• Lo Scozzese
    KM SR 19

• Kronološki gledano 19. avantura.
  • Priča je originalno objavljena u ožujku 1968. godine.
  • Pojavljivanja likova: Mister Bluff (19), Žalosna Sova (19), Markov konj (19), Betty (17), Flok (12), Gipsy (2).
  • Gipsy se prvi put pojavio u prošloj epizodi serijala „Junaci“.
  • Statistika: 18. put smo s radnjom u utvrdi Ontaio. Ovo je 17. epizoda u kojoj imamo motiv napada skupine Ontarijskih vukova. Po 18. put se pojavljuju Englezi u serijalu. 9. put u serijalu čujemo pjesmu Ontarijskih vukova, a ovdje ju u duetu pjevaju Flok i Žalosna Sova. Mark je po prvi put u serijalu ranjen te po 5. put zarobljen.
  • Crtež (moje osobno mišljenje bazirano na razlikama koje prepoznajem, nepotvrđeni podaci):
    - Sinchetto (19), Sartoris (19), Guzzon (17)
    - Po stranicama, numerirano po Ludens izdanju:
    Sinchetto: 5-10, 16, 24-31, 35-36, 38, 40-41, 43, 48-49, 52, 54-58
    Sartoris: 17, 45-46, 53, 64, 68
    Guzzon: 11-15, 18-23, 32-34, 37, 39, 42, 44, 47, 50-51, 59-63, 65-67
    Total (neslužbeno/moje predvidanje):
    Sinchetto: 29
    Sartoris: 6
    Guzzon: 29
  • Mudrosti Žalosne Sove:
    - Onaj tko zna kamo ide neprijatelj, već je napola pobijedio.
    - Zmije posvuda svijaju gnijezdo i napadaju kad ne očekuješ.

Prošlo je već skoro dvije godine od trenutka kada sam pisao recenzije za sve 3 Blekove epizode unutar Ludensovog broja 98. Bio je to tada aktualan broj na kiosku, pa kako sam imao vremena, poželio sam napraviti malu promociju novog Ludensovog broja, a i cijeloga serijala. Ovdje bih izdvojio treću priču iz tog broja, priču koja je nazvana „Za trideset novčića…“. Scenarist te epizode napisao je priču koja se dobrim dijelom temelji na jednoj Markovoj. Iako je to možda loš potez jer pokazuje manjak kreativnosti kod scenarista, ipak mene je baš zabavila jer nikako nisam očekivao da ću čitajući tog Bleka u sjećanju prizvati i čitavu Markovu priču na kojoj se ona temeljila. I eto sada, gotovo dvije godine nakon što sam recenzirao „plagijat“, stigla je prilika da napišem riječ – dvije i o originalnoj priči. Priči koju su napisali trojac EsseGesse i koju je zatim Consoli obradio u Blekovoj „Za trideset novčića…“.

Kako sam već i u toj Blekovoj recenziji naveo dosta sličnosti između ove dvije priče, ne bih se htio ovdje ponavljati, tako da će osvrt biti usmjeren isključivo na komentar „Škota“. Jedino odmah mogu reći, da ako Vam se svidjela ova priča, slobodno zavirite i u tu Blekovu. Ako ništa drugo, da malo usporedite ove dvije epizode.

„Škot“ je priča koja je svijetlo dana ugledala u ožujku 1968. godine. Iako je to jedna od ranijih priča serijala, već sada nam je jasno kako će u velikoj mjeri na serijalu biti zastupljeni izdajnici i špijuni. Mnogi će uputiti zamjerku neponovljivom triju upravo zbog toga što su se (pre)učestalo bavili s takvom tematikom na svojim serijalima, no u gomili takvih priča, uspjeli su isprofilirati neke veoma originalne ideje. Upravo u ovoj priči svjedočimo jednoj takvoj. Identitet izdajice ovdje pada u drugi plan zbog misterija koji obavija tajanstvenog Škota.

No, krenimo redom. Radnja ove priče započinje u Arowgateu, izmišljenom gradiću u okolici jezera Ontario koji su okupirali Englezi. Mister Bluff i Žalosna Sova, zajedno s Flokom, se skrivaju u ruševnoj kući koja se nalazi tik uz vojarnu Engleza. Ono što je trebalo biti dobro mjesto za proučavanje neprijateljskog gibanja, postalo je savršeno! Zahvaljujući Floku, uz malo humora, naši junaci dolaze u podrum neprijateljske jazbine gdje mogu čuti zanimljive stvari iz zapovjednikova ureda. Pa tako saznaju za postojanje izdajice, međutim ne znaju tko je u pitanju, a jedino što dodatno saznaju je da su trojica vođa domoljuba Mac Duff, Bristow i Fosset u opasnosti. Za razliku od drugih priča u kojima imamo nekoliko sumnjivaca pa između njih treba mozgati tko bi mogao biti tražena osoba, ovdje imamo malo drugačiju situaciju. Tijekom prvih događaja u gradu, naši junaci nailaze na Mac Duffa mrtvog, a drugu dvojicu domoljuba spašavaju u zadnji čas. Daljnja istraga pokazuje kako iza svega stoji tajanstveni Škot. Škot koji izdaleka liči na poginulog Mac Duffa, te ima isti glas i odjeću kao on. Problem je samo u tome što je on mrtav.

Epizoda „Škot“ dovući će naše junake pred novu situaciju. Čitatelji mogu zajedno s njima mozgati postoji li neki drugi Škot u priči, ili je Mac Duff uspio nekako čudesno oživjeti. Na žalost, Dnevnik je ponovno po svoje prevodio ovu priču pa nam tako u naslovu servirao rješenje i time ubio intrigu generacijama čitatelja koji su u sedamdesetima odrasli čitajući Marka. Srećom pa se Ludens drži originalnog prijevoda!

Rasplet nam donosi razrješenje situacije sa Škotom te zaključivanje računa s izdajicom. Pritom se radnja seli na nekoliko lokacija, pa uz spomenuti Arowgate, kasnije dolazimo do još jednog gradića – White Fallsa. Opet je riječ o izmišljenom gradiću, ali valja pohvaliti autore da su se sjetili imenovati lokacije jer su to često puta znali zaboravljati. Uz to, dio radnje se odvio na rijeci San Lorenzo, što bi trebao biti naš prijevod za rijeku St. Lawrence koja je jedna od najvećih rijeka u Sjevernoj Americi. Rijeka predstavlja prirodnu granicu između SAD-a i Kanade, a kako izvire upravo u jezeru Ontario, predstavlja dostojnog kandidata za radnju neke Markove epizode.

Definitivno ponešto drugačija priča koja se možda neće ni svidjeti dijelu čitatelja, a meni jedino kraj nije baš sjeo. Uz to je smatram i veoma originalnom, kao što ju je vjerojatno i Consoli smatrao originalnom u trenutku kad je „posuđivao“ ideju za scenarij. U prvi plan ponovno dolazi izraženi humor, prvo na početku u podrumu Engleza, a zatim i na relaciji Žalosne Sove i Floka. Ovoga puta, osim „ratnih“ scena između njih dvojice, možemo vidjeti i jednu scenu koja se pamti neovisno o tome koliko stripova pročitate! Kako je došlo do nje? Vjerujem da ste se nedavno nakon izlaska recenzije „Junaci“ kolege Salkana, prisjetili prethodne epizode u kojoj upoznajemo Gipsyja, prvog tamnoputog Ontarijskog vuka. Gipsy je začuđujuće dobio manju ulogu i u ovoj epizodi, ali nakon nje pada u zaborav te sam poprilično siguran da se više ne pojavljuje u Markovim avanturama. Ipak, ovdje nam je odservirao scenu za pamćenje zahvaljujući svom piću koje zove „budumpah“ ilitiga spona prijateljstva. Čudni nazivi, ali siguran sam da je većina čitatelja također u nekom dijelu svog života konzumirala ovo piće, a vjerojatno se i nakon toga našla u sličnim scenama.

Još napomena i kako ovo nije prvi put da su autori posegnuli za likom osebujnog Škota u svojim djelima. Štovatelji njihovog opusa sjetit će se odmah „Škotskog mačevaoca“, 16. serije Blekovih avantura, kod nas objavljenih upravo u 16. Ludensovom broju. U 3. avanturi tog broja upoznajemo se s jednim drugim Škotom, ali taj je posve drukčijeg kova od Škota iz ove priče. Ono što ovdje jedino malo upada u oči je to kako su obojica Škota naglašeno „Škoti“ pa mi čitatelji nemamo apsolutno nikakvih sumnji oko njihovog identiteta. Još im ne mogu ni zamjerati za Blekovog Škota budući da je on tada upravo došao u Ameriku iz Europe, ali dojma sam da Markov Škot već godinama živi na području Ontarija pa je malo vjerojatno da se kroz period nije uspio asimilirati među ondašnje stanovništvo i da nije počeo nositi tipičnu odjeću kao drugi građani. Nije nešto što zamjeram epizodi (tim više što tako nešto možemo i u Zagoru vidjeti koji je kod dijela čitatelja na glasu kao ozbiljniji serijal – ali stvarno koliko ozbiljan?), ali svakako je zanimljivo za prokomentirati tu naglašenost u odjeći. Smatram kako bi čitateljima za potpuni doživljaj bilo dovoljno samo ono da baca uzrečicu „Stare mi Škotske!“ i da ima te škotske brčine.

Crtež odrađen kao i inače u maniri našeg trojca. Rekao bih na prvu kako je sve standardno odrađeno, međutim, naknadnim proučavanjem tabli, utvrdio sam kako je Sartoris nacrtao dvije table manje nego inače, što je pak rezultiralo time da su druga dvojica dobila svaki po jednu tablu više. Dakle, skoro pa uobičajena situacija. Po pitanju naslovnice nemam nekih posebnih komentara. Riječ je o standardnoj naslovnici serijala. Ništa spektakularno, ali solidno sa Škotom u prvom planu.

Za kraj pogledajte i jednu vinjetu u boji. Koji užitak vidjeti Marka u koloru! :)

KM LU 6c Most iznenađenja

KM LU 7b Nestanak svetog štita

7, 8, 10, 3

Upravo iz Ivanove recenzije Bleka "Za trideset novčića..." saznao sam za ovu priču iz koje je Consoli doslovce sve preuzeo za potrebe svoje priče. Moram odmah istaknuti da mi je naslovnica spoilala onaj glavni iznenađujući element - tko je taj izdajica, pa čak i sam naslov epizode ne ide u prilog tome, iako sam u jednom trenutku sumnjao i „tješio“ se da Škot ima možda nekog svog zločestog dvojnika koji je zauzeo njegovo mjesto. Ako maknem te primjedbe postrance koje malo kvare potencijal epizode, priča je dobra, a najviše mi se svidjelo kako se Blaf fino najeo na tuđi račun, odnosno na račun Engleza 😂 A i ono kako mu Flok sve živo donosi za jesti i piti, Blaf onako nonšalantno kao da je to normalna stvar, a Žalosna Sova sav u čudu 😁 Ovo je isto jedna od onih epizoda poslije koje morate i sami nešto prigristi. Također, ono što pozitivno želim još istaknuti da mi je drago što smo dobili i malo učešće Gipsyja iz prethodne epizode (što mi je osobno važno zbog tog kontinuiteta jer volim takve stvari u stripu), a i zbog dijela kada smo Žalosnu Sovu i Floka vidjeli kao najbolje prijatelje (slika 3 u recenziji), barem na trenutak, a sve zbog tog „čarobnog“ napitka Gipsyja 😁

05.03.2024
    12:43:00 sati

5, 8, 9, 7

Ove rane Markove epizode su bilo prilično jednostavne, ali ipak su imale neku dobru atmosferu.

05.03.2024
    14:43:00 sati

10, 10, 10, 10

Šteta što ocijena nije veća.

05.03.2024
    15:19:00 sati
    srlekralj

7, 5, 7, 8

Pa, ne mogu se iskreno baš složiti sa kolegama da je ovo epizoda za visoke ocjene. Prvo što mi kumuje takvom stavu je relativno labilan crtež i veliki broj vinjeta koje su crtane "lijevom rukom", sa dosta pogrešaka - što kulminira na LUD#30 stranici, koja izgleda kao da sam je ja crtao (pogotovo Mark). Nemam problema sa variranjem crteža, jer je u velikoj većini epizoda to variranje podnošljivo, ali kada se iskombinuje sa nešto tanjom pričom, onda mi malo zasmeta. To što je glavni antagonista odmah podcrtan i naglašen, trebalo je biti izvijugano kroz neki neočekivani rasplet, i sve mi se čini da je namjera ispočetka bila upravo to - da nas nekako iznenade, ali mi se čini isto tako, da je priča krenula nizbrdo u trenutku kad se ekipa razdvaja i kada Mark ide tražiti dvojicu rodoljuba, a ostatak ekipe doktora. Dakle, ima tih očiglednih natuknica koje su malo očiglednije no inače, zato i dajem slabije ocjene od prosjeka. Osim toga, konačni obračun nije urađen na nivou prethodnih epizoda, pa mogu komotno reći da je ovdje negdje i krenulo sa značajnijim oscilacijama u kvalitetu. Bez obzira na te manjkavosti, Markov serijal je čista zabava i ne bi trebalo zamjeriti genijalcima iz Torina na ponekom promašaju. Ipak nas njihove avanture uvijek iznova oduševljavaju. Kolorisane vinjete sjajno izgledaju, već dugo zamišljamo luksuzne reprinte u boji. Ivanove recenzije sve bolje i bolje, ova je jasna, precizna i koncizna, kakav je ustvari i svaki Markov broj. Odlično!

05.03.2024
    18:18:00 sati

6, 6, 9, 6

Odrađeno, bez velikih uzbuđenja.

05.03.2024
    19:34:00 sati

7, 7, 10, 10

06.03.2024
    13:27:00 sati

7, 5, 9, 4

Nažalost, naslovnica i naziv epizode odmah stvaraju probleme i uskraćuju nam dobar dio draži čitanja epizode.

Tematika je najčešća viđena i načelno meni prihvatljiva, ali moralo se to sve bolje odraditi. Naime, koliko god ima spojlersku naslovnicu (zato niska ocjena), u startu pomislimo da imamo tri sumnjivca i da će tu biti "nečega", nekih istraga, detektivizma, ali EsseGesse vrlo brzo oslobađaju sumnje dva domoljuba jer su na početku izloženi napadu Engleza. Naizgled, prvi je oslobođen Škot jer je on kao poginuo, ali ima tu previše detalja koji su nepotrebni ili ih barem nije trebalo biti toliko, kao što su činjenica da se on odmah nije svidio Floku pa ono da mu Bluff prepoznaje glas dok razgovara s engleskim zapovjednikom pa vide tipične čarape itd. Možda je postojala nada da ga je netko četvrti odlučio izigravati, ali iluzorno je bilo takvo nešto očekivati.

Zbog svega navedenoga, najbolji dio priče su mi zapravo te početne stranice. Početak je baš dojmljiv, rupa koja vodi do skladišta Engleza, a nakon čega Bluff i Sova čuju zanimljiv dijalog... Pozitivna stvar je što su autori odlučili serijalu dati i određeni kontinuitet pojavom Gipsyja.

09.03.2024
    10:17:00 sati

6, 7, 8, 6

Iako je naslovnica veliki spoiler epizode, i bez nje se znalo tko je glavni negativac. Epizoda je zabavna (npr. kada Flok pronađe hranu) i naivna (kada zarobe Marka i vežu ga umjesto da ga ubiju). Odlična recenzija, evo nisam znao da se trojac esseGesse ovako šareno raspoređivao tko će uraditi koju stranicu, valjda sam u nekoj svojoj dječačkoj naivnosti mislio da su svaku tablu radili zajedno. Ali imali su uvijek dovoljno sličan stil da se (skoro) i ne primijeti razlika u njihovom crtežu.

13.03.2024
    13:50:00 sati

• Osvetnička braća