Začarana hrid

KM LU 20a | 64 str.

Nakon poraza na rijeci St. Lawrence, engleski vojnici „raštrkani“ su na području oko Ontarijskog jezera i Mark s prijateljima kreće na sjeverno od utvrde spriječiti njihovo ponovno okupljanje. Nakon što jednog civila spasi od njihova napada, Mark ga onesviještenog dovodi u gradić Four Trees kako bi se raspitao gdje živi. No, građani su zaprepašteni jer je riječ o članu porodice sa „Začarane hridi“. Mark je prisiljen otkriti zašto je porodica na lošem glasu.

• Začarana hrid
    KM LU 20
  • Ratna mašina
    KM ZS 141

• Lo scoglio stregato
    KM SR 58

• Kao 58. broj serijala, epizoda je u Italiji objavljena u lipnju 1971. godine, a u bivšoj Jugoslaviji je na kioske izašla u Dnevnikovu izdanju u sklopu 141. broja Zlatne serije 1973. godine. Ludens ju je, pak, objavio u rujnu 2008. godine kao prvu epizodu 20. integrala.
  • Kao što se često događalo, Dnevnik naziv epizode nije preveo, već je isti izmislio u skladu sa sadržajem epizode. Nakon čitanja možemo zaključiti da je „ratna mašina“ zapravo katapult na koji glavni junaci nailaze u avanturi.
  • Str. 6: Pod nazivom St. Lorenz, do kojeg je Ludens došao na tko zna koji način budući da u talijanskom izdanju stoji San Lorenzo, se misli na rijeku St. Lawrence (francuski: Saint-Laurent) koja povezuje Velika jezera, među njima i Ontarijsko, s Atlantskim oceanom. Rijeka prolazi američkom saveznom državom New York i kanadskim provincijama Quebec i Ontario te jednim dijelom svoga toka čini prirodnu granicu između Sjedinjenih Američkih Država i Kanade.
  • Str. 6: Iako nije imenovan, general Stark koji se spominje bi mogao biti američki general John Stark o kojemu više možete pročitati ovdje. Nisam uspio pronaći podatke da je vodio neke bitke „na rijeci“ St. Lawrence ili uz istu, ali pohvalit ću autore što je riječ o povijesnoj ličnosti.
  • Str. 28: Kamen mudrosti (ili kamen mudraca) je mitska alkemijska supstanca koja, prema vjerovanju, ima sposobnost pretvoriti obični metal u zlato. Nazivaju ga i eliksirom života budući da se vjerovalo kako, u tekućem obliku, čovjeka može pomladiti, dati mu dug život ili čak besmrtnost.
  • Str. 59: Grčka vatra je upaljiva masa koja se od davnina upotrebljavala na Istoku kao ratno sredstvo za izazivanje požara na neprijateljskim brodovima, utvrdama i gradovima. Budući da je gorila čak i na površini vode, nazivana je još i morskom ili tekućom vatrom. Metoda njene izrade je bila strogo čuvana tajna a ni danas još nisu sa sigurnošću utvrđeni njeni sastojci.

„Pomaknuta agresija“ termin je kojim se u psihologiji označava pražnjenje agresije na ljudima ili objektima koji nisu pravi uzrok počiniteljeve frustracije, ali je daleko sigurnije i/ili lakše „ispucati se“ na njima nego na onima koji su frustraciju izazvali. Može biti fizička i verbalna. Nažalost, mislim da smo svi nekad na neki način bili ovakvi agresori, ali hajdemo se nadati da je većina agresiju usmjerila na stvari, a ne ljude. Iako izraz više upućuje na ponašanje pojedinca, može se primijeniti i na određeni, uglavnom brojčano manji, kolektiv.

Nakon pobjede u borbi na rijeci St. Lawrence, američki general Stark bio je svjestan opasnosti koju su činili preživjeli engleski vojnici koji su izbjegli uhićenje. Podijeljeni na pojedince i manje grupe mogli su, najprije, frustraciju izraziti na civilima u obližnjim mjestima (dakle, počiniti „pomaknutu agresiju“), a zatim se okupiti u veću grupu i priključiti nekoj od vojnih jedinica. Zbog toga je komandant Mark obaviješten da provjeri teritorije uz obale Ontarijskog jezera, te je iz utvrde poslao glasnike prema svim izvidnicama Ontarijskih vukova. Međutim, budući da na jednom području sjeverno od utvrde nije bilo izvidnica domoljuba, Mark ga je odlučio provjeriti sa svojim prijateljima Mister Bluffom i Žalosnom Sovom.

Nakon što se u jednom trenutku dotad mirne potrage prijatelji razdvoje s dogovorom da se iste večeri okupe u gradiću Four Trees, Mark sprječavanjem tri engleska vojnika da uzmu čamac nedužnom civilu ulazi u potpuno novu avanturu. Ranjenik ga prije gubitka svijesti uspije obavijestiti tek da živi u Four Treesu, a kad tamo dospije, Mark ne dolazi lako do odgovora na pitanje gdje je točno njegova kuća. Mještani iskazuju strah, ali i odbojnost prema onesvještenome, što Mark i Mister Bluff, koji mu se kasnije priključio, ne shvaćaju. Misterij produbljuje „Začarana hrid“, kako se naziva otok u blizini gradića na kojemu ranjenik Virgil živi.

Dolaskom na otok, koji je popraćen prigodnom grmljavinom, Mark i Bluff upoznaju, najkorektnije rečeno, neobičnu porodicu. Baka Kaliopa je izgubila razum te se bez razloga jezivo smije, a isprva se čini kako je na tom putu i njen sin Simon koji u kući izvodi neobične (al)kemijske pokuse. Jedinim „glasom razuma“ pokazuje se Virgilova sestra Selena. Ona svoju porodicu predstavlja žrtvom nepoznatog nasilnika koji je u posljednjih mjesec dana ubio dva njezina strica te protiv porodice huška stanovnike gradića, a sve s ciljem da ih natjera da napuste otok. Uz to, otkriva im da je u prošlosti njezina pratetka bila proglašena vješticom te spaljena na lomači, što je vjerojatno olakšalo posao huškaču s nepoznatim motivom. Iako se Mark isprva ne pokazuje posebno zainteresiranim za rješavanje problema porodice, daljnji događaji ga uvlače u njihovu srž.

U drugom dijelu epizode, kada se Marku i Mister Bluffu priključuje Žalosna Sova, autori u jednom trenutku odlučuju ispreplesti rukavce radnje: probleme porodice sa „Začarane hridi“ i traganje naših junaka za odbjeglim Englezima. To je odrađeno dosta učinkovito, jer smo vidjeli zanimljive akcijske scene i mogu shvatiti želju autora da ne izgube iz vida primarni cilj Markove misije, ali je, s druge strane, došao do izražaja standardni problem serijala, a to je fiksni broj stranica, zbog čega se nije na bolji način mogao stvoriti kvalitetan misterij oko huškačeva identiteta. No, budući da ovdje potreba otkrivanja identiteta zlikovca nije jedina, a vjerojatno ni glavna, tematika, onda manjak sumnjivaca i nije veliki problem. Možda je veći to što na kraju i ne mogu baš pronaći način da dam logiku reakcijama mještana na dolazak Virgila u Four Trees. Teško ih se može opravdati činjenicom da mu je pratetka prije sto godina proglašena vješticom.

S obzirom na prethodno napisano, jasno je da su naši junaci u ovoj epizodi imali puno zadataka te stoga ne čudi što humora nema u količinama na koje smo navikli. Ipak, torinski trojac je pronašao prostor za standardni sukob između Žalosne Sove i Floka unutar kojega smo vidjeli upečatljivu scenu „letećeg Floka“. Međutim, meni je u ovoj epizodi najsmiješniji crnohumorni Mister Bluff kojega dolazak na „Začaranu hrid“ i susret s članovima porodice nisu ostavili ravnodušnim.

Crtež je na standardno visokom nivou, posebno u prvom dijelu tijekom boravka Marka i Mister Bluffa na „Začaranoj hridi“. Za motiv naslovnice je izabran katapult upotrebljen tijekom borbe protiv Engleza. Nije to loše, ali mislim da je bilo moguće pronaći bolji, a i pozadina nelogične zelene boje je zauzela dosta prostora. Navedeni nedostaci prepoznati su pa je u "Tutto" ediciji iz 1992. godine pozadina nebeskoplave boje (što baš i ne odgovara scenariju jer je do sukoba s naslovnice došlo tijekom noći) i dopunjena vrhovima borova i brda.

Iako serijal ima boljih epizoda, „Začarana hrid“ definitivno može ići u grupu onih koje smatram iznadprosječnim i čak sam dojma da je rađena sa željom autora da pokažu kako strip može biti edukativan jer nenametljivo, kroz dijaloge, saznajemo što su kamen mudrosti, grčka vatra i katapult, a kao pokretač cijele radnje je spomenuta stvarna povijesna ličnost (vidi zanimljivosti). Koliko određena scenaristička rješenja smatramo pogrešnim stvar je subjektivne procjene, ali mislim da se svi možemo složiti kako se autorima potkrala jedna greška s kojom ću završiti recenziju. Naime, po dolasku u kuću, Selena je Marku i Mister Bluffu obećala večeru, a onda je kasnije, prije njihova odlaska u krevet, rekla kako im večeru nije mogla pripremiti jer, kako znaju, Virgil nije ništa donio iz kupnje u koju je otišao. Međutim, to je i ona morala znati u trenutku kad je dala obećanje. No, zbog saznanja da će noćiti u krevetu vještice, Mister Bluffu očito nije bilo do jela pa se ni mi nećemo žaliti.

KM LU 19a Skinnerov znak

KM LU 23b Pošteni Džekob

8, 9, 9, 8

Upravo sam danas pročitao ovu priču i moram kazati da me iznenadila dobra atmosfera i to naročito tog otočića koji djeluje ispočetka jezivo s tom starom, oronulom kućom, ali i njenom unutrašnjošću gdje mi je odmah ugođaj one genijalne Markove priče „Kuća strave“ prostrujao kroz misli. Obično mi Markove priče koje fokusiraju svoju radnju na neki otok i nisu dosada dobro prolazile, ali za ovu imam samo riječi hvale jer su autori uspjeli iznijeti zanimljivu priču koja se od one početne misije potrage za preostalim Crvenim Mundirima neočekivano razvija prema čudnoj obitelji koja stanuje na otočiću, da bi Engleze ponovno vratili u priču i pomalo zakomplicirali živote našim junacima.

Kao što je spomenuo i recenzent, humora ovdje nije bilo mnogo, ali bilo je pomalo smiješno upravo to upoznavanje s tom obitelji koja stanuje na otočiću (Blafove reakcije), a tu je dodan i taj mali detalj vječitog sukoba Floka i Žalosne Sove. Dobro je recenzent isto primjetio i dao sliku usporedbe ovih dviju zadnjih vinjeta gdje su autori napravili mali propust, kažem, dobro da je to spomenuto jer ipak je taj odlazak po namirnice nekako i uvalilo u nevolje tog Virgila, što je zapravo u konačnici i dovelo do toga da se sudbina uplete i da Mark uleti u tu priču.

07.02.2024
    18:11:00 sati

8, 7, 9, 7

Simpatična pričica s katapultom, potragom za blagom, čudnim ljudima... Atmosfera je kao u Kući užasa...

07.02.2024
    18:47:00 sati

10, 10, 10, 10

07.02.2024
    19:59:00 sati
    srlekralj

7, 7, 8, 6

Generalni utisak je da, pošto se u ovoj priči toliko toga izdogađalo, su esseGesse ovu epizodu komotno mogli razvući u dva broja. Od osnovnog zadatka ganjanja razbijenih engleskih jedinica, preko upoznavanja Four Trees, pa do prelaska na ostrvo, svašta je zaista moglo da se razvija i raspreda. Ovako sve, iako vrlo privlačno, izgleda nabacano, pravi sataraš! Crtež je u suštini jako lijep, ali se mora napomenuti ogromna razlika - i kako su drastično loše iscrtani likovi (ne znam više čijom rukom) tamo u dijelu gdje okata okica Selena gospodari situacijama. Vrlo zabavna epizoda.

07.02.2024
    20:21:00 sati

10, 10, 10, 10

07.02.2024
    21:10:00 sati

10, 10, 10, 10

Cestitke Dwayneu na premijernoj recenziji Komandanta Marka, bas mi je drago ste se pridruzio misiji popularizacije ovog neizmjerno simpaticnog serijala. :) Usput da jos pohvalim i onu nelogicnost koju je iznio jer koliko god puta da sam vec procitao tu pricu, iskreno nikad mi nije upalo u oci to nepodudaranje u Seleninim izjavama. A kad vec nitko nece, ajde da dodam jos i kako su mi bas simpa ove kolorizirane vinjete, ocekivao sam vise komentara u tom smjeru, ali sto se moze. :)

Kratak sadržaj:

Mark, Žalosna Sova i Mister Bluff su u potrazi za odbjeglim Englezima koji siju paniku medu lokalnim stanovništvom nakon sto su poraženi u borbi. Tokom bitke protiv jednog njihovog odreda, Mark spašava iz njihovih ruku Virgila, čovjeka koji dolazi sa Začarane hridi, zagonetne lokacije u blizini Four Treesa, koja postaje poprište daljnjih događaja.