Prkos smrti

KM LU 4b | 64 str.

El Ganchov brod je potopljen, a ljudi zarobljeni. Akcija oslobađanja poći će po zlu upravo zbog tajanstvenog izdajice koji cijelo vrijeme stoji u sjeni. Zbog njega naši će junaci morati prkositi smrti kako bi se izvukli iz ove avanture i izbjegli vješto postavljene zasjede.

• Pretnja smrti
    KM BUC 12
  • Dvojnik - Ostrvski razbojnici
    KM HO 5
  • Bijeli vrač
    KM LU 4
  • Prijetnja smrti
    KM PO 8
  • Izazov smrti
    KM ZS 95

• Sfida alla morte
    KM SR 11

• 11. epizoda Komandanta Marka.
  • Priča je originalno objavljena u srpnju 1967. godine.
  • Treće pojavljivanje El Gancha. Prije ove epizode pojavio se u epizodama „Gusar“ te KM LU 3a: „Zamka“.
  • Horus nije napravio doslovni prijevod epizode, nego je dao svoj naziv epizodi što je izuzetno loš potez jer time otkriva poantu priče! Ne znam čemu takvi suludi potezi kojima se u naslovu spojlaju neke stvari nepotrebno.

Iako vlada neko općenito mišljenje kako su početne epizode Komandanta Marka jako naivne i puno lošije od kasnijih, ja se s tim ne bih baš složio. Meni osobno i ovaj početni dio serijala ima neke vrhunske epizode koje su mi iz raznih razloga veoma drage. Tako je slučaj i s ovom epizodom koja je bila među prvim epizodama serijala koje sam ikada pročitao. Bilo je to još davne 2006. godine kada sam se prvi puta upoznao s Markom čitajući Ludensove brojeve 4 i 5. A ova priča, kao druga objavljena u broju 4 je bila jedna od njih.

Epizoda započinje u veoma šaljivom tonu u utvrdi. El Gancho se pobjednički vraća u utvrdu s priopćenjem kako je ponovno zagorčao život Englezima i usput došao do dragocjenog tereta oružja. El Gancho je jedan od likova koji se često pojavljuju u serijalu. Nije prisutan u svakoj epizodi, no čim treba nekamo ići s brodom, on je tu.

Stari gusar se prvi put pojavio u serijalu u epizodi „Gusar“ te nakon uspješne zajedničke borbe protiv sir Rodericka, njegovih brkova i „Velikog Kačika“, odlučio se pridružiti Vukovima. Odmah dobiva zapovjedništvo nad brodom koji su Vukovi oduzeli Englezima u epizodi „Zaljev groma“ te postaje veliki domoljub.

Nakon komične scene u kojoj se Betty metlom obračuna s jednim lavom i dva Ontarijska vuka, El Gancho odlazi iz utvrde. „El Gancho je velik domoljub i velik čovjek. Zagorčat će Englezima.“, riječi su koje Mark izgovara dok brod polako nestaje na obzoru. Siguran sam da je već i sam pomislio kako se uskoro El Gancho ponovno vraća u utvrdu s novim sjajnim vijestima. Možda s vijestima da je potopio još 2-3 neprijateljska broda ili oslobodio nekog zarobljenog domoljuba. No, sudbina je ipak odlučila malo promiješati karte.

Nakon 15-ak dana Mark nailazi na El Gancha samog, koji mu saopćuje kako je njegov brod uništen, a ljudi zarobljeni i premješteni u utvrdu u Port Haywardu. Mark već radi na planu kako ih osloboditi i da bi saznao nešto više i prikupio što više domoljuba koji bi mu pomogli u oslobađanju zarobljenika, obratio se trojici vođa domoljuba u gradu. To su redom Andres, Luis i Bergman.

Zanimljivo da u istom gradu postoje čak trojica vođa domoljuba. Čovjek bi se zapitao kako oni međusobno dijele tu vlast i odgovornost. Mark ih poznaje od ranije te ima povjerenja u njih te ih upućuje u određeni plan akcije. Po tom planu, on i El Gancho će pokušati se uvući u utvrdu sami, no akcija završava katastrofalno. Englezi zarobe Marka, a El Gancho nestaje privremeno sa scene. Kako je moglo poći po krivu? Očito je da su ih Englezi čekali, pa dakle opet imamo posla s izdajicom. Jedna tipična tematika koja se provlači kroz mnoge epizode ovog serijala. Tko je izdajica? Na prvu, čini se da imamo tri sumnjivca.

No, ono što je super u ovoj epizodi je upravo to da stvari nisu onakve kakve se čine na prvu. Imamo potencijalna tri sumnjivca. No jesu li to jedini sumnjivci? Postoji li možda još netko tko bi mogao biti izdajica?

Ovo je meni osobno jedna od uspješnijih epizoda po pitanju otkrivanja izdajice. Istina, autori ubacuju povremeno razne hintove pomoću kojih nam sugeriraju u kojem bi smjeru radnja mogla otići, odnosno tko bi to mogao biti izdajica. No, taj smjer vjerujem bi mnogi odmah u početku odbacili jer je prilično ludo da ta osoba bude krivac. Kraj epizode donosi nam veliki obrat u radnji i zahvaljujući velikoj pameti Žalosne Sove saznajemo tko je to izdajica. U ovom Ludensovom broju 4 Žalosna Sova je stvarno centralna figura. Prva epizoda se zapravo baš i bavila njime te na kraju nje on postaje poglavica plemena s Velikih jezera, a u ovoj on sam riješi poprilično zamršen slučaj s izdajicom. Na žalost, treći broj mu ne donosi ništa dobrog budući da ga ranjavaju.

Epizoda je puna akcije i zarobljavanja. Pa tako prvo Mark završi zarobljen, a kasnije i Bluff. Oslobađanje Bluffa je jedno od meni osobno upečatljivijih scena iz serijala. Može biti da je to i zbog toga što je ovo jedan od prvih pročitanih stripova, no ta scena i ona scene iz kanalizacije su mi ostale u pamćenju.

Da zaključim, riječ je o epizodi kojoj se uvijek volim nanovo vraćati. Što zbog toga što je to jedan od prvih pročitanih Markova, a što zbog toga što je riječ o epizodi koja donosi čest motiv, no realizacija je ipak drugačija od većine epizoda s izdajnicima. Zanimljivo i da dok su pokušali otkriti tko je izdajica, svatko od trojice osumnjičenika se na prvu činio kao da je on krivac. Epizoda ima i humora, iako ne možda u tolikoj mjeri u kojoj ga imamo u nekim drugim epizodama. Svakako se tu mogu istaknuti početne scene u utvrdi, a i Flokova akcija oslobađanja Marka.

Crtež je tipični EsseGesseov iz ovog ranog period serijala. Kasnije kroz serijal sva trojica će malko promijeniti svoj stil crtanja što se najviše vidi u prikazu glavnih junaka, no meni se i ovdje veoma sviđa crtež i stvarno nemam nikakve zamjerki na njega. Još jednom bi pohvalio i to kako su sva trojica bili nevjerojatno sinkronizirani i kako su razlike u crtežu između njih minimalne. Da bi ih uočili, treba se posebno dobro zagledati.

Iako je za naslovnicu uzet motiv oslobađanja Bluffa za koji sam rekao da je jedna od upečatljivijih scena iz serijala, svejedno naslovnici ne mogu dati maksimalnu ocjenu jer je pozadina nekako prazna. Još i ta žuta pozadinska boja nekako bode u oči.

KM ZS 94 Otmica Žalosne Sove

KM LU 5a Uzbuna u utvrdi

9, 9, 10, 8

(NAPOMENA: ovaj moj komentar datira iz svibnja 2020., prvo čitanje)

Kratak sadržaj: Treće pojavljivanje legendarnog El Gancha i to dosta pamtljivo. Nakon još jedne uspješne misije, odlučio je posjetiti Vukove te uručiti Bluffu jedan poseban dar. Upravo će Bluffu taj dar poslužiti da on zajedno sa Žalosnom Sovom i Flokom, naprave nekakvu psinu Betty koja će se pretvoriti u pravu komediju. Nakon šaljivog starta, iako se možda pomislilo da je to to od El Gancha za ovaj put, tek kasnije vidimo da se događaju neke loše stvari, kad se El Gancho pojavljuje pred Markom i govori mu da su ga Englezi sredili, njegov brod te da ih je samo par njih ostalo živih…

Komentar: Sviđa mi se način na koji je ispričana ova priča. Onaj dio kad su posumnjali u tri domoljuba pa načini kako su probali naći izdajnika, odlično zamišljeno. Flok je isto imao veću ulogu, iskazao se kod scene kad je Mark bio zarobljen. Završnica isto zabavna i lijepo zaokružena priča.

17.08.2022
    01:02:00 sati

8, 9, 9, 6

U svakom slučaju dobro kotira u mojoj bilježnici
    17.08.2022
    09:16:00 sati

9, 9, 10, 4

Kao djetetu mi je Gancho bio nekako odbojan, valjda zbog one kuke i nezgrapnog izgleda, iako volim epizode u kojima je uključen. Posve je nevjerojatno kakvu su priču autori uspjeli izgraditi na ovom mizernom broju stranica. Ovo je jedan od primjera scenarističkog trijumfa autorskog trojca. Mnoštvo likova, više potencijalnih sumnjivaca, dislokacija radnje, realno vrijeme, Flok, ingenioznost Žalosne Sove, Mark sa svojim premišljanjima... Jedini nedostatak je bezvezna naslovnica, ali dobro, naučili smo na to.

17.08.2022
    10:32:00 sati

10, 10, 10, 10

KLASIK ! U davna se vremena treba vratiti, osjetiti miris...dušu... Komandant Mark je NEPONOVLJIV.

17.08.2022
    15:37:00 sati

7, 8, 7, 5

Naivno i simpatično ovo sa El Gančovim dvojnikom.

17.08.2022
    16:59:00 sati

7, 9, 9, 8

Priča je simpatična i zabavna. Najviše mi se dopalo Flokovo spašavanje Marka, kada mu je donosio oružje. Šteta što priča nije još duža.

17.08.2022
    22:44:00 sati
  • Kila Banana

7, 7, 8, 6

Imam samo dva Marka u kolekciji, a ovaj je baš jedan od ta dva, pa reko da ga pročitam i ocijenim dok je recka svježa... U svakom slučaju ok priča, moram priznati da sam posumnjao u onu žensku da je izdajica što autori očito namjerno potenciraju. Likovi su svi dobri, malo me nekad nerviraju komentari Žalosne Sove o Floku, ali podnošljivo. Malo mi je naivan kraj, tj. tko je izdajica ali ništa strašno. I da, Porinovo izdanje je užasno prevedeno, kao da je nekad hrvatski prevoditelj otišao na pauzu pa ga zamijenio Srbin, a jedna didaskalija nije ni prevedena. I koji će klinac reklama za Gazde s unutarnje strane prednje korice,  kakve oni imaju veze s ičim u stripu

18.08.2022
    15:02:00 sati
    Kila Banana

10, 10, 10, 10

19.08.2022
    11:24:00 sati
    Mister Bluff

10, 10, 10, 10

20.08.2022
    14:10:00 sati

7, 6, 7, 7

Jedna od boljih epizoda na počeku serijala.

25.08.2022
    11:00:00 sati

9, 10, 10, 10

01.09.2022
    23:33:00 sati

9, 9, 10, 7

Odlična epizoda, zaista jedna od najboljih. Ipak, pamćenje mi je odlučilo u pogrešan trenutak uskrsnuti i prilično pokvariti užitak čitanja, ali dajem ocjene koje bih (valjda) i da je ovo prvo čitanje.

Na kraju kad pogledam, Mark samo nije trebao reći El Ganchu da stvara previše buke dok hoda ili, bar, da se ne raspravlja o njegovim naredbama. To su bile dvije situacije u kojima se čitatelj mogao zapitati što se događa. Istraga s ciljem pronalaska izdajice je zaista dobro odrađena, iako taj ograničen broj stranica uvijek "strši" i zlobno se smije jer uspijeva spriječiti da nešto bude još bolje, iako je epizoda baš ispunjena akcijom. U 64 stranice je stalo dosta toga.

Jedna stvar mi je malo zasmetala. Ako je uhićen ispred utvrde, kako da ubrzo nakon toga Marka zatičemo na nekoj livadi, "pod otvorenim nebom"? Nelogičnost u službi potreba scenarija. Inače, esseGesse-ovci često nisu vodili računa o tome u koje se doba dana nešto odvija. Tako bi često bilo ljudi i noću i danju, zatim uopće nije svitalo ili uopće se nije snoćalo itd. Ovo govorim više općenito.

P.S. Kao i Herculeu, i meni je u doba kad je Mark krenuo (u Ludensovom izdanju), sa 16-17 godina, El Gancho bio odbojan i vjerojatno sam tijekom prvog čitanja ove epizode pomislio "Evo ga! Ipak je zloćo, konačno se otkrio."  :)

24.09.2022
    16:50:00 sati

7, 7, 7, 7