Zloglasni general

KM LU 8c | 64 str.

Mark i mreža rodoljuba insceniraju njegovu pogibiju da bi zavarao okupatore i posvetio se narednom opasnom zadatku. Prema informacijama američkih tajnih službi, Englezi planiraju veliku ofanzivu na Ontario, a Markova je zadaća otkriti ko ih i kako opskrbljuje. U malom gradiću Greenqueen Mark dolazi do informacija da engleskim jedinicama u ofanzivi komanduje izvjesni pruski general von Kreutz, a koji nosi nadimak „bog rata“.

Scenarij 4

• Bog vojne
    KM BUC 25
  • Juriš
    KM LU 8
  • Zloglasni general
    KM ZS 108

• Il dio della guerra
    KM SR 24

• Ovo je 24.epizoda serijala i u Italiji se štampa u avgustu 1968.godine. Dnevnik je u Zlatnoj seriji #108 štampa u septembru 1972.godine. Ludens ovu priču objavljuje u 8.knjizi u julu 2006.godine. Prije Ludensa, ovu epizodu štampa i Bucik, 2002.godine, kao 25.broj edicije o komandantu Marku.
  • U vrijeme objavljivanja ove epizode, tj.1972.godine, paklica cigareta domaće proizvodnje u bivšoj SFRJ i dalje košta 2 dinara. Zlatna serija i dalje košta 3.
  • Havdika je opšteprihvaćen termin među narodima u Bosni i Hercegovini (posebno u sjevernim dijelovima Bosne) kojima se označava nešto ili neko; osobina beznačajnosti, beskorisno, nepotrebno – jedan od sinonima je i talašika. Postoji velika mogućnost da je taj sleng izveden od naziva biljke „avdika“ – zovine sestre (smrdljiva bazga/zova). Prim.prev.
  • Na internetu nema podataka o naseobinama sa nazivom Greenqueene u SAD-u, niti o zalivu Rilken.
  • Ostrvo Okala se nalazi na Havajima.
  • Kako je to naš cijenjeni kolega IvanLiverpool već otpočeo, da i moja malenkost spomene nekoliko mudrosti cijenjenog poglavice. Napominjem takođe da se radi o hrvatskom prevodu originalnih izreka, a ovaj put naš praunuk velikog vrača nije bio baš kreativan, iako su mu mudrosti navirale u svakoj drugoj rečenici koju izgovara.
  • - „Misija tajnovita – nesreća zajamčena, a ako te k tome još prati pas, računaj da nikad nećeš naći spas“.
    - „Lovac koji ulazi u medvjeđi brlog ostat će bez glave vrlo lako“.
    - „Nećeš biti siguran da imaš medvjeđe krzno ako ne znaš gdje mu je brlog“.
    - „Ništa nije ljepše nego kad se neprijatelj pretvori u vreće“.
    - „Kad se pas zaleti na Žalosnu Sovu, kajaće se i danju i noću“.

Nakon nekolicine vrlo atraktivnih epizoda u kojima je sve frštalo od uzbuđenja, okršaja, trilera i detektivskih istraga, red je došao da se obradi i jedna po svemu dosad viđenom, loša epizoda. Konstatacija da je neka priča u Markovom serijalu „loša“ prije svega ima posebnu težinu u samoj kvalifikaciji – jer „loša“ uglavnom znači da je slabija i od „ispodprosječnih“, a što nama, ljubiteljima ovog štiva jako teško pada na želudac. Naime, navikli su nas ona trojica genijalaca iz Torina da avanture komandanta Marka i njegove družine posmatramo dječijim očima i da njihove poduhvate i borbe uzimamo kao mjerilo suštine plemenitosti, hrabrosti i požrtvovanja, što su duboko usađene vrijednosti u temelje našeg bivstvovanja. Barem je to moje mišljenje, da su to još uvijek „vrijednosti“ – a ne mane ili havdika.

Da bih neku priču iz ovog serijala ocijenio lošom, moram odstraniti sentiment i sagledati je prije svega iz „tehničke perspektive“, odnosno podcrtati koje su njezine manjkavosti kao samostalne priče, a onda te manjkavosti komparirati sa ostatkom serijala – da bih došao do ocjene „ispodprosječna“. No, da prvo vidimo šta su nam esseGesse ponudili te jeseni 1968.godine.

Sam uvod u epizodu je fenomenalan, potpuno iskače iz dotadašnjeg šablona: Mark u okršaju sa brojnijim neprijateljskim snagama biva upucan, te se njegovo beživotno tijelo baca u rijeku/jezero pred mnoštvom prisutnih civila. Seljani su razočarani jer pred njihovim očima okupator dobija još jednu bitku i eliminiše njihovog uzora, oslobodioca i heroja. Ubrzo saznajemo da je Mark živ i da se podzemnim tunelom dočepa tajne lokacije gdje razgovara sa već ustaljenom figurom Otpora, dr.Strongom. Ovaj mu prenosi informacije tajnih službi – Englezi pripremaju veliku ofanzivu na Ontario, sve pod palicom čuvenog pruskog generala Von Kreutza, i Markov je zadatak otići u obližnji gradić Greenqueen, stupiti u kontakt sa rodoljubom Garlandom – koji će mu saopštiti svoja saznanja o kretnji i opskrbi engleskih trupa. U pomenutom gradiću Mark dolazi do Garlanda, ali ovaj biva eliminisan. Spretni komandant Vukova sa Ontarija koristi situaciju i infiltrira se u kvislinške redove, kod trgovca Winstona, gdje će doznati još nekoliko bitnih informacija o čitavoj operaciji. Flok, Blaf i Žalosna Sova ga prate i odrađuju svoj dio posla. Situacija se ubrzo komplikuje, nakon što Mark nastavi sa igrom infiltracija.

Priča koju nam esseGesse nude ovaj put nije novotarija, i pored sjajnog uvoda gdje po prvi put koriste fintu sa lažnom Markovom pogibijom. I prije ovog broja imali smo nekoliko operacija u kojima sa ekipom prekidamo lanac opskrbe okupatora ili se uspješno ubacujemo iza neprijateljskih linija. U nedostatku ispravnih, odnosno inovativnih rješenja situacije koja se nameće sama po sebi u takvim slučajevima, autori čine prvu ozbiljniju grešku u ovoj epizodi: nakon što se „prerušio“ u trapera, Marka otkriva izdajnik sa drvenom nogom (a koga su Blaf i ŽS, a pogotovo Flok dobro upoznali u jednoj propratnoj sekvenci dok Mark traži i pronalazi Garlanda). Pitanje je – kako je izdajnik lično vidio bacanje Markovog beživotnog tijela u vodu, te prije samih Vukova došao do Winstona – a Vukovi su nakon instrukcija dr.Stronga odmah krenuli u Greenqueen? Dalje, u akcijskom momentu kada Winstonovi kvislinzi naprave zasjedu Marku u uličicama, on preskače plot i izbjegava ravno 4 (četiri) unakrsna hica. Slijede dalji propusti: sa posebnom napomenom da ovo nije prosto maltretiranje epizode, jer – kad smo već odavno utvrdili da je ovo odličan serijal, moramo se uhvatiti i ogoliti i one slabije epizode da bi precizno shvatili gdje su greške i kako su ih nadalje esseGesse eliminisali. Mark i ekipa prate trag koji imaju – a to je zaljev Rilken, gdje će se jedrenjak pod kodnim imenom „Mary Jane“ nalaziti, preuzeti namirnice i voziti ih generalu Von Kreutzu. Dok iz pristojne udaljenosti posmatraju utovar, jedan se Englez slučajno spotakne, prospe bačvicu ruma i istrtlja (zajedno sa komandujućim oficirom) tačnu lokaciju gdje tovar putuje – a i dalje se taj transport smatra tajnom. Dalje, Mark raspoređuje dužnosti svojim junacima i ostaje sam, sa namjerom da se nekako ukrca na „Mary Jane“. U međuvremenu, patrola primjeti Markovog konja vezanog za drvo – a Mark primjeti kako se Englezi raspoređuju u pretragu okoline i kaže: „Crvene odore s puškama u ruci! Ne znam kako, ali očito su nanjušili da sam ovdje“. Ah, je li? Nakon što biva zarobljen, a čemu kumuje jedno već poznato lice u ovoj priči, Mark se budi vezan u nečijoj kući. Tu upoznaje Horacija, nećaka „drvene noge“, retardiranog mladića koji se srijedama izjašnjava kao vrabac, a četvrtcima kao mačka. Uz takvu pomoć Mark bježi iz zatočeništva i ukrca se na „Mary Jane“. No, tu nije kraj paklu od ove epizode, koja sve više liči na nusproizvod neke krijumčarske, kućne tvornice karamela ili konditorskih proizvoda čiji se slatkasto-gorki neugodni mirisi odašiljaju u vasionu. Mark dolazi do generala tako što se sakrio u škrinji koja bi inače trebala da posluži za Von Kreutzove paradne odore i nekoliko boca vina. Dok objeduje i pije vino koje su generalu donijeli posilni, Mark priznaje da je sljuštio sve te njegove boce dok se vozikao na „Mary Jane“, a u međuvremenu je usput saslušao sve detalje oko operacije „Ontario“. Dalje, rodoljubi na El Ganchovom brodu jednim hicem potapaju „Mary Jane“. Nije prvi put, niti zadnji, ali vjerujem da smo zaslužili malo ozbiljniji okršaj, koliko god bio značajan faktor iznenađenja u pomorskim bitkama. I tu dolazimo do vrhunca farse. Marka ponovo zarobe (već drugi put u par dana), svežu pred topovsku cijev i ucjenjuju nadiruće Vukove. Flok ugrize Von Kreutza i otme mu štap sa brzogorećim fitiljem te doskoči na obližnju burad baruta. Mark upozori psa da ne pusti štap na burad jer bi mogao prouzrokovati pizdariju malo većih razmjera, a Flok shvati da bi i on mogao poginuti, pa posluša. Ah, da, nisam upozorio čitatelje na vrijeme – u ovoj recenziji će biti spojlera.

Pomenuti očiti propusti bi se mogli oprostiti da smo u premijernoj turi epizoda i nekim eksperimentalnim pričama bilo kog serijala - ali pošto se radi o već drugoj godini izlaženja Markovih avantura i dobu kada fanbase eksponencijalno raste, mi ovo prosto nismo zaslužili. Uhvatili smo niz od velikog broja pristojnih i nekoliko sjajnih epizoda, i onda je slijedilo ovo. Osim tehničkih poteškoća u sklapanju scenarija, priča trpi i zbog slabijeg crteža. Iscrtavanje likova oscilira do mjere prepoznatljivosti Ivanove teoreme o rasporedu tabli unutar jedne priče. 6+29+29, ili kako je već napomenuto. EsseGesse primjetno slabije crtaju i pozadine, ali su zato pojačali detalje u pomorskoj sekvenci; brodovi su sve preciznije nacrtani i obraća se pažnja na mnoštvo sitnica – pa je to možda i jedina pozitivna stvar u crtežu ove priče. Akcija postoji, iako je zbog stalnog infiltriranja i sakrivanja radnja usporena, priča ima određenu dinamiku, ali tamo gdje treba da eksplodira – ne dešava se ništa posebno ni novo. Gestikulacija je i dalje na ustaljenom nivou i odrađena je po predlošku – šablonu pokreta koje smo već viđali u tučama i bitkama protiv hulja, sa usiljenim dodatkom detalja sa plaštom na Markovim leđima i šeširom koji ga skriva od neprijatelja. Mark i dalje sa dvije pesnice obara tri neprijatelja, sa jednim hicem iz kubure i sabljom ruši sedam mundira, dok uporedo sa nadogradnjom njegove veličine kao prvog među jednakima, Blaf, ŽS i Flok eliminišu jednog po jednog dušmanina.

Autori su, svjesni nedostataka ove epizode usljed vjerovatnog talasa iscrpljenosti, pojačali i humoristični dio priče pomenutim dijelom sa Horaciom, što je ustvari ispalo više jadno nego smiješno. Nije da nam je trebala detaljna dijagnoza mentalnog oboljenja tog anonimusa, ali ako smo već dobili i odraslog čovjeka koji je srijedom vrabac a četvrtkom mačka, zašto smo morali svjedočiti Markovoj harizmi koja je neodoljiva ne samo uravnoteženima, nego i oštećenima? Dovoljno bi bilo da nas razveseli dio sa Flokovim grickanjem drveta, lima i željeza i novim okršajima sa Žalosnom Sovom.

Na kraju, naslovna za ovaj broj takođe je prilično loše i nemaštovito urađena. Da li to znači da je teret krivnje upravo na Sinchettu, koji je cijelim svojim opusom stvorio vrlo dobre radove, a u ovom trenutku u prošlosti upao u neku vrstu praznine, nisam siguran. Na sličici Mark izgleda radostan jer je iskočio sa prozorčića dok ga pogledom prate tri mundira, pa iako se stolari koji izradiše taj prozor mogu pohvaliti izborom klupice, nije baš jasno kako gad s desne strane nije uspio dići musketu i uperiti je u Marka.

Kao zaključak za ovu kritiku nudim pomirenje: kao i svaka epizoda, i ova je zabavna i to se Torincima ne može oteti, nikada. Sve što se izdešavalo u akciji zaustavljanja engleske ofanzive prije no što je i počela odvilo se munjevitom brzinom i logički dio čitave radnje je potpuno opravdan. Već smo se navikli na osobine naših junaka i s ponosom ih prihvatamo, od početka do kraja njihove avanture, i bez pogovora ih pratimo. Svjesni smo i činjenice da matematički ne možemo pokriti svrsishodnost serijala u ovom trenutku, jer za proračune prosjeka nam treba još materijala – a obzirom na to da smo i dalje sretni što prisustvujemo ovakvim zgodama, uvijek i zauvijek zaslužuju prolaznu ocjenu. Nekima od nas samo smetaju pojedini detalji koji prijete da postanu šablon, a nije im mjesto u nečemu što je već ovjereno kao kvalitetno i čitljivo. Srećom po sve nas takve, oscilacije u serijalu nisu postojane, i „Zloglasni general“ je tek jedna od vrlo rijetkih epizoda koje nas ponekad mogu razočarati.

KM LU 8b Stijena koja se miče

KM LU 9a Samuraj

6, 6, 9, 6

Iskreno, pomalo sam podijeljen oko ove epizode. Sve u svemu, solidna je, ali čini se kao da je nedostajalo nešto što bi me zaista impresioniralo. Čini se da uvijek kad netko pokuša nešto važno reći Marku, taj bude ubijen u najnezgodnijem trenutku, taman kad treba reći ono nešto važno, ti hici stižu uvijek pravovremeno (pravovremeno u korist negativaca) i budu tako precizni da pogađaju srce i žrtva ne može poslije toga izustit niti jednu jedinu riječ da pomogne razotkriti ono bitno o čem Mark traga. Možda malo naivno i ono kod Markova oslobađanja kad je top bio usmjeren u njega, ali ima i drugih aspekata koji vraćaju ravnotežu i nude nešto zabave, poput Floka i njegovo grizenje drvene noge ili kad ga je Žalosna Sova nasamario s tavom, pa i onaj Horacio, pomalo čudne i dosada neviđene scene u kojima je bio uključen taj lik. Rekao bih – solidno, ali ništa više od toga.

18.05.2024
    10:57:00 sati

8, 8, 10, 10

Steta sto vec dolazimo do kraja Markovog tjedna, ali siguran sam da cemo imati jos ovakvih tjedana u buducnosti gdje cemo mi fanovi serijala ponovno doci na svoje. 😊 Ova prica je meni recimo bolja od prethodne, ima puno tih zabavnih sekvenci pa mi zauzima zlatnu sredinu u Ludensovom broju 8, ali razumijem zasto se Salkanu nije svidjela, ima nekih propusta. Samo da dodam i kako mi se cini da je omjer ipak 8+28+28, tako sam barem ja to zabiljezio, ali naravno podaci su nesluzbeni. 😉

Kratak sadržaj:

Bog rata je nadimak kojeg je s pravom zaslužio opasni general Von Kreutz, pruski strateg u službi Njegova Britanskog Veličanstva…