Povjerljiva poruka

KM LU 17c | 64 str.

Mark spašava od napada Indijanaca trojac preživjelih iz jednih kola. U tome mu pomaže i bojnik Tennison, koji je tim područjem u prolazu, a nalazi se na tajnom zadatku. Ubrzo postaje jasno da Englezi imaju svog suradnika među spašenim trojcem.

• Dolina koja se dimi
    KM LU 17
  • Poverljiva poruka
    KM ZS 134

• Operazione "Rabbit"
    KM SR 51

• Epizoda originalno izlazi u Italiji u studenom 1970. godine, a Dnevnik ju objavljuje 1972. godine. U Ludensovom integralu broja 17, epizoda je objavljena u ožujku 2008. kao treća priča pod nazivom Operacija "Rabbit".
  • Virginia je država na atlantskoj obali SAD-a. Ima gotovo osam milijuna stanovnika. Glavni grad ove američke savezne države je Richmond.

Epizoda “Povjerljiva poruka“, odnosno u originalu “Operacija Rabbit“, spada u zlatno doba stvaranja autorskog trojca esseGesse. Radi se o broju 51 originalne talijanske numeracije, o epizodi koja je svijetlo dana ugledala još tamo daleke 1970. godine. U epizodi sve djeluje skladno. Priča drži vodu, svi elementi su razjašnjeni, na samoj zanimljivosti drži do posljednje stranice pozornost čitatelja, a svi likovi imaju ime. Ponekad pomislim da su autori, u to vrijeme, ipak imali urednika koji je njihove epizode čitao i detaljno i pažljivo. Pa se iz tog razloga nije moglo dogoditi da neki lik nema ime, a posebno netko od nositelja radnje. Pokušao sam to provjeriti tražeći podatke na internetu, ali nigdje nisam uspio pronaći nikakve zapise o tome. Općenito jako je malo podataka o stvaralaštvu ovog autorskog trojca po vremenskim razdobljima ili ih barem nema u opsegu, u kojem bih ja to volio vidjeti.

Indijanci opsjedaju zapaljena trgovačka kola i troje preživjelih u njima. U pomoć im priskače Mark uz neočekivanog saveznika bojnika Tennisona, koji je došao iz Virginie u Ontario, radeći na nekom tajnom zadatku za američke potrebe. Priča je, kao već toliko puta, prilično jednostavna, ali ono što je stalo na šezdesetak limitiranih stranica ovih autora, više je nego dovoljno za kvalitetan strip. Uz zanimljive postavke priče, u kojoj se do zadnje stranice ne zna tko je engleski saveznik, to ponajviše ima zahvaliti odlično izgrađenim likovima. Troje spašenih iz kola čine dva muškarca i jedna žena pa je red da ih predstavimo posebno, u kratkim crtama.

Spalding – Izrazito antipatično prikazan s onakvim crtama lica. U sukobu s Indijancima čak ima vremena prigovarati suputnici u nevolji: “Ne kukajte, nego napunite oružje. Jedino tako ćete Indijance zadržati podalje od svoje frizure“. Malo crnog humora u po život opasnoj situaciji ne čini se uvjerljivim u takvom trenutku. Prije će biti da su autori odlučili odmah na Spaldinga privući antipatičnu sliku. Spalding je vidno nervozan, a možda je to zbog toga što su u napadu Indijanaca smrtno stradala i njegova dva prijatelja. Da, imamo i njihova imena, bravo esseGesse! Došavši u utvrdu, nikako se ne sprijateljuje s Flokom, blago rečeno. Kod Bluffa izaziva ljutnju i živciranje jer udara nogom njegova ljubimca. Očito nešto skriva, jer su mu u mislima planovi koje treba realizirati. Tmuran, zabrinut i tajanstven.

S druge strane imamo trgovca Laurela.

Laurel je sušta suprotnost Spaldingu. Radi se o trgovcu koji, baš poput Spaldinga i Jezebel, živi i radi u obližnjem gradiću Harnessu. U Harnessu ima trgovinu od koje živi. Iako su Indijanci zapalili njegova kola s namirnicama i robom za trgovinu, ipak ne očajava i ne prepušta se lošem raspoloženju. Uvijek nasmijan i spreman za pričanje kakvog vica. Ne kvalitetnog vica, ali ipak vica. Prepušta se pozitivnim razmišljanjima jer zna da će živa glava nekako pronaći posao, a mrtvoj ne pomažu ni netaknuta kola. Uvijek je spreman za društvo i prijateljske razgovore.

Tu je i Jezebel. Vizualno, ne osobito atraktivna žena, čak bi se moglo kazati i suprotno. Ne nalazi se baš ni u najboljim godinama, mladost je ostala daleko iza nje, ali Jezebel ima jedan adut, na osnovu kojega nastoji još uvijek privući znatiželjan muški pogled. Ili još štogod više. A to je njena frizura. Njena bujna, previše bujna frizura, o kojoj vodi računa čak i u trenucima kada je to posve nebitno. Poput vremena indijanskog napada ili požara u kolima. I Bluff je pao na bujnost te frizure, ali ispostavilo se da Jezebel nema prirodnu kosu, nego običnu vlasulju. Razotkrio je to; a tko drugi; nego Flok.

Bojnik Tennison biva optužen lažnom porukom, koju mu je podmetnuo netko od spomenutog trojca, dok su svi nakratko boravili u utvrdi Ontario. Zbog toga su Englezi spremno dočekali američki napad koji je trebao predstavljati iznenađujući udar. Tennisona očekuje smrtna kazna zbog navodno počinjene izdaje, ali priznaje Marku koji mu vjeruje: “Ne bojim se ja smrti. No moja vojnička čast, čast mene kao domoljuba, ne smije biti uništena! Pozdravite svoje prijatelje. Recite im da nisam izdajica. Zbogom!“

Englezi brane most topovima i upravo na toj rijeci događa se jedan interesantan scenaristički detalj, kojega moram izdvojiti. Ovoga puta zbog kvalitete i samo mogu kazati da je trojac esseGesse ovdje iskazao zavidnu razinu imaginacije. Naime, odličan je trik kojim su Mark i rodoljubi nasamarili Engleze!

Rodoljubi u prelasku riječne obale koriste kanue. Englezi vide pune kanue rodoljuba kako prelaze rijeku i prazne kako se vraćaju natrag, ali to je samo trik. Unutar kanua polegnuti i skriveni Vukovi se vraćaju na obalu s koje su i krenuli u prijelaz rijeke. Na taj način, engleski topovi su okrenuti na pogrešnu stranu i njihova moćna razaračka salva ne može naštetiti rodoljubima. Odličan, odličan trik, bravo esseGesse!

“Povjerljiva poruka“ je epizoda uz koju ćete provesti ugodno vrijeme. Priča je smislena, zaokružena i svi su detalji priče lijepo posloženi. Za onaj šaljivi dio priče zadužen je ponajprije Flok te nesretna Jezebel sa svojom vlasuljom. Sve je dakako popraćeno atraktivnim crtežom.

Uz sve to, ima tu nekoliko jako lijepo smišljenih scenarističkih rješenja, što je sasvim dovoljno za jednu Markovu epizodu.

KM LU 17b Otok prokletih

KM LU 19a Skinnerov znak

7, 7, 9, 6

Slažem se, fina epizoda, standardni Mark. Prva stvar koja je odvaja od ostatka mediokriteta jeste dobar taktički lažnjak sa kanuima ispod mosta. Druga stvar jeste zajebancija sa Džezebelinom perikom - a ponovo se dokazalo da je Žalosna sova taj koji počinje svaki fajt sa Flokom (ničim izazvan - šutne mu zdjelu s hranom u vodu) :) Treća stvar su pucnji u leđa: prvo je kafandžija otresao engelskog oficira s leđa, a kasnije su i sami Vukovi spucali plotun Mundirima u bijegu - što baš i nije karakteristično u ovom romantičnom prikazu rodoljuba i borbe za slobodu. Crtež je naravno, odličan i to je najbitnija razlika koju primjećujem: konačno se osjetno vidi razlika između standardnih iscrtavanja scena i onih koje su radili sa iole trudom, a to su pozadine u kadrovima. Prosto je nevjerovatno kako su EsseGesse s vremenom ipak odolijevali hiperprodukciji. Evo, ovo je 51.epizoda u serijalu, već se sve zahuktalo, kraj je 1970.godine, strip kultura je doživjela renesansu u matičnoj Italiji, a oni i dalje daju svoj maksimum (a to će se i dalje nastaviti po mojoj procjeni sve tamo negdje do oko 200.broja kada značajnije pada kvalitet i scenaristički i crtački). Sjajni Mark, sve super i veselo. Na naslovnoj se Mark smješka kao da je popio koju kap viška, pa mi se nešto i ne sviđa.

21.01.2023
    20:05:00 sati

8, 9, 10, 6

Priklanjam se i recenzentovom mišljenju i mišljenju kolege Salkana iznad mene, uistinu se radi o jednoj dobro osmišljenoj epizodi. Taktika Vukova s Ontarija kod mosta je zaista vrhunski smišljena, zapravo ideja je došla od samoga Marka, ali pun pogodak. Pa i ta pred kraj utrka s vremenom da se spasi nedužni bojnik, isto dosta napeto kad su ih Indijanci usporili i skoro sve pokvarili na kraju. Kod Marka mi je također uvijek zanimljivo pokušati razotkriti nekog izdajicu (iako to nekad i nije teško), ovdje sam otpočetka sumnjao u onog pravog, jer obično onaj koji je dobrica, u njega gotovo nitko ne sumnja. Iako kad je Spalding u onom trenutku dovodio engleske vojnike, moram priznati da sam kao Blaf i Žalosna Sova pomislio na njega u tom trenutku da je on taj, ali eto, on ih je uputio na skroz drugo, pogrešno mjesto i spasio stvar. Dojam je jako pozitivan nakon čitanja, radi se o dosta dobroj i kvalitetnoj epizodi Komandanta Marka.

21.01.2023
    21:37:00 sati

10, 10, 10, 10

Vidiš, vidiš...do sada nisam uočio da je ZLATNA SERIJA okrenula naslovnicu naopačke...

22.01.2023
    00:27:00 sati

8, 8, 9, 6

Trenutno prva naredna recenzirana epizoda je "Skinnerov znak" iz 19. broja. Moj komentar počinje ovako: "U ovakvim istragama s nekoliko osumnjičenih kod Marka se razbojnikom pokaže onaj za koga su se autori nizom postupaka potrudili da dotad stekne i određene simpatije čitatelja". Što imamo ovdje? Upravo to.

Međutim, na stranu to što sam naslutio negativca, ovo je dobra epizoda, a iz scenarija izdvajam krčmarovo ubojstvo engleskog satnika metkom u leđa i ubojstvo domoljuba koji je jurišao zaustaviti Tennisonovo pogubljenje. Zanimljivo da su tu esseGesse "izvukli" Indijance upotrijebljene na početku priče. Vjerujem da je nakon uvoda malo tko očekivao da će biti spomenuti. Ima tu još zanimljivih detalja, scenarij je baš bogat.

Naslovnica najslabiji segment epizode.

22.01.2023
    10:57:00 sati