Hijena iz Sikawara

KM LU 10c | 64 str.

Nakon brojnih peripetija i neuspjelog slanja Floka u Kinu, Bluff i Žalosna Sova su zarobljeni i odvedeni na nepoznato mjesto. Marku je jasno da je gotovo nemoguća misija pronaći ih te se odlučuje na drugu taktiku. Odlučio je zarobiti jednu uglednu englesku ličnost i razmjeniti ga za njih. Odabir je pao na pukovnika Wallisa, kojeg domoljubi zovu „Hijena iz Sikawara“.

• Hijena Sikawara
    KM BUC 31
  • Hijena Sikavara
    KM HEX 9
  • Posljednja strelica
    KM LU 10
  • Napušteni logor
    KM ZS 114

• La Jena di Sikawar
    KM SR 30

• 30. epizoda komandanta Marka.
  • Priča je originalno objavljena u veljači 1969. godine.
  • U izdanju Ludensa priča je izašla 14. siječnja 2007. godine kao treća priča u broju 10.
  • Gideonov jarac se zove Evaristo, no zanimljivo da Dnevnik nije htio prevesti njegovo ime. Svugdje gdje je trebalo pisati Evaristo, oni su prevodili jednostavno „jarac“.
  • Na kraju epizode se po 11. put u serijalu pojavljuje El Gancho te usput saznajemo kako na svom brodu ima sve zastave pa se zabavlja mijenjajući ih i zbunjivanjem neprijatelja.

Za razliku od prethodne epizode ovoga serijala koja nas je odmah bacila usred akcije, ova epizoda ima lagani početak u utvrdi Ontario. Ti početci su mi uvijek najdraži, i to ne samo kod Marka, nego i u drugim serijalima. Razlog tome je što onda obično na početku imamo neke simpatične gegove između glavnih likova i na taj način polako uđemo u radnju. Sviđa mi se i kod Zagora kad na početku Chico nešto izmišlja, volim i kod Malog Rendžera kad epizoda započne u utvrdi s mnoštvom sporednih likova, a naravno volim i vragolije koje izvode Occultis i Roddy u Bleku, ili Smuk i Salasso u Mikiju.

Što nam ovdje donosi početak priče? Bluff upoznaje Žalosnu Sovu s kulturom Kineza i time da oni jedu pse. Naravno, Žalosnoj Sovi odmah pada na pamet jedna genijalna ideja!

Floku ništa nije jasno

Kao što možete vidjeti na gornjoj slici, napravio je kućicu za Floka. Svi su pratili taj prizor i nitko nije mogao vjerovati! Uz to mu je još dao i odrezak. Naravno, Flok je veoma pametan pa predosjeća da ovdje nešto ne štima i da ta iznenadna ljubav Žalosne Sove nešto krije pa umjesto odreska, grize njega za ruku. Ipak, nakon što se Bluff, koji cijeli serijal samo čeka trenutak kada će se dvojica njegovih najvećih prijatelja pomiriti, izderao na njega, Flok pojede i odrezak. Bluffu zamalo suze nisu potekle od sreće, a Mark i Betty zadivljeno promatraju novonastalu situaciju. Nakon jela, Flok ode odspavati u svoju novu kućicu.

Usred noći, Žalosna Sova stupa na scenu i tada dobivamo potvrdu svega onoga u što smo svi i sumnjali. Meso je bilo drogirano te je ono razlog tome zašto je Flok onako brzo zaspao, a njegova kućica s par dodatnih dasaka postaje sanduk koji Žalosna Sova uzima sa sobom i odlazi iz utvrde kanuom. Ujutro, kada nije našao ni Floka, ni njegovu kućicu, a ni Žalosnu Sovu, Bluffu postaje jasno da je Žalosna Sova izveo prijevaru na račun njegovog psića te zajedno s Markom odlazi u potragu s njim.

Sad se već možda pitate i gdje je tu prava radnja? S obzirom na to da se epizoda sve do sada svela samo na taj uvodni geg. E pa upravo to je okidač za radnju. Žalosna Sova je pokušao poslati Floka u Kinu, no ubrzo se našao usred tučnjave te je dolaskom Engleza, zajedno s Bluffom završio zarobljen. Mark ih pokuša osloboditi, no stiže prekasno jer su ih Englezi prebacili na nepoznato odredište. S obzirom da ne zna kamo su ih Englezi odveli, Marku pada na pamet ideja da zarobi neku važnu ličnost Engleza i da traži razmjenu zarobljenika. Odlučio je zarobiti pukovnika Wallisa, kojeg domoljubi zovu Hijena iz Sikawara, a upravo po njemu je ova epizoda i dobila ime.

Marku se u ovom pothvatu priključuju Gideon i njegov nećak. Autori su ovdje napravili jedan propust koji je iznimno čest u njihovom slučaju, i kojeg sam zapravo skužio čitajući brojne recenzije najpoznatijeg Markovog recenzenta, Herculea Poirota.

Naime, vrlo često autori nisu davali ime nekim likovima koji su se pojavljivali u radnji, pa čak i kad bi ti likovi bili dosta važni za radnju. Na primjer, u 10. epizodi ovoga serijala pod nazivom „Bijeli vrač“, glavni negativac te epizode nije dobio svoje ime, nego cijelu epizodu ga znamo po njegovom indijanskom nadimku. Takva praksa ne davanja imena se ponavljala u dosta epizoda, pa tako je i ovdje prisutna. Gideonov nećak je lik koji se pojavljuje kroz dobrih 40-ak stranica, a ipak nije dobio svoje ime. Shodno tome, ni ja mu ne mogu sad davati neko ime pa ću ga dalje u tekstu oslovljavati s „nećak“.

Ovako na prvu, dječak i starac ne izgledaju kao velika pomoć, ali u potpunosti su bili dorasli zadatku. Za malo humora pobrinuli su se autori te tako Gideonu dali jednu karakteristiku koju bi, vjerujem, svi ljudi htjeli izbjeći, a to je smrad. U današnje doba, kad većina ljudi pazi na to da se u javnosti pojavljuju čisti, uredni i lijepo namirisani, malo je teže zamisliti da bi jedna osoba mogla tako smrdjeti da nitko ne može biti u njegovoj blizini, no autori su očito voljeli stvarati takve likove. Tim više, što ovo nije prvi put da se u njihovim pričama pojavljuje „smrdljivi“ lik. Na pamet mi odmah pada jedna Blekova epizoda kod nas izašla u izdanju Ludensa u broju 13 „Šume zasjeda“. U toj epizodi pojavljuje se jedan simpatični lopov Smrdljivi Joe koji također ima taj neizdržljivi „smrad“.

Najbolji i najsmješniji dio epizode bio mi je kad su išli spavati. Mark nikako nije mogao zaspati pored Gideona jer mu je smetao njegov smrad. Gideon je to shvatio i kao pravi domaćin kojemu je gost svetinja, otišao je spavati u štalu kod jarca. Mark je pomislio kako sigurno neće moći izdržati dugo s jarčevim smradom i kako će se sigurno brzo vratiti natrag. No što se poslije desilo, najbolje da sami vidite na donjim slikama.

Smrad je bio previše čak i za Evarista!

Ovdje mi je još jedna stvar bila zanimljiva, a to je jarčevo ime, Evaristo. Odmah sam se sjetio jedne epizode Velikog Bleka u kojoj se pojavljuje jarac Evaristo. Interesantno kako su autori u dva različita serijala koristili isto ime za jarca. Blekova epizoda o kojoj govorim je ona izašla u Ludensovom 9. broju pod nazivom „Otok zamki“. Tamo Blek i Roddy dolaze u jednu kuću kod pomalo „ćaknutih“ ljudi koji su imali djeda po imenu Evaristo, no nakon njegove smrti bili su uvjereni kako se djed reinkarnirao u jarca koji je onda živio s njima u kući i nosio djedovo ime. Vjerojatno su se autori dok su pisali ovu epizodu, sjetili te Blekove pustolovine koju su napisali 10-ak godina ranije te odlučili jarcu dati već iskušano ime.

Evaristo iz Blekove avanture

Dok Mark radi na zarobljavanju Hijene, Žalosna Sova i Bluff očajavaju u zarobljeništvu u nepoznatoj utvrdi. No, možda se sreća odlučila i njima osmjehnuti! Pojavljuje se jedan Indijanac koji pripada jednome od plemena kojima je Žalosna Sova vrhovni poglavica.

Crvena Lisica

Zove se Crvena Lisica zbog toga što je iznimno lukav kako bi rekla i ona stara poslovica „lukav kao lija“. Čim ga je vidio, Bluff zaključuje kako izgleda kao zadnja budala i ne vjeruje da im može išta pomoći. Bluff je donekle u pravu jer je Crvena Lisica stvarno i nacrtan kao zadnja budala. No, na kraju uspijeva opravdati svoj nadimak. Ovo mi je stvarno bilo zanimljivo jer obično su EsseGesse uvijek crtali negativce s nekim beskrupuloznim facama, a zaostali ljudi bi stvarno i izgledali tako. Ovo je jedan od rijetkih slučajeva kad su nacrtali osobu koja izgleda zaostalo, a u stvarnosti je veoma inteligentan. Time su nas mogli malo navesti i na lažan trag, a u svakom slučaju s pojavom Crvene Lisice i onim njegovim ludorijama su me uspjeli nasmijati.

Kako je završila priča s razmjenom i da li je uopće i došlo do razmjene zarobljenika, prepuštam Vam da saznate čitajući ovu epizodu. Ovu recenziju sam pisao u maksimalno pozitivnom raspoloženju i nadam se da će uspjeti zainteresirati druge na čitanje. Ocjene su možda i presubjektivne, no ovo je jedna od Markovih epizoda kojima se uvijek rado vraćam. Ovaj broj sam kupio davnih dana kada je tek izašao na kiosk u izdanju Ludensa i sad nakon toliko godina i dalje mi je super epizoda. Prepuna je duhovitih scena, od samoga početka, do jarca i raznih ironičnih razgovora među likovima. Ima i dosta akcije te raznih obrata u radnji. Ima i ponešto scenarističkih greškica, kao što je to što nismo saznali nećakovo ime. A tu bih još možda mogao izdvojiti i Flokovo ranjavanje. Kasnije uopće ne saznajemo što se desilo s njim, a u idućoj epizodi se to i zaboravilo te se više ne spominje. Za one koji nisu čitali serijal dalje od ove epizode, ne brinite se, Flok je ozdravio od ranjavanja i u idućim epizodama ponovno postaje neizostavan član družine. Kad bi išli u detalje, možda bi našli još ponešto, no kako sam i rekao, ovo je epizoda koja mi je veoma draga i za koju, koliko god puta je pročitam, uvijek sam zadovoljan s pročitanim. Tako da ovoga puta dajem maksimalne ocjene i preporuku drugima za čitanje!

Crtež je standardno na visokoj razini. Usporedite li EsseGesseov način crtanja u ovoj epizodi s tim kako su crtali u Bleku (vidi sliku 5), vidjet ćete da su crtali jednako sjajno u oba serijala. Po mom mišljenju, rijetki crtači koji su kroz čitavu karijeru uspijevali održavati crtež na izuzetno visokom nivou. Naslovnica je solidno nacrtana, iako su mogli i bolji motiv možda uzeti, ali ne želim kvariti ocjenu.

KM LU 10a Posljednja strelica

KM LU 19a Skinnerov znak

10, 10, 10, 10

08.01.2022
    02:35:00 sati

9, 9, 10, 7

Prvo bih pohvalio našeg recenzenta Ivana na zavidnom znanju esseGesse-ovih serijala koje pokazuje svakom svojom novom recenzijom, meni su osobno te stvari super zanimljive, kao neki dodatni bonus u recenziji 🙂

Glede priče, i meni se svidjela, razlog je niz šaljivih scena i zanimljivih, novih likova koji su svojim nastupom fino začinili ovu epizodu. Opet je sve počelo sa Flokom i Žalosnom Sovom, s njima uistinu nikada nije dosadno, trojac autora gotovo svaki put nekako pronađe materijala da sa tim dvojcem napravi show. Pomislio sam u jednom trenutku čitanja, nakon odličnog uvoda, da će u priči netom poslije toga uslijediti možda lagani pad raspoloženja, ali autori uvode tog smrdljivog strica i njegovog nećaka (+ jarac) te kasnije i Indijanca Crvenu Lisicu koji su svi zajedno bili pun pogodak i držali sjajno raspoloženje čitanja do posljednjih stranica. Naslovnica mi jedino nije nešto posebno, a kod Dnevnika je žuta boja u kombinaciji sa žutom trakom nezgrapno ispala, bolje da su napravili nekakav kontrast boja kad su ionako sve naslovnice dodatno prerađivali.

08.01.2022
    10:58:00 sati

6, 9, 9, 3

Gideon i Crvena Lisica su odlično prikazani likovi i daju dimenziju više priči. Pogotovo je Crvena Lisica vjerojatno svakoga prevario onim tupastim izgledom. Priča je atraktiva i brzo se čita s dosta šaljivih komponenti. Danas bi Bluffovo opisivanje Kineza vjerojatno bilo prikazano kao politički, zemljopisno ili rasno nekorektno pa žalim za vremenima kada su ovakve stvari u stripu bile normalne. Šaljive i dobre. Crtež standardno dobar, naslovnica loša.

08.01.2022
    21:01:00 sati

8, 8, 10, 7

Najbolji dijelovi epizode su humoristični: sve vezano za smrdljivog Gideona i Crvenu Lisicu. Epizoda je nekako jednosmjerna, ne volim baš kad Mark solira, a malo me umorio i njegov put s otetim Wallisom. Ne znam, nešto nedostaje da bi epizoda bila u vrhu serijala.

Svaka čast recenzentu na izvrsnom pamćenju.

09.01.2022
    15:05:00 sati

10, 10, 10, 10

09.01.2022
    19:20:00 sati

6, 8, 10, 7

Ivan servira lijepe i zanimljive usporedbe u svojim recenzijama, čime pokazuje svoje zavidno poznavanje esseGesse serijala, kao i impresivno pamćenje naoko nebitnih trvijalnosti. Posebno sam impresioniran time jer meni vrlo brzo ispari skoro sve što pročitam u ovom serijalu. Čak sam morao pročitati svoju recenziju da se prisjetim radnje iz priče koju sam recenzirao prije dva mjeseca.

Nažalost, to nije dobro iz dva glavna razloga! Prvi je da starim, pa pamćenje počinje otkazivati, a drugi to što Markove priče očigledno nisu dovoljno upečatljive da bi radnja istih mogla ostati u dugotrajnom pamćenju. Neke živopisne scene sigurno da ostanu, ali teško ih je povezati s pojedinom epizodom jer su najčešće u pitanju scene humorističnog karaktera.

Ova epizoda boluje od standardnih boljki većine epizodica ovih početnih brojeva, ali cijeli naglasak je na humoru, pa scenaristička neozbiljost ne dolazi do izražaja. Istina da je riječ većinom o banalnom humoru (kasnije epizode su i po tom pitanju puno kvlaitetnije), ali za jedno lagodno opuštanje ova priča definitvno služi svrsi.

10.01.2022
    09:53:00 sati

6, 9, 9, 8

Priča stalno nije ništa posebno, ali ono kada se Žalostna sova odluči, da Floka pošalje poštom u Kinu, ha, ha, ha... Čitao sam tu priču ne znam koliko 10 godina unazad, ali toga se još uvijek sječam. Mislim, da je to najoriginalnija ideja Žalostne sove kako se riješiti Floka. Pa onda se još iz toga razvija priča. Ha, ha, ha. Samo zbog toga dajem scenariju 9. Ovi gegovi su sigurno više vrijedni od same priče. Stvarno su odlični.

11.01.2022
    22:04:00 sati

9, 9, 10, 10