Špijunska jazbina

KM LU 10b | 64 str.

Nakon što su oslobodili zarobljenog domoljuba, Mark, Bluff i Žalosna Sova pokušavaju prijeći neprijateljske redove i skloniti ga na sigurno. U priču se ubacuje i jedan tajanstveni čovjek koji skriva svoj identitet i svoje prave ciljeve te im se pridružuje. Osim bijega od Engleza i spašavanja domoljuba, Markov cilj je i otkriti špijune te će se na kraju obračunati protiv njih na neprijateljskom terenu: u špijunskoj jazbini.

• Posljednja strelica
    KM LU 10
  • Lovac na glave
    KM ZS 113

• Il covo delle spie
    KM SR 29

• 29. epizoda komandanta Marka.
  • Priča je originalno objavljena u siječnju 1969. godine.
  • U izdanju Ludensa priča je izašla 14. siječnja 2007. godine kao druga priča u broju 10.
  • 6. epizoda u kojoj se ne pojavljuje Betty te čak treća zaredom. Zanimljivo je ovo njeno duže izbivanje, budući da se inače u gotovo svakoj epizodi pojavljuje. Ovo je i jedna od rijetkih u kojima nema radnje u utvrdi Ontario.
  • Spominje se Flokova štenad iz prethodne epizode. Na žalost, nakon ove epizode potpuno padaju u zaborav.

Velika većina epizoda ovog serijala započinje s laganom radnjom u utvrdi, najčešće sa simpatičnim gegovima u koje su uključeni Flok i Žalosna Sova. Ovo je, pak, jedna od onih epizoda koje odmah započinju „in medias res“. Već na prvoj tabli možemo vidjeti Engleze kako šeću gradom i traže nekog pobunjenika. Zapravo, traže trojicu pobunjenika koji su oslobodili jednog drugog domoljuba, osuđenog na smrt. Nije teško pogoditi kako su ova trojica naši junaci: Mark, Žalosna Sova i Bluff.

Oslobođeni domoljub se zove Steffen, no o njemu saznajemo jako malo podataka. Tijekom oslobađanja, Englezi su ga ranili, pa je i većinu epizode u nesvijesti. Moram priznati da zbog iznimno malo informacija koje smo dobili o njemu, nisam mogao steći nikakav dojam o njemu, pa ni o njegovom karakteru.

Sve ovo što sam sad rekao saznajemo iz razgovora Marka i Bluffa. Tako uvijek bude kod tih epizoda koje započinju usred nečega. Čitatelji na neki način moraju saznati što je sve prethodilo događajima u kojima smo zatekli likove, te zašto su se oni našli u takvoj situaciji. Obično takve stvari ili saznamo kroz misli glavnog lika koji se prisjeća kako je uopće došao u tu situaciju, ili kroz razgovor likova kao što smo ovdje to doznali. Mala kritika ide već ovdje zbog toga što je cijeli proces oslobađanja objašnjen kroz 2-3 vinjete te smo dobili samo najšturije informacije. Nije primjerice objašnjeno ni kako su Mark i ekipa doznali da je Steffen zarobljen, ni na koji način su ga oslobodili. Ovdje bi sjajno došao flashback, tj. par sličica na kojima bi vidjeli to oslobađanje.

Ipak, ništa od toga i mi idemo dalje s radnjom. Naši junaci uspiju pobjeći iz grada te vješto izbjegavaju patrolu Engleza na jednom mostu. Već sada je jasno da će se ova epizoda svoditi na bijeg od Engleza i vođenje Steffena na sigurno, no da ne bi bilo sve premonotono, EsseGesse vješto ubacuju još jednog lika u priču.

Tajanstveni Smith

Riječ je o tajanstvenom čovjeku koji prati tragove naših junaka i koji je, kako izgleda, vrlo dobro upoznat sa situacijom. Kasnije im se i pridružuje te pomaže u bitci protiv Engleza. Na pitanje tko je on, odgovara kratko s: „Prijatelj.“ Priznajte i sami da vam je dosad već postalo jasno kako je riječ o negativcu koji iz nekih svojih razloga želi pomoći. EsseGesse su u ovom segmentu priče bili dosta predvidljivi te me je u malom broju epizoda na kraju iznenadilo tko je negativac. Na daljnja pitanja, saznali smo samo da ga možemo zvati Smith. Ovo samo potvrđuje pretpostavku da je riječ o osobi koja nema čiste namjere jer u stripovima oni koji žele sakriti svoje pravo ime se najčešće i predstavljaju s tim imenom.

Kako bilo, on nastavlja dalje s našim junacima te sada peteročlana ekipa (ili možda bolje rečeno šesteročlana ako ćemo brojati Floka) stiže do jedne kolibe gdje su odlučili odmoriti. Koliba se nalazi u blizini gradića Hereforda, u kojem su zarobili Steffena. Steffen je zabrinut za svog prijatelja Elliotta, budući da su ga zarobili u njegovoj kući. Osim toga. Steffen sumnja i kako je bio izdan. Mark polazi u Hereford saznati što se desilo s Elliottom te otkriti moguće tragove izdaje.

Zanimljivo kako već drugu epizodu zaredom imamo taj motiv izdajice u pozadini. No, to i nije tako neobično, budući da se u velikom broju epizoda ovog serijala provlači taj motiv. Ovoga puta autori zbog ograničenja u broju stranica i prenatrpanosti radnje nisu imali toliko slobodnog prostora u kojem su mogli malo bolje isprofilirati pitanje izdajice, tako da ovdje veoma brzo postaje jasno tko je izdajica.

Na kraju epizode imamo završni obračun s izdajicama iz Hereforda i to upravo u krčmi u kojoj se inače okupljaju. Otuda dolazi i naziv epizode „U špijunskoj jazbini“. Mogli bi raspravljati i o tome paše li uopće ovaj naziv ovoj epizodi, budući da se tek završna borba odvija u neprijateljskom gnijezdu. Osobno sam mišljenja da možda i nije najsretnije pogođen naslov epizode. Osim ovog obračuna, na kraju saznajemo i tko je u stvari onaj tajanstveni Smith.

Ovo je moja druga recenzija ovoga serijala i riječ je baš o epizodi koja kronološki dolazi nakon mog prvijenca „Posljednja strelica“. Kao glavni plus te, meni osobno veoma simpatične epizode, bio sam naveo Flokov ljubavni život. Prisjetimo se, on je na kraju epizode postao i otac 8 malih psića, koji se čak i spominju u ovoj epizodi. Čitajući komentare, shvatio sam da, poput mene, mnogi čitatelji vole Flokove gegove i njegove stalne bitke sa Žalosnom Sovom. Na radost svih nas koji to volimo, ova epizoda nam donosi jednu veoma zanimljivu situaciju između njih dvoje. U razgovoru između Bluffa i Žalosne Sove, Bluff konstatira kako će Žalosna Sova morati uskoro pronaći mjesto na koje će pobjeći od Flokove djece kad oni odrastu. Žalosna Sova mu odmah odbrusi kako ih se on ne boji i nogom šutne Floka! Flokova reakcija? Najbolje da pogledate slike ispod i vidjet ćete nešto veoma neobično!

Poslušni psić

Tajne vradžbine

U čemu je štos? Žalosna Sova nosi vrećicu oko vrata za koju tvrdi da sadrži čaroliju. Kakva je to točno čarolija bila u pitanju nismo saznali, no definitivno je epizoda dobila određenu dozu humora te je bilo stvarno interesantno vidjeti Floka potpuno podređenog Žalosnoj Sovi. Žalosna Sova je doslovce mogao manipulirati s njim kako god je htio. One scene kada je spavao na njemu su mi bile stvarno neprocjenjive.

Neprocjenjive scene, rekao bih i jedinstvene u serijalu.

No, na veliku žalost Žalosne Sove, vrećica mu je u jednom trenutku ispala te ju je Flok uzeo i zakopao. Time je čarolija završila, a stari odnosi između Floka i Žalosne Sove su se vratili. Flok naravno nije propustio priliku da mu naplati za sve ono što je ovaj radio s njim u ovoj epizodi.

Nadam se da mi nitko neće zamjeriti što sam jednu ovako usputnu pričicu u epizodi dosta detaljno opisao, no ovo je po meni najbolji dio epizode i da nema ovoga, epizoda bi bila puno lošija. Priča mi ovdje, na žalost nije tako dobro sjela, no ovakve neke stvari definitivno poprave utisak o pročitanome. U ovom Ludensovom trobroju mi je ovo najlošija od 3 priče i to me ne iznenađuje jer, iz nekog razloga, kad analiziram svaki trobroj zasebno, najčešće mi 2. po redu priča i bude najlošija. Nije uvijek (npr. u Mark Lud 7 mi je druga priča najbolja), ali nekako najčešće je tako.

O crtežu ne treba puno govoriti. Trojac EsseGesse su bili majstori u tom dijelu te su jedan drugoga izvrsno nadopunjavali. Naslovnica nije loša, iako nije ni ništa posebno, no savršeno odgovara nazivu epizode. Ove scene borbe su scene iz krčme u kojoj su se izdajnici i okupljali tako da tu imamo sjajno podudaranje između naziva epizode i naslovnice.

KM LU 10a Posljednja strelica

KM LU 10c Hijena iz Sikawara

7, 7, 9, 6

Mnoštvo zgodnih detalja: Markovo skrovište nasred ulice, Bluffovo prerušavanje u prosjaka pa i Žalosna Sova kao kočijaš ili Mark kao gostioničar, uz nestereotipno pojavljivanja lovca na glave, odnosno ucjene. Sama priča, unatoč mnoštvu likova, ne nudi neku nezaboravnost. S druge strane, najveći dobitak je iživljavanje Žalosne Sove nad Flokom. Kao motiv je iskorištena vrećica koju su mnogi pripadnici indijanskih plemena nosili oko vrata i u slučaju njenog gubitka, nisu mogli ostvariti zagrobni život. Možda je dobro što nije otkriven sadržaj vrećice. Uostalom, kakva imaginacija bi mogla preplašiti jednog psa sadržajem vrećice? Malo koja, da ne kažem nikoja, a svakako ne imaginacija autorskog trojca esseGesse.

24.03.2022
    20:27:00 sati

4, 4, 10, 7

Mišljenja sam da čitanje Markovih epizoda (općenito) nije nikakav gubitak vremena. Na neki način, epizode tog junaka nude određenu vrstu zabave, čak i kad je riječ možda o nešto lošijim pričama, svejedno, uvijek se u njima mogu pronaći neki specifični detalji koji uspiju „izvući“ tu i tu epizodu. Rekao bih, po mom mišljenju, da je slično tako i ovdje. Osim tog gega Žalosne Sove i Floka, po pitanju ostatka radnje, nije mi bilo nešto pretjerano zanimljivo, a taj komični dio je opet nekako premali da bi nadoknadio onaj upotpunjeni osjećaj zadovoljstva kakav inače pružaju priče Komandanta Marka. Svidio mi se i taj detalj što se spominju događaji iz prethodne epizode (to s psićima), ali velim, nekako mi sve to nekako premalo onoga pozitivnoga da bih se posve uživio u ovu priču.

24.03.2022
    21:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Žalosna Sova je zakon.

25.03.2022
    16:20:00 sati

6, 7, 9, 7

Akcijsko špijunski triler sa elementima fantastike, a pod elemente fantastike spada to da Flok služi Žalosnoj Sovi kao jastuk!
    25.03.2022
    16:38:00 sati

6, 4, 10, 6

Lošnjikava epizoda. Prvo, te špijunaže odnosno izdaje su česta tema, ali nije osuđena na propast ukoliko autori smisle dobar scenarij. Ovdje je naslov veliki spojler i čim je Steffen upitao za svog prijatelja Elliotta, bilo je jasno da mu je sve a samo ne prijatelj. Tu mi je čak najsmješniji dio ono kako se lik izgubio pred Markom čuvši da je Steffen živ. Odlično prikazano crtežom.

Također, koja god tematika bila, nije mi baš po volji kad je potjera za glavnim junakom. Nekako dosadi. Međutim, humor i tajanstveni Smith donekle spašavaju stvar. Stvarno su ovo jedne od najjačih scena serijala, jednako kao i ona s kraja prethodne epizode kada Žalosna Sova govori da je Amerika premala za njega i devet Flokova (kojima se, kako recenzent reče, nažalost u budućnosti gubi trag). Smith, pak, može proći neko vrijeme, ali kako se radnja odvija sve je jasnije da je negativac, čekao sam samo motiv.

Opet nedostaje volja autora da dadnu ime gradu u kojem je Mark upravo spasio Steffena jer je nekako glupo da mjesto odakle je biva imenovano, a ono u kojem je trebao biti pogubljen, a koje bi očito trebalo biti veće i u kojem bi pogubljenje trebalo biti opomena stanovništvu, ostaje neimenovano.

Steffen kao lik? U trenutku mi je odnos Marka prema njemu kao Bleka prema Conollyju. Očekivao sam da više radi mozgom nego puškom, no na kraju kad saznamo odakle je i što je, nekako čudno u kakvu se misiju upustio. Spasio je vođu seoskih "pobunjenika".

26.03.2022
    14:27:00 sati

5, 5, 9, 4

Poprilično neinventivna, površna i prozirna epizoda čak i u okviru početnih epizoda Markova serijala.
    Razliku pravi famozna vrećica, pomoću koje Žalosna Sova ima moć nad Flokom. Nisu baš tipični takvi sporedni fantastični elementi u ovom serijalu, pogotovo bez ikakva pokušaja objašnjenja sadržaja i tajanstvenih moći te vrećice. Scene proizašle iz tog nadrealnog odnosa su vrh, ali pozadina istih potpuno neuvjerljiva. Usporedbu bih povukao sa situacijom iz epizode KM SR 79: Pucanj iz pištolja, gdje je stanje obrnuto, odnosno Žalosna Sova je Flokov zlostavljani sluga. Samo što je tamo urnebesan odnos ipak logično i uvjerljivo objašnjen, kao i dosta scenarističkih elementa u većini priča središnjeg, puno ozbiljinijeg i vjerojatno najboljeg razdoblja serijala.

27.03.2022
    07:43:00 sati

7, 8, 10, 10