Sivi Sokol

KT VG 9/10 | 69 str.

Walker je pobjegao, a Kit, onemogućen da nastavi potjeru, dobiva naređenje od zapovjednika utvrde da sa Frankiejem krene na novi zadatak. U indijanskom plemenu Pawneejea navodno vladaju nemiri, a i nestala su dva rendžera. Jašući ususret novoj pustolovini, Kit i Frankie niti ne slute da će uskoro upoznati Sivog Sokola, mladog Indijanca koji će ujedno postati Kitov krvni brat!

• Foto-Knikerboker
    KT LMS 755
  • Zmijski ugriz
    KT LU 5
  • Ugriz zmije
    KT VG 9
  • Sivi Sokol
    KT VG 10
  • Ugriz zmije
    KT VGK 9
  • Pozornica smrti
    KT ZS 80

• Il morso del serpente
    KT SR 9
  • Nuove reclute
    KT SR 10

• Ova priča je u striscia seriji izdana u veljači i ožujku 1960. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u kolovozu i rujnu 1964. godine, dok kod nas najprije izlazi sredinom 1971. u ZS 80: „Pozornica smrti“. U Dnevnikovu reprintu krajem 1987. (LMS 755: „Foto-Knikerboker“) iz nekog razloga je izbačeno devet stranica (60 od 69). (zanimljivost by Spock)
  • U Ludensovom izdanju, priča počinje na 123. stranici (druga pasica) i traje do 191. stranice (druga pasica).
  • Van Gogh je nakon neuspjele kiosk avanture s početnom nakladom oko 4000 primjerka (na kraju je s remitendom prodano do 2000 primjeraka po broju, a ostatak otišao u stari papir) i objavljenih devet brojeva s Gambinim naslovnicama, brojem 10 počeo s luksuznijim izdanjem i Donatellijivim naslovnicama u nakladi od 500 primjeraka (nastavili su s prodajom preko kioska po cijeni od 34 kn zaključno s brojem 41). Tako su u novom ruhu najprije (04.04.2007.) izašli brojevi 10 do 15, dok su brojevi 1 do 9 ponovno (27.08.2008.) izdani u nakladi od 200 komada (zanimljivost by Spock).
  • Prvo pojavljivanje Sivog Sokola. Indijansko pleme Sivog Sokola nosi naziv Pawnee. Pawnee Indijanci bili su prerijski Indijanci čiji se teritorij prostirao u dolinama rijeka Loup i Platte i uz rijeku Republican, u sadašnjoj Nebraski. Svojevremeno su živjeli u Teksasu. Više o njima možete pročitati ovdje.
  • U ovoj epizodi, Kit je zaradio indijansko ime „Časni Nož“. Međutim, u kasnijim epizodama, naši prevoditelji će koristiti imena poput „Vjerni Nož“ i „Odani Nož“ što je posve pogrešno.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

„Sivi Sokol“ je petnaesta priča Malog Rendžera po redu, a nalazimo se tek na početku desete epizode originala. Scenarist Andrea Lavezzolo u tandemu sa grafičkim majstorom Gambom punom parom proizvodi nove pustolovine, konstantno gledajući kako da proširi i obogati svijet Malog Rendžera. Svakom novom epizodom u ovom stadiju serijala neumorni Lavezzolo ustraje u namjeri da osmisli nove, živopisne likove, radi na profiliranju dosadašnjih, poznatih nam aktera, a ovdje je fokus na još jednom liku koji će postati itekako važan u svijetu Malog Rendžera, barem što se tiče ovog početnog ciklusa našeg rendžera. Vjerojatno po naslovu recenzije zaključujete o kojem se liku konkretno radi pa nema smisla skrivati karte, no prije nego kažem nešto više o ovoj epizodi, podsjetimo se nakratko kako su se uopće naši junaci zatekli ovdje.

Kako smo dosad već konstatirali i uvjerili se da ovaj serijal obilježava snažan kontinuitet, neophodno je dotaknuti se prethodne priče SR 9: Ugriz zmije. Kit je u toj epizodi na početku provodio ugodno vrijeme u Cambatanginom plemenu ponajviše družeći se s njegovim sinom Okihuom, negativac Walker remeti njihovo druženje počinjenim zločinom te Kit i Okihua slijede Walkera u gradić Cedar Point gdje se obračunavaju uz pomoć novog lika Barbaryja Fulla s bandom „Braća Tame“ čiji je član bio i sam Walker. Na kraju, kad su uspjeli srediti bandu, Walker je ipak iznenađujuće uspio pobjeći, a Frankie je došao s porukom novog zadatka.

To je donekle kratka verzija događaja prethodne epizode, a ono što mi je interesantno u tom završnom dijelu prethodne priče je sljedeće – zapovjednik utvrde, pa i svi njezini stanovnici, vjerovali su da je Kit cijelo vrijeme bio u Cambatanginom plemenu. Oni nisu mogli znati za Walkera i taj obračun s bandom u tom gradiću Cedar Point te zapovjednik utvrde kroz neko vrijeme šalje Frankieja u Cambatangino pleme ne bi li tamo Frankie pronašao Kita i ukazao mu da se dosta odmarao i da je vrijeme za sljedeći zadatak kojeg moraju obaviti. Frankie, naravno, nije pronašao Kita kod Indijanaca pa su ga potonji vjerojatno uputili prema gradiću Cedar Point gdje Frankie stiže u posljednjem trenutku kad je sve već bilo gotovo. Banda je sređena, Walker je pobjegao, a Kit ne može nastaviti potragu za Walkerom jer mora slušati najnovije zapovijedi, mora krenuti u novu misiju. Naravno da bi zapovjednik utvrde taj novi zadatak dao nekom drugom rendžeru da je znao cijelu tu priču sa Walkerom. Ovako je to ispalo uistinu zgodno Lavezzolovo scenarističko rješenje, samim tim je i cijela ta situacija veoma zanimljiva, kao da su stvarni događaji u pitanju! Nema onog upotpunjenog osjećaja happy enda kod čitatelja jer ključni negativac nije uhvaćen, a glavni junak mora priznati poraz i nastaviti dalje.

Možda je ta činjenica pomalo i kod nas čitatelja izazvala neku određenu dozu razočarenja na kraju prethodne epizode, jer većina nas voli (navika) kad se na kraju sve posloži da dobro pobijedi zlo te da je pravda u konačnici zadovoljena. Međutim, Lavezzolo ipak misli na svoje čitatelje te u zadnjoj vinjeti prethodne priče u jednoj od didaskalija ostavlja poruku:

„U tom trenutku, Kit ne može znati da će zapravo on stati na kraj krvavoj zločinačkoj karijeri Maxa Ferrera, čovjeka poznatijeg pod prezimenom Walker!“

Poneki čitatelji će možda ovo protumačiti kao neku vrstu spojlera, no ja nisam sklon takvom razmišljanju. Štoviše, smatram da je ovo još jedno simpatično scenarističko rješenje gdje Lavezzolo čitatelju zapravo pruža optimizam, nadu da se zločinac ipak neće izvući (sjetite se da je serijal prvotno namijenjen osnovnoškolcima), a i time nas „tjera“ da u međuvremenu i dalje nastavimo čitati pustolovine Malog Rendžera budući da nije naglasio u kojoj točno epizodi će Kit zaustaviti Walkera, već je red da to mi sami kao čitatelji otkrijemo čitajući kronološki priče.

Vidi se iz svega toga da je Lavezzolo od početka postavio serijal vrlo inteligentno. Po pitanju dotičnog citata iz didaskalije, možemo slobodno reći u vezi njega da je to još jedan od prepoznatljivih autorskih pečata jer Lavezzolo voli povremeno kroz svoje priče naglasiti što će se dogoditi u nekim budućim događajima Malog Rendžera, a čitatelju onda zapravo tim načinom pripovijedanja potakne maštu, razmišljanja kako će uopće doći do takvih situacija i kroz što će sve morati proći naš junak ne bi li neki negativac bio uhvaćen, pravda zadovoljena i cilj zadatka ispunjen.

"Sivi Sokol"

Nakon što smo sagledali događaje koji su isključivo vezani za ovu epizodu, možemo se sad napokon posvetiti priči čiju recenziju čitate. Naime, radnja „Sivi Sokol“ može se podijeliti na dva, podjednaka dijela po pitanju broja stranica. Prvi dio priče odvija se na farmi Brownovih koja je smještena usred teritorija Pawneeja. Na toj farmi, Kit i Frankie otkrivaju da su obitelj (žena i dijete vlasnika farme) zarobljenici dvojice bandita koji su u dosluhu s Indijancima Pawneejima, točnije njihovim vračem. Poznato je da, pored poglavice, obično su vračevi ti koje Indijanci slijepo slušaju i koje često susrećemo u stripovima kao negativce koji uz pomoć bijelaca veoma lako zakuhaju sve ono loše što se zakuhati može, a onda to postane povod za glavni pokretač radnje u pričama ovakvog žanra. Ostala trojica pripadnika bande nalaze se u indijanskom selu, ona već dobro nam poznata klasika ovih ranijih pustolovina gdje su bijeli ljudi smutili naivne Indijance ne bi li se dokopali zlata, a usput potaknuli ih na pobunu protiv drugih bijelaca koji žive u njihovom susjedstvu.

Po pitanju odvijanja radnje često se daje glavni fokus na život na farmi i na farmu kao jednom od glavnih elemenata radnje u ovom stadiju serijala, pa farma redovito igra glavnu ulogu u pustolovinama Malog Rendžera. Sjetimo se dosadašnjih priča SR 2/3: Farma Jane Russell, drugog dijela epizode SR 6/7: Živ pokopan! (događaja vezanih za farmu Morrisonovih), pa i slučaja u prvoj epizodi Malog Rendžera u kojoj smo imali pustolovinu sa K9 rančem.

Današnji čitatelj, naročito onaj koji se tek upoznaje s ovim serijalom, mora jednostavno prihvatiti takva pravila pripovijedanja koja su u duhu 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća kada je to bilo u trendu, sklonost pričanja priča u kojima je zemlja igrala važnu ulogu, i na kojoj su živjeli likovi poput kauboja, stočara, vlasnika farmi, šerifa, negativaca i ostalih. Između ostalog, glavni likovi također imaju tendenciju da duboko brinu i poštuju divljinu i sve ono što ona predstavlja. Vješti su s oružjem, u jahanju, pa i u kuhanju kad se nađu u takvom divljem okruženju. Čak i onda kad možda nemaju ono nešto potrebno pri ruci u divljini, oni su sposobni da uvijek improviziraju i snađu se.

Naslovnica Malog Rendžera broja 7 izdavačke kuće Dardo

Upravo taj spomenuti prvi dio priče s farmom poslužio je Lavezzolu kao podloga za drugi dio priče u kojem je centralna scena dvoboj Kita sa Sivim Sokolom. Naši junaci, Kit i Frankie, u nastavku radnje nekako uspijevaju postati zarobljenici plemena Pawneeja, osuđeni na stup za mučenje i tu dolazi do zaokreta u radnji gdje Kit, kojem još nije niti 16 godina, pokazuje kako je sposoban izvući se iz situacije na Zagorov način (i prije izlaska prvog Zagora). Kit, zavezan za stup za mučenje, izaziva jednog od negativaca da se obračuna s njim (kao Zagor u mnogim avanturama), ali Lavezzolo tada radi nepredviđen potez jer stavlja u glavni fokus Sivog Sokola, mladog Indijanca i ujedno sina poglavice Pawneeja, koji se želi dokazati pred svojim plemenom da je dostojan nasljednik svog oca i hrabar ratnik te je on taj koji stupa na scenu i prihvaća Kitov poziv na dvoboj.

Neću ulaziti previše u detalje samog dvoboja, mišljenja sam da u njemu nema ničega spektakularnog što bi možda čitatelj očekivao od jednog takvog događaja. No, možda Lavezzolu i nije bila namjera da dvoboj Kita i Sivog Sokola bude prikazan kao neka surova borba do krvi i to poglavito zbog svoje čitateljske publike kojima je strip prvenstveno namijenjen. Radi se o jednom sasvim, naočigled običnom i bezazlenom dvoboju iz kojeg Kit i Sivi Sokol izlaze kao veliki prijatelji. Indijanci su se pokazali da drže do časti, a i Kit se takvim dokazao i zasluženo dobio indijansko ime „Časni Nož“ te postao krvni brat Sivog Sokola.

Sivi Sokol: „Zašto me nisi ubio?“
Kit: „Zato što je Sivi Sokol hrabar mladić i da sam ga ubio, lišio bih Pawneeje onoga koji će jednog dana postati njihov poglavica!“

Kao što sam ranije u recenziji spomenuo da Lavezzolo radi i dalje na profiliranju već postojećih likova, on nadograđuje postepeno njihov karakter kroz svaku epizodu, tako je i ovdje slučaj kod glavnog junaka (ponavljam, Kit još nema 16 godina). Lavezzolo prikazuje Kita kao čovjeka odličnih refleksa, vrlo inteligentnog u samoj borbi i velikodušne osobe koja poštuje Indijance. Prikazuje ga i kao spretnog govornika čije riječi imaju težinu i koji dobiva i prima poštovanje Indijanaca jer na vidjelo izlaze njegove prave ljudske vrijednosti, vrijednosti velikodušnog čovjeka uvijek spremnog pomoći onome tko se zatekne u nevolji.

Međutim, zašto baš Sivi Sokol?
Postavio sam si ovo pitanje, zašto je Lavezzolo stvorio lik Sivog Sokola? Poznato nam je svima kroz čitanje pustolovina različitih strip junaka, da glavni junaci obično imaju i prijatelje Indijance koji se na neki način ističu od svih ostalih Indijanaca. Zagor ima svog krvnog brata Tonku, Tex ima Tiger Jacka, Komandantu Marku u skoro svakoj pustolovini Žalosna Sova čuva leđa...itd. Ti su likovi itekako od presudne važnosti za junake, dobro je uvijek imati takvog prijatelja van utvrde na kojeg uvijek možeš računati. No, valja isto tako reći da je 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća to jednostavno bio obavezan izbor za autore koji su htjeli stvoriti uspješni serijal za mlađu publiku.

Znajući sve ovo i imajući na umu, opet se postavlja pitanje, zašto baš Sivi Sokol ako je Lavezzolo već uveo Indijanca Okihuu u serijal koji je upravo u prethodnoj epizodi ostvario svoje treće pojavljivanje, koje je ujedno bilo i njegovo prvo pravo pojavljivanje vrijedno spomena? Mišljenja sam da je situacija sa Okihuom bila nešto slično kako to biva u svijetu filmske industrije. Imamo redatelja koji odabere glumca na osnovu njegovih karakteristika, snimi s njim nekoliko scena i onda uvidi da taj glumac ipak nema ono potrebno što je on tražio za svoj neki film ili seriju. Mene je ovo podsjetilo na situaciju glumca Erica Stoltza koji je trebao imati glavnu ulogu u legendarnoj trilogiji „Povratak u budućnost“ budući da je u to vrijeme Michael J. Fox ugovorom bio vezan za neke druge projekte. Nekih pet tjedana je snimanje trajalo sa Ericom (imate te scene na YT-u) koji je fizički jako sličio Foxu, ali autor je tada procijenio, unatoč činjenici što se radi o izvrsnom glumcu, da je Eric jednostavno bio previše „drven“ i uštogljen te da nikako nije imao tu potrebnu kemiju sa ostalim glumcima. Možda je tako Lavezzolo procijenio i za Okihuu, jer nakon prethodne epizode mi ga više gotovo nećemo niti vidjeti, a izmislio je novog, mladog lika u Indijancu Sivom Sokolu, koji je na neki način i po godinama bliži Malom Rendžeru, ali i karakterno. Da će Sivi Sokol biti važan u svijetu Malog Rendžera, dovoljno je kazati da se on pojavljuje čak pet puta u ovom ranom ciklusu uključujući ovu epizodu pa sve do SR 42: Pećina sa zlatom.

Gamba je naravno bio glavni odgovorni za likovno oblikovanje Sivog Sokola i vjerujem da ćete se svi složiti da je tu odradio dobar posao. Stvorio je njegov vlastiti izgled koji će biti lako prepoznatljiv i u njegovim budućim pojavljivanjima. No međutim, još uvijek nisam zadovoljan kako Gamba prikazuje negativce, nažalost, obično je to i dalje ograničavanje na uobičajene modele kojima se lako mogu dodati ili maknuti brada i brkovi po potrebi ili je u pitanju odjeća po kojoj jedino možemo razlikovati negativce. Naslovnica ne postoji za ovo izdanje priče kako je to obično slučaj za ovakve priče koje su kraće od onog Bonelli standarda na kakvog smo navikli danas, ali postoji jedna sugestivna naslovnica iz '95. godine koju je Gamba napravio za izdavačku kuću Dardo. Naime, radi se zapravo o identičnoj sceni iz stripa (vidi Ludens 5, str. 164, treća pasica) gdje se Kit i Frankie nalaze vezani za stup za mučenje u plemenu Pawneeja, a Gamba je napravio samo sitne preinake te scene za potrebe naslovnice. Opet, ostaje po meni propuštena prilika (valjda mi fanovi stripa najbolje znamo kako bi nešto trebalo izgledati 🙂) jer mogla se napraviti puno bolja naslovnica da je Gamba samo malo bolje promislio te za glavni motiv naslovnice stavio Kita i Sivog Sokola, jednog naspram drugog s nožem u ruci u trenutku kako se spremaju za dvoboj, a u pozadini Indijanci, Frankie pa i poneki bandit, koji svi skupa s nestrpljenjem iščekuju predstavu koja će se uskoro odigrati pred njihovim očima.

Završna misao

Neću vas zavaravati da je ova epizoda nešto posebno i da je vrijedi pročitati. Reći ću to ovako - za čitatelje koji čitaju epizode Malog Rendžera slučajnim odabirom, ne vjerujem da će ih ova priča nešto impresionirati, dok za one čitatelje koji čitaju priče Malog Rendžera kronološkim redoslijedom ova epizoda može biti upravo značajna zbog već tog spomenutog kontinuiteta, zbog nadogradnje likova koji se pojavljuju, ali i u konačnici zbog prve pojave Sivog Sokola u serijalu Malog Rendžera.

KT VG 7/9 Odmetnički sud

KT VG 10 Novi regruti

8, 8, 9, 10

11.12.2021
    05:16:00 sati

6, 4, 7, 10

Nakon iznadprosječno dobre prethodne epizode, s ovom se opet vraćamo standardnoj naivi koja većinom obilježava ovaj početni period. Tome unatoč, ovo je jedna od onih kultnih i bitnih epizoda u serijalu s prvom pojavom "Sivog Sokola", a posebno činjenicom da je ovdje Kit dobio svoje indijansko ime: Časni Nož.

Kako je i Reem lijepo primijetio u recenziji, način na koji se Kit izvukao sa stupa za mučenje je pravi "zagorovski", a ova epizoda je izašla prije prvog Zagora u striscia formatu. Tako da je to još jedan detalj koji je stari dobri Nolitta možda prepisao od Lavezzola.

Crtež standardan za Gambu tog vremena i bez nekih grešaka koje bodu oči. Zanimljiv mi je skoro pa dijabolični prikaz Frankieja, potpuno drugačiji od kasnijeg komičnog Frankieja, a najsličniji Galepovom prikazu Mefista.

Naslovnice nema, pa ocjena ide ukupnom dojmu s nagaskom na vrijeme izlaska i bitnost ove priče u serijalu. S tim na umu, Van Gogh je na naslovnicu broja 10 stavio ime "Sivi Sokol" iako ta naslovnica pripada narednoj epizodi, pa je i originalan naslov talijanskog izdanja “Nuove reclute” ili po naški "Novi regruti".

11.12.2021
    07:47:00 sati

6, 7, 10, 10

Prica sama po sebi nije nesto posebna, ali je vazna za kontinuitet radnje upravo zbog prvog pojavljivanja Sivog Sokola, a i zbog Kitovog indijanskog imena. Kad sam ovo prvi puta citao, bio sam razocaran sto se prekinula radnja "Ugriza zmije" (inace moje omiljene epizode ovog serijala) i ova pustolovina mi je djelovala posve nepotrebna bas zato sto je preknula jednu sjajnu epizodu. Znam da se kasnije Lavezzolo ponovno vraća na radnju iz prethodne avanture i, baš kako je i najavio, na kraju prošle epizode, Kit stavlja točku na i na cijelu tu priču, no ipak tako sam se uživio u tu priču da bih volio da se Frankie nije pojavio i da su Kit, Okihua i Barbary dovršili svoju misiju.

Zanimljiv je ovaj razlicit prijevod Kitovog imena. Ne znam kako je na talijanskom to njegovo ime, ali u kontekstu svega "Casni Noz" najbolje pase. No, ja sam ovo citao u izdanju Ludensa gdje je pak prevedeno kao "Vjerni" hahaha.

Kao najveci plus ove epizode, ipak bih izdvojio spomenuti dvoboj izmedu Kita i Sivog Sokola u kojem je Kit, vidjevsi da je Indijanac brzi od njega, odlucio se osloniti na svoje lukavstvo, umjesto na snagu.

12.12.2021
    00:38:00 sati

6, 4, 7, 7

Epizoda važna zbog kontinuiteta, ali, u suštini, teška naiva. Naslovnici dajem ocjenu kao i crtežu.

Nemam što dodati na lijepu ReemCP-ovu recenziju.

12.12.2021
    01:02:00 sati
  • lwood

8, 8, 8, 8

Inspiracija Winnetoum,odlično uklopljena u strip. Danas naivno,ali za ono vrime i ciljanu publiku skroz ok.

12.12.2021
    08:26:00 sati
    lwood

5, 3, 8, 6

Crno - bijeli film. Naivnost dijaloga, ali treba uzeti i vrijeme nastanka ovog stripa, kada su vrijedile neke druge zakonitosti. Samo za okorjele ljubitelje Kita Tellera.

15.12.2021
    09:35:00 sati
  • Vlladimir

7, 7, 6, 10

Konceptualno objedinjen narativni tok u ovom stripu, predstavlja svojevrsni presek kritičkog stava Lavezzoloa prema sistemu tadašnjeg vremena i prema društvu koje počiva na vrednostima ugnjetavača indijanaca i recidivnom stanju sa kojim se suočavamo i u današnje vreme.

Kit Teler kao strip, toliko star, a opet... i dalje ima snage da se uzdiže, da se otrže autodestrukciji, i da ne puca pod pritiskom novih junaka, žanrova i formata.

U ovoj epizodi Malog Rendžera vidimo i jednu toplu ljudsku dramu gdje je na jedan realističan način prikazana grčevita borba glavnog junaka za slobodu i sticanje slobodnog života.

Gamba - nejgovi crtački dometi su povezani sa atmosferom, osećajem nesvršenosti i iščekivanja. On je crtački perspektivan, ali na margini. Zanimljivo, ali i čudno je to, što se on bez obzira na godine iskustva u medijumu, vizuelno nalazi u procepu između tek okončanog studentskog statusa i pozicije priznatog i prepoznatog umetnika.

21.12.2021
    09:46:00 sati
    Vlladimir