Razbojnici s jezera

KM LU 4c | 64 str.

Razbojnici s jezera razaraju sela na obali. U opasnosti su i domoljubi i njihove dragocjenosti. Mark i ekipa morat će razotkriti izdajicu te saznati tko se krije iza misterioznog i zakrabuljenog lika koji vodi razbojnike.

• Jezerski razbojniki
    KM BUC 13
  • Dvojnik - Ostrvski razbojnici
    KM HO 5
  • Bijeli vrač
    KM LU 4
  • Jezerski razbojnici
    KM PO 7
  • Neko je izdajnik
    KM ZS 96

• I predoni del lago
    KM SR 12

• Kronološki gledano 12. avantura.
  • Priča je originalno objavljena u kolovozu 1967. godine.
  • Pojavljivanja likova: Mister Bluff (12), Žalosna Sova (12), Markov konj (12), Betty (11), Flok (5).
  • Statistika: 12. put smo s radnjom u utvrdi Ontario. 7. epizoda u kojoj smo imali neimenovani grad/selo, a budući da se u nekim pričama pojavilo i više takvih gradova, neimenovani gradić koji se pojavljuje na početku priče je 11. takav u serijalu. 11. put vidimo Ontarijske vukove u napadu, ali s obzirom da smo u epizodi „Zamka“ vidjeli dva juriša vukova, ovo je 10. epizoda u kojoj imamo taj motiv. Po 11. put se pojavljuju Englezi u serijalu. Bluff je zarobljen po 5. put u serijalu, a Žalosna Sova po 3. Žalosna Sova je po drugi put u serijalu ranjen, a ovdje po prvi put vidimo da Flok spašava život Žalosnoj Sovi.
  • Ranjavanje Žalosne Sove i to da mu je Flok spasio život spominje se u idućoj epizodi serijala „Uzbuna u utvrdi“.
  • Str 178, Flok odvraća pozornost stražaru na način da izvodi salto. Sjetimo se jedne kasnije priče u kojoj je cijelu epizodu pokušavao izvesti salto mortale. Riječ je o priči „Novi saveznici“ (SR: 56, Lud 19b).
  • Crtež (moje osobno mišljenje bazirano na razlikama koje prepoznajem, nepotvrđeni podaci):
    - Sinchetto (12), Sartoris (12), Guzzon (10)
    - Po stranicama, numerirano po Ludens izdanju:
    Sinchetto: 137-141, 144, 146, 153-154, 156, 159-162, 169-170, 172-173, 178, 180-181, 185-186, 189-190, 192-193, 196
    Sartoris: 145, 151, 163, 168, 179, 184, 194, 197
    Guzzon: 142-143, 147-150, 152, 155, 157-158, 164-167, 171, 174-177, 182-183, 187-188, 191, 195, 198-200
    Total (neslužbeno/moje predvidanje):
    Sinchetto: 28
    Sartoris: 8
    Guzzon: 28
  • Dodatne mudrosti Žalosne Sove:
    - Moje pero podrhtava na noćnome vjetru… Loš znak.
    - Olovo u tijelu nije dobro za zdravlje.

Postoji jedna stvar koja je, kako vjerujem, zajednička svima nama stripofilima. To je velika ljubav prema prvim stripovima s kojima ste tek krenuli u svoju čitalačku avanturu. Mnogi čitatelji kroz godine primijene svoj ukus, pa iako čitaju posve drugačije stvari, s vremena na vrijeme se ipak ponovno vraćaju k onih par stripova s kojima su učili čitati. Nema veze što se ukus čitatelja možda promijenio, ali prve ljubavi se uvijek pamte! Nostalgija, mnogi će reći. Kod mene je ta nostalgija posebno usmjerena ka Komandantu Marku i Ludensovim brojevima 4 i 5. Ova priča, kao zadnja u tom 4. integralu, predstavlja za mene priliku da se vratim u svoje djetinjstvo i ponovno proživim neke trenutke.

Nevjerojatno kako su mi neke scene i dalje smiješne kao i onog prvog dana kad sam ih čitao! Mom doživljaju ove priče ne smeta ni to što takoreći znam napamet sve dijaloge. Ali za to treba svakako pohvaliti majstorski trojac EsseGesse koji je briljirao u pojedinim scenama pa na početku priče ponovno servirao jednu zanimljivu anegdotu s Flokom. Ovoga puta su nam predstavili našeg psića kao nenadmašnog lovca. Prvo patka, zatim zec, a na kraju i puška. Vidjevši Floka s puškom odmah sam se sjetio još jedne epizode koju također posebno pamtim, a to je „Pred zaprekom“ u kojoj je tematika bila izum moćnog oružja pa je između ostaloga i Bluff oboružao Floka. Lako moguće da su ideju za tu scenu autori dobili upravo nakon ove epizode.

Epizoda se može podijeliti na dvije cjeline. Tokom prve Mark zajedno s Vukovima pokušava spriječiti Engleze da opljačkaju gradić Townbridge. Dolazi do grupnog napada Vukova na Engleze koji čekaju u zasjedi u gradiću što je karakteristično za početni dio serijala. Naime, ako pogledamo prvih nekoliko epizoda, vidjet ćemo da gotovo u svakoj Marku u pomoć dolazi skupina njegovih ljudi. Kasnije kroz serijal se nekako te veće ofanzive Vukova prorijede pa uglavnom Mark, Žalosna Sova i Bluff djeluju sami.

Druga cjelina nas vodi do Redstonea. Lijepo je što su čak dva gradića u epizodi imenovana, a znamo svi da autori često nisu pazili na to. Na žalost, ipak nisu svi bili imenovani, pa tako prvi gradić u koji Mark odlazi na samome početku epizode u tajnu misiju je ostao bez imena. U Redstoneu upoznajemo dvojicu likova, a to su Frobisher, vlasnik dućana i njegova desna ruka Barnaby, koji nosi isto prezime kao slavni viši inspektor iz serije „Umorstva u Midsomeru“ što je još jedan razlog zašto me ova epizoda toliko vraća u djetinjstvo. Frobisher je sakupio sve dragocjenosti od domoljuba iz Townbridgea i sprema se odnijeti ih na neko sigurno mjesto, daleko od šapa Engleza. Usput, Frobisher i Barnaby su u potpunosti suprotno okarakterizirani. Dok je Frobisher arogantan, temperamentan i svadljiv čovjek, Barnaby je prava dobričina, veseo i uslužan čovjek. Karakterno su me podsjetili na dvojicu likova koji su se pojavili u 51. broju serijala, epizodi „Operacija Rabbit“, a to su mrki Spalding i šaljivčina Laurel. Zanimljivo, i u toj epizodi, je jednako kao i u ovoj, bio prisutan motiv izdajice, a čak je i izdajica imao jednak karakter. Netko će reći da su po tom sve ove priče na istu foru, ali ima tu strašno puno zanimljivih stvarčica u pozadini i jedne i druge spomenute priče zbog čega su obje itekako vrijedne čitanja.

Izdajicu kroz epizodu viđamo obučenog u crni ogrtač što je bilo svojstveno mnogim izdajicama i špijunima koji su se pojavljivali u EsseGesseovim serijalima, pa spomenimo samo tajanstvenog gospodina Smitha iz 7. serije Blekovih avantura, kod nas naslovljene pod imenom „Ljudi risovi“ te Lešinara iz prve serije Mikijevih avantura, u priči „Rendžeri iz Nevade“. Ipak, ovaj izdajica se malo i ističe, pa osim tipičnog zakrabuljenog izgleda ima i bič s izrezbarenom glavom orla na dršku te uzvikuje „Zgromila te kuga!“, inače uzvik koji i sam znam često koristiti kad me netko naživcira.

Ono što treba dodatno spomenuti je da kroz ovu epizodu po prvi put vidimo onaj pravi odnos između Floka i Žalosne Sove. Bilo je par ugriza i u ranijih par epizoda, počevši od prve u kojoj se naš psić pojavio („Mister Bluff“), no nekako sam dojma da nije to bilo to. Ovdje se ipak njihov odnos diže na neki viši nivo. Vidimo i po odrješitim izjavama koje je Žalosna Sova upućivao na njegov račun: „Nitko nije pitao tvog psa za mišljenje.“ ili „Bilo bi ti draže da zalajem, kao tvoj glupi pas?“ Osim toga upravo je Flok spasio život Žalosnoj Sovi, a takve scene uzajamnog spašavanja života ćemo i dalje viđati. Baš kako je u legendarnoj epizodi „Priča o Komandantu Marku“ Bluff komentirao njihov odnos: „Recimo da su najsrdačniji neprijatelji… Ili najomraženiji prijatelji.“ Ovdje se to počelo profilirati, a u idućim epizodama ćemo nailaziti na sve simpatičnije scene njihovih „duela“.

Nestrpljivo čekamo! 😊

Crtež je tipičan za serijal, a ja u svojoj 11. recenziji serijala ponavljam opet maksimalnu ocjenu za njega. Možda sam u manjini, no ovaj crtež na najstarijim Markovim epizodama mi ima čak i nešto veću draž od novijih. Za razliku od Sinchetta i Sartorisa koji su bili vrhunski kroz čitavu karijeru na Marku, Guzzon je po mom mišljenju ipak kasnije nešto malo nazadovao. Puno bolje mi leži njegov crtež na početku serijala. Naslovnica je solidna. Da se dao izvući i koji atraktivniji motiv, vjerojatno je, ali u redu. Nemam neke zamjerke i dajem joj osmicu.

Originalni naslov epizode „Razbojnici s jezera“ je odlično pogođen budući da je izdajica šef lokalnih pirata kojima je jazbina na neimenovanom otočiću blizu Redstonea. S druge strane, Dnevnikov naslov „Neko je izdajnik“ bi također odgovarao priči budući da se traži izdajica, ali u moru Markovih epizoda sa sličnom tematikom, ja osobno Dnevnikov naslov nikad ne bih mogao spojiti s ovom epizodom jer bi mi po tom naslovu na pamet palo sigurno 5-6 Markovih priča prije ove. Tako da ovoga puta moram dati i kritiku za njihov naslov, jednostavno je preopćenit.

S obzirom da je riječ o priči koja me od malih dana uveseljavala, izuzetno mi je drago što sam imao priliku napisati recenziju za nju. Ako ćemo gledati cijeli ovaj Ludensov broj 4, ova priča bi mi možda bila i najmanje dobra (da tako kažem), ali samo zato što ima strašnu konkurenciju u vidu jedne kultne epizode serijala („Bijeli vrač“) i jedne u kojoj smo mogli svjedočiti scenarističkoj genijalnosti majstorskog trojca („Prkos smrti“). Definitivno priča koju sam puno puta pročitao, kojoj ću se ponovno vraćati i koju sam bez problema sad pročitao čak 3 puta unutar par dana radi pisanja ove recenzije i izvlačenja statističkih podataka.

KM LU 4b Prkos smrti

KM LU 5a Uzbuna u utvrdi

7, 8, 10, 9

Kratak sadržaj: Mark je krenuo sam na jedan tajni zadatak kojeg ne smije nikome otkriti, čak niti svojim najvjernijim prijateljima. Ubrzo saznajemo da se morao naći sa jednim domoljubem Griffithom, koji mu je otkrio da velika nevolja prijeti gradiću Townbridgeu, ljudi nisu mogli platiti poreze za Engleze i ovi imaju namjeru doći i uzeti tim stanovnicima sve što imaju. Naravno, to je novi zadatak za Vukove s Ontarija, ali nakon te uspješno obavljene misije, priča se prebacuje na jedan kovčeg u kojima su skupljene sve dragocjenosti mještana kako bi se osigurali da ne padnu u ruke Englezima, kovčeg koji je predan jednom domoljubu Frobisheru na čuvanje. Mark i društvo će nastojati to sad vratiti budući da je prijetnja Engleza sad stvar prošlosti, a osim Frobishera, upoznajemo i njegovu desnu ruku, simpatičnog Barnabyja oko kojih će se vrtiti glavni dio fabule ovog broja..

Komentar: Neloša epizoda, jasno je bilo da će netko od izdajnika biti između te dvojice, Frobishera i Barnabyja, ali autori to vješto rade na način da nismo posve sigurni tko bi mogao biti taj glavni krivac, jer u nekoliko navrata sumnjamo čas na jednog, čas na drugog lika. Dodajmo da je Žalosna Sova u ovoj priči bio ranjen, ali i da se Flok opet pokazao dosta korisnim u dva navrata čak, jednom kao prenositelj poruke, a drugi put spasivši život Žalosnoj Sovi. Tako da je apsolutno Flok zaslužio da se i on nađe na naslovnici, po prvi put u serijalu.

09.12.2023
    11:33:00 sati

10, 10, 10, 10

09.12.2023
    12:29:00 sati
    srlekralj

7, 7, 8, 7

Ako se usudite krenuti ponovo u ovaj serijal hronološki, bez preskoka, jasno je kao dan kako su bitni koračići koje autori rade u svakom aspektu ovog stripa. Prvo i osnovno, zapleti se formiraju nasumično, jer se očito radilo o velikom broju pripremljenih ideja. Npr.ova epizoda na prvi pogled ne izgleda privlačno i ne nudi nikakav spektakl, ali se vidi da se u konstrukciji scenarija nastoji razlistati priča na sve moguće načine, da to sve izgleda bogato i zanimljivo. Drugo, kod crteža se i dalje napreduje, kao uostalom i u cijelom turnusu prvih 40-50 epizoda, kada već nastupi vrhunski nivo. Ono na šta je Ivan ukazao, a ja nisam znao, te finte oko raspoređivanja određenog broja nacrtanih tabli već sada ne predstavljaju prepreku i lošiju stranu svega, nego traže raspoznavanje i istraživanje. Naslovne su i dalje u rangu "uvodnih", kada se nastoji dočarati važnost rodoljublja i položaj naše ekipe među Vukovima. Nema značajnih oscilacija, i dalje sve štima.

09.12.2023
    14:51:00 sati

7, 7, 9, 9

Volim kada se u stripovima pojavljuju zamaskirani likovi, drže dozu neizvjesnosti ili izvjesnosti kod čitatelja, tako da i ovdhe imamo dijelom prekriveni identitet. Priča drži pozornost. Naslovnica mi je posebno dobra. Točno mogu zamisliti rodoljube kako su se iskrcali u nekoj plićini jezera i otuda kreću u akciju. Inače, Markove naslovnice su daleko najnekvalitetjii dio cjelokupne edicije.

09.12.2023
    14:58:00 sati

9, 9, 9, 9

09.12.2023
    18:34:00 sati

8, 7, 9, 7

Kao i u epizodi "Zamka", glavna tema epizode je otkrivanje izdajice/špijuna, s tim da se ovdje pitanje postavlja nakon što scenarij uhvati ritam i vidimo podužu uvertiru u kojoj je istaknuta Markova strateška lukavost.

I ovdje su dva sumnjivca osobe naizgled različitih karaktera, opet ostavljaju različit dojam na Marka i čitatelje i krivac je opet onaj koji se trudio prikazati naklonjenim našem trojcu. Opet, i ovdje je to bilo za očekivati, ali možda manje nego u epizodi "Zamka" jer su ovdje autori tijekom radnje stavili makar jedan detalj kojim je oblačić sumnje za trenutak bio i na krivcu, dok je tamo krivac čitavo vrijeme prikazivan uglađenim gospodinom i ničim nije izazivao sumnju.

Ipak, ova epizoda će dobiti manju ocjenu za scenarij jer je manje humora i detalja koji, onako, izlaze iz standardnog obrasca serijala. Možda jedino Flokova superherojština, ali nije baš to za pohvalu, malo je prikazan pretjerano pametnim, izdržljivim i što sve ne.

Uglavnom, i ova epizoda zaslužuje preporuku.

09.12.2023
    18:34:00 sati