Posljednja strelica

KM LU 10a | 64 str.

Dvije karavane koje prenose robu za trupe su nestale. Berger, specijalni izaslanik vrhovnog zapovjedništva dolazi u utvrdu Ontario te s Komandantom Markom, Žalosnom Sovom i Bluffom kreće u Rotburg saznati što se desilo s njima te otkriti nepoznatog izdajicu. Svi tragovi vode ka istoj osobi, no istina često nije onakva kakva nam se čini. Na kraju će posljednja strelica biti ta koja će presuditi krivcu!

• Posljednja strelica
    KM LU 10
  • Prošlost optužuje
    KM ZS 112

• L'ultima freccia
    KM SR 28

• 28. epizoda Komandanta Marka.
  • Priča je originalno objavljena u prosincu 1968. godine, Dnevnik je objavljuje 1972. pod nazivom „Prošlost optužuje“. U Ludensovom integralu broja 10, epizoda je objavljena u siječnju 2007. godine kao prva priča pod nazivom „Posljednja strelica“.
  • 5. epizoda u kojoj se ne pojavljuje Betty te čak druga zaredom.
  • Flokova štenad i Pussy su nakon ove epizode izostavljeni iz serijala. Spominju se jedino u idućoj epizodi „Špijunska jazbina“. No, iako ih EsseGesse više nisu koristili u svojim epizodama, za njihov povratak pobrinuo se Massimiliano Valentini koji je napisao ilustriranu priču „Spašavanje psića“. Crtež za tu priču potpisuje Manlio Truscia. Priča je izašla kod nas u izdanju Ludensa, broj 24.
  • U ilustriranoj priči se također, ponovno pojavljuju i Mulliner, te Crne Noge na čelu s Dugim Repom, koji se u toj priči iz nekog razloga zove Vidrin Rep.
  • Na 20. stranici Ludensovog izdanja, zamijenjeni su oblačići (tekst) razgovora Bluffa i Priscille.

Ono što me uvijek fasciniralo u ovom serijalu su razne lozinke domoljuba. U Bleku je većinom uvijek lozinka „Amerika i sloboda“ i kao da su autori osjetili da se ponavljaju pa su se u Marku više trudili s njima. Koji put bi lozinke bile tako čudne da bi se čovjek zapitao kako nekome mogu takve rečenice pasti na pamet. Prisjetimo se jedne ranije epizode pod nazivom „Izdajnici“ u kojoj je bilo pregršt lozinki. Jedna od njih je bila: „Pljušti kao iz kabla.“ I odgovor na nju je glasio: „Ali moje srce je sretno.“ Ovdje je lozinka domoljuba možda nešto normalnija i glasi: „Slavuji pjevaju“. Ili, kako su preveli u izdanju Dnevnika, „Ptice cvrkuću“. I upravo s tom lozinkom nam se predstavio jedan od glavnih likova ove priče, Berger.

Berger je specijalni izaslanik vrhovnog zapovjedništva koji je poslan otkriti što se desilo s karavanama koje su nestale. Karavane se kao motiv često pojavljuju u stripovima. Između ostaloga, pojavljivale su se i u nekim epizodama Komandanta Marka. Prvo svoje pojavljivanje u serijalu su imale u 7. epizodi pod nazivom „Zamka“ u kojoj Mark i Žalosna Sova spašavaju karavanu koja prenosi oružje od napada Engleza. U ovoj epizodi karavane su prevozile robu trgovca Pottera iz Rotburga do trupa na sjeveru te su putem nestale. Nitko ne zna što se s njima desilo, a Bergerov zadatak je to otkriti. Berger je okarakteriziran kao dosta svadljiv i antipatičan lik. Već na samome početku priče htio je upucati Floka zbog čega je imao svađu s Bluffom, a osim toga i s Markom je imao par prepirki. Predstavljen je kao čovjek koji je siguran u sebe i koji zna tko je krivac. Po njemu je očiti izdajica Mulliner, Potterov tajnik i osoba od povjerenja. Mullinera, osim toga, terete i za to da je zapalio selo Crnih Nogu pa mu se njihov poglavica Dugi Rep pokušava osvetiti.

Glavnina radnje se odvija u gradu Rotburgu. Probao sam naći Rotburg na karti, ali izgleda da taj grad ne postoji i da su ime grada autori izmislili. Šteta ako je tako jer volim kad se priča odvija na mjestima koja zaista postoje i koja imaju neku pozadinsku priču koja nas može dublje uvući u radnju. Dolaskom u Rotburg, priča se dijeli na dvije radnje koje se međusobno isprepliću. Prva je traženje izdajice. U tom najviše sudjeluju Mark i Berger. Oni odlaze kod trgovca Pottera i razgovaraju s njim i s njegovim tajnikom Mullinerom. Potter je prikazan kao miran čovjek koji ima potpuno povjerenje u Mullinera. Također, za vrijeme napada Crnih Nogu prikazan je i kao potpuna kukavica. Mulliner, s druge strane negira sve optužbe i prikazan je kao čovjek od akcije. Posjeduje i dva revolvera na kojima su njegovi inicijali te nosi karakterističan šešir.

Druga radnja je vezana uz Floka. Kujin sin, kako ga zove Žalosna Sova, se zaljubio u kujicu Pussy. A osim toga, ni Bluff nije neosjetljiv na čari njezine gazdarice Priscille. Ili je to možda bila samo Bluffova taktika kako se dobro najesti? No, na žalost po Bluffa, njegov ručak se stalno prekida te naši junaci odlaze do prolaza Shadona dočekati novu karavanu. Odlaze bez Bergera kojemu je konj izgubio jednu potkovicu i koji im se trebao naknadno pridružiti. No, on kasni te se pojavljuje tek nakon bitke u kojoj su Mark i ekipa pobijedili Engleze koji su napali karavanu. Moram primijetiti kako je to spašavanje karavane bilo dosta slično kao u već spomenutoj epizodi „Zamka“, uz razliku što ovdje samo njih trojica uspe pobijediti Engleze, a tamo u pomoć stižu i Ontarijski Vukovi predvođeni Žalosnom Sovom.

Iako nije bio prisutan za vrijeme borbe, Berger stiže na vrijeme da primijeti kako Engleze vodi čovjek koji nosi isti šešir kao Mulliner. Plus, na zemlji pronalazi Mullinerov pištolj čime on postaje još veći sumnjivac. Sada apsolutno svi tragovi upućuju na Mullinera. No, ovim potezom u kojem su Bergera ostavili izvan bitke, trojac autora je uspio čak i od njega napraviti potencijalnog sumnjivca. U ovoj priči imamo tri lika, dakle tri potencijalna sumnjivca. Jednoga koji je antipatičan i svadljiv, drugoga na kojega upućuju apsolutno svi dokazi, te trećega koji je miran čovjek, izvan svake sumnje. Ako prvi puta čitate Komandanta Marka, mogli bi se veoma iznenaditi na kraju. Ali, ako ste pročitali ranije koju Markovu epizodu, vjerujem da vam je jasno tko je taj izdajica. Ovo je nekako možda i najveća mana Markovih epizoda jer u većini njih može se lako pretpostaviti tko je izdajica. No ovaj serijal ni ne treba doživljavati kao nekakav krimić u kojemu ćemo napeto pratiti tragove i zajedno s Markom pokušati razotkriti krivca. Ovaj serijal je više za opuštanje, za odmor od napornog dana i kao takav mi se i sviđa.

Tri sumnjivca: svadljivi Berger, optuženi Mulliner i prestrašeni Potter

Kao što sam već i rekao, ovdje se usporedno s nestalim karavanama raspliće i ljubavna priča u kojoj glavnu ulogu ima Flok. Svi znamo da je ljubav slijepa, i to ne samo kod ljudi nego i kod pasa. Pa tako kad mu se Pussy pridruži na straži, Flok ne primjećuje Engleze koji zarobljavaju njihove gazde. Romantične priče u stripovima koji puta znaju ispasti i loše te od dobrog akcijskog stripa znaju napraviti meksičku sapunicu, no ovdje ova ljubavna priča je bila izuzetno simpatična. Možda zbog toga što su psi stavljeni u prvi plan umjesto ljudi. To je recimo i nešto pomalo neuobičajeno jer ne mogu se sjetiti niti jednog drugog stripa u kojemu je u prvi plan ubačena ljubavna priča životinjskih likova. Dijelom i zbog toga što u drugim serijalima glavni likovi ni nemaju životinje (osim svojih konja). No u svakom slučaju, ovo je po meni glavni plus ove epizode.

Romantična Flokova večer na straži

U samoj završnici priče Mark i Žalosna Sova oslobađaju Bluffa i Priscillu te pomoću trika raskrinkavaju izdajicu. Možda bi se neki od vas, čitajući ovu recenziju, mogli zapitati od kuda naslov „Posljednja strelica“, budući da nju nigdje nisam spomenuo. Razlog takvom naslovu je zbog toga što Dugi Rep, poglavica Crnih Nogu, kažnjava krivca na način da ispali strelicu u njega. Tim činom se osvetio za palež i okončao ovu priču.

Epizoda ima i svojevrsni epilog. Dva mjeseca nakon završetka radnje nalazimo Bluffa tužnog u utvrdi jer je Flok nestao. Žalosna Sova pritom slavi, veselo pjeva i pleše. Ovakav rasplet za njega je poput ostvarenja njegovih najljepših snova. No, ti snovi ubrzo se pretvaraju u noćnu moru. Flok je naravno kod Pussy, a usput saznajemo i da je postao otac osmero psića koji su svi pljunuti kao on.

Priča mi se svidjela. Izuzetno lako i brzo se čita te nema nepotrebnih i zamornih dijaloga kakvih je znalo biti u recimo prvim epizodama Bleka, Texa ili Zagora. Srećom, Mark nikada nije izlazio u striscia formatu pa se radnja uvijek polaganije i razvijala. Na žalost, svaka epizoda je imala točno određeni broj stranica pa koji puta bi završni obračun bio dosta užurbano prikazan. Ovdje pak nisam imao dojam da su autori žurili s radnjom. Rekao bih da je priča baš lijepo tekla. Akcije ima na pretek, čak dvije bitke protiv Engleza i jedna protiv Indijanaca, a ne fali ni mudrih izreka Žalosne Sove: „Kad su u skvo laske mnoge, bježi što te nose noge!“. Na neki način epizoda je standardna kao i druge, ali baš taj Flokov ljubavni život daje joj neku određenu draž. Baš sam se nasmijao na zadnjoj stranici.

Crtež je standardno na visokom nivou. Možda će nekima zasmetati što pozadine nisu tako detaljno nacrtane kao što su recimo u onim stripovima koji danas izlaze, ali meni to ne smeta. Osobno preferiram ovakav klasični stil crtanja kakav su oni njegovali. I ono što mi je bitno kod crteža je to da su likovi lijepo nacrtani i da se točno zna što je nacrtano na slici, a ne kao kod nekih modernih crtača gdje trebam dugo dešifrirati crtež i na kraju mi neke bitne pojedinosti pobjegnu. Ono što je meni posebno zanimljivo kod EsseGessea i njihovih crteža je to što su njih trojica nevjerojatno dobro uspjeli uskladiti svoje crteže. Ovako na prvu čovjek bi rekao da je sve djelo iste sobe, no ipak kad se malo bolje zagledate, možete primijetiti određene minimalne razlike. Možda se najbolje te razlike vide u načinu na koji su crtali Markovo lice i kapu. Ovo su tri scene iz ovog stripa i svaki od njih trojice je nacrtao jednu pa možete i sami prosuditi tko je po vama najbolji crtač od njih trojice. Meni osobno iz ove ranije faze je nadraži Sinchetto, a kasnije mi je Sartoris bolji. Guzzon mi je uvijek nekako bio najlošiji od njih trojice.

S lijeva na desno: Sinchettov Mark, Sartorisov Mark, Guzzonov Mark.

Naslovnica mi je nekako preobična. Volim kada naslovnica pokazuje ono glavno iz epizode i kada se podudara s nazivom epizode. Budući da je naslov „Posljednja strelica“ volio bih kad bi na njoj bio Dugi Rep s uperenom strelicom umjesto sjekirom kako je ovdje prikazan. Unatoč tome što je motiv naslovnice totalno fulan, ipak mora se priznati da je lijepo nacrtana. Drago mi je što su ostavljene originalne EsseGesseove naslovnice, a ne kao kod Bleka ili Mikija gdje je Mastantuono unakazio dobar dio naslovnica.

I za kraj, što mislite je li Amerika stvarno premala za Žalosnu Sovu i 9 Flokova?

Noćna mora Žalosne Sove

KM ZS 111 Opsednuti grad

KM LU 19a Skinnerov znak

8, 9, 10, 6

Izvrsna premijera našeg Ivana, zaista jedna prelijepa, sadržajna recenzija :) Nadam se samo da je ovo tek jedna od mnogih u nizu. Bravo!

Glede ove epizode, meni se isto jako dopala, rekao bih da je ovdje puno toga stalo na malo stranica, a super su mi ovakve epizode gdje humor prevladava. Baš me smijeh uhvatio kad god je Bluff krenuo da nešto pojede, pa ga uvijek nešto omete hehe :D Traženje krivca za karavane je isto dobro izvedeno, moram priznati da i nisam odmah bio siguran tko bi to mogao biti (iako treba skoro uvijek sumnjati u onog za kojeg se najmanje nadaš), jedino sam Mullinera prekrižio s te neke liste osumnjičenih upravo iz razloga kako je i Mark govorio kroz epizodu, previše toga je ukazivalo na njega i previše se toga poklopilo da bi baš on bio taj.

Dobra je i završnica s tom strelicom, iako sam se dotada pitao kakve veze ima naslov s pričom. Recenzent je dobro primjetio i ove minimalne razlike u crtežu kako je legendarni trojac to prikazao (zanimljivi detalji), pa sam se i ja, pročitavši recenziju, skoncentirao se na te detalje, ali i primjetio sam isto da i Žalosna Sova malo varira u crtežu, iako je to dosta dobro usklađeno. Zaista jedna dobra, zabavna epizoda, rekli bi, prava Markova!

12.09.2021
    01:03:00 sati

10, 10, 10, 10

12.09.2021
    05:22:00 sati

7, 9, 9, 6

Čestitke recenzentu na premijernoj recenziji, posebno mi je drago što je baš Mark u pitanju. Vjerujem da je ovo tek prva u nizu autorovih recenzija.

Kako je samo onaj Berger antipatičan lik, čitavo vrijeme sam navijao da baš on bude glavni krivac, ali ništa od toga. Tako se ne ponaša jedan predstavmik američke vrhovne komande, tako da mu je čak i Mark nabio na nos da je njegova zadnja riječ na prostoru Ontaria, a ne Bergerova.

Odlična uzgredna priča s Flokom, baš lijepo razrađena, kao i patnje Žalosne Sove zbog Bluffovih bakanalija i banketa. Naslovnica najlošiji dio epizode.

12.09.2021
    09:37:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

7, 8, 9, 7

I meni se sviđa priča, jer je simpatična, i ima puno humora. Uvijek mi je drago, kada su Flok, Betty ili Žalostna sova u glavnoj ulozi, a ovdje Flok jedan od glavnih likova. Naslovnica mi baš nema veze s pričom. Dodao bi samo, da postoji i slična priča s Flokom - Otmica, ZS 911.

12.09.2021
    11:46:00 sati

7, 5, 9, 7

Najprije da pohvalim našeg novog recenzenta. Zaista sadržajna i pitka recenzija. U biti, puno mi je bolja od epizode.

Jednostavno ne mogu prožvakati ove početne Markove i scenaristička rješenja u stilu Bleka kad je borba u pitanju. Meni izrazito naporna epizoda iako se ne može poreći da nije sadržajna. Jednostavno puno elemenata koji nisu dobro scenaristički posloženi. Mene ovako nešto ne može opustiti. Kasnije epizode da, ali ove početne ne. Razlika je ogromna, iako se često naglašava da Mark nije napredovao za vrijeme svog izlaženja, ja tvrdim drugačije.

Po pitanju crteža ovdje nemam nekih zamjerki, a nisam dosada razmišljao o različitostima i stilovima esseGesse trojca. Tako da je baš zanimljiva ova usporedba u recenziji.

13.09.2021
    20:54:00 sati

8, 6, 9, 7

Tko je ubojica ili, zašto ne, tko je izdajica? To je tema koju obožavam, ali u stripu se baš nije proslavila. Na prvu mi kao izuzetno uspješne padaju na pamet samo Texova epizoda "Strah" i Zagorove "Demonska knjiga" i "Tajanstveni samostan". Mark je strip u kojem se ta tema češće pojavljuje, ali kod kojeg se iz mnoštva razloga ne može razviti na zadovoljavajući način. Krivca sam brzo naslutio jer su preostala dva scenaristički previše iskompromitirana i nekako autori to čine po istom obrascu.

Ovdje mi se čini da još ponešto "klapa" i nelogično je, ali neću u dublju analizu. Dio s Flokom odličan, a zadnja misao Žalosne Sove mi je još tamo od prvog čitanja 2008. ostala urezana u pamćenju.

Recenzentu čestitke zbog kvalitetne debitantske recenzije, ovaj dio oko crtanja Marka je za pohvalu i stvarno je fascinantna bila ta usklađenost u crtežu trojca esseGesse. Treba truda za primijetiti te neke razlike.

13.09.2021
    23:12:00 sati

• MALI RENDŽER 26