KM ZS 105

• Il Leone Nero
    KM SR 21

• Kronološki gledano 21. avantura.
  • Priča je originalno objavljena u svibnju 1968. godine.
  • Pojavljivanja likova: Mister Bluff (21), Žalosna Sova (21), Markov konj (21), Betty (19), Flok (14), El Gancho (9).
  • Statistika: 20. put smo s radnjom u utvrdi Ontario. Ovo je 12. epizoda serijala u kojoj se pojavljuje neki brod. Englesku fregatu možemo vidjeti po 2. put u serijalu. Prvi put smo se borili protiv nje u epizodi „Fantomski brod“. 19. epizoda u kojoj imamo motiv napada skupine Ontarijskih vukova. Po 20. put se pojavljuju Englezi u serijalu. 3. epizoda serijala u kojoj se pojavljuju crnci. Ranije smo mogli vidjeti Gipsyja u epizodama „Junaci“ i „Škot“. Bluff je po 7. put zarobljen u serijalu, a Žalosna Sova po 4. put.
  • Prva epizoda serijala u kojoj nema Sinchetta na crtežu.
  • Ludens str 143, Osborne izgledom podsjeća na narednika Kendalla koji se dosad u serijalu pojavio čak 3 puta u svojstvu glasnika. Epizode u kojima se Kendall pojavio: „Ontarijski vukovi“, „Uzbuna u utvrdi“ i „Crvene strelice“.
  • Drugu epizodu zaredom se spominje grad Albany, no jednako kao i u epizodi „Sveti štit“, tako ni ovdje nismo posjetili Albany.
  • Lud str 152, orca – skretanje broda u smjeru puhanja vjetra.
  • Obračun u krčmi „Galija“ protiv Karnakovih momaka podsjeća na obračun u krčmi „Kod iskrenih prijatelja“ iz epizode „Zaljev groma“.
  • Ludens str 186, tajni udarac gusara Kobre je standard kod EsseGesseovih likova koji se vole igrati s mačevima.
  • Crtež (moje osobno mišljenje bazirano na razlikama koje prepoznajem, nepotvrđeni podaci):
    - Sinchetto (20), Sartoris (21), Guzzon (18)
    - Po stranicama, numerirano po Ludens izdanju:
    Sinchetto: /
    Sartoris: 142, 155, 157, 163-164, 179, 191, 200
    Guzzon: 137-141, 143-154, 156, 158-162, 165-178, 180-190, 192-199
    Total (neslužbeno/moje predvidanje):
    Sinchetto: /
    Sartoris: 8
    Guzzon: 56
  • Mudrosti Žalosne Sove:
    - Samo jedno može zaustaviti jezik jedne skvo. Jezik druge skvo.
    - Brbljava žena bijela, to ti je nesreća cijela.
    - Bijela skvo u utvrdi, čuvaj se smrti!
    - Skvo pametna koja bježi, tisuć jada u njoj leži. - Bijela skvo u utvrdi, čuvaj se smrti!
    - Skvo zaljubljena i tvrdoglava… Nesreća teška i rogata.
    - Kad su na brodu žena i pas, ništa ti ne može dati spas.
    - Skvo koja brblja, nevolja već srlja.
    - Ako sa psom i nekom skvo odeš na more, mogu te zadesiti samo noćne more.

U ratu su uvijek potrebne dvije stvari. Prva stvar je oružje i municija koja ljudima omogućuje da se suprotstavljaju svojim protivnicima, a druga je ljudi koji bi nosili to isto oružje te ratovali protiv neprijatelja. Nije ni čudo da se velik broj priča serijala specijalizirao za potragu za oružjem ili novcem kojim bi se to isto oružje moglo i kupiti. Upravo jedna od prvih recenzija koje sam napisao za site je imala tu tematiku. Doduše, nije bila riječ o Marku, već o Velikom Bleku koji je unutar 3. Ludensovog broja pod nazivom „Gusari“ morao otići na Jamajku po oružje za borbu za slobodu. Znamo već i svi kako je Mark zapravo „naprednija“ verzija Bleka, a kako su obojica djelovala u istom vremenskom razdoblju, ne čudi onda niti to da se neke teme ponavljaju. Tako i ovdje imamo nešto slično. Mark mora otići na Antile po oružje. Iako je bilo još puno priča s ovom tematikom, smatram kako je najrelevantnije usporediti ove dvije priče, budući da obje imaju egzotičnu morsku lokaciju do koje treba doći te obje imaju par odredišta na kojem se može ugrabiti oružje. Tri su odredišta u pitanju u obje priče. No, ova epizoda ima nešto što Blekova nema.

Kako sam gore napisao, druga potrebna stvar u ratu su ljudi, novaci koji bi nosili oružje i ratovali. Vrata utvrde Ontario su stalno otvorena za sve nove borce za slobodu koji se žele pobuniti protiv ugnjetavanja crvenih odora. Međutim, ni Mark ni ekipa nisu bili spremni na jednu stvar – na ženskog novaka.

Grofica Kerkadiou razlog je zašto nikad nisam nešto pretjerano volio ovu priču. Riječ je o veoma iritantnoj osobi koja je došla u utvrdu Ontario s odlučnom željom za novačenjem među Vukove. Uz to, pokušava se vezati i uz Marka, pa nam autori ubacuju i malo ljubomornih scena s Betty u prvom planu. Nešto što ćemo i kasnije u serijalu ponekad viđati, ali uspjelije nego ovdje. Uz osobine koje je krase poput velike brbljavosti, neposlušnosti i odlučnosti, grofica je baš tip žene koju bi svaki muškarac htio izbjeći u stvarnom životu, a vjerujte mi na riječ, htjet ćete je izbjeći i u stripu. Jedina stvar koja joj ide u plus je činjenica da smo zahvaljujući njoj mogli pročitati iznimno puno oštroumnih mudrosti Žalosne Sove na račun takvih skvo. Ugh!

Odlazak na Antile u potragu za oružjem nam automatski stavlja i El Gancha u prvi plan. Kao netko tko je cijelu svoju mladost proveo gusareći u tom predjelu, vrhovno zapovjedništvo nije dvojilo oko toga da je upravo on prava osoba za tu misiju. I tako, naši junaci, predvođeni El Ganchom kao kapetanom broda „Serapis“ odlaze prema Antilima. A s njima naravno ide i antipatična grofica koja se ukrcala na brod kao slijepi putnik.

Putovanje je sve samo ne mirno zahvaljujući „nepoznatom“ izdajici i sabotažama s kojima se naši junaci moraju neprestano suočavati. Namjerno stavljam riječ nepoznati u navodnike jer autori se ovdje nisu niti trudili oko skrivanja identiteta izdajice. Praktički, kad god se naši junaci pitaju kako je moguće da im se nešto desilo, odmah vinjetu iza toga se na sceni pojavi jedna osoba. Ta osoba će svima biti sumnjiva od samoga početka, a ako je i bilo nekih dilema, šlampavi Ludensovi prevoditelji su sve riješili budući da u jednom trenutku (str 172, 4. vinjeta) prevode razgovor izdajice na način da su automatski odali rod osobe. Pogledao sam kakva je situacija u Dnevnikovom izdanju, i koliko god ih inače kritizirao, moram ih pohvaliti što su uspjeli prevesti razgovor bez da su odali tu ključnu stvar. Ali kažem i bez toga nema nikakvih tajni, identitet sabotera je očit. Smatram da su autori ovdje itekako trebali ponuditi malo više neizvjesnosti pa bi priča automatski bila i bolja.

Na Antilima upoznajemo i široku galeriju likova koji su većinom El Ganchovi stari znanci. Baš i ne prijatelji, ali svakako znanci. Vidimo da je stari gusar izgradio impresivnu karijeru tokom svog boravka tamo pa ga se i godinama kasnije bez problem sjećaju. Baš bih volio da smo dobili i neku posebnu epizodu serijala u kojoj bi nam El Gancho opisao neku svoju veću pustolovinu. Smatram kako je bilo potencijala za takav potez!

Možda bi se čitatelj mogao zapitati i otkud dolazi ovakav pomalo čudni naziv epizode? Da bi shvatili to, morate se strpjeti do zadnjih 10-ak stranica priče i dolaska na otok Asuncion. Tamo upoznajemo Lava i moje je mišljenje kako je riječ o osobi koja je nebitna za epizodu. Isto kako se priča zove „Crni Lav“, ona se mogla zvati i „Gusar Kobra“ po liku kojeg smo upoznali koju stranicu ranije. Može biti da su autori se htjeli uhvatiti za kakav zvučniji naslov koji bi iskočio od standardnih, ali smatram kako su ovdje pogriješili s tim naslovom. Zanimljivo je recimo i to kako je Dnevnik često umjesto dobrog originalnog naslova priče stavljao neki svoj i to najčešće tamo gdje nije trebao. Ovdje bi neki alternativniji naslov mogao bolje proći jer ima puno opcija koje bi bolje pasale epizodi, ali baš tu su se i oni držali originala.

Crtežu maksimalna ocjena, iako je pomalo drugačiji nego inače. Možda ste i sami primijetili tokom čitanja, ali veliku većinu priče je nacrtao Guzzon. Njemu je tu i tamo pomogao Sartoris. Osim standardnog broja tabli koje je Sartoris nacrtao, čini mi se da je čak uskočio i na ponekoj Guzzonovoj. Pa tako npr, stranicu 150 u Ludensovom izdanju je nacrtao Guzzon što je vidljivo po brojnim stvarima, ali 3. vinjeta mi je sumnjiva po tom pitanju i spreman sam se zakleti kako je nju upravo Sartoris nacrtao. Sinchetto je ovoga puta dobio poštedu i njegovih tabli nemamo u ovom broju što se dijelu čitatelja vjerojatno neće ni svidjeti budući da mi se čini kako upravo on najbolje i kotira kod njih. Ovo je zanimljiv kontrast naspram prethodnoj epizodi, budući da je u priči „Sveti štit“ Sinchetto nacrtao veliku većinu tabli, Sartoris odradio svojih uobičajenih 8, a Guzzon bio na odmoru.

Sama naslovnica mi je dobra. Zapravo je prilično atraktivna, jedino je ovaj lik koji leži u nesvijesti ispao pomalo čudno. Kao i uvijek, naslovnicu u crno-bijeloj verziji možete vidjeti i unutar Ludensovog izdanja na 136. stranici i uvijek sam mislio kako na njoj Flok ima neku čudnu kapicu na glavi. Tek kad sam je vidio po prvi put u boji sam shvatio kako je zapravo riječ o nozi tog lika. Uglavnom, naslovnica prikazuje aktera iz naslova epizode pa je čitatelj može automatski povezati s ovom epizodom. Volim kad je naslov epizode usklađen s naslovnicom. Naravno, još bih više volio i da je sve skupa usklađeno s radnjom i da se Lav kud i kamo više pojavljivao u priči.

Ova priča je meni osobno jedna od lošijih u serijalu. Imala je svakako potencijala jer motiv potrage za oružjem je dobar, a također je pohvalno i što se za lokaciju odabralo jedno malo egzotičnije mjesto. Svaki odmak od uobičajenih tema i rutina je poželjan. No, relativno dobra ideja je upropaštena s lošijim scenarijem. Tako da jedino čega ćete se sjećati nakon čitanja je taj iritantan lik grofice Kerkadiou, a ona definitivno nije žena koju bi itko volio pamtiti.

KM LU 7b Nestanak svetog štita

KM LU 8a Pobedonosni marš

8, 3, 9, 3

Pustolovine Marka koje uključuju El Ganchoa obično su mi drage, posebno kad on ima značajnu ulogu u priči, no ova mi nije bila posebno dojmljiva, uglavnom zbog iritantnog ženskog lika, „grofice Kerkadiou“. Njezino učestalo pojavljivanje, naročito u onom dijelu na Antilima, učinilo je priču zamornom. Očekivao sam puno bolju priču, s obzirom na urnebesan uvod i obećavajući lik „grofice Kerkadiou“. Volim vidjeti ljubomoru kod ženskih likova, poput naše Betty, što trojac autora ponekad sjajno prezentira u Markovim pričama, a na trenutke mi je bilo žao Betty jer je mislila da će je grofica zamijeniti. Po dolasku na Antile, priča mi je tu nekako izgubila na kvaliteti, ali ipak je bilo zanimljivo vidjeti reakciju likova kad se El Gancho vratio „kući“, posebno kako su svi imali strahopoštovanje prema njemu i njegovoj kuki. Naslov „Crni Lav“ mi nije bio također jasan jer je lik gotovo nebitan za priču, a pojavljuje se vrlo kratko (a autori ga čak stavili i na naslovnicu!?).

13.05.2024
    20:32:00 sati

5, 5, 7, 7

Definitivno jedna od lošijih Markovih epizoda. Ima, naravno svoje čari, eto - iako su promašili sa naslovnicom, ipak je lijepo nacrtana. Priča ispod svakog prosjeka, a rasplet za kante za smeće. Nevjerovatno je kako je Crni lav jedan od najteže nabavljivih Markova u ZS, ali to svakako nema veze sa kvalitetom priče, već garantovano sa tiražom.

13.05.2024
    21:17:00 sati

10, 10, 10, 10

13.05.2024
    21:33:00 sati
    srlekralj

4, 2, 9, 2

Razočaravajuće.Više loše, nego promašeno. Preskočiti.

14.05.2024
    14:56:00 sati

Ukupna ocjena 45%

2, 4, 7, 6

Bez veze, djetinjasta priča. Čak i za Markove standarde, ovo je loše. Šteta je što u serijalu nikad nije bilo objašnjenja šta su tačno Blaf i El Gančo radili na Antilima.

14.05.2024
    15:39:00 sati

5, 4, 7, 7

Ženska je bila preočiti negativac, a crnci preloši negativci. Jedna od slabijih epizoda.

14.05.2024
    18:08:00 sati

6, 5, 8, 10

14.05.2024
    20:49:00 sati

10, 10, 10, 10

15.05.2024
    17:50:00 sati

6, 4, 9, 7

Definitivno jedna od najslabijih epizoda u serijalu. Negativac je baš "nepoznat", a ostatak scenarija kao da je iskorišten da zainteresira čitatelje za Bluffovu i El Ganchovu prošlost. Kraj s Crnim Lavom baš naivno izveden.

16.05.2024
    22:31:00 sati