Čovjek Sjena

KM LU 14a | 64 str.

Otok Aranokee zahvaćen je terorom. Čovjek Sjena i njegovi razbojnici ugnjetavaju stanovništvo otoka koje nema hrabrosti suprotstaviti se teroru. Međutim, nakon što je Betty nestala tokom posjete otoku, pojavljuje se hrabri trojac iz Ontarija, njihov pas i gusar koji imaju hrabrosti na prodaju!

• Človek senca
    KM BUC 41
  • Čovek senka
    KM HEX 8
  • Čovjek sjena
    KM LU 14
  • Čovek senka
    KM ZS 123

• L'Uomo Ombra
    KM SR 40

• Kronološki gledano 39. avantura.
  • Priča je originalno objavljena u prosincu 1969. godine.
  • U izdanju Ludensa priča je objavljena kao prva u broju 14 koji je izašao 10.09.2007. godine.
  • Pojavljivanja likova: Mister Bluff (39), Žalosna Sova (39), Markov konj (39), Betty (33), Flok (32), El Gancho (15).
  • Statistika: 34. put smo s radnjom u utvrdi Ontario. 27. epizoda u kojoj imamo motiv napada skupine Ontarijskih vukova na protivnike. Po 3. put se u serijalu ne pojavljuju Englezi. 18. epizoda serijala u kojoj se pojavljuje neki neimenovani gradić ili selo, a s obzirom da smo u nekim epizodama vidjeli više takvih, neimenovano selo iz epizode je 26. takvo po redu. 20. epizoda serijala u kojoj se pojavljuje neki brod, a 14. put da je riječ o brodu Ontarijskih vukova. 4. epizoda serijala u kojoj je Betty bila zarobljena.
  • Str 7, prva vinjeta Žalosna Sova spominje kako mu je lula jedino sto je ostalo kao nasljedstvo od pradjeda. To baš i nije istina. Sjetimo se epizode „Predstraža heroja“ (Lud 2c, str 141, prva vinjeta) u kojoj je jasno istaknuo kako mu je šešir poklonio njegov pradjed vrač. S druge strane sjetimo se i kanua koji je doduše potonuo na početku prošle epizode „Legenda o Kožnatome Nosu“ (Lud 13c) koji mu je također ostao u nasljedstvu od pradjeda i koji se generacijama prenosio u njegovoj obitelji. Mislim da je bilo još stvari koje su mu ostale u nasljedstvu i koje su autori tu i tamo izvlačili radi potreba priče, međutim trenutno ih se ne mogu sjetiti.
  • Upoznajemo Bettyinog ujaka Philipa Pikea. Str 7, Mark spominje kako joj je on poput oca i kako ju je odgojio na otoku Aranokee. Iskreno, ovo mi se čini kontradiktorno onome što smo kasnije mogli vidjeti u epizodama „Priča o Komandantu Marku“ te „Koreni Kenebeka“. Baš sam uvjeren kako su autori skroz zaboravili ovu priču kad su dalje kreirali Bettyno obiteljsko stablo.
  • Crtež (moje osobno mišljenje bazirano na razlikama koje prepoznajem, nepotvrđeni podaci):
    - Sinchetto (38), Sartoris (40), Guzzon (36)
    - Po stranicama, numerirano po Ludens izdanju:
    Sinchetto: 5-11, 13-16, 23-25, 37-43, 52-53, 55-57, 63-64
    Sartoris: 12, 17-18, 36, 50, 54, 58, 62
    Guzzon: 19-22, 26-35, 44-49, 51, 59-61, 65-68
    Total (neslužbeno/moje predvidanje):
    Sinchetto: 28
    Sartoris: 8
    Guzzon: 28
  • Mudrosti Žalosne Sove:
    - Pradjedove lule nema… Nesreća nas vreba…
    - Izgubiš li lulu, očekuj samo „gulu“. A budući da s nama ide i Flok, nesreća je dvostruka.
    - Želiš li sretan biti, moraš jesti i piti.

Komandant Mark jedan je od serijala koji je uvijek zauzimao posebno mjesto u mom srcu. Iako mi je Tex s vremenom postao najdraži serijal, Mark je uvijek bio odmah pored njega. Neizostavni dio mog djetinjstva, kao uostalom i drugi EsseGesseovi serijali. Ipak, mislim kako će se većina nas složiti oko toga da je upravo Mark njihova najbolja kreacija i da njegove avanture uvijek donose određenu zabavu, čak i kod onih malo lošijih priča. Kada sam se na Spockov prijedlog prije 3 godine odlučio otisnuti u recenzentske vode, odabrao sam da će mi prva recenzija na siteu biti upravo jedna Markova avantura, a riječ je o kvalitetnoj priči pod nazivom „Posljednja strelica“ u kojoj smo osim glavne radnje, usporedno mogli pratiti i jedan simpatični podzaplet s Flokovim ljubavnim životom. Kako sam se polako približavao brojci od 100 objavljenih recenzija, počeo sam razmišljati s kojim bi serijalom mogao obilježiti taj jubilej i odluka je pala kako će to ponovno biti Mark. Što zbog toga što je riječ o serijalu kojeg sam već nekoliko puta cijelog pročitao, što zbog toga što je upravo s jednom njegovom recenzijom započela moja priča ovdje.

Epizoda s kojom obilježavam svoj osobni jubilej je „Čovjek Sjena“. Riječ je o tipu priče koji su autori često potencirali kroz svoju karijeru, a to je istraga za identitetom tajanstvenog lika iz sjene. Najčešće bi bila riječ o špijunu ili izdajici koji bi neprijateljima javljao planove naših junaka, ali ponekad je bila jednostavno riječ o glavnom negativcu čiji bi identitet bio nepoznat. Ovdje je upravo o tome riječ, budući da jedino što se zna o vođi bande je ime, a čak niti oni ne znaju o kome je riječ. Kod ovakvih priča uvijek se sjetim i jedne od prvih Markovih avantura koje sam ikada čitao, a to je priča „Razbojnici s jezera“ u kojoj smo također imali bandu čiji je vođa bio zakrabuljeni lik. Čitatelji Bleka i Mikija lako bi se lako mogli sjetiti kako smo i tamo imali s vremena na vrijeme slične epizode, mada u manjoj mjeri nego na Marku, pa je očiti zaključak kako su autori najviše uživali u kreiranju ovakvih priča. A i sam moram priznati kako mi se generalno gledajući sviđaju priče koje su na neki način obavijene misterijem. Samo na žalost ponekad bi bilo preočito tko je zapravo misteriozni vođa/izdajica/špijun. Ovdje je čak taj dio i dobro odrađen pa pogledajmo kako su se scenaristi snašli u epizodi veoma intrigantnog naziva.

Sjena se drzi sjene. 😊

Priča započinje s jednim obiteljskim putovanjem. Betty je odlučila posjetiti svog ujaka Philipa Pikea kojeg nije vidjela već neko vrijeme. Philip se nastanio na otoku Aranokee i kako se čini poslovi mu idu jako dobro budući da se eksplicitno naglašava kako je riječ o najbogatijem trgovcu na otoku. Betty očito ima bogato obiteljsko stablo budući da su EsseGesse znali učestalo nas upoznavati s njenim brojnim tetama. Dosada smo u serijalu upoznali jedino tetu Cleofe u epizodi „Juriš“ (KM LUD 8a, 22. avantura), ali kasnije ih je bilo još. S druge strane, usprkos velikom broju teta, nismo imali priliku upoznati baš previše njenih ujaka pa je Philip izuzetak po tom pitanju, a jedini drugi ujak kojeg se mogu sjetiti je ujak Thomas kojeg smo upoznali u legendarnoj epizodi „Priča o Komandantu Marku“. Napomenimo i kako je Philip lik koji je, baš kao i brojne tete, stvoren radi potreba ove priče i nakon toga pao u zaborav kod autora. Ovo najbolje vidimo u priči „Zlatokosa“ (KM SR: 170) u kojoj se pojavljuje jedan čovjek koji tvrdi da je njen ujak (na kraju je ispalo kako je bila riječ o obiteljskom prijatelju kojeg je ona tako zvala), a Betty se čudila kako je to moguće budući da ona nema ujaka. Izgleda kako su autori nakon točno 130 brojeva originala jednostavno zaboravili kako su nas u ovoj priči upoznali s ujakom Philipom, a zaboravili su i na ujaka Thomasa iz broja 100.

Iako je Betty Ontarijska vučica, ona je prvenstveno i žena. Vidimo to najbolje po brojnoj prtljazi koju nosi sa sobom na tako kratko putovanje te po kašnjenju koje je većinom svojstveno ženama i koje nervira El Gancha. U cijeloj toj zbrci oko priprema za putovanje zaboravila je kupiti ujaku dar, ali tu je Flok uskočio te joj donio lulu koju je ukrao od – pogađate koga – Žalosne Sove. Upravo je njen odlazak na otok Aranokee bio pokretač radnje, budući da, nakon što je prošlo izvjesno vrijeme, a da se Betty nije ni vratila ni javljala, Mark, Bluff, Žalosna Sova i Flok kreću u potragu za njom.

Već pri njihovom dolasku na otok čitatelj može steći jasnu sliku što se tamo dešava. Otokom vlada banda gusara kojih se svi stanovnici boje. Nitko ne zna tko je njihov tajanstveni vođa, a nazivaju ga prikladno jednostavno Sjena. Kako nas autori vode kroz radnju, na prvi mah isplivaju dva potencijalna sumnjivca. Prvi je ujak Philip koji se čudno ponaša te u potpunosti negira Bettyn dolazak na otok unatoč nekim čvrstim dokazima koji pokazuju suprotno. On je onaj očiti sumnjivac u kojega bi Bluff u takvom tipu epizoda uvijek prvo posumnjao. Drugi je vlasnik krčme koji nije drag Žalosnoj Sovi iz jednostavnog razloga što mu se sviđa Flok. „Krčmar voli Floka, znači da je sposoban za sve.“ – jedna je od njegovih uobičajenih mudrosti. Možda Žalosna Sova ni nije daleko od istine budući da nas je krčmar i upoznao sa stanjem na otoku, a u njegovoj krčmi su naši junaci dogovarali neke stvari koje su im kasnije bile osujećene. Od drugih likova, vidimo još i Philipovu domaćicu koja se također ponaša sumnjivo kao i Philip. Vjerujem da bi Žalosna Sova nju također uvrstio u listu sumnjivaca da nije bilo krčmara koji ga je zaokupio. Još jedan lik se pojavljuje poprilično učestalo, a riječ je o jednom slijepcu koji po cijeli dan i noć hoda otokom u pratnji svog psa Nerona kojeg Flok stalno napada.

Žalosna Sova i Bluff u ulozi detektiva

Radnja je vođena na način da istovremeno Mark i ekipa istražuju tko bi mogao biti Sjena te pokušavaju otkriti što se desilo s Betty i gdje je ona uopće budući da smo joj od njenog odlaska na otok izgubili svaki trag. Je li teško prokužiti pravi identitet Sjene? Rekao bih da iskusnom čitatelju ne bi trebao biti problem doći do odgovora, ali svejedno sve to je na jedan vrlo zabavan način posloženo. Svidjelo mi se i kako se El Gancho morao ubaciti u protivničke redove te glumiti opakog gusara. Humora ima dosta, bilo na relaciji Žalosne Sove i Floka, bilo kod nekih izjava likova. Iako je Flok na početku nasamario Žalosnu Sovu ukravši mu lulu njegovog pradjeda vrača, kasnije se Žalosna Sova uspijeva višestruko osvetiti Floku i to bez da je Bluff to primijetio pa smo dobili i atipičnu situaciju u kojoj Bluff brani Žalosnu Sovu od Floka.

U jatu sova El Gancho zna kako raspoznati Žalosnu! :D

Crtež trojca EsseGesse možda malo neujednačeniji nego inače, ali i dalje izuzetno kvalitetan. Mišljenja sam kako bi zbog toga u ovoj epizodi čitateljima moglo biti ponešto lakše raspoznati tko je točno crtao koju stranicu pa koga to malo više zanima, ovo je odlična epizoda da malo više obrati pozornost na razlike u njihovom crtežu. Naslovnica je odlična! Velik broj naslovnica ima poprilično jednostavan motiv, tako da me veseli kad vidimo jednu malo složeniju naslovnicu. Koliko stvari su samo uspjeli prikazati na njoj! Od Marka, Betty i Floka u prvom planu do bitke brodova u drugom. Posve zasluženo je Flok na naslovnici budući da je on u konačnici donio Marku rješenje slučaja na stol, a također i Betty kojoj je ovo tek drugi put u serijalu da se pojavila na naslovnici (Prvi put u epizodi „Ljudske zvijeri“ (KM SR: 35)). Zanimljiva je i razlika u koloru između Gazzetine i originalne naslovnice iz Collane Araldo. Na naslovnicama Collane Araldo Flok je često bio prikazan bijelom bojom što je pomalo neobična boja za njega, ali Gazzetini koloristi su to uvijek ispravljali i bojali ga smeđom bojom. Kod drugih stvari na naslovnici također postoji mala razlika u boji, mada to nije toliko bitno. Spomenimo jedino još to kako na Gazzetti imamo ljepše prikazanu američku zastavu na El Ganchovom brodu.

Za kraj mogu reći kako je riječ o još jednoj zabavnoj epizodi serijala. Mogao se napraviti i malo veći misterij, ali nije loše ni ovako napisano. Kao što sam već argumentirao, tema je učestala za EsseGesse. Bilo je nekih boljih priča na ovu temu u kojima su nas baš znali iznenaditi s identitetom zakrabuljenog, međutim bilo je i daleko lošijih koje su odmah od samoga početka bile skroz predvidljive. Ova bi u tom segmentu zauzimala neku zlatnu sredinu, ali drugi neki elementi je dodatno izvlače.

KM LU 12a U indijanskome logoru

KM LU 14b Čudnovati lovac

4, 3, 8, 8

Čitao sam ovo više puta. Sve je od početka jasno, nema nekih posebnih pohvala.

23.06.2024
    14:07:00 sati

6, 5, 8, 7

Čestitke našem Ivanu na jubileju! Samo tako nastavi, sa još više entuzijazma :)

23.06.2024
    16:03:00 sati

7, 6, 9, 7

Tematski zanimljiva epizoda, dinamična je i lako se čita, ali pravi misterij ličnosti autori nisu uspjeli stvoriti, a to je glavni zadatak ovakvih epizoda. Mene je, doduše, najviše zanimalo je li ujak zaista ujak jer je njegovo ponašanje bilo čudno, tako da su autori možda i nesvjesno, u želji da od njega naprave kandidata za Čovjeka Sjenu, stvorili pitanje je li netko (po Sjeninoj želji) ukrao identitet ujaku Philipu. Na kraju nismo baš dobili objašnjenje zbog čega je Betty smetala Sjeni pa su je oteli, a i općenito nismo vidjeli kakvi su plodovi tog njegovog terora na otoku. Svi se nešto ključaju, ovaj ima milijun ljudi, imamo jednu scenu gdje tuku starca, ali ne vidimo šta on time postiže.

Čestitke Ivanu na 100. recenziji i pohvale za pamćenje i poznavanje serijala. Valja ovako uloviti autore u kontradiktornostima poput ovih s Bettyjinim ujacima.

23.06.2024
    21:54:00 sati

10, 10, 10, 10

24.06.2024
    05:29:00 sati
    srlekralj

8, 9, 10, 10

24.06.2024
    12:57:00 sati

6, 6, 9, 6

Zabavno, unatoč predvidljivosti identiteta negativca, ali to ne smeta.Inače,preporuka za čitanje, u pogledu stvorene atmosfere straha na nekom otoku upravo je Markova epizoda "Leglo otrovnica". Stoga ovu epizodu možemo promatrati kao svojevrstan prethodni prototip. Da, kao što reče recenzent, zapetljali su Bettyno obiteljsko stablo. Ispada kao da je izišla iz popravnog doma. Ima je odasvud ;)

24.06.2024
    14:20:00 sati

• Grupna terapija