Put osvete

KM LU 24 | 64 str.

Indijanci Šošoni iscrpljeni su glađu i oštrom zimom, koja je stigla ranije nego inače. Pomoć u namirnicama dopremaju im naši junaci. Međutim, Englezi također nude Šošonima značajnu pomoć, a zauzvrat traže savezništvo u borbi. Komu će se prikloniti Šošoni i hoće li to uopće uspjeti napraviti, prije nego što postanu žrtvom velike zime…

Scenarij 1

• Put osvete
    KM LU 24
  • Put osvete
    KM ZS 153

• La pista della vendetta
    KM SR 70

• Nema posebnih napomena

Markove epizode s ekstremnim vremenskim prilikama nisu česte. U čitavoj ediciji ne nalazi se pretjerani broj epizoda u kojima se radnja odvija uvjetovana vremenskim (ne)prilikama, poput iznenadne oluje, ekstremne vrućine ili orkanskog vjetra. Baš takav istovjetan slučaj je i s takozvanim snježnim epizodama, koje su u čitavoj ediciji Komandanta Marka posebno rijetke. No, one daju dimenziju više crtežu, ali i samoj priči ukoliko se stvari scenaristički poslože, što u slučaju trojca esseGesse nije pravilo, nego samo izuzetak.

Stoga, u scenarističkom pogledu, snježna kulisa u ovoj epizodi “Put osvete“ nije dala previše, za razliku od onog crtačkog dijela, gdje ima nekoliko izuzetno lijepih vinjeta. Scenaristi su zimu uklopili isključivo kao nužnost, kao osnovni preduvjet na kojemu su gradili priču. Međutim u tom pogledu nisu pustili mašti na volju i pronašli načina da u priču uklope nekakve spektakularne snježne lavine, odrone leda s vrhova planina ili iskoriste mogućnosti snijegom blokiranih staza, putova ili prijevoja. Scenaristički trojac zimu je sveo na obično pokriće uzroka gladi koja je zahvatila indijansko pleme Šošone i to je sve. Zima je stigla ranije i nastupila posebno snažnim intenzitetom i na taj način uhvatila Šošone potpuno nespremne za način života u dugotrajnim okvirima zime. Tako saznajemo da Šošoni obitavaju u brdskim predjelima koja nisu nastanjena bogatim izborom divljači i da se radi o području koja nastanjuju tek rijetke životinje. Postavlja se pitanje kako se Šošoni pripremaju za zimu kada zima ne urani? Kakve su te namirnice kojima osiguravaju život zimi, kada zima ne urani kao ove godine? Na to pitanje nemamo odgovor i zasigurno se radi o još jednom traljavo odrađenom scenarističkom poslu autorskog trojca esseGesse. O kakvom se opsegu gladi radi kod Šošona dovoljno govori činjenica da su pojeli sve konje u selu. I ne samo njih. Nego čak i pse. Stoga u Floku vide slastan zalogajčić, čemu se posebno veseli Žalosna Sova.

Kad smo kod scenarističkih traljavosti, autori su ponovo “zaboravili“ nadjenuti ime glavnom negativcu. Ovoga puta riječ je o liječniku koji simpatizira englesku stranu pa kako nema ime, oslovljavat ćemo ga titulom. Eh, kada bi to barem bio jedini put da su autori “zaboravili“ nadjenuti ime nekome od važnih aktera priče, ali daleko je to od njihova pojedinačnog propusta, nažalost.

Scenarističke uvode u radnju autori rade gotovo besprijekorno. Snježne vinjete obogaćene su slikom kola koja voze Bluff i Žalosna Sova, a koji uživa u prizorima sveprisutne zimske idile. Doduše, na ponešto drugačiji način negoli to rade ostali ljudi. Tako razmišlja: “Koliko li je životinja po ovoj zimi pretvoreno u ledene kipove, he- he –he…“ Pritom čak ne može ni prikriti zluradi osmijeh na licu, zamišljajući Floka kao žrtvu zimskih uvjeta u prirodi, ali preživio je Flok i teže situacije od nanosa snijega u šumi. Ta su kola puna sušenog mesa i brašna koje naši rodoljubi voze kao pomoć Šošonima, ne očekujući ništa zauzvrat. Šošoni su u crtačkom dijelu prikazani potpuno prilagođeno prilikama priče. Može se primijetiti kako su neishranjeni, ranjeni glađu i zimom, k tome čak i neadekvatno odjeveni za zimu koja hara prirodom. (Nema divljači, nema ni koža za zimu) S druge strane, osoba koja se predstavlja kao liječnik koji je došao pomoći Šošonima, izgleda potpuno drugačije. Korpulentni bijelac, velike glave, s debelom krznenom jaknom. Osoba je to koja je navikla na redovne obroke. Obilate, dakako. Zato se ne bi moglo kazati da je glad utjecala na njegove lovačke sposobnosti, kada je u lovu, umjesto medvjeda, umalo pogodio Komandanta Marka. Naime, hrana što su je doveli u kolima, bila je tek kap u moru indijanskih potreba čitavog plemena. Naši junaci su znali da je to kraj siromašan divljači, ali je Mark ipak krenuo u lov jer je spazio jednu pećinu u kojoj bi se mogao nalaziti medvjed. I doista, ne samo da je u pećini bio jedan medvjed, nego dva, što je indijancima omogućilo i neočekivanu i znatnu količinu svježeg mesa. Stariji i iskusniji svijet za svaku je situaciju imao i prigodnu uzrečicu, uključujući i ovakve situacije: “Tko je sretan, ni u zahodu nije gladan!“ Woooaahhh, zasigurno bi potvrdili i stari Šošonski mudraci.

Liječnik je izuzetno opasan protivnik. Kombinacija je svirepe, nemilosrdne, ali i hrabre i inteligentne osobe, koja ne preže ni od čega kako bi ostvarila svoj naum. Tako predstavljen odudara od standardne galerije Markovih neprijatelja, gdje su suradnici Crvenih Mundira predstavljeni kao obični kokošari, jajokradice, kukavice i ne na pretjeranoj umnoj razini. Liječnik je daleko od nekakve podcjenjivačke kategorije. U predstraži broj 2 napravio je pravu pomutnju: uklonio stražara, ranio Bluffa i otvorio kapiju Crvenim Mundirima koji su kao čopor izgladnjelih vukova navalili na nemoćnu žrtvu, čija je sudbina bila unaprijed određena. Mark je spazio ranjenog Bluffa, ali toliki mrtvi rodoljubi u predstraži broj 2 natjerali su našeg junaka da krene putem osvete. Da bi uhvatio liječnika, Mark se preoblači u mlinareva pomoćnika, ali ga prepoznaju u engleskom garnizonu gdje jedva izvlači živu glavu. Tu se događa još jedna scenaristička nelogičnost. Liječnik ne ostaje unutar sigurnosti bedema engleskog garnizona, nego se daje u daljnje bježanje pred Markovom potragom. Koliko je to uopće realno? Nimalo. Ali scenaristi su odlučili izvesti glavnog negativca na stazu bježanja, a bjegunac je hladnokrvni proračunati nitkov, koji za sobom ostavlja mrtve, ali pritom radi i neočekivane spletke našem junaku. Kada se već činilo da će nitkov uspjeti pronaći spas kanuom, događa se nešto što je bilo teško i zamisliti. Komandant se prisjetio ranjenog Bluffa, uništene predstraže, mrtvih rodoljuba i drugih žrtava koje je nitkov ostavio za sobom. Uzeo je pušku, našao dobru poziciju, hladnokrvno naciljao i upucao liječnika u bijegu. U leđa. Nenaoružanog. Tako jednostavno… Scenaristi, crni scenaristi pa kakvo je to predstavljanje Komandanta Marka? Mogu vam oprostiti nedavanje imena liječniku i druge gluposti i promašaje oko scenarija, ali ovakvo predstavljanje Komandanta Marka kao hladnokrvnog ubojice, jednostavno je van svake pameti i to ne opraštam! Radi se o nevjerojatnom, kataklizmičkom propustu! Čak ne želim ni staviti tu sliku da mlađe generacije čitatelja ne steknu pogrešnu sliku o Komandantu Marku… Ma, neka je bio pun bijesa i gorčine i neka je težio osveti, ali Komandant Mark ne bi nikada hladnokrvno pucao čovjeku u bijegu i to još u leđa! Jednostavno neoprostivo! Kao da se nije mogla produžiti potraga i kao da Mark nije mogao nizvodno napraviti neku zasjedu na rijeci, gdje bi prevrnuo kanu, a hladna rijeka napravila svoje i usmrtila liječnika… Ovako ispada da je Mark vježbao gađanje za turnir u pucanju na glinene golubove, koji se tek treba organizirati u utvrdi Ontario. Sramotan i neoprostiv propust autorskog trojca esseGesse!

Priča i nije toliko loša da nije onih katastrofalnih scenarističkih grešaka. Tako smo imali nekoliko odličnih trenutaka (Markovo prerušavanje u mlinareva pomoćnika, inteligentan neprijatelj koji lukavo motivira dvije žene da zaustave Marka ili okretanje razbojničkog prepada u svoju korist…) Međutim, sve to pada u vodu, zbog katastrofalnog poteza kojim su Komandanta Marka pretvorili u hladnokrvnog ubojicu. Neka su i bili ograničeni brojem stranica, ali opet su imali drugih rješenja jer to se tako s glavnim junakom jednostavno ne radi.

Crtež je izvanredan. Ionako standardno dobar, još je dodatno poboljšan snježnim ugođajem i odličnim zimskim vinjetama. Evo par primjera:

Uživajmo barem u ovim slikama, jer će priča ostaviti gorak okus u ustima zbog finalnog dijela priče i Markovog postupka. Šteta.

KM ZS 151 Pošteni Džekob

KM ZS 154 Četiri saučesnika

7, 7, 9, 7

Nakon epizode Ledeni ambis, ovo je druga Markova priča s kojom sam se susreo, a da ima te snježne motive. Ne moram posebno ni naglašavati koliko mi je drago kad naletim s vremena na vrijeme na takve epizode sa snježnim ambijentom, a naročito kad se pogodi situacija da priču pročitam u ovo doba godine kad je vani sve prekriveno snijegom. Glavni negativac je prilično prefrigan, s obzirom na sve što je učinio, nije me toliko začudila ona Markova reakcija, način na kojeg ga je sredio. Možda jedan Zagor ne bi tako postupio i vjerojatno bi ga i dalje ganjao i pokušao privesti na sud, ali Mark je rezolutan, zločinac ga je prilično umorio i kao da je odlučio "dosta je bilo". No i ograničenost stranica stripa nisu dopuštale da se potjera nastavi, pa su autori morali to nekako okončati. Komičnih situacija i nema nešto, osim nešto sitno sa Žalosnom Sovom, oni trenuci kad se sažalio nad Flokom, kad je Flok trebao postati kombinacija juhe i mesa za izgladnjele Indijance, a Flok ga nakon svega toga ugrize :D Mislim da je jedino sa onim ženama suvišno, koje su Marku dale neko sredstvo za uspavljivanje, moglo se i bez toga.

- moj komentar je napisan prije nego što će izaći Herculeova recenzija, ali sad kad se dublje zamislim o svemu, Hercule je u pravu ovo za Markov postupak. Ja kao obični čitatelj možda nisam išao toliko u dubinu i o tome razmišljao, ali ima Hercule pravo. Ne bi onaj pravi Mark tako postupio, kakav god da je negativac u pitanju. A sad što je tu je, neka mi ocjene ostanu kako sam ih prvotno dao.

13.01.2021
    13:14:00 sati
  • Ukupna ocjena 60%

6, 3, 8, 9

I meni najviše bode u oči hladnokrvni postupak Komandatna Marka na kraju.  To mi baš ne ide s njegovim karakterom. Prvi put vidim tako hladnokrvno ubojstvo u ranijim Bonelli pričama. Crtež je kao i obično vrlo lijep. Zasmetala mi je gomila teksta koja je natrpana u vinjetama.

13.01.2021
    21:59:00 sati

5, 2, 7, 8

Čitao sam ludensovo izdanje i upala mi je u oko jedna Blafova izreka na 33.strani....”zgaziti ćemo ga kao škorpiona”...he, he, baš ne vjerujem da su gore na velikim jezerima pred više od 100+ godina uopće znali što je to škorpion i sada se pitam što li piše u zlatnoj seriji na toj vinjeti? Općenito, ova priča mi je slaba, crtež lošiji nego inače, a snježna naslovnica je rijetka na Komadantu Marku.
    14.01.2021
    02:20:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

8, 7, 9, 7

14.01.2021
    06:14:00 sati
    Robi35

10, 10, 10, 10

Super strip!

14.01.2021
    07:40:00 sati
  • El Morisco

9, 9, 9, 9

Dodajmo kako je stari dobri Bluff mladost proveo s El Ganchom gusareći po Karibima. Iako nije ugledao Johnny Deppa, vjerojatno je izgazio mnogo škorpiona u tropskoj klimi Kariba!

14.01.2021
    11:31:00 sati
    El Morisco

7, 7, 9, 8

Priča ima taj sumnjivi detalj spomenut u recenziji, ali danas, u doba Punishera i sličnih, Markov krimen se ne čini tako strašan. Ovo je meni najdraže razdoblje Marka, te rane epizode su imale najbolji crtež i dosta humora. Dodatni plusevi za snježnu priču.

14.01.2021
    15:28:00 sati
    pcoro

6, 2, 9, 8

Najprije da dam odgovor na Okijevo pitanje:

Bluff u ZS izdanju kaže: "Što ga nismo odmah zgazili kao škorpiju, Mark?", što je slično kao u Ludensovu izdanju, ali nije to nikakva greška jer se zna da je Bluff prije paravojne karijere bio gusar na Karibima.  EDIT: Sad vidim da je El Morisco već opovrgao ovu Okijevu nedoumicu.

Kad smo već kod geografskih i povijesnih neusklađenosti, Šošoni žive na drugom kraju kontinenta, pa nema šanse da bi se našli negdje blizu jezera Ontario. Posebno je tragičan prikaz Indijanaca u ovoj epizodi koje lukavi američki rodoljubi kupuju kolima hrane. Istina, kažu da ne traže ništa zauzvrat, ali na kraju se pokazuje prava istina. ;-)

Po pitanju Herculeove primjedbe o hladnokrvnom pucanju bjeguncu u leđa, slažem se da nije u skladu s likom, ali ovako je realnije s obzirom na zločine neimenovanog doktora i činjenicu da ga Mark lovi većinu epizode.

Slažem se da scenaristi nisu iskoristili možebitne snježne nedaće, ali na toliko malo stranica suvišno je puno očekivati. Meni smetaju površnosti i more scenarističkih nelogičnosti od kojih je neke recenzent spomenuo, ali ima toga puno više. Iako se kaže da ovaj serijal nije napredovao u odnosu na početne epizode, moram ustvrditi da su priče s kraja serijala neusporedivo bolje.

Šteta što originalna naslovnica nije upotrebljena za cover, ali vjerojatno ju se ne može naći u zadovoljavajućoj kvaliteti.

EDIT: Marljivi ReemCP je naknadno promijenio cover u skladu s mojom izjavom iznad! Bravo Reem!

14.01.2021