• Dragoceni tovar
    KM ZS 91
  • Dragoceni tovar
    KM ZS 1102

• La trappola
    KM SR 7

• Ovo je 7.broj redovne edicije i u Italiji izlazi u proljeće 1967.godine. Na našim prostorima prvi je štampa Dnevnik u Zlatnoj seriji #91 krajem 1971.godine, te ponovo u broju #1102, kao predzadnji broj kultne edicije. Osim pomenutog Dnevnika, Ludens ovu epizodu štampa u svojoj 3.knjizi 2005.godine, a epizodu objavljuju i Novosadski Horus, slovenački Bucik, te Porin.
  • Ako probamo voditi evidenciju pojavljivanja glavnih junaka u serijalu, u prvim epizodama ćemo primjetiti da niko ne odsustvuje, pa je ovo 7.pojavljivanje za Beti Grej, Blafa i Žalosnu Sovu.
  • Ovo je ujedno i 2.pojavljivanje El Gancha.
  • Na prvi pogled izgleda da su Dnevnikovci Marka presvukli za ovu naslovnicu i odnekle mu dodali bijele hlače i bordo dolamu, što nikako nije za pohvalu, ali to nije istina. Naslovna ZS#91 je originalni preslik SR#7. Dnevnikovci su pogriješili u reprintu: naslovna za ZS#1102 je originalna naslovna SR #8, odnosno prepravljena ZS#92.
  • 1971.godine je u SFRJ jedna kutija cigareta (domaće proizvodnje) koštala 1,50 Dinara, a ZS #91 je koštala 3.

Klopke, zamke, izdajnici...riječi su u originalnim nazivima prvih epizoda Markovog serijala, kojima će na jedan suptilan, iako direktan način autorski trojac esseGesse dati do znanja fanovima koja će najveća od svih muka biti u borbi za slobodu Ontarijskih vukova. Ovaj put je epizoda „Zamka“, koja je na našim prostorima svojevrstan kult zbog činjenice da se radi o najranijim pričama, smjelo prevedena na još dramatičniji način – pa će „Dragoceni tovar“ biti i ostati jedan od najtraženijih i najteže pribavljivih Markovih stripova ikad, radilo se to o izvornom 91.broju ZS ili 1102.broju iste, nezaboravne edicije.

U sedmoj epizodi slavnog serijala o Komandantu Marku nalazimo utvrđenje na jezeru Ontario u radnom raspoloženju, dok Mark posmatra vježbe vojnika, koje prekida uzbuna sa osmatračnice. Tvrđavi se približava brod sa engleskom zastavom, pa Mark naređuje borbene pozicije pješadije, strijelaca i artiljerije. Naravno, radi se o maloj šali našeg El Gancha, kome je ovo drugo pojavljivanje u serijalu (a nakon upoznavanja s njim u isto tako legendarnoj epizodi „Blago mrtvog gusara“). El Gancho raportira Vukovima kako je imao uspješan lov, potopio dva engleska broda sa municijom i tovarom, te u jednom selu kraj jezera oslobodio navodnog vođu rodoljuba iz Philadelphije, a kojeg su Englezi u međuvremenu zarobili. Dakle, upoznajemo se sa dr.Carpenterom i njegovim čudnim kormilarom Oswaldom, od kojih će potonji zadobiti prezir prisutnih (posebno Beti) zbog odvratnog i bezobraznog ponašanja (i nepodnošljivog smrada). Kasnije ćemo se uvjeriti koliko je Oswald ekscentričan. S druge strane, Beti se brine o dr.Carpenteru, dok će se nekako u isto vrijeme nedaleko od utvrde pojaviti Mundiri, dvočlana izvidnica. Mark ih zaskače u zasjedi i zarobljava, te ih ekipa pokuša ispitati u zatvoru utvrđenja. Nakon jedne od nekoliko vrlo šaljivih scena sa originalnim humorom tipičnim za esseGesse, atmosfera se mijenja za 180 stepeni, pa nepoznata silueta eliminiše jednog od zarobljenih Mundira, a drugog oslobađa. Mark upozorava na oprez unutar tvrđave, a malo zatim saznajemo kako je dragocjeni tovar oružja i municije krenuo iz Bostona, te se uputio ka tvrđavi. Prema informacijama kojima raspolaže Mark, konvoj će za dva dana stići u selo Northill – pa im on sa Žalosnom sovom kreće u susret. Situacija se dodatno komplikuje na ulazu u samo selo, gdje mali dječak upozorava naše junake da su u Northill iznenada banuli Englezi. Očito je da neko uporno otkucava svaki pokret rodoljuba i zadatak ekipe će biti da ga pronađu, čim uspiju odbraniti konvoj i dopratiti ga u tvrđavu.

Radi se dakle o još jednoj vrlo zanimljivoj epizodi gdje u prvi plan ponovo dolazi nebrojeno puta hvaljeni talenat autorskog trojca u kreiranju zapleta. Osim što konstantno upoznajemo glavne osobine i navike naših glavnih junaka, te nerijetko gradimo njihov imidž pomoću komentara sporednih likova, tj.njihovim divljenjem samom pojavom Vukova, esseGesse konstantnim ritmom nadograđuju početne postavke serijala ubacivanjem novih elemenata trilera i zavjere. U slučaju ove priče, a koja je još jedan korak naprijed u pravcu pomenutog proširenja šablona, scenaristi mijenjaju ritam odvijanja događaja na način da pletu mrežu detaljima koji su na prvi pogled nepovezani. Naravno da oni koji pomnije prate serijal i smatraju ga ozbiljnijim od „dječijeg štiva“ automatski reaguju na svaku novu pojavu i kretnju neprijatelja, pa je sve i svako sumnjiv; ali treba se zapitati kako su – ako je ovo dječije štivo – uspjeli da nas tako obrade i pripreme, pa smo kao zapete puške u ispitivanju, pogađanju i iščekivanju svakog sledećeg antagoniste? Tako na prvu, muljanje engleske izvidnice kraj utvrđenja i njihov kovčeg jesu naivna scena, ali moraju izazvati sumnju, jer mi znamo da nijedan detalj unutar epizode nije suvišan i bezrazložno ubačen. Dalje, imamo priliku da se bolje upoznamo sa Beti ponavljanjem scena sa njenim lickanjem i dotjerivanjem pred Markom (sada su haljine u pitanju, nakon šešira iz prošle epizode), ali ta scena prikriveno služi da bi nas odvukla u pogrešnom pravcu kod procjene likova Oswalda i dr.Carpentera. Sve to jednostavno znači da esseGesse ponovo maksimalno koriste skučeni prostor i na 64 stranice dočaravaju situaciju na maestralan način, te nam tako decidno i koncizno daju nove background informacije o glavnim likovima, razrađuju mrežu sporednih (rodoljuba), potenciraju oholost i okrutnost okupatora, nasmijavaju nas u nekoliko sekvenci unutar jedne priče, a sve pomenuto zamotavaju smislenom fabulom čija je glavna nit neka slobodarska akcija oslobađanja ili spašavanja. Genijalnost postignuta negdje na vrhuncu serijala, kada su svi detalji dotegnuti i oslonjeni na značajnije, specijalnije operacije rodoljuba, a sve nacrtano savršeno i bez greške, nosila je ovaj serijal u dugom vremenskom periodu. Baš ta činjenica, da je taj vrhunac trajao dugo i konstantno, te nije trpio skoro pa nikakve oscilacije, daje dodatnu draž spoznaje svakome ko se uhvati stripova o Markovim pustolovinama.

Kao što smo mnogo puta pomenuli u tekstovima o epizodama ovog serijala, skoro pa svaka priča na sve svoje osnovne postavke sadrži i neku efektnu, specijalnu scenu ili sekvencu. U ovom broju to je svakako Markov prelaz preko mosta gdje se lukavo sakrije tako da Mundiri misle da im u susret hita samo konj bez jahača, a on nakon što ih iznenadi – dođe do konvoja na vrijeme da ih upozori na zasjedu. Takozvana detektivska dimenzija u fabuli je standardna i nije ponudila neki poseban spektakl, a kojih će svakako biti tokom serijala. Autori su nam ponudili dva sumnjiva lika, te nas nekoliko puta pokušali prevariti, a u isto vrijeme tokom jedne rasprave naših ŽS, Blafa i Marka naglasiti kako ne postoji ni promil šanse da je izdajnik neki od Vukova. Kako se nalazimo na početku serijala, vidno se naglašava taj momenat rodoljublja sa emotivnim kadrovima Markovog grljenja dječaka koji ih upozorava na zasjedu u Northillu – pa naš Marković ovdje izgleda kao pravi pravcati junačina, komandant oslobodilačke vojske, za kojeg ne postoji prepreka na ovom svijetu – jer ga obični ljudi vole. Djeca ga vole.

Crtež u ovom broju ne može dobiti maksimalnu ocjenu, jer trpi značajne oscilacije u jednostavnom kadriranju. Nasuprot očiglednim greškama netipičnim za dalji tok serijala, imamo priliku uživati u nešto bogatijim krajolicima i nešto značajnijim detaljima unutar tvrđave. Ponovo se koristi sjena, odnosno zatamnjenje glavnog zloće, što u suštini i jeste naivan motiv, ali se u ovakvim situacijama pokazao efektnim i vrlo uspješnim. Kako se radi o pretežno kopnenoj epizodi, minus El Ganchov uvod, mora se priznati da postoji odmak od početnih propusta kojima svjedočimo u „neparnim“ epizodama na početku (Zaliv groma, Komandant Mark) – a koje možemo pripisati startnom određivanju detalja, odnosno konačnom organizovanju unutar autorskog tima. Nekako sa ovom epizodom ulazimo u završnu fazu eksperimentisanja i u daljem toku serijala imaćemo priliku diviti se skoro pa savršenim, ali i potpuno savršenim vizuelnim majstorijama naših Torinaca. Ono što je vidljivo u ovom broju i donekle bode oči ako pokušavamo biti perfekcionisti i tražiti dlaku u jajetu, jesu nekoliko neprepoznatljivih likova Beti i Marka u uvodnim tablama, a koje se u narednim vinjetama značajno poprave. Kao pozitivna stvar u ocjeni crteža ponovo naglašavam činjenicu da se radi o „kombinovanoj“ epizodi, odnosno priči u kojoj se većina radnje odvija na čvrstom tlu sa tek povremenim prikazima jezera ili rijeke – što će značiti da su se esseGesse hrabro upustili i u tu dimenziju (mijenjanja lokacija) istraživanja svojih mogućnosti.

A šta reći o naslovnicama koje su na početku serijala sve legendarne? Desetka koju dajem u ovom slučaju isključivo je subjektivna, jer poza u kojoj Mark drži pušku po meni je mnogo upečatljivija od one na broju #92, gdje stoji na uzvišici. Za razliku od te scene, gdje se naglašava liderstvo, značaj i figura glavnog lika u serijalu, ovdje ga vidimo onakvog kakav u suštini i jeste od početka do Konačnog obračuna: neustrašiv, spreman i konkretan, iako bez lažne skromnosti – pa opet zayeban do koske. Frajer.

KM LU 2c Herojska predstraža

KM LU 3b Strijeljanje u zoru

8, 8, 9, 7

Kratak sadržaj: U novoj epizodi Komandanta Marka, drugi put nam se pojavljuje El Gancho, doduše samo na početku stripa. U tvrđavi ontarijskih Vukova, ostavlja dvojicu ljudi dok se ne oporave iz zadnjih bitaka u kojima su prisustvovali: Oswalda, njegovog kormilara koji ima ranjenu ruku i Carpentera, jednog od vođe pobune koji ima ranjenu nogu. Ta dva nova stanovnika tvrđave Ontario su karakterno potpuno različite osobe. Carpenter je fin, uglađen, ima bonton i prvi neki dojam u vezi njega kao osobe je izvrstan. Dok se to nikako ne može reći za Oswalda, koji je sirov, bez manira, zadnja osoba s kojom bi se htio družiti. U međuvremenu, dva engleska vojnika ostavljaju u jednoj spilji u blizini tvrđave Ontario jedan drveni sanduk (sa golubima pismonošama), te netko počne iz tvrđave Englezima dojavljivati za sve tajne operacije našeg Marka i ekipe. Je li izdajnik netko od dvojice pridošlica? Sve upućuje na Oswalda, iako postoji ona izreka "pas koji laje ne grize". S druge strane, malo tko bi posumnjao u nekoga tko je fin i naizgled dobričina.

Komentar: Dobra priča, sjetio sam se da sam ovo prije mnogo puta čitao u Porinovom izdanju budući da mi je jako poznato štivo i sjećam se da sam jako volio ovu epizodu. Naravno, sa današnjeg gledišta, nije ovo toliko loše iako se može ispočetka posumnjati tko stoji iza svega, tko je špijun. Ali, kao ideja je super, ovo za klince nekada je bila dosta dobra epizoda sa odličnim crtežom.

07.12.2023
    14:06:00 sati

10, 9, 10, 9

Auh, pohvale Salkanu sto je u zanimljivostima naveo Bettyno prezime! Iskreno ne bih ga se sam sjetio, ali sad kad ga vidim, odmah mi je prizvalo u sjecanje pricu "Koreni Kenebeka" gdje cini mi se po prvi put saznajemo Bettyno puno ime. :)

Kratak sadržaj:

Nad Ontarijske vukove nadvio se mračan dah zavjere. Samo oštroumnost Žalosne Sove može odagnati zamku koju je postavio nepoznati izdajica.