lwood

10, 9, 10, 10

Jedna od najboljih Kitovih priča

13.11.2020
    12:58:00 sati
    lwood
  • Ukupna ocjena 76%

7, 7, 8, 10

30.01.2021
    15:00:00 sati

9, 8, 8, 9

Ovo mi je vjerojatno najbolja Tellerova epizoda do sada, toliko dobra da, kao i ReemCP, uopće nisam imao osjećaj da sam pročitao 270 stranica. Osim same priče koja je ispunjena misterioznošću važna je i činjenica kako Kita vidimo izvan njegova "mjesta rada" i u drukčijoj ulozi. Nije u svojoj odori, ne traži ubojice ili kradljivce, nepoznat je i izgledom i imenom, mora patiti, glumiti, lagati... Sjajna Lavezzolova ideja, osvježenje u serijalu.
    U "Zanimljivostima" je Spock spomenuo ono što ne volim kod serijala; i ovdje kao kod Bleka i Zagora, konkretnije Chica (čini mi se da je u Chico storyju rekao da je imao hrpu braće i sestara a u jednoj od prvih redovnih epizoda da je sin jedinac), imamo "ispravljanje povijesti" što se tiče životopisa. Ne smeta mi toliko ovo oko imena majke ali to s Tellerovim godinama je "boli glava"... a, ako se dobro sjećam, i kod njegovih činova je bilo nelogičnosti a ne mogu to prihvatiti na način da se npr. priča iz broja 19 dogodila prije priče iz broja 15. Ali, dobro, možda preuveličavam. Scenaristički, mane su mi zbrzan kraj, nekako olako pronalaženje mjesta kovčega, pa još onda prazan kovčeg, zatim ona poruka skrivena u figuri konja iz igre šaha...

Gamba mi je odličan u prikazivanju napete atmosfere, a "leže" mu i dvorci kao mjesta radnje. Tamo još 2002., čini mi se, kad je izašao "Chico detektiv", bilo mi je zanimljivo kako je crtao dvorce, njihov prikaz izvana i interijer. Ovdje imamo mnoštvo toga: maglu, močvaru, kriptu... dobro odrađeno. Međutim, fascinantno mi je kako se tako bespotrebno muči s crtežima lica. Lažni Telleri su "pljunuti" Moses i Kit. Pa, daj, molim te, nacrtaj ovog proćelavog a malog žućkaste kose, ipak su Irci . Toliko je sve bizarno da sam pomislio da je možda između njega i Lavezzola negdje "pukla veza" pa da nije razumio da su lažni Telleri u dosluhu s onim Dunlopom. Nacrtao ih je kao da je Dunlop neki državni službenik koji je tu da čiste savjesti zaključi ostavinski postupak i koji je, npr., nekim pismom dobio opis Mosesa i Kita kako ne bi bio prevaren.Ocijenio sam naslovnicu Ludensovog broja 38.

24.02.2021
    22:47:00 sati

• Između Teksasa i pakla