Fantomski brod

KM LU 5c | 64 str.

Izostanak vijesti iz jedne izvidnice Ontarijskih vukova vodi nas do fantomskog broda s gusarskom posadom. Banda provodi zločinačke akcije tokom kojih zarobljavaju domoljube i preprodaju ih Englezima. Mark kreće u akciju spašavanja svojih ljudi.

• Zakleta ladja
    KM BUC 16
  • Brod fantom - Čovek bez lica
    KM HO 8
  • Uzbuna u utvrdi
    KM LU 5
  • Brod fantom
    KM PO 11
  • Avetinjski brod
    KM ZS 99

• La nave fantasma
    KM SR 15

• Kronološki gledano 15. avantura.
  • Priča je originalno objavljena u studenom 1967. godine.
  • Pojavljivanja likova: Mister Bluff (15), Žalosna Sova (15), Markov konj (15), Betty (14), Flok (8), El Gancho (6).
  • Statistika: 15. put smo s radnjom u utvrdi Ontario te prvi put u izvdnici broj 6. Ako ćemo gledati sve izvidnice Ontarijskih vukova, ovo je 4. koja se pojavljuje u serijalu, a epizode u kojima smo ih ranije mogli vidjeti su: „Izdajnici“, „Wobak“ i „Bijeli vrač“. 7. put u serijalu vidimo brod Ontarijskih vukova. 13. epizoda u kojoj imamo motiv napada skupine Ontarijskih vukova. Ovdje tome prisustvujemo na čak par mjesta. Po 14. put se pojavljuju Englezi u serijalu. 8. put u serijalu čujemo pjesmu Ontarijskih vukova, a po prvi put je Žalosna Sova sam pjeva.
  • Ludens, str 173, 3. vinjeta, referenca na epizodu „Zaljev groma“ u kojoj je Mark spasio Betty.
  • Lik koji se pojavljuje u epizodi je Vic Griffith. Ovo je po drugi put u serijalu da smo imali prezime Griffith. Prvi put se u epizodi „Razbojnici s jezera“ pojavio lik John Griffith.
  • Crtež (moje osobno mišljenje bazirano na razlikama koje prepoznajem, nepotvrđeni podaci):
    - Sinchetto (15), Sartoris (15), Guzzon (13)
    - Po stranicama, numerirano po Ludens izdanju:
    Sinchetto: 137-140, 142, 144, 146, 153-157, 159, 161, 169-170, 172-175, 179, 185-187, 189-191, 195-196
    Sartoris: 147-148, 163, 167, 171, 182, 197-198
    Guzzon: 141, 143, 145, 149-152, 158, 160, 162, 164-166, 168, 176-178, 180-181, 183-184, 188, 192-194, 199-200
    Total (neslužbeno/moje predvidanje):
    Sinchetto: 29
    Sartoris: 8
    Guzzon: 27
  • Dodatne mudrosti Žalosne Sove:
    - Mali miš u rupu ući može, tamo gdje ni puma ne može.
    - Muškarac oslijepi od ljubavi. A slijepac upada u klopke kao muha u med.
    - Onaj tko se oženi… Ajoj, kuku meni!

Konačno je došao red da stavimo „točku na i“ i na 5. Ludensov broj Komandanta Marka. Od tri priče u tom trobroju, jedina koja dosad nije imala čast da dobije svoju recenziju je ova. „Fantomski brod“ je 15. epizoda serijala koja je svijetlo dana ugledala u studenom 1967. godine, dakle prije punih 56 godina, budući da sam pisanju ove recenzije pristupio baš početkom studenog.

Ovo je još jedna epizoda koja obiluje mnogim interesantnim stvarčicama iz produkcije trojice autora zbog čega je uistinu zanimljiva. I dalje mi ne ide u glavu kako je moguće da ljudi općenito ne vole ove početne epizode serijala. Po humoru su uvjerljivo najbolje. A što su nam tek EsseGesseovci ovdje zamiješali? Priču započinjemo s novim gegom između Floka i Žalosne Sove. Žalosna Sova je ponovno bio u elementu i na zgodan način se riješio Floka, no kako to obično biva tek privremeno. Usput je pokazao i svoju drugu stranu te predviđao sreću i vidio sve ružičasto. Ni Mark se nije mogao načuditi pa se malo zaletio s izjavom kako je to prvi put da ne predviđa sve crno. Mark je očito zaboravio kako je predviđao sreću i u epizodi „Zamka“, no srećom postoji netko tko i to pamti! Ali, kako bilo i uz tu jednu greškicu autori su nam ponovno ponudili zgodan i opuštajući uvod u priču. Nešto što će im kasnije postati i specijalnost.

Glavna radnja se vrti oko crnog broda koji krstari jezerom te hvata domoljube. Zadnji uhvaćeni su bili Vukovi iz izvidnice broj 6 i Mark je u potrazi za jazbinom razbojnika. Motivi razbojnika su jasni. Oni hvataju domoljube pa ih kasnije prodaju crvenim odorama koje ih vješaju. Shodno tome, naslov epizode „Fantomski brod“ ili „Avetinjski brod“ ukoliko čitate Dnevnikovo izdanje, odlično odgovara priči. Možda bi Vas naslov mogao nakratko odvući na krivi trag budući da postoje brojne legende o ukletim brodovima, ali naš trojac je volio realne teme pa je imao svoj način na koji bi mogao obraditi priču s tajanstvenim brodom. Sličnu (ali ne i posve istu, radnja je dosta drugačija) njihovu adaptaciju ove ideje mogli smo vidjeti u Blekovoj epizodi „Crni ljudi“ (Blek Lud 12, prva avantura). Tamo smo isto imali crni brod s posadom obučenom u crno. A osim u toj priči, ljude u crnom smo mogli vidjeti i u ranijoj Blekovoj epizodi „Otok zamki“ (Blek Lud 9, prva avantura), uz razliku što tamo nije bilo broda. Nema što, ljudi u crnom te crni brod su uvijek aktualni u svijetu stripa pa se lako sjetiti i Zagorove epizode „Crni brod“ u kojoj su na brodu „Black Ivory“ krstarili vampiri predvođeni groficom Vargom.

Priča je uzbudljiva i akcije ima napretek. Do sukoba protiv neprijatelja dolazi na čak četiri lokacije (gradić Devon, u šumi, na moru, u jazbini neprijatelja), a čak je i stari morski vuk El Gancho doživio poraz na moru. Nešto čemu nećemo baš često svjedočiti na stranicama ovoga serijala. Ipak ono po čemu je najlakše pamtiti epizodu definitivno humorni dijelovi (kao i u većini slučajeva), a osim spomenutog početka priče, ono što me uvijek nasmije je Pierre. Lik kojeg su autori izmislili radi potrebe ove priče i koji se nikada više nije na žalost pojavio u serijalu. Pijanac koji kad je „taman“ može srušiti bez problema glavni jarbol, ali odmah nakon toga i sam padne. Tko pročita epizodu znat će što znači izreka „Ni topovi ga ne bi probudili.“ 😊

Ono što izdvaja priču je i ubačeni romantični dio između dvoje mladih i tajanstvenih likova koje upoznajemo. Prava „Romeo i Julia“ priča o naizgled nemogućoj ljubavi koja se na kraju i ostvari. Ipak treba voditi računa o tome da ova epizoda dolazi iz EsseGesseovog opusa, a ne Shakespeareovog, a i mislim da većina čitatelja ipak više preferira sretni kraj. Ovo je dio koji bi nekima mogao i zasmetati, ali kao osobi koja je s godinama postepeno zavoljela romantiku, meni uopće nije smetala ta ljubavna pričica. Djevojka se čak i zove Julia zbog čega sam zapravo i dobio asocijaciju na slavno Shakespeareovo djelo i s njom dobivamo mali obrat na kraju epizode. Kod „Romea“ su autori ipak pribjegli malo drugačijem imenu, pa se momak zove Vic, a frizurom me automatski podsjetio na Princa Valianta, glavnog lika jednog od najstarijih strip serijala za koje sam čuo.

Zbog ovakve romantične podloge, ne čudi što su autori kroz usta praunuka jednog vrača bacili koju zgodnu poslovicu na račun zaljubljenosti, a i žena. Pogotovo je lako poistovjetiti se s prvom poslovicom, naročito ako se i sami sjetite kako je to kad ste zaljubljeni:

Zaljubljen, do nevolje zaluđen.“
„Skvo ljuta, miči joj se s puta.

Crtež je standardan za serijal. Autori su ga među sobom podijelili skoro pa u standardnom omjeru. Dakle, 29 tabli je odradio Sinchetto, 8 Sartoris te 27 Guzzon (ako Vas zanima tko je koju – pogled na zanimljivosti). Najčešće su Sinchtto i Guzzon imali po 28 tabli, pa je ovo jedno od onih manjih odstupanja, ali osim toga postoji nešto drugo što primjećujem ovdje. Na početku serijala ima puno više izmjena između autora pa već nakon samo par stranica (često i samo jedne!) dolazi do izmjene crtača. Kasnije kroz serijal su dijelili posao na način da je Sinchetto obavezno dobio prvu polovicu, Guzzon drugu, a Sartoris tu i tamo uskočio sa svojih 8 tabli. No, poanta je da u kasnijim epizodama nećete gotovo nikad Guzzona vidjeti kako crta table unutar prvih 20 stranica ili Sinchetta da odradi samu završnicu, a ovdje se izmjenjuju poprilično često. Naslovnica mi je u redu, mada nije ništa posebno. Dajem joj sedmicu. Šteta što se za nju nije iskoristio motiv crnog broda. Bilo bi to onda puno efektnije.

Dolje možete vidjeti još jednu vinjetu koja mi je posebno zapela za oko tokom čitanja. Naravno, nakon čitanja serije mojih recenzija EsseGesseovih serijala, i sami ste shvatili kako je riječ o vinjeti koju je nacrtao Sinchetto, zar ne? 😉

„Fantomski brod“ je još jedna priča serijala koja me nipošto nije razočarala. Nije tajna da mi je Ludensov broj 5 oduvijek jedan od dražih budući da predstavlja moj prvi susret sa serijalom, ali rekao bih kako su stvarno sve tri priče vrlo dobre. Kad bih ih rangirao, ovu epizodu bih smjestio u sredini. Dakle, lošija od meni najdraže epizode serijala „Uzbuna u utvrdi“, ali malo bolja od epizode „Pred zaprekom“. No, čitateljima serijala dajem preporuku za sve tri priče.

KM LU 5b Pred zaprekom

KM LU 6a Čovek bez lica

7, 7, 10, 3

Dobra epizoda garnirana zgodnim i uvjerljivim sporednim likom. Nisam nešto posebno lud za ovom epizodom nikad bio. Crtež odličan, par stvarno prekrasnih vinjeta, za stat i pogledat. Naslovnica? Ah, naalovnica... Imaš u priči crni brod, a ti na naslovnicu staviš - ništa. Ali, to je globalan problem kompletne Markove edicije kad su naslovnice u pitanju.

05.02.2024
    08:16:00 sati

6, 7, 8, 7

Razlozi niskih ocjena o prvim epizodama ovog serijala mogu se tražiti i u banalnoj sitnici: nedostupnost u originalnoj ZS. Dosta ljudi je krenulo u avanturu sa Markom tamo nekad, na ZS500-i-nešto, pa je možda i tu kvaka. Ja se ne slažem sa mišljenjem većine - koju napominje Ivan. Smatram da su prve epizode Markovog serijala ujedno i najkvalitetnije; bilo je tu dosta oscilacija, ali i Avetinjski brod spada u one priče gdje se dotjerivao šablon i gdje tek treba da se prostre ono što volimo nazvati "talasom najboljih epizoda". Ovdje imamo praktično sve što uzimamo zdravo za gotovo i što je sastavni dio svake priče; i humor, i akciju, i istragu, pa tu ne vidim neke velike manjkavosti. Kao što rekoh, još uvijek se puno tih detalja dotjeruje i treba strpljivo analizirati sve sitnice i ubrzo ćemo ustanoviti kada se desio "vrhunac po kvalitetu" u serijalu. Ova epizoda ima prolaz od mene bez ikakvih problema, a kod Marka je prolaz - 60%.

05.02.2024
    09:07:00 sati

3, 3, 6, 6

Nažalost, nije me se previše dojmila ova epizoda.

05.02.2024
    09:38:00 sati

9, 10, 10, 7

Potpuno se slažem s recenzentom; ovo je još jedna izuzetno kvalitetna priča u ovom Ludensovom broju. Početak je sjajan s humorom u utvrdi (obožavam takve uvode), ali zatim priča polako prelazi u misterij s crnim brodom čime su me autori točno zgrabili radnjom da ovaj strip ne puštam iz ruku! Epizoda nema dosadnih trenutaka, a teško mi je odabrati jednu scenu jer je cijela priča izvrsna. No, ako moram nešto izdvojiti, onda bih naglasio scene kada Blaf i Žalosna Sova izvode svoje akcije sa stražarima - cijela ta organizacija i njihov plan akcije mi se veoma dopao (pa i Blaf na koji je način došao do pečene patke haha). Također, svidio mi se i trenutak kada je onaj dječak spasio Marka paljenjem štale, pa potom Pierre me stvarno nasmijao, a koncept sa rumom koji mu daje „snagu za preciznost“ podsjetio me na jednog lika iz kasnije epizode Marka (ZS 943: Opasnost nad Ontarijem), koji bi nakon konzumacije ruma ili viskija dobio lavlju snagu. Kraj epizode je također izvrstan, gdje sudbina spaja dvoje mladih, a Mark se pokazuje kao dobar bračni savjetnik/posrednik, pomažući u otklanjanju mogućih dilema ili prepreka da bi mladi par mogao završiti zajedno. Fenomenalno!

Treba istaknuti i predivan crtež, zapravo se ne mogu sjetiti kada smo kod Marka u istoj epizodi imali priliku uživati u ovako impresivnim prikazima jedrenjaka. Zaista ih ovdje nije manjkalo, a trojac autora je zaista neprikosnoven kada su u pitanju prikazi ovakvih brodova.

05.02.2024
    10:07:00 sati

6, 5, 7, 6

Ok naivna i zabavna epizoda. Očekivao sam više od ljudi u crnom.

05.02.2024
    10:55:00 sati

9, 9, 9, 9

05.02.2024
    13:28:00 sati

10, 10, 10, 10

05.02.2024
    15:10:00 sati
    srlekralj

7, 5, 9, 5

Iako je tematski zanimljiva, epizoda mi se nije nešto dopala. Nema tu nekih velikih grešaka, ali nešto mi nedostaje, s tim da je dosta čudnih scenarističkih rješenja. Recimo da je, osim izjava Žalosne Sove, najbolje ono u vezi s Julijinim identitetom.

Teško mi je zamisliti masovnu otmicu domoljuba iz izvidnice, a ono "Smrt Ontarijskim vukovima" ispisano na jednoj kolibi je nekako dječije, neozbiljno. Autori su baš izbjegavali smrti i uhićenja u ovoj epizodi, tako da su svi napadači na Marka u onom gradiću uspjeli zbrisati. Potom nam je dato do znanja da su svi neprijatelji preživjeli i onu eksploziju na njihovoj fregati. Osim toga, tu su standardni problemi s vremenom radnje. Julia je ogladnila pa je Mark usred noći (sudim po crtežu) otišao u lov da bi u međuvremenu ljudi u crnom to iskoristili da ju otmu. Onda ono slanje Sove i Bluffa po pojačanja, nakon kojega i sam odlazi do dva dana putovanja udaljene utvrde.

Iz tih scenarističkih rješenja mi se čini da se dosta lutalo i da je epizodu na neki drugi način trebalo učiniti kompaktnijom, da nema onih povrataka u utvrdu i toliko obračuna s neprijateljima. Možda nekim prerušavanjem pod crni ogrtač? Ne znam...

Naslovnice su baš bile najveći problem za EsseGesse, ovdje je puno praznog prostora, a moglo se naći i bolji motiv.

05.02.2024
    23:04:00 sati