Most iznenađenja

KM LU 6c | 64 str.

Englezi nadiru sa sjevera prema Ontariju, a ključna tačka odbrane je prolaz Waskar. Brod koji vozi pojačanja rodoljubima dignut je u zrak, pa se ekipa odlučuje za očajnički potez: po svaku cijenu braniti Waskar do dolaska Vukova. U prvim redovima odbrane nalazimo gospodina Fincha iz Virginije, njegovog roba Gipsyja, te mladog Petera. Spektakl.

• Neustrašljivi
    KM BUC 19
  • Crvene strele - Neustrašivi
    KM HO 9
  • Neustrašivi - Škotlanđanin
    KM HO 10
  • Čovjek bez lica
    KM LU 6
  • Most iznenađenja
    KM ZS 102

• I valorosi
    KM SR 18

• Ovo je 18.epizoda serijala i u Italiji se štampa u februaru 1968.godine. Dnevnik je u Zlatnoj seriji #102 štampa u maju 1972.godine. Ludens ovu priču objavljuje u 6.knjizi u maju 2006.godine. Prije Ludensa, ovu epizodu štampaju i Bucik i Horus.
  • U vrijeme objavljivanja ove epizode, tj.1972.godine, paklica cigareta domaće proizvodnje u bivšoj SFRJ košta 2 dinara. Ovaj broj je koštao 3.
  • Šesta knjiga Starog zavjeta spominje bitku za Jerihon, prvi okršaj u osvajanju zemlje Kanaan od strane Izraelićana. Po tom predanju, Izraelitski su svećenici šest puta obilazili oko zidina Jerihona puhajući u trube, a kad su se sedmi put oglasile, tada je Jerihon i pao u njihove ruke. Iskopavanja na tom području dokazala su da ne postoje nikakvi konkretni tragovi i dokazi toj priči, pa je William G. Dever, poznati arheolog zaključio kako priča o Jerihonskim trubama pripada propagandi kasnijih kraljeva Judeje – u namjeri da potvrde svoje aspiracije o „kraljevstvu Izraela“.
  • Brod koji je dovezao prve robove iz Angole u Virdžiniju 1619.godine zvao se „The white lion“.
  • Nisam uspio naći taj famozni prolaz Waskar. Koliko god se trudio, pa čak i uz Markovu pomoć (koji na jednoj vinjeti pokazuje sjeverne obode jezera Ontario) – Waskar nije poznat današnjim mapama ni internetu. Ako uzmemo Markov kažiprst kao relevantnu polaznu tačku, engleske trupe u ovoj epizodi nadiru u smjeru sjever-jug, a kako se glavne lokacije koje će naši junaci obilaziti u svojoj karijeri nalaze na južnim i istočnim obalama Ontarija, slobodno mogu reći da Waskara NEMA na mapama tog dijela Amerike. Postoji velika šansa da su esseGesse izveli ovaj naziv čisto zbog silnih vradžbina Žalosne sove u ovom broju i dotad nepoznatih indijanskih riječi.

Prva kriza u serijalu nije dugo trajala, i nakon ubrzane konsolidacije redova u autorskom timu, dolazimo do prve značajno kvalitetnije epizode. Nakon stidljivog eksperimentisanja koji su se očitavali u promjeni sitnih detalja unutar ustaljenih i vrlo pozitivno prihvaćenih šablona, gdje su Ontarijski vukovi i dalje mučili muke sa izdajnicima svih vrsta, pa i onima koji se nisu otvoreno svrstavali na stranu okupatora – već vodili svoje lične obračune sa rodoljubima, u ovoj priči se susrećemo sa još jednim bitnim momentom za čitavu sagu o komandantu Marku. Osim neizostavne nadogradnje herojstva rodoljuba i isticanja hrabrosti prvog među jednakima, u ovoj ćemo avanturi imati priliku da se susretnemo i pobliže upoznamo sa dvojicom novopečenih Vukova, različite puti, različitog porijekla, ali zajedničke ideologije odnosno ljubavi i odanosti prema slobodi kao ultimativnoj civilizacijskoj tekovini. Drugim riječima, prvi put prisustvujemo neplaniranoj regrutaciji novih rodoljuba. Da ova priča nije samo proširivanje šablona ili ispunjavanje forme, dokaz je i činjenica da je, iako lišena značajnijeg prisustva vrlo bitnog lika Beti, te nekih upečatljivijih stalnih protagonista u serijalu, ona prepuna akcijskih scena i taktičko-strategijskih pokreta naše ekipe. Kao začin na vrlo pedantno spakovanu storiju treba napomenuti i humoristički dio, koji je jedinstven za kompletan serijal o Ontarijskim vukovima: po prvi put se „humorističke sekvence“ kako sam ih krstio, protežu na kompletnu epizodu, tj. ne zauzimaju samo određeni dio priče, nego se odvijaju od prve do posljednje stranice. Dakle, radi se o vrlo specifičnom broju, za koji će se ispostaviti da, osim što posjeduje suhi kvalitet i više od dovoljne doze zanimljivosti, sa tehničke strane predstavlja dotadašnji vrhunac serijala.

U utvrđenje na jezeru Ontario iznenada dolazi zamaskirani neznanac i Mark prepoznaje Reynolda, svog saborca u bici na Saratogi. Reynold je postao poručnik Američke vojske i nosi komandantu poruku od generala Washingtona. Kako su rodoljubi primjetili velike pokrete engleskih trupa iz pravca Kanade prema jezeru Ontario, Washington šalje brod sa ljudstvom i municijom kao podršku Vukovima. Mark i ekipa će krenuti na dogovoreno mjesto, ali će svjedočiti uništenju američkog plovila. Nakon što spase jednog brodolomnika, vojnika Millsa, ekipa se uputi prema prolazu Waskar – a Mark šalje Blafa po pojačanje nazad u tvrđavu. Stvari se zakuhavaju kada Mark sretne mladog Petera, sina poginulog rodoljuba, koji se pridružuje timu za odbranu prolaza Waskar ostavljajući majku samu kod kuće. Dalje, ekipa dolazi u krčmu „Kod lijepe Dženifer“, gdje će upoznati Fincha, gazdu plantažera koji je potegao čak iz Virginije da bi vratio odbjeglog roba, Gipsyja, i tu kompletiramo redove u pripremi navale Crvenih mundira, te čekamo na pojačanja. Da bi se dovoljno dobro spremili za odbranu prolaza, Mark i Žalosna sova otkriju mali most preko kojeg će vojska morati proći i odluče ga dići u zrak...

Tempo odvijanja radnje u ovoj je epizodi perfektno odrađen, pa se čini da apsolutno nijedna vinjeta ne služi kao dopunjavanje potrebnog prostora – pauze između akcijskih scena dotjerane su logičnim odmaranjem ekipe u kafanama i pregovorima o daljnjim potezima, a čak je i pomenuta humoristična sekvenca poslužila kao vezivno tkivo u čitavoj priči, ako se gleda iz tog ugla. Crtež je na standardnom nivou, vrlo precizan i detaljan, sa pregršt lijepih pozadina – ali i već konstatovanom shemom „mijenjanja servisa“ Guzzona i Sartorisa. U ovom trenutku, kada se malo pomnije prouči Markov serijal, moglo bi se reći da je jedina mana kod takve navike koju su esseGesse usvojili, a tiče se raspodjele poslova na crtežu, ustvari razlika u iscrtavanju likova – i to prije svih Marka i Žalosne sove. Doduše, zaljubljenicima u serijal to nimalo ne smeta, pa će se pravdati da su razlike neznatne i nebitne. Vizuelni dio u domenu gestikulacije je takođe odrađen jako dobro, pa se zbog količine dinamičnih scena stiče dojam o vrlo uzbudljivoj, akcionoj epizodi koja značajnije odskače od ostatka u tom periodu Markovih priča. Jedina zamjerka koju i nije trebalo spomenuti, već kad sa ovakvim hvalospjevima obasipam ZS#102, jeste lik „lijepe“ Dženifer, koja izgleda kao Beti u svojim 60im godinama i par njenih nekontrolisanih osmijeha dok se ubacuje u kadar, baš kao photobombašica. Ali, ja joj opraštam, upravo zato što liči na ostarjelu Beti.

Takođe je jako bitno spomenuti i dio u logičnom raspletu ove epizode. Taj „logični“ rasplet ili razrada scenarija koja je za mnoge stripoljupce „odbijajući“ faktor kad se spomene Markov serijal i nepravedan alibi u konstatacijama kako je Mark „strip za malu djecu“, u ovoj epizodi nema prostora za ozbiljnu kritiku. Naime, sve pomenute momente koji su iznikli kao proizvod čiste maštovitosti autora – ponavljam, regrutovanje rodoljuba iz različitih sredina, različitih tipova ličnosti i zajedničke želje za slobodom, taktičke kretnje u odbrani strateške pozicije u dubini teritorije, zezancije sa Flokom i Žalosnom sovom, pa i ključni momenat odbrane prolaza (mosta), pokrivene se jedinim ispravnim završetkom. Neki će reći da je falilo ranjenih i poginulih, ali tada ne bi bilo logike – naša se ekipa odlično „ukopala“ u mjestu i sasvim je normalno što su odbranili svoje položaje na način kako i jesu, u iščekivanju pojačanja. Ova epizoda će dakle, osim što po inovativnosti unutar serijala predstavlja vrlo bitnu prekretnicu u finom vajanju kvaliteta, očito postati jedan od nekoliko uspješnih okvira ili šablona po kojima će esseGesse dalje razrađivati detalje i koristiti postavke koje su u „Mostu iznenađenja“ donijele čisti uspjeh.

Naposljetku, zar to i nije čar Markovog svijeta? Konciznost, akcija s dozom humora, tj.jedna fina porodična atmosfera usred krvavog rata. Ovaj broj nudi upravo to, sve pomnoženo brojem propratnih likova i opet pomnoženo sa njihovim različitim karakternim osobinama koje su jedinstvene. EsseGesse možda i po prvi put u serijalu značajnije obraćaju pažnju na razradu sporednih likova i njihove osobnosti, da bi dočarali raznolikost oslobodilačkog korpusa, a sitni detalji o Finchu, Peteru i Gipsyju, pa donekle i o Jennifer kompaktno su utkani u fabulu, bez velikih i vidljivih propusta. Ovo praktično znači da i u ovom domenu serijal pravi korak naprijed i na neki način prestaje biti „naivna“ pustolovina i dobija dimenziju ozbiljnog stripa. Nije istina da će u budućim avanturama uspostavljeni, zabavni šabloni trpiti zbog psihološke razrade likova – ali će se uspostaviti određeni balans koji dodaje ukupnom kvalitetu serijala, zasigurno. Naslovna strana ovog broja takođe je jako lijepa. Iako predstavlja samo jednu sličicu u priči, a priča je tako zanimljiva da se moglo odabrati mnogo drugih, reprezentativnijih – ova zaslužuje moje simpatije isključivo zbog položaja/stava u kojima su naši junaci. Bez obzira na lošiju bijelu pozadinu i nešto slabije boje, ovo je praktično slika po kojoj sam upamtio famozni trojac iz tvrđave na jezeru.

KM LU 6b Crvene strelice

KM LU 7a Škot

10, 10, 10, 10