Ugriz zmije

KT VG 9 | 105 str.

Nakon raskrinkavanja Velikog Neznanca, Kit uživa u zasluženom odmoru u indijanskom selu u društvu svojih starih prijatelja Cambatange i njegova sina Okihue. Tu idilu remeti Billy Walker, čovjek koji očigledno nešto skriva, a strahujući da ga ne razotkriju, Walker ubija dva Indijanca i baca se u bijeg. U potragu za zločincem, Kitu se pridružuje i Okihua, a traganje ih odvodi u gradić Cedar Point gdje će se dvojac obračunati s bandom pod nazivom „Braća Tame“ čiji je pripadnik i sam Walker…

• Banda braće mraka
    KT LMS 31
  • Kuća tajni
    KT LMS 744
  • Zmijski ugriz
    KT LU 5
  • Ugriz zmije
    KT VG 9
  • Ugriz zmije
    KT VGK 9

• Il morso del serpente
    KT SR 9

• Ova priča je u striscia seriji izdana u siječnju i veljači 1960. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u kolovozu 1964. godine.
  • Dnevnik je priču prvo objavio u epizodi „LMS 031: Banda Braće Mraka“ te kasnije napravio reprint u epizodi „LMS 744: Kuća tajni“. Nastavno s nelogičnostima, odnosno krivom rasporedu objavljivanja prethodne epizode u LMS reprintu, Dnevnik je u tom reprintu objavio samo 52 od 105 stranica koliko broji ova epizoda (zanimljivost by Spock). U Ludensovom izdanju, priča počinje na 18. stranici (prva pasica) i traje do 123. stranice (prva pasica).
  • Treće pojavljivanje Indijanca Cambatange i njegova sina Okihue.
  • Str 37. (Ludens 5) - Kit se prisjeća događaja sa negativcima iz epizode SR 2: Bijeli Indijanac.
  • U scenama u kojima bukti požar uslijed zapaljene prerijske trave, Indijanac Okihua primjenjuje staru, provjerenu metodu – pali novu travu i na taj način omogućava da se on, Kit i njegovi Indijanci domognu tla koje je izgoreno i tako se spase od užasne smrti. Isti takav prizor možemo vidjeti i u legendarnom filmu The Gods Must Be Crazy (1980.), poznatijem kod nas kao „Bogovi su pali na tjeme“. Bušman Xi na identičan način uslijed požara pali travu i tako spašava sebe i ljude koji su bili u njegovom društvu.
  • Prvo pojavljivanje Joshue Ballistera, poznatijeg pod nadimkom „Barbary Full“.
  • Nakon Larryja Wintera iz epizode SR 5: Četiri godine kasnije, ovo je po drugi put kronološki gledano da je netko od negativaca uspio pobjeći. Radi se o Maxu Ferreru, poznatijem pod prezimenom Walker.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Baš kao što je slučaj kod drugih strip junaka Bonelli univerzuma, Kit Teller je jedan od onih serijala kojeg je idealno čitati kronološki po redu kako je originalno izlazio. Naročito smatram da je to bitno za ove ranije Lavezzolove radove, gdje se radnje epizoda nerijetko pretaču jedna u drugu. Čitatelj tim načinom čitanja mnogo lakše može pratiti razvoj glavnog lika (jednog od rijetkih strip junaka koji zapravo stari), lakše može povezivati dosadašnje događaje sa nekim sadašnjim tijekom čitanja, uočiti nedosljednosti ako eventualno postoje, pratiti višestruka pojavljivanja neprijatelja i prijatelja, zapaziti sličnosti sa nekim prethodnim događajima ako su prisutne, ukratko rečeno – lakše je slagati onaj mozaik da se dobije cjelokupna slika i puniji dojam o Kitu Telleru.

Druženje Kita i Okihue

Nakon prilično zanimljive i dinamične prethodne epizode, Lavezzolove ideje da vrati neke Kitove neprijatelje i ujedini ih, na red je došao povratak nekih starih, Kitovih prijatelja. Sjećate li se Indijanca Cambatange i njegova sina Okihue? U njihovom prvom susretu, Kit je spasio Okihuu koji je bio otet, dok je u drugom susretu Kit nosio lijekove za njegovu sestru. Taj posljednji susret je samo dodatno očvrsnulo njihovo prijateljstvo.

„Ugriz zmije“ zapravo ne donosi ništa novo trendu, no zahvaljujući prisutnosti mnoštva likova i primjenom nekih scenarističkih trikova, tu i tamo u odgovarajućim scenama, Lavezzolo svojim pisanjem plijeni pažnju održavajući čitateljev interes. Naime, o čemu se radi? Kit je dobio nagradni dopust i nakon druženja sa svojim ocem (što je navedeno samo u didaskalijama), provodi neko vrijeme sa svojim prijateljima Indijancima koje je upoznao još na početku svoje rendžerske karijere. Njihovo druženje iznenada prekida Billy Walker, čovjek kojeg je napao medvjed, a Kit i Okihua mu spašavaju život. Walker je navodno slučajno zalutao na njihovo područje, u potrazi za lovinom dok ga navodno njegova dvojica prijatelja čekaju u obližnjem logoru u dolini. Ispostavlja se uskoro da je Walker ni manje ni više nego beskrupulozni nitkov i ubojica, te da posjeduje nekakvo „zastrašujuće“ oružje.

Walker je jedan od onih negativaca koji imaju zrno soli u glavi, zna razmišljati svojom glavom, prilično prepreden i snalažljiv lik. Dok se Kit bacio u potragu i saznao u dolini da su dvojica ljudi koje je Walker spominjao ubijeni, u međuvremenu Walker bježi iz Cambatanginog plemena, ostavivši za sobom dva indijanska trupla. Ono što predstavlja pravi misterij jest način na koji su ta ubojstva izvršena, sa zmijskim ugrizima za potiljak („zastrašujuće“ oružje). Kit ubrzo organizira potjeru za Walkerom koja se odvija na nekih prvih dvadesetak stranica priče sve dok Kit i Okihua ne stignu u gradić Cedar Point.

Billy Walker

U tom uvodnom dijelu, primjetio sam neke sitne scenarističke greške. Nisu one u tolikom razmjeru da bitno utječu na priču, kao što je recimo uništena Normina kuća, pa čudesno obnovljena u istoj epizodi SR 79/81: „Dolina smrti“. Ne, nipošto. Prva sitnica koju sam uočio je u kadru kad Kit i Okihua sudjeluju u potjeri za Walkerom pa naiđu na jedno stablo koje predstavlja prirodnu osmatračnicu. Okihua je pokazao Kitu način na koji će se popeti gore na stablo ne bi li mogli bolje uočiti bjegunca, zabivši tomahawke naizmjence u stablo. Ne bi mi taj prizor nimalo bio čudan da Kit nije rekao na to Okihuino rješenje: „Vidi, vidi! Ovo mi ne bi palo na pamet!“. Lavezzolo kao da je zaboravio na jednu raniju epizodu SR 2: „Bijeli Indijanac“ u kojoj se Kit upravo tako penje?! Bacite brzo oko na tu recenziju, čak sam u drugoj slici te iste recenzije stavio tu scenu Kita kako primjenjuje takvu tehniku penjanja. Ajde, možda tu mogu opravdati Lavezzola da mu je namjera bila da Kita u toj situaciji prikaže velikodušnim, pa da se Kit pretvara kako se on toga ne bi nikada sjetio, ne bi li tom gestom iskazao poštovanje ponositom Okihui kako je on sam došao do te ideje.

No, za drugu sitnicu, ne mogu pravdati Lavezzola, scena kad je Walker zapalio prerijsku travu i nastojao tako usporiti svoje gonitelje. Kit se prisjeća u tom trenutku te iste epizode SR 2: „Bijeli Indijanac“ kad je slijedio dvojicu negativaca prema indijanskom groblju, a oni su ga isto htjeli spriječiti vatrom. Kit spominje da je on tada bio sa narednikom O'Harom, što zapravo nije istina, bio je sa Chin Laom i Indijancem Cambatangom u toj pustolovini. Kao što rekoh, nisu to neke velike scenarističke pogreške, nego me pedantni Lavezzolo malo iznenadio da je to smetnuo s uma.

Walker u bijegu

Moram kazati da je ponovni povratak Okihue bila dobra scenaristička zamisao, a njegova aktivna uloga uz Kita izbjegla je situaciju da ostvari minornu ulogu kao u prethodnim pojavljivanjima. Kao lik, Okihua se pokazao odanim, te sposobnim i hrabrim, čak i u onim teškim situacijama u kojima se sve zatekao u ovoj pustolovini. U Cedar Pointu, Kit i Okihua će doznati da je gradić pao pod kandže bande tzv. „Braća Tame“, kojoj osim Walkera, pripada i lokalni šerif. Da bi Kit i Okihua imali kakve-takve šanse protiv bande, Lavezzolo uvodi još jednog zanimljivog lika, Joshuu Ballistera, poznatijeg pod nadimkom „Barbary Full“ koji će postati njihov saveznik i uvelike im pomoći u borbi protiv zlikovaca. Barbary je po naravi pravdoljubiv, domišljat, možda nije u potpunosti čovjek od akcije, ali je spreman uzeti pištolj ako je to potrebno. Kit, sa svojim novim partnerima u ovoj epizodi, obračunati će se s bandom te pokušati vratiti toliko željeni mir tom gradiću.

Što se tiče scenarija, priča ne pokazuje neke velike logičke rupe, pa čak ni one nedostatke na koje su nas navikli ovi raniji radovi. Lavezzolo drži svoj uobičajeni način pisanja, sa svojim karakterističnim pojašnjenjima radnje i laganim tempom. Zanimljivo da nam na kraju priče nije ponudio ono konačno razrješenje što zapravo predstavlja to „zastrašujuće“ oružje koje je Walker posjedovao na početku priče, ali i pomalo iznenađujuće da je upravo taj isti Walker na kraju uspio izmigoljiti našem junaku! Ako ima onih radoznalih čitatelja koji žele saznati što je bilo s Walkerom i kakvo je to tajno oružje koristio, možete slobodno preskočiti nekoliko narednih epizoda i uzeti u ruke SR 13/14: Totem od bjelokosti / Frankie šerif (LU 07; str. 36-181) i tako udovoljiti svojoj znatiželji.

Dolaskom Frankieja na kraju ove epizode, priča se polako privodi svome kraju jer Frankie nosi poruku novog zadatka u kojem će on i Kit upoznati još jednog značajnog lika iz svijeta Malog Rendžera.

Joshua „Barbary Full“ Ballister

Koliko god Lavezzolo dobro vodio radnju i sjajno se snalazio manevriranjem mnoštvom likova, sa druge strane, promatrajući njihovu interpretaciju, vizualnim izgledom likova i to posebice loših tipova, ne možemo nikako biti zadovoljni. Gamba u pogledu toga nije na razini, nema tog željenog rezultata budući da su loši momci loše prikazani na što je dakako veliki utjecaj imala visoka stopa proizvodnje tabli tog legendarnog crtača. Jedini od njih koji se djelomično ističe je šef bande Fox, kojeg imamo prilike vidjeti i na Gambinoj naslovnici posljednjeg kiosk izdanja broja 9 izdavača Van Gogha. Ono na čemu Gamba briljira su ovakve vinjete koje sam za vas izdvojio u recenziji, mislim ponajprije na posljednje dvije slike čije se vinjete protežu duž cijele pasice. No nažalost, u ovoj epizodi su one zaista raritet što je prava šteta za sve one fanove Malog Rendžera koji istinski uživaju u čitanju ovog serijala.

Zaključak

Dojam nakon pročitanog je i više nego dobar, naročito kad govorimo o ovom ranijem razdoblju serijala Malog Rendžera. Usporedno sa pisanjem ove recenzije, u međuvremenu sam pročitao nekoliko kasnijih radova našeg Kita Tellera u kojima Lavezzolo nije imao svoje prste i da se blago izrazim, nije mi se baš svidjelo ono što sam vidio. Ponajviše iz razloga što gotovo nisam našao niti trunku esencije glavnog lika u tim pričama. Ta spoznaja da serijal ne ide u željenom pravcu kakvom sam se nadao i priželjkivao, samo mi je otvorila oči i dala signal da ove ranije epizode (u koju spada i ova priča čiju recenziju čitate) u kojima je Lavezzolo autor trebam još više cijeniti jer u njima je sačuvana ona istinska suština glavnog lika, njegovih postupaka i pustolovina, rekao bih - to je onaj pravi, iskonski Mali Rendžer zbog čega sam svojevremeno i postao njegov fan.

KT VG 7/9 Odmetnički sud

KT VG 16 Zeleni pakao

9, 8, 6, 7

Možda i najbolja epizoda u početnih dvadesetak (redovnih - Van Gogh) brojeva, iako je otkrivanje enigme zmijskog ugriza ostavljeno za neku drugu epizodu. Reem je u recenziji napravio dobru i ispravnu usporedbu ovih početnih, navodno lošijih i kasnijih, većinom maloumnih Canziovih epizoda.

Crtež neprecizniji nego inače. Odličan kolor naslovnice (Donatellijeve), iako nema nikakve veze s stripom, ali već smo navikli na to.

07.07.2021
    06:37:00 sati

5, 6, 6, 7

Sviđa mi se kada su neprijatelji snaga pravde udruženi u nekakvu skupinu, danas bi kazali udruženu zločinačku organizaciju. Ovdje su to Braća tame, skupina udružena zajedničkim ciljevima, a ne nekakva horda koju predvodi najjači i najbrutalniji lokalni pijandura. U tom smislu mi je i Walker odlično izgrađen lik.

Epizodica bez velikih zamjerki.

07.07.2021
    09:54:00 sati

7, 7, 6, 8

Radi potreba posla i izvršavanja zadataka dobivenih od zapovjednika utvrde, odgođena potjera za Walkerom, ali će Lavezzolo kasnije naći prikladan trenutak za provođenje pravde.

Taj Walkerov bijeg je svakako neočekivan kraj, a ostalo je solidno izvedeno i prikazano. Ipak, nije mi se svidjelo što Kit već po dolasku u Cedar Point govori Okihui da je čuo "čudne i nimalo lijepe priče o šerifu". To je mogao biti faktor iznenađenja u scenariju.

11.07.2021
    13:13:00 sati

6, 7, 8, 7

Prilično zanimljiva priča. Puno toga se događa u lovu na Walkera.

21.07.2021
    11:50:00 sati

10, 10, 10, 10

Meni osobno sjajna epizoda koju sam jako puno puta procitao i za koju vjerujem da je bas bila ta kljucna koja me navukla na ovaj serijal. Ono sto bih istaknuo u ovoj epizodi je kako je Lavezollo unaprijed razmisljao i na kraju epizode nam daje naznake da unatoc tome sto je Walker pobjegao, da ce bas Kit kasnije stati mu na kraj. Tu isticem dakle 2 plusa, prvi je sto je cijeli serijal nevjerojatno dobro povezan u cjelinu i sto je unaprijed vec pripremio i drugu epizodu u kojoj ce se obracunati Kit i Walker, a drugi je neocekivani kraj. Mislim da rijetko tko bi ocekivao da ce na kraju Walker pobjeci. Ono sto mi je jedino zao ovdje je sto ne otkrivamo koja je to tocno tajna zmijskog ugriza. To me uvijek kad sam bio mali mucilo, kakvo bi to moglo biti oruzje? Zvuci ultrazanimljivo, a ostali smo bez objasnjenja. Sad se ne sjecam ovako napamet da li to objasnjenje dobijemo u drugom susretu protiv Walkera, ali kad dodem kronoloski do te epizode mozda dobijem odgovor na svoje pitanje.

Meni je isto upalo u oko to kako je Kit pred Okihuom rekao da mu nikad ne bi palo na pmamet onako se popeti na stablo. Zapravo, da budem iskren, kako sam tu epizodu citao puno puta, ovdje mi je bilo sve u redu, ali onda kad sam kasnije po prvi put citao "Bijelog Indijanca", tamo mi je bilo neobicno. Mislio sam kako se tu toga sjetio, a kasnije znam da pred Okihuom nije to znao. Ali slazem se s tim da je to vjerojatno bio potez kojim bi Okihui dao kompliment da je snalazljiv.

Okihua i Barbary Full su mi jako dragi likovi. Drago mi je sto se Barbary kasnije opet pojavljuje, dok za Okihuu mislim da se vise ne pojavljuje, sto je steta jer mi je zanimljiv lik. U ovoj epizodi dolazi do izrazaja ono sto sam vec bio pricao, kako Frankie uopce nije kljucan lik za radnju. U svijetu Malog Rendzera imamo puno zanimljivih sporednih likova poput Okihue, Barbaryja, Cin Laa, narednika O'Hare,... Ali s pojavom Frankieja svi oni padaju u drugi plan i ono sto me uglavnom smeta u buducim epizodama je to sto u velikoj vecini samo Kit i Frankie idu u misiju. U ovoj epizodi se Frankie pojavljuje, ali samo na kratko na samome kraju i moram priznati da mi uopce nije falio. Nije meni Frankie los lik, da me ne bi netko krivo razumio, ali postoje malo monotono samo s njim ici u misiju, a drugi dragi likovi da se samo u par scena pojavljuju.

Da zakljucim, sjajna epizoda koju bih definitivno svima preporucio! Narocito onima koji jos nisu citali, a pitali bi me za savjet s kojom epizodom da zapocnu. Mislim da je ova idealna. Crtez je meni osobno iznimno lijep.

19.09.2021
    13:43:00 sati

• Crna ljubav