Sjena

KT ZS 41 | 36 str.

Tajanstveni čovjek po nadimku „Sjena“, na surovi način ubija kopače zlata. Razapinje ih pomoću konopaca između dvaju stabala i tako ih ostavlja da umru! Nakon posljednjeg takvog slučaja, Kit i Chin-Lao dobivaju zadatak da riješe misterij čovjeka „Sjene“!

Ukupna ocjena 34%

Priča 3

Scenarij 2

Crtež 5

Naslovnica 4

Ukupna ocjena 45%

P*3

S*3

N*5

• Čovek senka
    KT LMS 705
  • Manituov znak
    KT LU 2
  • Znak Manitua
    KT VG 3
  • Znak Manitua
    KT VGK 3
  • Manituov znak
    KT ZS 41

• Il segno di manitu
    KT SR 3

• Ova priča je u striscia seriji izdana u prosincu 1958., a reprint u Bonelli formatu u veljači 1964. godine.
  • Dnevnik je priču prvo objavio u ediciji „Zlatna Serija“ („ZS 41: Manituov znak“), a kasnije napravio reprint u svojoj drugoj ediciji „Lunov Magnus Strip“ u epizodi „LMS 705: Čovek senka“. U Ludensovom izdanju, priča počinje na 16. stranici (treća pasica) i traje do 52. stranice (treća pasica).
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Naša sljedeća priča započinje u nimalo veselom raspoloženju! Na povratku u utvrdu, rendžeri Jeff Canyon i Herman Ollaner nailaze na čovjeka, razapetog pomoću konopaca između dva stabla! Čovjek je na samrti i jedino što uspije prozboriti prije smrti su dvije riječi: „zlato“ i „sjena“. U uredu starog zapovjednika, saznajemo da je to već peta žrtva (sve kopači zlata) stradala na takav način i vrijeme je da se nešto ozbiljno poduzme. Ono što se zasad jedino zna, da čovjek „Sjena“ operira u predjelima Little Rocksa, budući da su uokolo tog područja nađene sve žrtve. Zapovjednik utvrde povjerava Kitu taj zadatak i usput mu dodjeljuje simpatičnog Chin-Laa kao partnera, kako bi prilikom istraživanja bili što manje upadljivi...

Karta teritorija gdje su pronađene žrtve

Odlučio sam pokušati recenzirati poneku staru epizodu Kit Tellera sa samog početka serijala. Vjerojatno će se mnogi pitati, zašto?! Čemu? Koga uopće to zanima?! Donio sam takvu odluku jer me na neki način zanimaju te početne pustolovine našeg junaka. Zanima me na koji način je ovaj serijal počeo, prisjetiti se usput kakvi su likovi prije bili, kakve su ideje autori imali dok su stvarali te priče. Jer ove epizode predstavljaju temelj, temelj na kojem se serijal dalje nadograđivao, epizode zbog kojih postoje priče koje imamo danas i zbog kojih volimo Kita Tellera! Svaki početak je bio težak, pa ni ovdje nije ništa drugačije! Većina ljudi čeka one „bolje“ epizode koje tek trebaju izaći u Van Gogh i Ludens izdanju, a ja se toplo nadam da će u međuvremenu recenzije Kit Tellera na našem sajtu potaknuti ljude da pročitaju poneku od tih starijih priča. Moram odmah spomenuti da nam je ovo još ono razdoblje u serijalu gdje nema istaknutih likova poput Frankieja i Annie Četiri Pištolja, pa nam simpatični Kinez Chin-Lao u ovim počecima serijala dobiva puno više prostora. Većinom je on taj koji ide sa Kitom u neku misiju i avanturu, sve dok u serijal ne počnu polagano ulaziti novi likovi, naročito Frankie kojeg sam već spomenuo. Ali o njemu više nekom drugom prilikom.

U scenariju radnja teče prilično brzo. Nakon kratkog uvoda, gdje smo saznali postavke priče i cilj sljedećeg zadatka, situacije se nižu veoma brzo. To je bilo karakteristično za ono vrijeme. Pa tako vremenski u malom razmaku, Kit i Chin-Lao dolaze do spoznaje tko je taj čovjek „Sjena“. „Ljudi sjene često bježe u prisustvu ljudi, osobito ako shvate da su otkriveni.“ U ovo kratko vremena za njegova pojavljivanja, znao je nestati poput „sjene“ i pobjeći iz ruku našim junacima u nekoliko situacija. Pa smo tu dobili objašnjenje otkuda potječe taj nadimak - „Sjena“. Početak priče mi je imao tu neku obećavajuću, stravičnu atmosferu sa ljudima razapetih oko stabala, ali loša rješenja i naivnosti u scenariju su ipak došle do izražaja da scenarij ode u neželjenom smjeru. Samo ovo vezivanje ljudi za stabla mi nekako nije imalo previše smisla. Naročito što je glavni negativac po profilu dosta mršav i ne znam otkud mu ta snaga da nekog čovjeka ide zavezati u takvom položaju? I još gubiti vrijeme na to? Ajde, i da pređemo preko toga, opet, zašto bi ostavljao svoje žrtve tako javno eksponirane i riskirati da mu netko uđe u trag?! Kao što su to upravo uradili naši rendžeri! Međutim, nije sve bilo tako lagano za naše junake kako se možda isprva čini. Kit je nekoliko puta izigran i prikazan dosta naivno. To ne smatram prevelikim nedostatkom u scenariju, jer ipak je Kit u neku ruku još neiskusan i rekli bi, treba proći još neko vrijeme dok taj lik ne zasluži onu svoju reputaciju. Ono poštovanje, strah i trepet, koje na spomen „Malog Rendžera“ negativci osjećaju. Kit i Chin-Lao dosta su dobro surađivali ovdje, budući da su naizmjenično jedan drugome spašavali živote, a kad oni nisu bili u mogućnosti, onda se za to potrudio Kitov konj (preteča onog konja, „Crne Munje“, koji će kasnije doći u serijal). Vjerojatno će mnogi automatski pomisliti da ova epizoda i nije od neke važnosti u kontinuitetu serijala, ali ja se ne bih s time složio. Zašto? Na to pitanje, odgovor ćete dobiti u zadnjoj rečenici recenzije.

Gambin crtež na ovom, samom početku serijala, i ne odskače toliko od njegovog prosjeka. Oni, standardni likovi koje poznajemo i koji će se češće pojavljivati u serijalu, nisu još svi dobili onaj svoj „konačni“ oblik. Tu prvenstveno mislim na Kineza Chin-Laa, koji mi djeluje ipak starije i ozbiljnije nacrtano u ovoj epizodi od lika kakav je inače zamišljen i kakvog ga pamtimo.

Chin-Lao (lijevo) iz ove (#3) epizode i Chin-Lao iz 16. epizode

Ostale Gambine likove ne mogu jasno prokomentirati, budući da je u Ludens izdanju na nekim vinjetama jači crni otisak, pa se likovima lica u potpunosti i ne vide kad se nalaze u manjim vinjetama. Glavni negativac u početku je nacrtan sa maramom na glavi, malo nalikuje na nekog pirata. Kasnije skida tu maramu i stavlja ju preko usta (da ga valjda ne prepoznaju?!), a vidimo i u tim scenama da je ćelav. Nije nešto posebno nacrtan da bi bio upečatljiv negativac, dosta je loše prikazan i veoma brzo se zaboravlja njegov izgled. Dodao bih još što se tiče crteža, da u ovim počecima, a to sam primijetio i u drugim početnim epizodama, Gamba crta starog zapovjednika utvrde u potpuno crnoj jakni. Kasnije je ta jakna svjetlije boje. Primijetio sam i da je na kraju priče Gamba iskoristio jednu vinjetu od ranije koju je ponovno ubacio ovdje (pogledaj zadnju sliku recenzije). Od svih mogućih izdanja, u kojima se nalazi ova priča, ne postoji konkretna naslovnica za ovu kratku epizodu, što zapravo i ne čudi. Jedino ona naslovnica iz Zlatne Serije („ZS 41: Manituov znak“), bio je nekakav pokušaj Dnevnika da se iz isječka stripa za potrebe ove priče, napravi naslovnica. Do tog zaključka sam došao kad sam spazio u jednoj vinjeti jako sličnu pozu razapetog čovjeka i takvu sličnu pozu čovjeka koji se nalazi na naslovnici Zlatne Serije.

Isječak iz stripa iz ove epizode i dio naslovnice iz Zlatne Serije

Priča nije toliko loša u smislu da je nečitljiva, naprotiv, ali mišljenja sam da će ovo pročitati samo oni najveći fanovi Kit Tellera i oni koji čitaju serijal kronološki otpočetka. S obzirom na broj stranica, teško je bilo ovdje nešto više za očekivati. Ovo je ipak ta faza serijala u kojoj se lik Kit Tellera tek oblikovao i kao takvu je treba promatrati. Misija koja je uspješno obavljena u ovoj kratkoj epizodi, nije prošla nezapaženo kod starog zapovjednika i rendžera u utvrdi, pa će naš Kit u sljedećoj epizodi, na osnovu poduhvata iz ove, dobiti svoj prvi čin!

Kraj jedne od pustolovina iz prve epizode u Ludens 1 (99 str.), i kraj ove epizode u Ludens 2 (52. Str.)

KT VG 1 Utvrda rendžera

KT VG 3/4 Znak Manitua

Ukupna ocjena 40%

3, 3, 6, 4

Zanimljiva recenzija još jedne kratke i loše epizode. Ovaj put Kit i Chin-Lao imaju zadatak otkriti razloge i ubojicu trojice kopača zlata, razapetih pomoću konopaca između dva stabla. Banalna i neuvjerljiva scenaristička rješenja, kao i sama naivna postavka priče krase i ovu epizodu. Opet naglašavam, bila su to druga vremena. Budući da ova epizoda nema originalne naslovnice, ocjena ide ukupnom dojmu.

02.01.2020
    16:08:00 sati
  • Ukupna ocjena 49%

4, 2, 8, 7

Sve te početne priče su vrlo kratke. Ova ima oko 40 stranica. Zapamtio sam, da je Brendy Jim napisao pjesmu Rosi Morning i zaprosio je. To je sve što se pametno desilo u priči. Crtež mi je dobar. Za naslovnicu dajem 7. Ocjenjujem naslovnice iz ZS i Van gogh izdanja. Ova priča naslovnice nema

02.01.2020
    17:19:00 sati

6, 6, 7, 7