Dolina smrti

KT VG 76/78 | 276 str.

Norma Sherer odlučila je započeti novi život na ranču kojeg je dobila u nasljedstvo, samo što se taj ranč nalazi na mjestu zvanom Dolina Smrti. Priča se da to mjesto opsjedaju duhovi, a još gore od duhova je činjenica koju Norma također ne zna; ljeti presuše svi izvori i nema šanse da bilo što preživi. Nekoliko mjeseci kasnije, usred ljeta, tom dolinom prolaze Kit i Frankie...

Scenarij 4

• Dolina straha
    KT LMS 198
  • Četvoro smelih
    KT LMS 199
  • Slavni pothvat
    KT LU 40
  • Zlato
    KT LU 41
  • Dolina smrti
    KT VG 76
  • Spaljena zemlja
    KT VG 77
  • Četvero odvažnih
    KT VG 78

• La lgloriosa impresa
    KT SR 79
  • Terra bruciata
    KT SR 80
  • Oro!
    KT SR 81

• Ova epizoda originalno je izlazila od lipnja do rujna 1970. godine u redovnoj seriji. Nije izdana u „striscia“ formatu. Dnevnik ovu priču izdaje 1976. godine, a Van Gogh izdanje datira iz listopada 2013., dok krajem ove godine očekujemo Ludensovo izdanje.
  • Naklada Van Gogh izdanja ovih brojeva je bila 270 komada, a zbog šaranja kod objavljivanja ova tri broja su izašla pola godine ranije nego prethodni brojevi 74 i 75. Naime, Van Gogh ekipa je pokušala kupce dodatno zainteresirati ranijom objavom nekih atraktivnijih epizoda. Po meni, ne baš uspio potez koji je, uz jako loš ritam objavljivanja, rezultirao dodatnim padom interesa kupaca i ponovnim smanjenjem naklade uz usputno uvođenje tvrdoukoričenog „The best of“ izdanja u toliko mizernoj nakladi da su knjige te edicije većinom izdane u 60 primjeraka, a „Blago Apaša“ u samo 40!!
    Ipak, nakon upitnog opstanka ovog izdavača, čini se da dolaze neka bolja vremena, pa je Van Gogh već najavio ubrzanje izdavanja, a nadam se i povećanju naklade. ;-)
  • Na 15. str. broja 76 vidimo konja kako spava ležeći. Nije greška! Iako konji većinom spavaju stojeći, znaju ponekad spavati i ležeći, istina puno rjeđe.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Nakon impresivne razine kvalitete dvije prethodne epizode, ova priča mi je došla kao hladan tuš. Iskreno, teško mi je nešto suvislo uopće napisati! Razočaranje nakon pročitane epizode je veliko, a nije trebalo biti tako. Nema mi druge nego polako pokušati razlučiti gdje i što je ovdje krenulo u krivo.

Za početak, sama glavna postavka priče ne drži vodu. Teško je zamisliti normalnu ženu srednjih godina sa istoka SAD-a koja bi se krajem 19. stoljeća odlučila doseliti na ranč usred Divljeg zapada potpuno sama. Dolazak te žene je bio prolog u kojem Lavezzolo pokušava čitatelja posebno zainteresirati s misterijom navodne pojave duhova u dolini, gdje se po noći čuju glasovi. To nije jedini problem, jer svi stanovnici obližnjeg gradića znaju da se tamo može preživjeti dok je proljeće, ali kad dođe ljeto...
Iako nije rečeno, mislim da je svima jasno što se događa ljeti, a zanimljivo je da lokalni ljudi ne upozoravaju direktno Normu na probleme ranča. To ne bih uzeo kao scenarističku nelogičnost, jer odmah na početku Lavezzolo kaže da stanovnici neimenovanog gradića ne vole strance. Nadalje, nakon što je Norma došla u mjesto, odmah je, grlom u jagode, otišla kod lokalnog moćnika koji joj je prodao stoku. Kasnije vidimo da je taj gospodin alfa i omega kraja i da svi imaju strahopoštovanje prema njemu. Još kada u sredini priče saznamo da je čak i šerif mjesta, onda je jasno zašto se nitko nije htio uplitati i miješati u poslove gospodina Masona (zanimljivo prezime ;-) objašnjavajući Normi probleme oko ranča.

Još upoznajemo jedinog susjeda nesretne gospođe, pijanca Mac Dulla koji preživljava u toj dolini loveći miševe i štakore. Čini se lud, ali dojam je da nešto krije, pa to sve čini cijelu situaciju još jezivijom.
Tim prologom Lavezzolo uspješno stvara misterij oko doline i nakon što je objasnio sve glavne postavke priče, prebacuje nas nekoliko mjeseci kasnije. Usred ljeta, tom pustom dolinom prolaze naša dva junaka: Kit i Frankie, usput komentirajući strašnu vrućinu i legendu o duhovima. Sad se čitatelj pita: „Što je s Normom?“, i zna da će uskoro dobiti odgovor. Uzbuđenje je na vrhuncu kada rendžeri prilaze usamljenom ranču!

Morate priznati da je zaplet više nego interesantan i da je Lavezzolo lijepo pripremio teren za daljnje razvijanje priče. Scenarist dugo pokušava čitatelja držati u neizvjesnosti oko misterija Doline Smrti, i onda ga još uvlači u igru razmišljanja i rasvjetljavanja te zagonetke, dajući mu jasne naznake preko bistrog Malog Rendžera, koji je brzo sve shvatio, ali nije odmah podijelio s ostalima, a kad je htio nije uspio jer se tada baš nešto dogodilo. Takvom zanimljivom igrom Lavezzolo drži čitatelja zalijepljenog za strip, otvarajući svaku novu stranicu sa znatiželjom, pa i zebnjom. Rješenje zagonetke je toliko banalno i logično da ne sumnjam da ga svi brzo pogode, ali napetost stvorena uzbudljivim načinom pripovijedanja ostaje.

Kako se priča razvija, saznajemo da se gospodin Mason (nije Slobodni zidar ;-) želi domoći bezvrijednog Norminog ranča pod svaku cijenu, a Lavezzolo nam želi dodatno stvoriti dojam kontinuiteta spominjući više puta Kitovu velikodušnost od kada je postao bogataš, odnosno Dunhavonov nasljednik.

Prave scenarističke neuvjerljivosti počinju uvođenjem novog, potpuno nepotrebnog lika: Allena Gregsona, nasljednika Mac Dullovog imanja (to je onaj luđak koji jede štakore). Tada počinje standardno Lavezzolijevo retrospektivno objašnjavanje kako je Gregson došao do pisma koje je ujedno i oporuka. Osim što je ta cijela pripovijest začinjena nebitnim i suvišnim (ali simpatičnim) informacijama o Havajima i Hong Kongu, cijeli način na koji nasljednik ulazi u priču je nadrealno banalan i glup.
Mislim, što lik radi? Kampira u okolici čekajući da Mac Dull umre!?

Ono što potpuno ubija u pojam po pitanju ove epizode je potpuno nevjerojatna scenaristička greška. Pazite sad!:
1. Na 14. str. broja 77 vidimo potpuno uništenu - zapaljenu Norminu kuću (odnosno ranč starog Kimbara čiji je nasljednik Norma).
2. Na 41. str. broja 77 Allen Gregson priča Frankieju kako je Normina kuća izgorjela, što kasniju grešku čini još nevjerojatnijom.
3. Na 51. str. broja 78 Normina (Kimbarova) kuća je netaknuta!?

Pa to nije neka usputna kuća, već poprište većine glavnih događaja u priči!

Ne znam što se desilo inače pedantnom i preciznom Lavezzolu da napravi takav kardinalan scenaristički previd koji sve dobro u ovoj priči baca u vodu. Ta greška posebno čudi s obzirom na predetaljno, retrospektivno objašnjavanje kontinuiteta u nekim situacijama. Po tom pitanju našao sam još jedan previd:
- Na 56. str. broja 77, u didaskalijama piše da se Mason vratio na svoj ranč baš kad je Kit zatvoren u ćeliju, a točno bi bilo da se Mason tada uputio kući, a još je i prespavao na nekom ranču uz put.
Lavezzolu se njegovo precizno petljanje u ovoj priči obilo o glavu. Postoji mogućnost da je u Van Gogh izdanju krivo prevedeno, ali u Dnevnikovom izdanju je ista situacija, pa su šanse minimalne. Vidjet ćemo kako će ove nelogičnosti biti prevedene u Ludensovom izdanju, koje bi trebalo izaći krajem ove godine!
Iako nada umire zadnja, teško je vjerovati da su dva izdavača prevela nešto krivo na potpuno isti način (osim ako je Van Gogh samo prepisivao od Dnevnika, što mislim da nije).
Izlaskom Ludensova izdanja ta enigma je razriješena, pa tamo stoji da se Mason vraća kući upravo u vrijeme dok je Kit u ćeliji, što je jedino i ispravno! Unatoč tome što smo Lavezzola rehabilitirali po pitanju ove sitnije nedoumice, razlog ogromnom previdu s kućom bih ponajprije tražio u rokovima koji su stisnuli autore u ovom vremenskom razdoblju.
Kao što sam ranije već napominjao, negdje oko šezdesetog broja redovna serija je uhvatila striscia izdanje, pa je trebalo ubrzati produkciju. Nadalje, neke epizode iz redovne serije nisu izdane u originalnom kaiš izdanju, a to su bile pretežno lošije priče napisane i nacrtane da zadovolje formu. Danas bi ih se nazvalo „filler pričama“. E, pa ovo je jedna od njih. Baš kao i u ovoj epizodi, na tim „filler pričama“ se često vidi stil više crtača od kojih neki očigledno nisu kreditirani, ali o crtežu kasnije.

Lone ranger Frankie

Po pitanju glavne poante ove priče, Lavezzolo dodatno potvrđuje svoje pouke koje tako jasno obilježavaju ovaj i prave onu bitnu razliku od svih ostalih serijala. Ovdje nam daje preobrazbu lokalnog beskrupuloznog moćnika u pokajnika. Razlog njegove preobrazbe je bolest i molba njegove kćeri jedinice. On u jednom trenutku kaže da je sve to za nju radio, ali oteto - prokleto. Sada bi sve što ima dao da mu kćer ozdravi. Na sreću, nikad nije kasno za dobra djela, a dobro se dobrim vraća. To nam i scenarist naglašava po tko zna koji put. Uz taj pozitivan pristup cijelom pogledu na život koji se nenametljivo proteže kroz cijeli serijal, Lavezzolo me uvijek uspijeva pozitivno iznenaditi.

Već sam u prethodnim recenzijama napomenuo da su mrtvi rijetkost u ovom serijalu. Iako je konačan bilten ove epizode čak četvero mrtvih, situacija kod opsade šerifovog ureda dokazuje pacifistički smjer ovog predivnog serijala.
Uzmimo za primjer tu opsadu šerifovog ureda!
Kit je u nezavidnoj situaciji, potpuno okružen neprijateljski nastrojenim kaubojima / nasilnicima, ali to ne sprječava scenarista da nam podari jednu potpuno neočekivanu situaciju. Zamislite Texa u toj situaciji i broj mrtvih nakon razrješenja iste!
Što radi Kit nakon što je pogodio jednog kauboja i vidio da je samo ranjen?

Da, Kit traži primirje kojim omogućuje napadačima da izvuku ranjenika i tim postupkom najviše šokira same napadače. Osim primarnog cilja - milosrđa, Kit tim činom kupuje vrijeme i otupljuje oštricu Rodu Blossomu, glavnom huškaču i mutikaši. Sada se Rod mora dodatno potruditi da vrati želju svojim ljudima za borbu. Ta činjenica nam govori da Kitov postupak je sve osim naivan i banalan i ta (dobro promišljena i ciljano ubačena) scena pokazuje tu bitnu razliku koja krasi ovaj serijal.

Promjena uvijek dobro dođe, a pogotovo kada ta promjena uključuje velemajstora crtačkog zanata - Bignottija kojemu bi ovo bila službeno četvrta priča na serijalu. Nakon što je marljivi Gamba skoro (rođak Pietro kao pripomoć) u potpunosti sam odradio prvih 60 brojeva, u priču službeno ulaze Balzano i Bignotti, ali čini se da je (uz već spomenutog često nekreditiranog Gambinog rođaka Pietra) na serijalu u ovom razdoblju pripomagalo još crtača, a stil crteža nekad podsjeća na velikane kao što su Ticci, Giolitti, pa čak i Tarquinio.

Sad kad sam napomenuo ono što se nikad neće saznati sa sigurnošću, mogu se malo pozabaviti ovom epizodom.
Odmah u oko upada bogatiji crtež sa puno više detalja u pozadini. Gambin crtež je često prazan, ali razlog tome je što nije imao vremena jer je godinama bio jedini crtač na serijalu, baš kao Galep na Texu čiji crtež pati od istih problema. To se najbolje primijeti na primjerima dvije prethodne epizode gdje Gamba crta puno više detalja u pozadini, a i jako pazi na izgled kočija, brodova, oružja...
Za razliku od tih prilično zahtjevnih epizoda za crtanje, Bignotti je ovdje imao puno lakši posao. Tipična vestern tematika bez nekih posebnih zahtjeva. „Peace of cake“, rekli bi Amerikanci, ali izgleda da nije sve baš tako jednostavno.

Gambin Frankie iz KT SR 43: Sumnja i navodno Bignottijev iz ove epizode.

Kao što vidite iz ovog primjera s Frankiejem, Bignotti lukavo kopira Gambine stalne likove, tako da izgledaju kao da ih je Gamba nacrtao, a izgleda da je bilo i nekreditirane pomoći jer stil crteža poprilično varira. Teško je procijeniti čiji bi to sve stilovi bili, ali nesumnjivo je da je Bignotti, uz standardno kopiranje lica, pa i scena, imao i pripomoć drugih crtača. Nije ni čudo da su u toj strci zaboravili da su Norminu kuću već uništili u prvom svesku. ;-)
Sad sigurno mislite da je crtež katastrofa, ali, izuzev tog nevjerojatnog (ipak scenarističkog) propusta, strip u globalu uopće ne izgleda loše. Razni stilovi se lijepo nadopunjuju zahvaljujući ponajprije činjenici da određeni stil prati određene likove, pa je to puno bolje od situacije kada samo po odjeći možeš razaznati tko je tko.
Većina ljubitelja stripa mrzi utemeljene sumnje koje sam nabrojao u ovom odlomku, ali meni je to više nego u redu s obzirom da pričamo o stripu koji je izlazio na mjesečnoj bazi i namijenjenom širokom spektru čitateljstva. Najbitnije mi je da crtež adekvatno prati i nadopunjuje priču, o čemu ovdje nema spora.

Po pitanju naslovnica je slična priča kao s pričom i crtežom. Imamo tri naslovnice i niti jedna ne odgovara radnji epizode. Znači, očigledno je da su naslovnice ubačene s „lagera“. Nisu to loše naslovnice, ali kada se usporede s naslovnicama prethodne dvije epizode - nebo i zemlja!

Raspisao se ja, a mislio sam da neću imati o čemu pisati i skoro sam odlučio ostaviti ovu epizodu Reemu na recenziranje kad Ludens dođe do nje ;-). Na kraju sam više nego zadovoljan recenzijom, koja nam pokazuje da čak i jedna loša epizoda ima kvalitete o kojima se može razglabati i davati životne primjere. Nemojte da vas kod čitanja pokolebaju scenarističke nelogičnosti nastale usred žurbe i strke prouzrokovane rokovima i usredotočite se na pozitivne elemente i pouke koje nam Lavezzolo poručuje. Sve sam uvjereniji da je Mali Rendžer najpozitivniji strip serijal koji veliča samo dobre ljudske vrijednosti i u kojem nema posve zlih negativaca niti nepotrebnog i suvišnog veličanja nasilja, što Lavezzolovog Kit Tellera svrstava među stripove s realnim ljudskim osobinama i reakcijama, da pozitivne primjere ne spominjem.
To je ta prava realnost kojoj treba stremiti!

KT VG 74/75 Pirati s Kariba

KT VG 79 El Charro

• Ukupna ocjena 72%

7, 6, 8, 9

Iako ima nedostataka koje je naveo recenzent, priča je napeta i zanimljiva. Drži pažnju sve do kraja, pa joj dajem dobre ocjene. Crtež je dobar, Ludensova naslovnica odlična.

26.04.2020
    21:12:00 sati

4, 4, 10, 5

Osim vrhunskog crteža, sve drugo samo za jedno čitanje.

01.05.2020
    12:05:00 sati
  • Sheldon

8, 8, 9, 8

13.07.2020
    13:50:00 sati
    Sheldon

9, 9, 9, 10

kao što recenzent kaže:

"Morate priznati da je zaplet više nego interesantan i da je Lavezzolo lijepo pripremio teren za daljnje razvijanje priče. Scenarist dugo pokušava čitatelja držati u neizvjesnosti oko misterija Doline Smrti, i onda ga još uvlači u igru razmišljanja i rasvjetljavanja te zagonetke, dajući mu jasne naznake preko bistrog Malog Rendžera, koji je brzo sve shvatio, ali nije odmah podijelio s ostalima, a kad je htio nije uspio jer se tada baš nešto dogodilo. Takvom zanimljivom igrom Lavezzolo drži čitatelja zalijepljenog za strip, otvarajući svaku novu stranicu sa znatiželjom, pa i zebnjom. Rješenje zagonetke je toliko banalno i logično da ne sumnjam da ga svi brzo pogode, ali napetost stvorena uzbudljivim načinom pripovijedanja ostaje."

ocjena je za ludens naslovnicu, najbolju do sada

19.10.2020
    17:51:00 sati
    darkwoodaxe

8, 7, 10, 7

LU 40 i 41 (16-196 i 5-100) > br. 79/80/81: Dolina pokojnika / Spaljena zemlja / Zlato

Dočekao i ja da pročitam novu epizodu Kita, još jednu mrcinu u nizu koja broji skoro 300 stranica. Teško je bilo odmah napisati nekakav dojam nakon čitanja, jer onakav propust sa Norminom kućom, spaljenom pa odjednom čudesno obnovljenom, propust koji je Spock spomenuo u recenziji, jednostavno je nedokučiv i neobjašnjiv za takvog scenarista kao što je Lavezzolo. Zapravo, nevjerojatna mi je ta činjenica da nitko nije provjerio strip prije puštanja u prodaju, da ga nitko nije pročitao pa ukazao na tu nelogičnost, koja možda kvari taj ukupni dojam. Čitao sam jednom da u Hollywoodu kad se snimi neki film, oni imaju kao testnu publiku koja prvo pogleda film, pa eventualno ako im se nešto ne sviđa ili imaju neku kritiku, neke scene se u filmu mogu izmjeniti prije prikazivanja javnosti, u smislu da se izvuče maksimalno dobro. Očito takvo nešto ne postoji u stripu kao testna publika ili čitateljstvo, koji bi prije pročitali strip i ukazali, ako su primjetili, na nekakav propust. Ali, možda je to ovo što Spock kaže, možda su stisli ti rokovi, više crtača, pa onda tu su i svakodnevne brige koje život donosi i nije se pazilo, dogodilo se.

Allen Gregson je možda suvišan lik, ali čim je ušao u priču i kao nasljednik Mac Dulla, nekako sam posumnjao da će on na kraju postati Normin muž :). To je bilo tako nekako očigledno i kao da sam znao, kad se sve završi, da će Kit dobiti pismo koje će čitati u prisustvu svoje Clarette, koja će ga onda bocnuti ono standardno, "a kad ćemo se mi ženiti" :). Već viđeno dosta puta, ali nikad dosadno, više simpatično na mene djeluju te situacije. Lik Mac Dulla, onako sav šašav i lud, podsjetio me na lika iz mini serijala Traper Kerrya, onog trapera McBulla, koji je isto pomalo karakterom, a i imenom, sličan našem liku ovdje.

Spock je zaista napisao jednu lijepu recenziju, svaki put sve bolje i bolje. Jasno je naglasio što je Lavezzolo htio reći, tko želi vidjeti, vidjet će, ovo što je naveo da se jedan lik poput Masona može promijeniti, njegova preobrazba iz negativca na početku priče u pokajnika, ali i to Kitovo da je spreman oprostiti i što vjeruje da se ljudi mogu promijeniti. Osim preobrazbe Masona, Lavezzolo je prikazao i preobrazbu te "Doline Smrti" koja je na početku bila samo jedna nepoželjna lokacija gdje je bog rekao "laku noć", u lokaciju koja je postala plodna zemlja i rekao bih, sigurno mjesto za započeti novi život. Vjerujem da su i stanovnici, oni isti s početka priče koji ne vole strance, isto dobili drugačiji pogled na život.

Nakon što je glavni negativac, na kraju ispalo da je to Blossom, stradao, mnogi scenaristi bi tu završili priču i napisali ono kraj epizode. Ali, Lavezzolo očito ne spada u u tu grupu scenarista. On želi nakon toga svima pokazati tu preobrazbu doline koja je na početku predstavljala sve ono negativno, preobrazbu u pozitivno i da se stvari mogu promijeniti ako imaš vjeru, zajedničkim radom. Radovi na brani, Kit kao nadglednik radova i financijer, pa njegova ideja da se tu postavi vjetrenjača, sve to nije nimalo suvišno i mislim da ide samo u prilog ovoj priči. Dakako, i taj završetak u utvrdi sa pismom, ljutitom Clarettom i uvijek rado viđenom Annie Četiri Pištolja. Tako da ima u ovoj priči i dosta dobrih elemenata kad razmislim, koji možda i donekle poništavaju ono sa Norminom kućom i spašavaju stvar.

Crtežu dajem čistu desetku! Volim Gambu i cijenim njegov trud, shvaćam da je bio sam i da mu nije bilo lako, morao se žuriti i onda taj crtež i nije ispao možda uvijek kako je on to želio. Zamislimo sebe na nekom radnom mjestu, u poslu u kojem smo dobri, da posao od 10 dana moramo izvršiti u roku od 4 dana. Normalno da taj učinak neće biti kvalitetan kakav bi bio da smo imali punih 10 dana za to obaviti. Tako je nekako bilo i kod Gambe. Ovdje je crtež zaista podignut na neki viši nivo. Uzmimo samo da imamo dosta aktera u priči i da je sama priča dosta duga, meni se niti u jednom trenutku nisu pomiješali likovi, kao što je to znao biti slučaj kad je Gamba crtao, pa smo morali neke likove razlikovati po odjeći. Ovdje su likovi zaista dobro prezentirani, sjajno okarakterzirani, a pogledajmo samo ovu scenu gdje je Kit dao negativcima vremena da pokupe svog ranjenog čovjeka, ja točno osjetim, čujem Kita kako viče, baš je živ na toj vinjeti. Reakcije likova, njihove facijalne ekspresije lica, noćni kadrovi koji se izmjenjuju sa danjim, sve je ovdje na nekoj višoj razini, sjenčanje, ma baš sam bio zadovoljan tijekom čitanja i nakon. Melem za oči.

Naslovnica, ocjenio ovu Ludensovu od broja 40, ona je jedina koja zapravo pripada priči, dao sam joj sedmicu. Dobro oslikava tu Dolinu smrti, lubanja životinje, strvinari, u pozadini s desne strane Normina kuća kao ruševina, pomalo u raspadu koja predstavlja ono negativno što se dogodilo, a lijevo vjetrenjača koja je kasnije izgrađena nakon svih tih događaja kao nešto pozitivno što je proizašlo iz priče. Jedino mi ne ide u glavu, zašto je Rotundo išao Kitu na ovu kapetansku jaknu, obući još ovaj nekakav baloner ?! Naročito na toj lokaciji gdje vlada užasna vrućina, a Kit i Frankie su baš tuda prolazili ljeti pa znamo koje je godišnje doba bilo. Takav baloner je imao u priči sa "nasljednicima", ali ovdje mu zaista nije trebao.

28.12.2020
    16:42:00 sati

7, 7, 10, 8

02.04.2021
    22:34:00 sati

6, 5, 9, 8

Poslije tek pročitane epizode teško je nešto suvislo dodati na odličnu Spockovu recenziju.

Tematika epizode je česta, ali scenaristička greška s Norminom kućom mi je doista neobjašnjiva. No, da kuća i nije spaljena, pa se sve u završnici uistinu i moglo odigrati u njoj, dojam ne bi bio bolji. Jednostavno, nakon intrigantnog početka, to ide nekom "utabanom stazom", ima puno boljih epizoda od ove.

Inače, vrlo zanimljiv je i detalj da "tu negdje u blizini" živi Mac Dullov nasljednik Gregson. Moj je dojam da još jedna osoba, kao pripomoć, Kitu dobro dođe u ovoj epizodi s puno neprijatelja, ali je zaista smiješan taj detalj. Točno ovo sam i ja pomislio: Mislim, što lik radi? Kampira u okolici čekajući da Mac Dull umre!?

Što se tiče crteža, vrlo dobar i detaljan, nije važno koliko je osoba sudjelovalo... Ocijenio sam naslovnicu Ludensova broja 40.

EDIT (3.6.2021.): Mijenjam boldiranu misao:

Dojam bi mogao biti bolji da Lavezzolo nije zaboravio da je spalio Norminu kuću jer je spaljivanje te kuće bilo važan okidač za radnju, a na kraju, s netaknutom Norminom kućom, svu radnju je bilo lakše okončati.
    Treba gledati iz dva kuta. Prvo, zaplet bi izgubio moć i ne bi izazvao neke kasnije događaje (npr. susret s Gregsonom) da nije bilo spaljivanja kuće. Drugo, završnica bi bila drukčija na nekom drugom mjestu, u nekim drugim uvjetima. Scenariju, stoga, ocjena manje.

29.05.2021
    19:32:00 sati