Sjena vješala

KT VG 83 | 142 str.

Nakon što je osuđenik na smrt vješanjem prije samog izvršenja presude prokleo one koji su ga osudili, ti ljudi - jedan po jedan, bivaju nađeni mrtvi. Navodno je sam osuđenik viđen, iako bi trebao biti mrtav. Kit i Frankie su tu da pronađu osvetnika.

• Uzbuna u Katridžu
    KT LMS 210
  • Blizanci
    KT LMS 211
  • Priča pobunjenika
    KT LU 43
  • Silver lake
    KT VG 83

• La legione dei dannati
    KT SR 86
  • Silver lake
    KT SR 87

• Ova epizoda premijerno je objavljena u Bonelli formatu u siječnju i veljači 1971. Nikada nije izašla u striscia seriji što se može primijetiti po tome što nema podnaslova u stripu tipičnih za stripove premijerno izdane u „kajiš“ formatu.
  • Dnevnik objavljuje ovu epizodu 1976., Van Gogh u prosincu 2015., a (ove) 2021. godine će ova priča izaći u Ludensovim brojevima 43 i 44.
  • Van Gogh ponovno potpisuje krivog crtača. Crtač je Balzano, a ne Gamba.
  • Originalno ime prvog dijela ove epizode (SR 86) je "L'ombra del patibolo" ili "Sjena vješala" na naški. Mislim da bi to ime bilo puno bolja opcija od naslova originalnog broja 87 (Siver Lake) kojeg je uzeo Van Gogh za svoje izdanje.
  • Kit i Frankie odrađuju zadatak inkognito - u civilu igrajući uloge djeda i unuka, što je prvi put od KT SR 69/70: Pustolovina u Meksiku, a na teritoriju SAD-a još od Nolittine epizode KT SR 28/29: Killer Jim. Ranije u serijalu su bili još u ulogama Meksikanaca (KT SR 07/09: Odmetnički sud) i zatvorenika (KT SR 16: Zeleni pakao).
  • Kad Chin-Lao priča Claretti kako su Kinezi dresirali sokolove puno prije Europljana, slike ne odgovaraju izgledu Kineza, već prikazuju japanske samuraje s planinom Fuji u pozadini.
  • Na početku priče ime senatora je Mac Cormick, a na kraju Mc Cormick. Isto je prepisano iz talijanskog originala. Nije greška jer Mc skraćenica od Mac, a u irskim i škotskim prezimenima znači "sin od (Cormicka u ovom slučaju)". Jedino što bi se trebalo pisati zajedno, znači MacCormick ili McCormick.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

"Mnogi birači glasali su za Richarda MacCormicka, i ako je on nešto značio u senatu, za svoju suprugu bio je ništa."
Započeo sam recenziju citatom iz uvoda ove epizode da dodatno istaknem primjer Lavezzolova životnog načina pripovijedanja. Lavezzolo se često u svojim pričama bavi naoko trivijalnim, ali bitnim stvarima iz svakodnevnog života, pa uz karakterizaciju senatora kao beskičmenjaka, u mnogo scena naglašava i ljudsku želju za gledanjem tuđih patnji.
Baš kao što danas velik broj ljudi voli gledati horore s potocima krvi i brutalnim scenama, tadašnji ljudi Divljeg zapada su voljeli vidjeti osuđenika na vješala kako batrga nogama i pravi grimase za vrijeme vješanja. Na prvih par stranica nam je pokazano klasično izvršenje presude, gdje nije moglo doći do samilosnog loma vrata i trenutačne smrti kod osuđenika, a sam događaj je više ličio na linč, nego na pravo, službeno vješanje na kakve smo i navikli u pričama s Divljeg Zapada. Slučajni dolazak senatora MacCormicka sa ženom i kćeri ubrzo nakon tog vješanja promijenit će način izvršenja presude.
Nakon tog prologa vidimo kako svi stanovnici izmišljenog gradića imena Cartrige Place (mladi, stari, žene, djeca) žale što je uštogljena senatorova žena natjerala mužića da zabrani takvu vrstu zabave i to nakon što se njihova kćerkica onesvijestila prilikom pogleda na obješeno truplo koje je trebalo po nalogu suca ostati obješeno 24 sata nakon izvršenja presude kao opomena.

"Da. Da, ljubavi. Samo se ne ljuti.", odgovorio je senator MacCormick i odlučio da će, umjesto dotadašnjeg načina vješanja, od sada tijelo pogubljenog nestati kroz otvor na podu.
Vjerujem da je većina čitatelja pomislila da je Lavezzolo ovdje malo preuveličao doživljaj, a u stvari ga je smanjio. U stvarnosti mnogi ljudi Divljeg zapada su vješanja smatrali glavnim događajem u zajednici. Ponekad bi se deseci tisuća željnih gledatelja pojavili kako bi gledali vješanja, a lokalni trgovci prodavali bi suvenire i alkohol. Prilikom izvršenja presude došlo bi do velikog naguravanja u pokušajima hvatanja najboljeg pogleda na vješala! Promatrači su često psovali žrtvu (ili skorašnju udovicu ako ju je bilo) i pokušavali uzeti uže za uspomenu. Taj dio s užetom je naglašen u retrospektivnoj sceni pri kraju epizode u kojoj izvršitelj presude (krvnik), nakon samog izvršenja presude, odreže dio užeta i baci rulji uz riječi: "Uzmite, dobri ljudi. Govore da uže kojim je obješen čovjek nosi sreću." Uz sve to, nasilje i pijanstvo često su vladali gradovima daleko u noć nakon što je pravda zadovoljena.

Lavezzolo nam je dijelom i predočio tu razinu događaja i ljudske žudnje za tuđom patnjom u samom zapletu, a je li se uistinu negdje desilo da su napravili vješala u kojima osuđenik prilikom izvršenja presude nestane u podu - ne znam. Znam da su u državi New York 1890. uveli električnu stolicu, ali prvo izvršenje presude je toliko brutalno izgledalo da su komentirali da bi sjekira bila milosrdnija.

Kako god bilo, Lavezzolo je iskoristio tu igru s vješalima kao zgodan predložak za zaplet ove priče. Neću reći da je sada neka velika enigma oko toga tko je osvetnik, iako nam je odmah na početku prikazano i objašnjeno da nesretnik ima i brata blizanca koji se pak zarekao da će ga ubiti nakon što je zbog njega završio na robiji. Na samom početku zapleta, ta nelogičnost nam je iz Kitovih usta odmah dana na znanje:
Kit: „Zapovjedniče, ako je Rocky tako silno mrzio brata, zašto bi pomišljao da ga osveti?“
Zapovjednik: „To je tajna i rendžeri je trebaju otkriti.

Svejedno, unatoč tome što nema nekih velikih iznenađenja, lijepo je pratiti klasičnu vestern istragu u tipičnom Kit Teller stilu. Baš kao i u „Dolini Smrti“, Kit je rano sve shvatio, samo što opet nije podijelio misli s Frankiejem. Zgodno je da je Frankie sam pomislio na tu zgodu od prije nekoliko epizoda:
Kada Kit ima neku zamisao, ja posljednji za nju doznam, kao u onome događaju u Dolini Smrti.
Daleko od toga da je završno objašnjenje uvjerljivo, ali originalnost se ne može poreći. Da se moglo malo više poraditi na scenarističkim detaljima - moglo je.

Uz glavnu temu priče, Lavezzolo nas standardno zabavlja gegovima iz utvrde. Pa tako pratimo razvoj i dogodovštine mlade pume iz prethodnih epizoda, koja se Terryju (Clarettinu psiću) nikako ne sviđa i Chin Laovo dresiranje sokola, a tu su još i trkaći puževi Zubatog Billa. Sve to je dovelo do toga da zapovjednik u očaju zavapi da se utvrda pretvorila u zvjerinjak. Te scene u utvrdi Lavezzolo po običaju miješa s glavnom radnjom, čime razbija napetost i uvodi malo komičnog predaha, s time što se ovdje ne ograničava samo na te komične scene, već Frankieja suprotstavlja još jednoj udovici po uzoru na Ani Četiri Pištolja.

Znaš li što je ta žena? Gutačica muškaraca koja traži nekog tko bi joj zamijenio pokojnog muža.“, kaže Frankie nakon što su uzeli sobu kod te žene. U pokušaju da osujeti prijeteća nasrtanja „gutačice muškaraca“, Frankie slaže da je ubio samo jednom, i to tako da je natjerao razjarenog bika da pregazi ženu koja je bila uporna da ga odvede pred oltar, što je rezultiralo prijavom šerifu „djeda“ Frankieja, a posredno i „unuka“ Kita.

Nakon opširnog, ali zanimljivog uvoda i zapleta, slijedi očekivana kulminacija i završnica koja detaljno pojašnjava sve detalje, pa čak i one koje nije trebalo objašnjavati. Unatoč pomalo opširnom elaboratu, nije riječ o napornom pojašnjavanju s gomilom teksta, već više simpatičan, ali i arhaičan stil sličan objašnjenjima iz standardnih kriminalističkih djela. Objašnjenju se ne može naći nelogičnost, iako je očigledno sve dobrano nategnuto, baš kao i u većini već spomenutih krimića.
Ono što je bitno su stvari koje sam naglasio u tekstu, a kojima obiluje i ova epizoda. To bavljenje pomalo neobičnim stvarima iz svakodnevnog života je najveći dobitak ove priče i dobrano anulira većinu scenarističkih mana.

Crtež je već druga priča, odnosno definitivno najlošiji element ove epizode (vinjete u recenziji su „the best of“). Nema lijepih kadrova bez teksta kao u prethodnim epizodama koje je Balzano potpisao. Moglo bi biti da je ovo čisti Balzanov stil, bez pripomoći drugih nekreditiranih crtača i uz malo kopiranja, ali neki loše nacrtani djelovi su me posjetili na brojeve gdje je uskakao Francescov rođak, Pietro Gamba (KT SR 41,42,46,47,51). Budući da je taj tajanstveni Gamba skoro uvijek nekreditiran (na ovom i Texovom serijalu), a uvijek je u pitanju pripomoć, nemoguće je procijeniti njegov stil.
Istina da je crtež ujednačen, za razliku od epizoda koje je Balzano ranije potpisao, a koje raznolikim stilovima uvelike privlače pažnju, ali i ostavljaju upitnike o nepotpisanim autorima iznad glave. Ako je ovo Balzano sam crtao, onda nam ovdje pokazuje svoje najgore strane, pa su likovi drveni i neporporcionalni s pomanjkanjem dinamike u akcijskim scenama, ali mora se priznati da su raznoliki i da ih se lako razlikuje (za razliku od Gambinog crteža). Naslovnica originalnog broja 87 pripada ovoj epizodi, a ista krasi i Van Goghovo izdanje. Prva Dnevnikova naslovnica je od originalnog broja 61, a zanimljivo je da je baš ta naslovnica prva koju je Van Gogh preskočio zbog već poznate priče s preslagivanjem i preskakanjem ovećeg broja originalnih naslovnica. Druga Dnevnikova naslovnica je nestručna preslika one originalne. Stvarno mi nije jasno zbog čega su radili te preslike originalnih naslovnica!? Najnovije Ludensovo 2 u 1 izdanje nema naslovnicu koja pripada ovoj priči, već ona od broja 43 pripada prethodnoj, a od broja 44 narednoj epizodi, pa ovaj put ćete ostati pošteđeni mojeg komentara Rotundove naslovnice! :)

To je to od mene za ovu epizodu. Kvaliteta koja je na visokoj razini još od Dunhavonovih nasljednika nastavljena je i u ovoj priči. Sada sam još više siguran da je tom epizodom ovaj serijal prešao na višu - ozbiljniju razinu i mogu vam samo još jednom savjetovati da (ako još niste) počnete s kupovinom ovog predivnog serijala u prihvatljivom i lako dostupnom Ludensovom izdanju. Propuštene epizode su još lako nabavljive u remitendi, a svaka dva mjeseca je novi dvobroj na kioscima.

KT VG 81/82 Legija prokletih

KT LMS 262/263 Rendžer u New Yorku

• Ukupna ocjena 73%

9, 7, 6, 7

03.05.2021
    20:58:00 sati

6, 6, 6, 6

Ne posebno kvalitetno, ali dakeko, daleko od lošeg. Crtež privlači pažnju u negativnom kontekstu na par mjesta posebno. Dodatan plus su odlično izgrađeni likovi provincijalaca, tako da će malo tko ostati mračno razočaran ovom Kitovom pričom.

05.05.2021
    14:31:00 sati

6, 7, 8, 8

Sviđa mi se uvod u priču sa onim vješalima. A i kasnije ima tu puno duhovitosti sa Frenkijeve strane kada se želi riješite one udovice. Razplet i sve ostalo je predvidljivo, ali je priča svejedno zabavna.

06.05.2021
    22:12:00 sati