Nestanak svetog štita

KM LU 7b | 64 str.

Pawneeji su otkopali ratne sjekire. Mark spašava nepoznatog trapera kojega gone Englezi. U otkrivanju neobičnih dešavanja oko tvrđave, neustrašivi komandant Vukova s Ontarija susreće starog prijatelja iz djetinjstva, Tabasku.

• Sveti ščit
    KM BUC 21
  • Škot
    KM LU 7
  • Nestanak svetog štita
    KM ZS 104

• Lo scudo sacro
    KM SR 20

• Ovo je 20.epizoda serijala i u Italiji se štampa u aprilu 1968.godine. Dnevnik je u Zlatnoj seriji #104 štampa u julu 1972.godine. Ludens ovu priču objavljuje u 7.knjizi u junu 2006.godine. Prije Ludensa, ovu epizodu štampa i Bucik, 2002.godine.
  • U vrijeme objavljivanja ove epizode, tj.1972.godine, paklica cigareta domaće proizvodnje u bivšoj SFRJ košta 2 dinara. Ovaj broj je koštao 3.
  • Pawnee Indijanci su naseljavali područja Nebraske, sjevernog Kanzasa, a njih oko 3.600 trenutno živi u Oklahomi. Pretpostavlja se da je Pawneeja na početku XVIII vijeka bilo oko 60.000. Prvi sukobi sa sunarodnicima Dakotama i Čejenima dešavaju se sredinom tog stoljeća, kada se pobrojana plemena pod pritiskom promicatelja napretka i civilizacije sele sa Velikih jezera na zemlje Pawneeja. U isto vrijeme, na južnoj strani svoje teritorije Pawneeji ratuju i sa Komančima i Kajovama. Pawneeji su žrtve oprobanog „tihog genocida“ evropljana na „novim zemljama“, jer zbog boginja i drugih bolesti koje se koriste kao oružje, broj ovih domorodaca opada na oko 4.000 sredinom XIX vijeka. Danas su Pawneeji priznati od strane Federalne Vlade SAD-a kao Narod, a sjedište im je u gradu Pawnee, Oklahoma. Poglavica Pawneeja (u mandatu do 2025.godine) je Morgan Little Sun iz porodice Kitkahaki. Danas Pawneeji u svom vlasništvu, između ostalog imaju i dva kasina, dvije benzinske pumpe i jedno odmorište za kamione.
  • Sveti štit, prema opštim saznanjima, treba da predstavlja jedan od najvažnijih simbola u indijanskoj tradiciji, no prema zvaničnim podacima na internetu to nikako nije istina. Istina je kako štitovi jesu dio njihovog folklora, ali se njihova važnost nikako ne može porediti sa simbolima poput totema. Na stranici može se vidjeti i zastava Naroda Pawneeja, i utvrditi porijeklo simbola na istoj.
  • Geografske lokacije poput Lark Towna i doline Wildcat ne postoje u SAD-u, barem u zvaničnim podacima. Glavni grad države New York, Albany, koji je takođe nacrtan u ovoj epizodi ima jedan blok koji se naziva Lark Street, ali nema direktnih poveznica sa lokacijom koju su nam esseGesse ovaj put servirali. Takođe, dolina Wildcat se spominje u drugoj američkoj državi, Indiani – blizu grada Lafayette, a to je prilično daleko od našeg Ontarija.
  • Prvi zabilježeni domoroci u području oko Albanyja, NY su Irokezi i Mohikanci. Mohikanci ovo mjesto nazivaju „PEMPOTOWWUTHUT-MUHHCANNEUW“, što prevedeno znači: „OGNJIŠTE MOHIKANSKOG NARODA“. Prvi bledoliki uzurpatori koji otimaju tu katastarsku opštinu su Holanđani, 1609.godine, dok naselje dobija status grada tek 1686.godine.

Kada već osvajate tuđu zemlju i ulazite u totalni rat sa domicilnim stanovništvom, a u naletu ste s namjerom zatrti svaki trag postojanja svega prije vas, naravno da ćete se služiti svim sredstvima, smicalicama i prevarama nedostojnih humanom poimanju življenja. Na mjestu gdje se odvija radnja u pričama o komandantu Marku i njegovim Vukovima sa Ontarija, prije engleskih okupatora – koji su prikazani kao Crveni mundiri i kompletna ta vojno-obavještajna instanca, ali i prije Marka i ostalih bledolikih koji žive u Americi, postojao je neko. Na tom teritoriju živjeli su tzv.“domoroci“, upamćeno po zapisima i predanjima, a prenošeno i usmenim putem, zemlja koju su naselili „kolonizatori“ iz Evrope mahom je bila na korištenju od strane Indijanaca. Kažem namjerno „na korištenju“, jer ni sami Indijanci – domoroci nisu kroz svoje vjerovanje i folklor uzimali pravo vlasništva nad istom. Čak i moderno (anglosaksonsko ni bilo koje drugo) pravo odvajaju razliku između prava na korištenje i posjedovnog prava. Ne ulazeći dublje u filozofiju indijanskih vjerovanja i tradicije, kroz pismena i usmena predanja nam je odavno jasno kako su crvenokošci bili možda i posljednja rasa koja je svakim svojim pokretom, gestom i življenjem dokazivala da je samo dio prirode i da ni na koji način ne želi i neće pomjeriti savršeni balans u četverouglu priroda-ljudi-životinje-biljke. Takođe nam je jasno da, bez obzira na surovost i donekle opravdan termin „divljaštvo“ koji su domorocima prikačili „kolonizatori“, evropski ultrabarbari, Indijanci nisu mogli preživjeti napredak tehnologije kojim su se bledoliki razmahali i pomoću kojeg su otimali tuđe zemlje i brisali sa lica Zemlje svaki trag o postojanju onih prije njih. A kada već spominjemo raznorazne smicalice i prevare kojima su se u Bonelijevom serijalu o komandantu tvrđave na Ontariju služili okupatori, u legendarnoj 20.epizodi se susrećemo sa pojmom „indijanskog svetog štita“.

Tokom povratka u tvrđavu, Blaf, Žalosna sova i Flok bivaju iznenada napadnuti od strane grupe Pawneeja i jedva se spašavaju. Nije im jasno o čemu se radi, jer u tom periodu Pawneeji su zakopali ratne sjekire. Malo dalje u dubini teritorije, Mark patrolira šumom i nailazi na trapersku kolibu koju opsjeda grupa Engleza. On nekako uspijeva pomoći usamljenom braniocu i prije no što na kolibi izbije požar, potjera Mundire u bijeg. U pokušaju izlaska napolje, zapaljena greda odalami trapera u glavu i Mark ga transportuje u tvrđavu na oporavak. Nažalost, traper je izgubio pamćenje od pomenutog momenta i ne može da se sjeti ni svog imena, a kamoli zašto su ga Englezi napali. Nakon što je ekipa pronjuškala po okolnim naseljima i nisu uspjeli pronaći nikakve informacije o nesretnom traperu, u tvrđavi se pojavljuje nepoznati par koji tvrdi da su brat i supruga istog. Ispostaviće se da se radi o pokušaju prevare i o engleskom kapetanu Hallu i glumici Alice, koji su dobili zadatak da trapera prebace u komandu. Marku je situacija vrlo sumnjiva, kako je traper vrlo tražena osoba, te se dosjeti profesora Spencera iz Albanyja, koji bi nesretniku mogao pomoći da vrati pamćenje. Na putu do Albanyja ekipu zaskoči engleska zasjeda, ali ih spasi El Gancho. Tek tada se traper dosjeti doline Wildcat, pa Mark ide u izvidnicu. U šumi se nalazi selo Pawneeja koje Englezi huškaju na rodoljube, tvrdeći da posjeduju njihov sveti štit. Sreća u nesreći je ta da Pawneeje predvodi mladi poglavica koji je odrastao sa Markom, Tabaska.

Prije svega se mora reći kako nije slučajno da ova epizoda uživa ugled među fanovima serijala. Na stvorenu legendu o teško nabavljivoj svesci u Dnevnikovoj Zlatnoj seriji, što zbog niskog broja, što zbog malog tiraža, mora se dodati par zapažanja o tehničkoj strani priče. Osim što je zaista zabavna, te u poznatom moderato cantabile ritmu tipičnom za serijal ima određenu dinamiku, ova je priča pravi mali biser po svojoj jednostavnosti. Konciznost, koju sam davno podvukao kao najbitniju značajku kompletnog serijala o Marku, u ovoj avanturi dobija završne obrise. U ovoj priči praktično je uokviren šablon koji će se koristiti do samog kraja serijala. Ova avantura ne nudi nijednu jedinu nepotrebnu sitnicu koja će se znati pojaviti tu i tamo, iz razloga popunjavanja forme ili prenaglašavanja nekih tema koje će biti osnove fabule. Dakle, „Nestanak svetog štita“ nudi ljute Indijance, našu ekipu u obavljanju svakodnevnih zadataka prožetim šalama, ozbiljnost teme oslikanu u anonimnom traperu koji je izgubio pamćenje – a vrlo je bitan Englezima, i same Engleze kao neprijatelja koji na sve moguće načine steže mrežu koju je davno ispleo, ali mu se počinje labaviti. Konstrukt priče, dakle, savršeno je postavljen i da nije sitnih nedostataka koji se ogledaju u ipak pretjeranoj naivnosti nekih scena poput engleskog vojnika koji satima glumi da je mrtav i prisluškuje šta Vukovi zbore, ova priča bi se mogla kvalifikovati za top10 serijala. Ali ni te sitnice ni ta činjenica da ovo ipak nije vrhunac torinskog trolista, ne oduzimaju notu zabave i zanimljivosti koje nudi. Sama ideja o fokusiranju pažnje na jedan vrlo važan elemenat u domorodačkoj tradiciji kao što je „sveti štit“ uzdiže rejting epizodi iznad prosjeka.

Osim navedenog, moglo bi se reći i da je crtež u dovoljnoj mjeri nadodao na natprosječno dobre ocjene – a i ta konstatacija u ovom momentu postaje šablon. Iako se radi o tek 20.epizodi, koja po svim matematičkim i logičkim mjerilima treba da označi ulazak u konstantniju, sređeniju fazu serijala, ne može se ne primjetiti da kadrovi i dalje pate određene „prljavštine“ i da autori još uvijek nisu izoštrili svoju izvedbu na max. Sreća je pa priča obuhvata sve moguće protagoniste, od Indijanaca preko lokalnih civila sve do Engleza, pa se Sartoris i Guzzon imaju čime pohvaliti – a i izbor lokacija je raznolik, što u suštini znači da i crtački gledano trojac uspostavlja potpunu kontrolu nad materijom i nekako od ovog trenutka zaista otvaraju fazu vrlo kvalitetnih radova. Naravno, nedostaci se u ogledaju i u pretrpavanju kadrova oblačićima i nedostatku mimike i kolutanja očima koje ćemo postepeno upoznavati kao redovan dio avantura, ali se postepeno i sigurno krećemo ka toj vrlo kreativnoj fazi. A da ćemo u bliskoj budućnosti krenuti sa sjajnim crtežima, dokazuje i eksperimentalna scena borbe pod vodom, koja služi kao nagovještaj daljeg korištenja pozitivnih ideja autorskog trojca. Naravno da su ovakve scene bile prilično česte u njihovim radovima na serijalima o kapetanu Mikiju, a pogotovo o Velikom Bleku, i kao takve nisu inovativne, ali se ova sekvenca ne može shvatiti kao omraženo „popunjavanje forme“ već kao čisti pokus u nadogradnji trilera i „zaslađivanju“ akcijskog dijela priče.

Naslovna stranica ovog broja je legendarna, kao i sijaset drugih o komandantu Marku, i kod ocjenjivanja ovog parametra praktično je nemoguće isključiti emociju. Ovaj kadar toliko znači da mu se svi sitni nedostaci jednostavno moraju oprostiti – kad je već označio generacije i generacije ljudi koji su odrasli na ovom i sličnim štivima.

KM LU 7a Škot

KM LU 9b Fakir Sudraka

9, 9, 10, 9

Rekao bih da je epizoda „Sveti štit“ još jedan dragulj u Markovom serijalu, imamo ovdje dosta tih dobrih začina koji idu u korist priče kao što je ta privremena amnezija onog lovca, a to njegovo stanje omogućilo je autorima da nas kao čitatelje drže u neizvjesnosti te da još neko vrijeme grade taj misterij s tim „svetim štitom“. Ovdje smo otkrili i mali dio Markove prošlosti i upoznali njegovog prijatelja Indijanca Tabasku iz djetinstva (pitam se sad, spominje li se taj Indijanac u onoj priči koja se fokusira na Markovu prošlost?), pa opet taj superpas Flok koji neprestano iznenađuje svojom sposobnošću, ali i onaj nesvakidašnji detalj kad Mark zaranja po taj „sveti štit“, skoro scene kakve znamo prije vidjeti u Zagoru ili recimo Mister Nou, nego što je to slučaj kod Marka. Primjećujem da autori u ovoj fazi serijala manje štede Marka, jer on češće biva ranjen, u ovoj, pa isto tako i u prethodnoj priči s onim Škotom. Ono što mi se također svidjelo je to da naši junaci nisu izigrani od onih dvoje uljeza koji su došli u utvrdu, Blaf ih je fino odmah prozreo. A tek onaj njegov šešir koji je trebao pokloniti Betty, ajoj..

Crtež igra ključnu ulogu u kvaliteti Markovih priča, posebno su dojmljive krupne vinjete koje obično idu na početku stripa (kao slika 1 iz Salkanove recenzije), ali i one koje trojac autora stavlja u scenama kad su naši junaci u direktnom konfliktu s neprijateljem. Osobito su mi impresivni prizori koji prikazuju sukob na šumskoj čistini, brdima ili u kombinaciji sa samim jezerom kako smo ovdje imali jedan primjer kad je El Gancho priskočio u pomoć (vinjeta na 103. stranici, Ludens 7 - edit: ova slika 3 u Salkanovoj recenziji), gdje smo kao čitatelji iz te krupne vinjete jasno mogli vidjet "iz zraka" i raspored naših junaka tijekom borbe s Englezima - Marka i Floka na jednoj strani, a malo niže dvojac Blaf i Žalosna Sova. Predivna, predivna vinjeta!

27.02.2024
    20:56:00 sati

9, 9, 10, 8