Sjene u noći

KM LU 23c | 64 str.

Lutajući pjevač, bogati nasljednik i umorni putnik. Tri su to identiteta američkog bojnika Weldona stvorena kako bi izbjegao englesku vojsku i špijune koji za nju rade. No, snalažljivost ga neće spasiti i obavljanje povjerenog zadatka prisiljen je prepustiti komandantu Marku. Ne stigne li na vrijeme, brojni domoljubi izgubit će živote!

• Kip koji ubija
    KM LU 23
  • Kurir Veldon
    KM ZS 152

• Ombre nella notte
    KM SR 69

• Kao 69. broj serijala, epizoda je u Italiji objavljena u svibnju 1972. godine, a u bivšoj Jugoslaviji je na kioske izašla godinu dana poslije, kao 152. broj Zlatne serije pod nazivom „Kurir Veldon“. Ludens ju je, pak, objavio u ožujku 2009. godine kao treću priču 23. broja.
  • Inače, „Sjene u noći“ je, ispostavilo se, prilično korišten naslov za epizode raznih Bonellijevih junaka. Nalazimo ga u Zagoru, Texu i Mister No-u.
  • Str. 192: „Kraljevstvo za konja!“ izjava je koja se, dobrim dijelom zahvaljujući Shakespearovoj povijesnoj drami „Richard III.“, pripisuje istoimenom engleskom kralju. Navodno ju je izrekao kad je u bitci na Bosworthskom polju, vođenoj 22.8.1485. godine, ostao bez konja.
  • Mudrosti Žalosne Sove, zapravo njegova pradjeda vrača:
    „Upravo kad vlada tišina moraš očekivati oluju.“
    „Kad raduješ se najviše, nevolja dolaze kiše!“
    „Gotovo svi su bljedoliki ludi.“
    „Katkad, pratiš li zvijer koja bježi, možeš dospjeti usred divljeg čopora.“
    „Ne razmišljaj o nevažnim stvarima dok je neprijatelj u blizini. Misli na svoju glavu.“

Pod okriljem noći, a, kako ćemo saznati, na putu natrag u utvrdu Ontario, Mark, Bluff i Žalosna Sova stižu u svratište u kojem namjeravaju pronaći ukusnu večeru i udobne krevete. Tijekom jela, u gostionicu ulazi lutajući pjevač. Skromno obučen, pod ogrtačem i s neobičnim instrumentom u rukama, počinje pjevati s ciljem da mu se udijeli milostinja. Par trenutaka nakon što se, na Markov poziv, pridruži za večerom našim prijateljima, stranac iskazuje nelagodu kada ga jedan od preostalih gostiju upita dolazi li iz Philadelphije. Negiravši to, zahvaljuje se Marku i odlazi prespavati u štalu. Kasnije u noći, u istoj ga napadaju tri osobe, ali od smrti ga spašava intervencija Marka i Floka. Ne čekajući ishod bitke, uzjaše svog magarca i bježi u nepoznatom smjeru. „Kakav nezahvalnik“, pomisli si na koncu Mark kojemu je nejasno koji je motiv napada tri civila na jednog odrpanca. Budući da je jedan od njih ubijen, a dva su pobjegla s ukradenim instrumentom lutajućeg pjevača, odgovor ostaje nepoznat.

„Lijepo pjevaš, ali te gadno slušati“

Nakon ovakvog uvoda, jasno je da će identitet i uloga lutalice biti glavna tema epizode, a da će se teško pokazati negativcem vidimo već u narednim scenama kada dva preživjela napadača stižu u logor Engleza i iskazuju ogromno razočaranje nakon što, razbivši ga, u otetom instrumentu ne pronalaze ništa.

Dva dana poslije, u mjestašcu u kojem se Mark i prijatelji zaustavljaju kako bi se osvježili i obavili nabavku, dolazi do novog susreta s lutajućim pjevačem. Ovoga puta je s konjem, obrijan i gospodski odjeven, što objašnjava neočekivanim nasljedstvom. Istovremeno, dok je u nabavci, Mark susreće jednog od preživjelih napadača na lutalicu s engleskim vojnicima. Sukob odmah izbije, ali Mark je snalažljiv i uspijeva pobjeći do svojih prijatelja. Manje sreće ima nepoznati lutalica budući da ga pogađa jedan metak. Ipak, ima dovoljno snage da uzjaše konja i pobjegne u nepoznatom pravcu. Po drugi put.

Mark, Bluff i Žalosna Sova analiziraju događaje, ali pitanja o identitetu stranca i razlozima zbog kojih je proganjan ne nalaze odgovor. Međutim, bez brige jer će se, dakako, dogoditi novi susret nakon kojega će sve postati kristalno jasno, čak do te mjere da će misiju u kojoj se nalazio lutalica preuzeti komandant Mark.

Dvojnici i prerušavanja ideje su koje su talijanski autori nerijetko znali koristiti u scenarijima epizoda svojih junaka. Idemo samo malo teorijski analizirati. U slučaju dvojnika, radi se o dva čovjeka, dva lica (skoro pa) istog izgleda. Najbolji primjer za dvojnike u stripu je Zagorov dvojnik Olaf Botegosky. Kod prerušavanja, pak, jedan čovjek, naizgled ima dva lica; dakle, svoj prirodni izgled nastoji promijeniti u drugi. Izvesti prerušavanje je zapravo tehnika, umijeće, pa smo tako čitali stripove u kojima su likovi prerušavanjem postajali nečiji dvojnici. Ali to su, kako ih ja volim nazvati, lažni dvojnici, poput Magic Facea kod Kapetana Mikija.

U ovoj epizodi glavni sporedni lik, američki bojnik Weldon, dobio je ulogu kurira, što potpuno opravdava njegova prerušavanja. Kad ti je život ugrožen, a ne znaš odakle vreba opasnost, valja upotrijebiti maštu i hvatati se za slamke nadajući se kako je jedna od njih spasonosna. Drugi važan lik u ovoj epizodi je Amanda, žena koja sama živi u šumi, a u čijoj će kolibi doći do trećeg susreta naše trojke s Weldonom. Isprva ljubazna i gostoljubiva, Amanda je špijun u službi engleske vojske i glavni negativac epizode. Ništa čudno budući da se u Markovim scenarijima već događalo da su žene glavni neprijatelji.

Žene... Jedno govore, drugo misle, treće rade.

S dosta scena pod okriljem noći, epizoda je kvalitetna i zanimljiva za pročitati, ali za mene nije među najboljima u serijalu. Na početku imamo taj misterij oko identiteta i uloge nepoznatog lutalice, ali odgovore dobijemo do polovice epizode. Drugi dio je čista akcija, a odnosi se na Markov zadatak da stigne do utvrde Chappel i generalu Pickettu preda poruku koja će njemu i njegovim vojnicima spasiti živote. Dakle, utrka s vremenom koju otežavaju uporni Englezi.

Zapravo, epizodu ću posebno pamtiti po velikom broju ozljeda koje je pretrpio Flok. Ne sjećam se da postoji neka u kojoj se ta vreća buha ovako loše provela. Konkretno, čak šest puta je ozlijeđen, iako zapravo vidimo pet scena. Naime, dvaput ga je nogom u stražnjicu udario Žalosna Sova, dvaput za rep ugrizla Amandina mačka, a jednom je dobio lopatom po glavi. Uz to, po njegovoj reakciji, očito je dobio po nosu nakon što je zavirio u rupu u koju je poslije ugriza pobjegla Amandina mačka (str. 169, Ludens). S druge strane, on se morao zadovoljiti time da se jednom pomokrio na pokrivač praunuka velikog vrača. Zahvaljujući čistoj sreći spasio je život Marku, ali u ovoj epizodi se nije isticao posebnim pothvatima.

Žalosna Sova je, pak, u ovoj avanturi bio izuzetno inspiriran pradjedom vračem (vidi Zanimljivosti), a, kako napisah, dobio je to zadovoljstvo da dvaput udari Floka u stražnjicu, s tim da je izvukao svoju neokrznutu. Dobro, skoro pa neokrznutu, budući da je dobio udarac magarčevim kopitima po njoj. U akcijskom dijelu priče autori su iskoristili priliku da nas podsjete da je Markov vjerni prijatelj ujedno i poglavica četiri plemena s Ontarijskog jezera.

Crtež je na standardno visokom nivo, a naslovnica sa scenom kada Mark promatra kanu kojim nepoznata osoba plovi pod punim mjesecom mi je iznadprosječno lijepa i jedna od pamtljivijih u serijalu. Inače volim kad je na naslovnici scena iz stripa koja golica maštu, a, srećom, ništa ne otkriva. Kažem, ništa ne otkriva jer se sjećam nekih situacija, nažalost i u ovom serijalu (prvo mi pada na pamet naslovnica epizode "Škot"), kad je naslovnica čisti spojler, a što bi shvatili nedugo nakon početka radnje.

KM LU 23b Pošteni Džekob

KM LU 24a Put osvete

7, 7, 10, 10

Zanimljivo, drugačije, odudara od tolikih sterotipnih rješenja više puta viđenih u čitavoj ediciji, a opet sadrži dosta komičnih uzgrednosti, na kojima je i Mark i gradio popularnost. Ne radi se o epskoj priči, ali dovoljno dobroj da prikaže autorski kvalitet na siromašnom broju stranica.

Naslovnica perfektna. Dašak mistike i neizvjesnosti. Posebno pogođen odabir boja na Ludensovom izdanju. Ja zadovoljan.

16.05.2024
    15:03:00 sati

9, 9, 10, 10

Nastavljamo Markov tjedan s jos jednom odlicnom recenzijom. :) Vidis, nije mi nikad ni palo na pamet istraziti otkud ta cuvena poslovica "Kraljevstvo za konja", a poprilicno je ucestala u stripovima, vise puta sam naletio na nju, a cini mi se da je pogotovo kod EsseGessea bila ucestala. Zasad samo polovican moj komentar koji ce kroz neki period biti nadopunjen uobicajenim stavkama. P.S. drago mi je sto je i Dwayne odlucio ubaciti mudrosti naseg Zalosne Sove i njegovog cuvenog pretka u zanimljivosti, ovo meni dode kao kad nakon utakmice pogledas highlightse pa se jos dodatno prisjetis kljucnih trenutaka. :D

Kratak sadrzaj:

Mark i ekipa stalno nailaze ne bojnika Weldona koji pod različitim identitetima nastoji u tajnosti obaviti misiju koja mu je povjerena. Ipak, neprijateljski akteri su saznali za njegovu misiju te ga pokušavaju zaustaviti. Mark i družina pomažu Weldonu u epizodi koja obiluje noćnom atmosferom zbog čega izgleda kako su njihovi protivnici, a samim time i Weldon koji svaki put iščezne tokom bitke, tek sjene u noći.