Ledeni ratnik

KT ZS 385/386 | 184 str.

Dva lovca iz plemena Algonkina pronalaze u dubokom ledu smrznuto tijelo Vikinga, ali i njegov mač optočen zlatom i dragim kamenjem. Kit i Frankie na drugom mjestu upoznaju profesora Mulistona, koji je upoznat s ovim otkrićem. Slijedi potraga na hladnom sjeveru za blagom Vikinga, u kojoj će naši junaci naučiti štošta o tom izgubljenom narodu.

• Ledeni ratnik
    KT LMS 385
  • Blago Vikinga
    KT LMS 386

• Un branco di lupi
    KT SR 180
  • Il guerriero di ghiaccio
    KT SR 181
  • La nave vichinga
    KT SR 182

• Priča je originalno izlazila u Italiji od studenog 1978. do siječnja 1979. godine, a kod nas je Dnevnik objavljuje već krajem iste godine.
  • Premijernu priču u koju su uključeni Vikinzi u Kitovoj ediciji, imamo već u Ludensovom broju 3 “Vatra u močvari“, što je originalni broj 6 edicije.
  • Viking danas podrazumijeva stanovništvo koje je u ranom srednjem vijeku živjelo na prostoru Skandinavije, točnije na prostorima današnje Švedske, Norveške i Danske. Razdoblje njihovih aktivnih pohoda diljem Europe naziva se “vikinškim dobom“ i traje oko 250 godina. Prvi zabilježeni napad Vikinga zbio se 793. godine kada su napali jedan samostan na engleskoj obali, a posljednji napad zbio se 1066. godine kada Vilim Osvajač napada Englesku. Kontroverzni zapisi o njima mogu se iščitati iz nordijskih mitova i islandskih saga, a jedini pisani spomenici koje su izradili sami Vikinzi su runski zapisi. Pisali su ih na drvetu, metalu, a danas ih je ponajviše sačuvanih na kamenim stijenama. Uglavnom su teško čitljivi. Materijalni izvori o njima uglavnom potječu iz ostataka potopljenog brodovlja u pogrebnim svečanostima, što je iznimno rijetko, jer su Vikinzi spaljivali svoje mrtve. Kuća, odjeća i oruđe uglavnom su uništeni vremenom i sačuvani su tek fragmentarno.
  • Vikinški brodovi - Vikinzi su pravili dva tipa brodova: dugačke i uske koje su koristili u ratu te kraće, široke i stabilnije brodove koji su im služili za trgovinu i transport. Razvili su brod bez palube, s kobilicom i ojačanim koritom koji se naziva drakar. Ratni brodovi su bili lagani, stabilni i laki za manevriranje. Bili su nevjerojatno brzi i moglo se njima doći veoma blizu obale, tako da mještani ne bi uspijevali organizirati obranu. Tipično za vikinške ratne brodove bila je glava zmaja ili nekog vodenog čudovišta, koja je stajala naprijed na vrhu i svojim otvorenim čeljustima i razrogačenim očima plašila neprijatelje. U to doba cijela Europa je bila u strahu od vikinškog napada i izgovarali su molitvu: “Od normanskog (vikinškog) bijesa, čuvaj nas mili Bože!“ Upravo tako dobri brodovi omogućili su im nevjerojatnu mobilnost.
  • Olaf Tryggvason bio je kralj Norveške od 995. do 1000-te godine. Odigrao je važnu ulogu u pokrštavanju Nordijaca. Uz njega se vežu legende da su njegovi brodovi plovili do obala Amerike.
  • Algonkini (Algonquin) je pleme američkih Indijanaca s područja Ottawe u Ontariju i Quebecu. Danas ih ima desetak tisuća.
  • Hvala na pomoći članovima Spocku i ReemCP-u na sugestijama i savjetima, koji su iskazali zavidno znanje u poznavanju junaka Kita Tellera, raspolažući pritom čudesnom količinom informacija.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Sjever. Duboki snijeg. Ledeni vjetar. Snježna oluja. Sve su se vremenske neprilike urotile protiv dva lovca iz plemena Algonkina; Atikonaka i Nascka, koji su lovili grizlija. Taj bi plijen omogućio značajniju količinu hrane za potrebe njihovog plemena, ali konačno ulovljavanje medvjeda pada u drugi plan, jer Indijanci moraju spašavati život uslijed kataklizmičke snježne mećave u kojoj su se zatekli. Scenarist Giorgio Pezzin maestralno niže zanimljiva zbivanja i tako zaokuplja pozornost čitatelja već u samom uvodu, a sve je popraćeno fantastičnim snježnim vinjetama crtača Luigija Meratija. Sklonište i spas od strašnih vremenskih neprilika pronalaze u jednoj pećini, gdje prvo pronalaze vikinški mač, optočen zlatom i dragim kamenjem, a potom i samo zamrznuto tijelo Vikinga kome je taj mač i pripadao.

Ovdje dolazimo do odličnog scenarističkog rješenja kojeg potpisuje izvrsni Giorgio Pezzin. Sasvim je jasno da materijalna vrijednost mača, odnosno “dugog noža“ nema nikakvo značenje za Indijance pa je u priču potrebno uključiti i nadasve poznatu bjelačku pohlepu. Scenarist to radi u odličnoj kombinaciji s indijanskim praznovjerjem pa jedan od njih, Atikonak, bježi iz pećine i umire u strašnoj snježnoj oluji. Ovdje je odlično realizirano indijansko praznovjerje jer je Atikonak bio onaj Indijanac koji je pronašao mač pa je pojavljivanje zamrznutog tijela Vikinga u ledu, protumačio kao siguran znak osvete šumskog duha.

Scenarist na ovom mjestu ne pribjegava očekivanom i najlakšem mogućem izboru za daljnji nastavak priče, a on bi izgledao tako da mrtvo indijančevo tijelo i mač pronađe neki gramzivi bijelac. Umjesto toga, tijelo i mač pronalazi izvjesni Gregory Barton koji je, kako će se poslije pokazati, inženjer koji poznaje znanstvenika Mulistona. Muliston je opet osoba koju naši junaci susreću negdje pod vrućim suncem Teksasa i tako otpočinje jedna avantura u kojoj su glavna priča upravo Vikinzi.

Uvijek su mi odlične epizode u kojima Kit Teller izbjegava uobičajene okvire žanra kome pripada, a posebno kada ga scenaristi odluče ubaciti u okvire priče koja nudi ponešto iz svijeta fantastike ili barem neprijatelja koji odudaraju od tipičnih pripadnika bande razbojnika. Tako je u ovoj priči “Ledeni ratnik“ ubačen motiv Vikinga, no ovo ipak nije bilo prvo pojavljivanje ovih skandinavskih naroda u Kitovoj ediciji. Prvi susret s Vikinzima naš je junak imao još tamo u početnom dijelu serijala, u Ludensovoj epizodi broj 3 “Vatra u močvari“. Tu se s njima i sukobio pa sam očekivao nekakav nastavak sukoba ili barem pojavljivanje nekog neprijatelja vrijednog pažnje.

Za to je zaslužno i odlično scenarističko uvlačenje čitatelja u radnju s početka priče, o čemu sam već govorio, ali, nažalost, to je uglavnom sve spomena vrijedno što se tiče okvira “vikinške sage“ u ovoj priči. Da se razumijemo: Pezzin ni u ovoj priči nije napravio kataklizmičke scenarističke propuste, koji bi mu ovako ili onako mogli biti zamjereni. Sve je to fino, pitko posloženo, svaki komadić je na svome mjestu i nit priče ne gubi osnovni tok. Čak se lijepo i pobrinuo da radnja ne bude linearna pa imamo taj uvod s početka priče i potom vremenski odmak, dok priča o maču ne postane poznata i miljama dalje. Štoviše, koristi i vremenske skokove u prošlost nudeći nam informacije o Vikinzima iz razgovora profesora Mulistona s našim junacima. Međutim, sve je to daleko od prave priče o Vikinzima kakvu sam kao čitatelj očekivao i priželjkivao. Kada bismo odbacili ovaj dio vezan uz Vikinge, što bi nam ostalo od same priče? Ništa spomena vrijedno. Tek obična vestern pričica koja se, umjesto na toplom Zapadu, odvija na hladnom Sjeveru. Nekoliko je razloga takvoj situaciji. Spomenut ću samo neke.

Profesor Muliston nije uvjerljiv ni kao znanstvenik, ni kao osoba. Kakav je to znanstvenik kada ne pokazuje pretjerane, afektne pa čak i znanstveniku neprilične emocije prilikom znanstvenih otkrića? Prvo ima vrijedan mač u rukama, potom savršeno očuvano tijelo Vikinga u ledu, a naposljetku i vrhunski ratni brod drakar, a sve su ti se emocije svele na cvokotanje zubima od groznice koju si pokupio? Pa više emocija pokaže prosječan čitatelj ove recenzije kada mu punica dođe u goste! Nekakvih emocija, bilo kakvih. A što tek kazati o Mulistonu kao čovjeku; Bartona poznaje osobno, ali nije mu dovoljna ni vlastita sumnja u tu osobu na sjeveru, da uspješno prepozna lažno predstavljanje. Posebno mi se zamjerio na kraju priče, kada odlučuje vikinškom vođi prirediti vikinški pogreb. To uključuje potpuno spaljivanje tijela, s njim povezanih osobnih memorabilija i savršeno očuvanog vikinškog broda. Strašno! Krajnje je neobično da jedan znanstvenik svaku krhotinu otkrića ne želi sačuvati za akademsku zajednicu, tim više što se na daleki sjever uputio kako bi dokazao te iste svoje znanstvene pretpostavke. Umjesto toga, slini nad idejom potencijalne vatrene buktinje kao zadnji piroman u vatrenoj ekstazi upaljene lomače.

Ako je htio odati počast nekom vikinškom običaju, kao da nije Frankieju mogao prirediti vikinšku gozbu. Vikinzi su bili ratnici koji su mnogo i obilato jeli i pili pa bi bilo zanimljivo vidjeti pravu vikinšku gozbu pred našim junakom. Ali ne, najjednostavnije je bilo sve zapaliti u vatrenoj buktinji. Loš i nepriličan izbor.

Neprijatelji u ovoj priči, a to su razbojnici, za koje se može reći da su prilično neuvjerljivi, također nemam riječi hvale. To su obični kokošari koji ne znaju prirediti ni pravu klopku kako spada. Neki od njih su primjetno neinteligentni, da ne kažem glupi, o čemu svjedoči i nepotrebno maskiranje u vikinške ratnike. Čista lakrdija. Sve je to doprinijelo da priča ode u neželjenom smjeru, u jedan lagani, miran tok, bez neke velike grandioznosti priče. Očekivao sam puno, puno više.

Kako se mogla iskoristiti priča vezane uz Vikinge u ovim epizodama? Na sto načina. Moglo se napraviti da Vikinzi imaju potomstvo u nekom indijanskom plemenu ili da njihovi potomci žive u nekoj izoliranoj zajednici, jer su vikinške ratnice bile jednako vrijedne i sposobne kao njihovi muški članovi. Scenarist je imao i očuvan vikinški brod na raspolaganju i mogle su biti napravljene odlične scene vezane uz vikinšku ratnu povijest, ali od svega toga nema ništa.

Crtež Luigija Meratija je izvanredan. Linije su čiste, jasne i pregledne, likovi su prikazani s prepoznatljivim obilježjima, a posebno izvrsno izgledaju mnogobrojne vizualno atraktivne snježne vinjete, kojima ova priča upravo obiluje. Evo neke od takvih.

Naslovnice koje je radio Luigi Corteggi su također odlične. Zarobljeni vikinški ratnik u ledu na jednoj, a na drugoj naslovnici prikaz vikinškog ratnog broda, stvarno ne spadaju u skupinu uobičajenih ili očekivanih naslovnica u ediciji Kita Tellera. Scenarij nije loš, ali nije iskorišten kada su Vikinzi u pitanju. Pezzin dobro poznaje naše junake pa se barem Kit i Frankie nisu razbacivali pametnim podacima o Vikinzima u razgovoru s profesorom Mulistonom. Indijanci na sjeveru su također prikazani odlično, sa svojim praznovjerjima i svakodnevnom brigom o opstanku u surovim zimskim uvjetima. Šteta što se scenaristički nije ubacilo, primjerice, nekakvo štovanje Vikinga u nekom indijanskom plemenu. Zbog svega navedenoga scenariju ne mogu dati visoku ocjenu.

Ako ništa drugo, ovu priču morate pročitati zbog prekrasnih snježnih vinjeta u kojima ćete uživati. Brzo se čita, a pritom ćete zasigurno zastati na ponekoj vinjeti. Iako vjerujem da će se naći i netko tko će posebno uživati u ovoj priči.

KT LMS 326/327 Nevidljiva barijera

KT LMS 503-505 Teleskopulos

9, 6, 10, 10

Nakon priče "Krv na snijegu", ovo je još jedna snježna avantura kod Tellera s kojom se susrećem u relativno kratkom vremenu. Teško je sad nakon pročitanog dati neki realan dojam ove priče. Ako promatramo priču iz crtačkog pogleda i ne razmišljamo previše o postupcima nekih aktera, ovo je čista uživancija, naročito za one koji vole prirodu u kombinaciji sa snijegom i snježnom olujom. Kod mene po defaultu takve epizode dobivaju visoke ocjene, ne mogu si jednostavno pomoći. No nažalost, po pitanju scenarija i nekih rješenja, posrijedi je samo solidno ostvarenje i ništa više od toga, iako ću se ovoj priči vratiti isključivo zbog crteža i snježnog ugođaja.

05.04.2021
    23:14:00 sati

10, 10, 10, 10

05.04.2021
    23:39:00 sati

10, 8, 9, 10

06.04.2021
    14:23:00 sati
    gkosovic

5, 5, 10, 10

Pezzin je upao u zamku kao i većina pisaca kada pišu o nečemu što nije znanstveno dokazano. U ovome slučaju to su opipiljivi dokazi o vikinškom prisustvu u Sjevernoj Americi puno prije Kolumba. Stoga je morao na kraju uništiti dokaze koji ne mogu postojati. To najbolje znaju Martyjevi fanovi gdje Castellijeve priče često završavaju velikim eksplozijama koje unište sve dokaze. Zato su ovakve priče prilično nezahvalne za pisca, jer je završetak skoro uvijek najlošiji dio priče.

Samo što Pezzin odabire potpuno nelogičan i nemoguć završetak sa stajališta jednog znanstvenika. Uz to, nisu naši junaci slučajno nabasali na vikinške ostatake, već su prešli pola kontinenta za to, a pisac niti približno ne pruža dobar razlog za učiniti ono što su na kraju učinili. Zar nije sam zaplet dovoljno kompliciran i nategnut da spriječi takvu suludu odluku jednog znanstvenika?

Složio bih se s recenzentom da je karakterizacija profesora Mullistona promašena, a razbojnici su prikazani kao kokošari koji s prikazanim sposobnostima u direktnim obračunima ne bi trebali biti u stanju naći stanovitog pronalazača vikinškog mača, Gregoryja Bartona, na drugom kraju kontinenta.

Iako su svi geografski elementi priče, kao i povijesne činjenice točni, daleko je ovaj Pezzin od majstora kao što je Lavezzolo, a na moju žalost se odlučio zadržati na nivou početnih razreda osnovnih škola, dok je Lavezzolo nudio dubinu koje kod kasnijih autora ima samo u tragovima.

Srećom pa je crtež djelo meni uvijek dragog Meratija. Dnevnikov loš otisak je dosta pogoršao dojam, pa mu dajem desetku bez puno razmišljanja. Naslovnice briljantne!

07.04.2021
    10:35:00 sati

8, 9, 10, 8

Svakako jedna od najboljih Kitovih priča sa prekrasnim crtežom. Prava sniježna pustolovina.

07.04.2021
    14:23:00 sati

7, 4, 8, 10

Naslovnice su stvarno vrlo lijepe. Za 10!. Crtež je isto dobar. Priča je zanimljiva, ali su ti razbojnici stvarno, ko neki kokošari. Sviđa mi se kraj, kada profesor, Kit i Frenkie zapale brod sa vikingom i taku mu oddaju počast.

08.04.2021
    20:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

9, 8, 9, 9

18.04.2021
    13:18:00 sati
    Dalibor.V
  • RAKOSI4

9, 7, 10, 10

Lijepa sniježna priča koja se može čitati bezbroj puta i uživati u lijepom crtežu .Preporuka samo  čitati u hladnoj i tamnoj zimi .Naslovnice nezaboravno  lijepe , Dnevnikovim precrtanim dajem prednost.

27.04.2021
    20:44:00 sati
    RAKOSI4